Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
minimale leeftijd dekreu
Moderator: moderatorteam
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
minimale leeftijd dekreu
Zoek me suf maar kan het niet vinden. Heb al wel een mail naar raad van beheer gestuurd maar misschien kan hier iemand mij al antwoord geven.
Stelt de raad van beheer een minimale leeftijd van de dekreu?
Weet dat de border collie club als eis heeft dat de reu 18 maanden moet zijn met nog een hoop andere eisen.
In Belgie mag een reu echter al met 12 maanden dekken.
Wat als een belgische reu een nederlands teefje dekt en hij is nog geen 18 maanden?
Heb voor Toya's eerste nestje een reu gekozen die als ik pech heb net geen 18 maanden is als ze weer loops is. Verwacht echter van wel maar wil toch zekerheid hebben of ik hem ook kan gebruiken mocht het niet zo zijn.
Reu is echter dan al volledig gerontgend en voldoed verder aan alle voorwaardes. Er nu vanuit gaande dat ook alle uitslagen goed zijn.
Stelt de raad van beheer een minimale leeftijd van de dekreu?
Weet dat de border collie club als eis heeft dat de reu 18 maanden moet zijn met nog een hoop andere eisen.
In Belgie mag een reu echter al met 12 maanden dekken.
Wat als een belgische reu een nederlands teefje dekt en hij is nog geen 18 maanden?
Heb voor Toya's eerste nestje een reu gekozen die als ik pech heb net geen 18 maanden is als ze weer loops is. Verwacht echter van wel maar wil toch zekerheid hebben of ik hem ook kan gebruiken mocht het niet zo zijn.
Reu is echter dan al volledig gerontgend en voldoed verder aan alle voorwaardes. Er nu vanuit gaande dat ook alle uitslagen goed zijn.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: minimale leeftijd dekreu
volgens mij is er voor de raad geen minimale leeftijd, en als die er is ligt ie iig ruim onder de 15 maanden, dat weet ik zeker. Ik ken genoeg honden die gedekt hebben voor die leeftijd, geen probleem. Je RV is een ander verhaal..
- *Anita*
- Zeer actief
Ken genoeg mensen die borders fokken die niet aan alle eisen voldoen die de rasvereniging stelt. Kan ook fokken zonder lid te zijn van de rasvereniging dus in hoever gelden de regels die rv stelt.
vraag me af of het consequenties heeft als ik deze reu zou gebruiken als hij nog geen 18 mnd is voor het verkrijgen van de stambomen.
vraag me af of het consequenties heeft als ik deze reu zou gebruiken als hij nog geen 18 mnd is voor het verkrijgen van de stambomen.

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
nee dat weet ik eigenlijk zeker van niet. Je kan het natuurlijk navragen bij de raad, dat is sowieso verstandig denk ik, maar ik ken echt wel nesten van honden jonger dan 1,5 en die kregen gewoon een stamboom hoor
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
De Raad heeft voor reuen geen minimale leeftijd. En gelukkig ook geen maximale.
Eerlijk gezegd vind ik het voor een reu ook wat raar, leeftijdsgrenzen.
Zolang ie de kwalificaties maar heeft die nodig zijn boeit het verder mij niet hoe oud ie is, 9 maanden of 15 jaar.
Zolang ie de kwalificaties maar heeft die nodig zijn boeit het verder mij niet hoe oud ie is, 9 maanden of 15 jaar.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 22 feb 2012 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
voor zover ik weet, zijn de fokeisen van een rv, ( nog) niet bepalend voor het verkrijgen van een stamboom, dus zou het in dit geval alleen invloed hebben op een eventuele pupbemiddeling/vermelding bij de club 
-
Supernova
- Zeer actief
Is 18 maanden niet een beetje jong om een reu te laten dekken? Hij is nog niet eens volwassen 
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Marjoleine schreef:De Raad heeft voor reuen geen minimale leeftijd. En gelukkig ook geen maximale.
serieus? ik zou toch wel graag alleen een reu gebruiken waarvan ook de officiële testen gedaan zijn, in mijn ras kan dat ( ogen en PL) vanaf een jaar en dat lijkt me ook vroeg zat om een reu in te zetten.
daarbij vind ik een beetje volwassen karakter kunnen bepalen ook wel prettig..
HD en ED kan toch ook niet officieel voor het jaar? ( of voor de 15 mnd oid)
- *Anita*
- Zeer actief
ahhh super bedankt voor jullie berichten
zou der van balen als het niet zou lukken. Heb nl afgelopen 2 loopsheden al van haar laten schieten omdat ik heel erg graag deze reu wil gebruiken.
Heel eerlijk gezegt dacht ik dit al maar kon het nergens terug vinden.
puppiebemiddeling hoef ik niet vanuit de club.
zou der van balen als het niet zou lukken. Heb nl afgelopen 2 loopsheden al van haar laten schieten omdat ik heel erg graag deze reu wil gebruiken.
Heel eerlijk gezegt dacht ik dit al maar kon het nergens terug vinden.
puppiebemiddeling hoef ik niet vanuit de club.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Denise. schreef:Is 18 maanden niet een beetje jong om een reu te laten dekken? Hij is nog niet eens volwassen
nou, dat valt nou ook wel weer mee hoor, een jonge hond ja, maar nog niet volwassen?
-
Supernova
- Zeer actief
Nog niet volwassen inderdaad. In mijn ogen is een hond met 2 jaar volwassen, sommige met 3 jaar.yamie schreef:Denise. schreef:Is 18 maanden niet een beetje jong om een reu te laten dekken? Hij is nog niet eens volwassen
nou, dat valt nou ook wel weer mee hoor, een jonge hond ja, maar nog niet volwassen?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Denise. schreef:Nog niet volwassen inderdaad. In mijn ogen is een hond met 2 jaar volwassen, sommige met 3 jaar.yamie schreef:Denise. schreef:Is 18 maanden niet een beetje jong om een reu te laten dekken? Hij is nog niet eens volwassen
ach ja, jou ogen
-
Supernova
- Zeer actief
En in de ogen van vele andere hoor. Maar prima antwoord, daar kan ik wat mee.yamie schreef:Denise. schreef:Nog niet volwassen inderdaad. In mijn ogen is een hond met 2 jaar volwassen, sommige met 3 jaar.yamie schreef:Denise. schreef:Is 18 maanden niet een beetje jong om een reu te laten dekken? Hij is nog niet eens volwassen
ach ja, jou ogen
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Lees nou eens?yamie schreef:HD en ED kan toch ook niet officieel voor het jaar? ( of voor de 15 mnd oid)
Ik zei dus dat ik wil dat hij de kwalificaties heeft die nodig zijn.
Daar hoort gezondheid bij hoor.
Maar buiten dat vind ik leeftijd dus niet boeiend.
@Denise: wat maakt het nou uit hoe oud ie is? Als hij maar aan de eisen voldoet.
Wat de karakters betreft kijk ik toch niet alleen naar die hond zelf, dus daar heb ik zoiets niet voor nodig.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
vele andere? er zijn maar verdomd weinig rv's, fokkers die een reu pas in ( willen) zetten vanaf 2 jaar, dus dat vele zal wel meevallen, uiteraard verschilt het wel per ras, wanneer je een hond echt volwassen kan noemen, maar gewoon niet volwassen met 18 mnd is gewoon onzinDenise. schreef:En in de ogen van vele andere hoor. Maar prima antwoord, daar kan ik wat mee.yamie schreef:Denise. schreef:Nog niet volwassen inderdaad. In mijn ogen is een hond met 2 jaar volwassen, sommige met 3 jaar.yamie schreef:
ach ja, jou ogen
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
mens hou toch eens op, ik reageer alleen op wat je schrijft, JIJ noemt 9 maandenMarjoleine schreef:Lees nou eens?yamie schreef:HD en ED kan toch ook niet officieel voor het jaar? ( of voor de 15 mnd oid)
Ik zei dus dat ik wil dat hij de kwalificaties heeft die nodig zijn.
Daar hoort gezondheid bij hoor.
Maar buiten dat vind ik leeftijd dus niet boeiend.
@Denise: wat maakt het nou uit hoe oud ie is? Als hij maar aan de eisen voldoet.
Wat de karakters betreft kijk ik toch niet alleen naar die hond zelf, dus daar heb ik zoiets niet voor nodig.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dus?yamie schreef:mens hou toch eens op, ik reageer alleen op wat je schrijft, JIJ noemt 9 maanden
Het boeit me niet hoe oud ie is, als hij maar aan de kwalificaties voldoet.
Dat is wat ik zei.
6 maanden zou ook mogen als dat kon.
Leeftijd boeit niet.
ALS hij maar aan de kwalificaties voldoet.
Hoe moeilijk is dat?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En Yamie, dat zou voor jouw ras toch kunnen?
Ogen kunnen wanneer je maar wilt volgens mij.
En wat doe je verder, iets met DNA?
Dan kan het dus wanneer je maar wilt
Dat bedoel ik: als ie maar aan de kwalificaties voldoet.
- *Anita*
- Zeer actief
Heb er zelf totaal geen probleem mee om zo'n jonge hond te gebruiken.Denise. schreef:Nog niet volwassen inderdaad. In mijn ogen is een hond met 2 jaar volwassen, sommige met 3 jaar.yamie schreef:Denise. schreef:Is 18 maanden niet een beetje jong om een reu te laten dekken? Hij is nog niet eens volwassen
Border collie is nou ook niet het ras dat erg laat "volwassen" is als ik het dan zo moet noemen.
Toya haar gedrag/karakter is echt niet anders dan dat ze pak weg 4 maanden was.
Karakter van deze reu is super en kan me absoluut niet voorstellen dat dit ineens anders wordt.

-
Supernova
- Zeer actief
Oke, dat is duidelijk*Anita* schreef:Heb er zelf totaal geen probleem mee om zo'n jonge hond te gebruiken.Denise. schreef:Nog niet volwassen inderdaad. In mijn ogen is een hond met 2 jaar volwassen, sommige met 3 jaar.yamie schreef:Denise. schreef:Is 18 maanden niet een beetje jong om een reu te laten dekken? Hij is nog niet eens volwassen
Border collie is nou ook niet het ras dat erg laat "volwassen" is als ik het dan zo moet noemen.
Toya haar gedrag/karakter is echt niet anders dan dat ze pak weg 4 maanden was.
Karakter van deze reu is super en kan me absoluut niet voorstellen dat dit ineens anders wordt.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
de kwalificaties zijn dus wel gebonden aan een leeftijd, dus het benoemen van 9 maanden is onzin, daarbij is een kijken naar de reu zelf qua karakter wel degelijk van belang, dus maar goed ook, dat die kwalificaties niet te behalen zijn op die jonge leeftijd.Marjoleine schreef:Ja, dus?yamie schreef:mens hou toch eens op, ik reageer alleen op wat je schrijft, JIJ noemt 9 maanden
Het boeit me niet hoe oud ie is, als hij maar aan de kwalificaties voldoet.
Dat is wat ik zei.
6 maanden zou ook mogen als dat kon.
Leeftijd boeit niet.
ALS hij maar aan de kwalificaties voldoet.
Hoe moeilijk is dat?
in hoe de regelgeving is, boeit het je wel of hij 9 maanden of 15 (?) maanden is, want met 9 maanden kán hij nog niet voldoen, hoe moeilijk is dat om te schrijven?
leuk he draaikonten
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
vanaf een jaar dus, dat schreef ik al....Marjoleine schreef:En Yamie, dat zou voor jouw ras toch kunnen?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Yamie, ik draaikont niet.
Ik ga het nog een keer zeggen, zo simpel als maar kan.
Stel dat je een ras hebt waar je alleen DNA onderzoek bij hoeft te doen, dan kun je dat al doen vanaf een week of drie (dan past die swab wel in dat bekje).
Dan kan die reu dus op 3 weken al voldoen aan de eisen.
Verder vind ik showkwalificaties bepaald niet van belang, dus die tel ik niet mee.
In dit geval kan een reu dus meteen voldoen aan de eisen en kan hij dekken wanneer je wilt. Al is het op vier maanden
Als je andere kwalificaties hebt die een leeftijdsgrens hebben zul je je daaraan moeten houden, en dan mag hij dus wat mij betreft dekken zodra die kwalificaties er zijn.
Maar op zich boeit mij de leeftijd dus totaal niet. Als een reu voldoet aan de kwalificaties mag ie wat mij betreft dekken.
Ik ga het nog een keer zeggen, zo simpel als maar kan.
Stel dat je een ras hebt waar je alleen DNA onderzoek bij hoeft te doen, dan kun je dat al doen vanaf een week of drie (dan past die swab wel in dat bekje).
Dan kan die reu dus op 3 weken al voldoen aan de eisen.
Verder vind ik showkwalificaties bepaald niet van belang, dus die tel ik niet mee.
In dit geval kan een reu dus meteen voldoen aan de eisen en kan hij dekken wanneer je wilt. Al is het op vier maanden
Als je andere kwalificaties hebt die een leeftijdsgrens hebben zul je je daaraan moeten houden, en dan mag hij dus wat mij betreft dekken zodra die kwalificaties er zijn.
Maar op zich boeit mij de leeftijd dus totaal niet. Als een reu voldoet aan de kwalificaties mag ie wat mij betreft dekken.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
als ik iets op het forum schrijf, ga ik uit van mijn eigen normen en waarden, dat deze (kunnen) verschillen met anderen? uiteraard, maar ik benoem niet iets als "boeit me niet" als dat niet binnen die normen is, en in dit geval gaat het over fokken. dus als jij , als fokker van een ras waar hd getest moet worden ( en ogen zou ook beter zijn als dat verplicht wordt) , schrijft dat het je niet boeit of een hond 9 maanden of 15 jaar is, vind ik dat raar en dus wel draaikonten.
Jip en Janneke taal heb ik niet nodig hoor,
ik begrijp de strekking heus wel, maar het is toch niet zo moeilijk om gewoon te benoemen hoe iets gewoon is en gaat?
daarnaast zijn er gelukkig ook rassen die geen "verplichte" tests hebben, maar toch echt geen reu van 9 maanden oid inzetten, dus dat hangt ook niet altijd alleen af van de onderzoeken
buiten alle verplichtingen om, testen, onderzoeken, vindt ik dus bv 9 maanden altijd te jong.
Jip en Janneke taal heb ik niet nodig hoor,
daarnaast zijn er gelukkig ook rassen die geen "verplichte" tests hebben, maar toch echt geen reu van 9 maanden oid inzetten, dus dat hangt ook niet altijd alleen af van de onderzoeken
buiten alle verplichtingen om, testen, onderzoeken, vindt ik dus bv 9 maanden altijd te jong.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, jij mag er altijd je eigen ras aan hangen, ik dus niet 
Er zijn verschrikkelijk veel rassen en mijn rassen zijn niet die van een ander. De bijbehorende regels dus ook niet.
Dat lijkt me nogal duidelijk en dus benoem ik het algemeen. Dat is waar het over gaat namelijk.
Ik zeg dit gewoon om aan te geven dat ik de leeftijd niet interessant vind.
De kwalificaties wel, daar moet aan voldaan worden. Maar de leeftijd dus niet.
de rassen die ik nu heb, daar geldt een minimale leeftijd voor wat (een deel van) de testen betreft.
En als er alleen DNA-testen waren dan gold dat dus niet.
Ik kijk naar de hond, naar de honden erachter en naar de kwalificaties.
Niet naar wanneer het beestje geboren is. Zo simpel is het.
Er zijn verschrikkelijk veel rassen en mijn rassen zijn niet die van een ander. De bijbehorende regels dus ook niet.
Dat lijkt me nogal duidelijk en dus benoem ik het algemeen. Dat is waar het over gaat namelijk.
Ik zeg dit gewoon om aan te geven dat ik de leeftijd niet interessant vind.
De kwalificaties wel, daar moet aan voldaan worden. Maar de leeftijd dus niet.
de rassen die ik nu heb, daar geldt een minimale leeftijd voor wat (een deel van) de testen betreft.
En als er alleen DNA-testen waren dan gold dat dus niet.
Ik kijk naar de hond, naar de honden erachter en naar de kwalificaties.
Niet naar wanneer het beestje geboren is. Zo simpel is het.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
nou ja, dat weet je toch niet? stel de hd was niet verplicht, dat kon het toch alsnog zijn, dat er wel een minimale leeftijds regel ingesteld werd? dat is bij wel meer rassen zo, geen verplichte testen, wel een leeftijds grens, dus ook puur de leeftijd kan ook als kwalificatie tellen en eigenlijk vindt ik dat wel het minste wat fokkers kunnen en moeten doen, ook al hoef je niks te testen, dan is 6, 7, 8, 9 maanden toch gewoon niet nodig?
en ik hang er niet altijd alleen maar mijn ras aan, ik kijk ook echt wel verder en ook dat weet jij prima
en ik hang er niet altijd alleen maar mijn ras aan, ik kijk ook echt wel verder en ook dat weet jij prima
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja, maar als er een leeftijdsgrens aan hing was dat een kwalificatie 
Niet nodig, ach. Ik vind de grens bij reuen echt onzin. Ook de bovengrens hoor, die ze in België tot voor kort ook bij reuen hadden.
Echt, volledig
wat mij betreft.
Maar goed, de grens is er wel hoor, bij mijn rassen.
Alleen dus niet bij de Raad, en daar ging het om
Niet nodig, ach. Ik vind de grens bij reuen echt onzin. Ook de bovengrens hoor, die ze in België tot voor kort ook bij reuen hadden.
Echt, volledig
Maar goed, de grens is er wel hoor, bij mijn rassen.
Alleen dus niet bij de Raad, en daar ging het om
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik vind een minimale grens geen onzin, maximale wel , dat ben ik met je eens.
ook al zou er geen test verplichting zijn waar dus een leeftijd aan gebonden was, dan nog zou ik nooit een reu van 6, 7, 8, 9 maand gebruiken, ik heb in mijn honden leven best wat rassen van dichtbij gekend en zeker wel, dat ze qua hoe ze zijn en hoe ze in elkaar steken nog niet 100 % is als ze zo jong zijn, of iig de kans dat ze zodra ze meer volwassen zijn, ook anders qua karakter zijn, erg aanwezig is en dat vind ik wel belangrijke informatie.
ook al zou er geen test verplichting zijn waar dus een leeftijd aan gebonden was, dan nog zou ik nooit een reu van 6, 7, 8, 9 maand gebruiken, ik heb in mijn honden leven best wat rassen van dichtbij gekend en zeker wel, dat ze qua hoe ze zijn en hoe ze in elkaar steken nog niet 100 % is als ze zo jong zijn, of iig de kans dat ze zodra ze meer volwassen zijn, ook anders qua karakter zijn, erg aanwezig is en dat vind ik wel belangrijke informatie.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
als ik ff voor "mijn" ras spreek, zou minimale leeftijd wel redelijk wat uitmakenMarjoleine schreef:De Raad heeft voor reuen geen minimale leeftijd. En gelukkig ook geen maximale.
hier mogen ze dekken vanaf 12 maanden, dan kunnen ook de heupen/ellebogen en al de rest gedaan worden, alhoewel dat niet verplicht is, maar een DC van 12 maanden is absoluut niet volwassen en verandert van karakter nog redelijk wat, voornamelijk sociaal/terughoudend gedrag naar vreemde mensen en andere honden, zo kan een DC van 12 "oversociaal" zijn naar mensen, maar eens hij 3 of 4 is, ineens een heel pak kieskeuriger zijn, ook naar andere honden, hij kan met 12 maanden prima sociaal zijn, maar met 2-3 jaar niet meer met andere honden om kunnen (meestal wel sexgenoten, maar er zijn er ook die na volwassenheid absoluut niet meer met andere honden kunnen)
Ik denk dat de minimale leeftijd heel rasafhankelijk is, zo kan ik er best inkomen, dat je een chi met 12 maanden of zo laat dekken omdat die dan meestal wel "uitgegroeid" zijn, maar een DD zou ik dat dan weer niet doen
met het opheffen van de maximum leeftijd hier, ben ik het helemaal eens
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
yamie schreef:Denise. schreef:Nog niet volwassen inderdaad. In mijn ogen is een hond met 2 jaar volwassen, sommige met 3 jaar.yamie schreef:Denise. schreef:Is 18 maanden niet een beetje jong om een reu te laten dekken? Hij is nog niet eens volwassen
ach ja, jou ogen
Nou ehm ja, niet alleen in "haar" ogen hoor
Persoonlijk zou er van mij wel degelijk voor alle rassen een min leeftijd (afhankelijk vh ras) mogen in worden gesteld en hoewel er van mij geen geen max voor leeftijd hoeft te komen mag er van mij wel een max aan het aantal dekkingen wat een reu mag doen zijn
Zelf zou ik het dus echt van de zotte vinden om bijv. een reu van 9 mnd in te zetten al doet hij zoals Marjoleine aangeeft nog aan alle "kwalificaties"
Als een hond met 6 of 9 mnd goed genoeg bevonden is en aan "alle" kwalificaties voldoet, voldoet hij toch ook aan die "kwalificaties" als hij uitgegroeid (lees volwassen) is
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.