Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wie wil mij helpen kiezen/tips geven ,border, kelpie of.....

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

borderdoggie
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): nog niet maar ....border collie , kelpie ,of oud duitse herder bijv
Aantal honden: 0

wie wil mij helpen kiezen/tips geven ,border, kelpie of.....

Ongelezen bericht door borderdoggie »

Hallo allemaal,

We hebben nu nog geen hond maar willlen al heel lang graag een hondje,

omdat we beide werken en het hondje dan 3 dagen een aantal uren alleen zou moeten zijn hebben we het een aantal jaren uitgesteld.

Maar het lijkt me zo gezellig , ook omdat ik veel alleen ben. en lijkt me geweldig om er veel aandacht ,tijd aan te besteden . wandelen , fietsen ,cursus en natuurlijk een gezellige huishond.

Nu wil ik heel graag jullie advies , over de keuze welk ras het gaat worden.

Vind een border collie helemaal geweldig! of een kruising ermee

een australische kelpie ook ook super leuk!

heb kruisingen gezien van border met herder en bijv sheltie
Shiloh Shepherd

Wat ik belangrijk vind is :
een middelgrote hond
, die best energique mag zijn , leuk zelfs , maar na genoeg beweging ook een rustige huishond kan zijn.
aanhankelijke hond die goed luistert en makkelijk leert,
maar wel ook zelfstandig aantal uren alleen kan zijn.
en een hond die niet kwijlt !!! dat vind ik niets.

vind deze soorten wel het allerleukste maar hebben jullie tips waarom en wat.

misschien wel andere iedeen of leuke kruisingen?
zou een kelpie of border teveel energie hebben voor ons???

hoor het heel graag , ben benieuwd!!!!!
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: wie wil mij helpen kiezen/tips geven ,border, kelpie of.

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

ik denk dat jullie zelf in kunnen vullen of zoon hondje teveel energie zal hebben.
Je hebt het zelf ook een beetje in de hand vind ik.

Wel vind ik voornamelijk bij de Border dat je echt flink aan de bak moet met sport , spel en activiteit en echt wat er mee moet gaan doen.
en ook echt niet onderschatten.

Naar mijn mening is de Kelpie daarin iets makkelijker.

Maar als jullie juist een hond zoeken waarmee jullie dus al het bovenstaande willen doen Vind ik dat beiden Honden kunnen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

borderdoggie schreef:Hallo allemaal,

We hebben nu nog geen hond maar willlen al heel lang graag een hondje,

omdat we beide werken en het hondje dan 3 dagen een aantal uren alleen zou moeten zijn hebben we het een aantal jaren uitgesteld.

Maar het lijkt me zo gezellig , ook omdat ik veel alleen ben. en lijkt me geweldig om er veel aandacht ,tijd aan te besteden . wandelen , fietsen ,cursus en natuurlijk een gezellige huishond.

Nu wil ik heel graag jullie advies , over de keuze welk ras het gaat worden.

een australische kelpie ook ook super leuk!

heb kruisingen gezien van border met herder en bijv sheltie
Shiloh Shepherd

Wat ik belangrijk vind is :
een middelgrote hond
, die best energique mag zijn , leuk zelfs , maar na genoeg beweging ook een rustige huishond kan zijn.
aanhankelijke hond die goed luistert en makkelijk leert,
maar wel ook zelfstandig aantal uren alleen kan zijn.
en een hond die niet kwijlt !!! dat vind ik niets.

vind deze soorten wel het allerleukste maar hebben jullie tips waarom en wat.

misschien wel andere iedeen of leuke kruisingen?
zou een kelpie of border teveel energie hebben voor ons???

hoor het heel graag , ben benieuwd!!!!!
Hm... De rassen die je noemt kun je natuurlijk ( na een paar maanden) een paar uur (maximaal 4 - 4,5) alleen leren zijn, maar dat zijn wel allemaal stuk voor stuk rassen waar je wat mee moet doen! Elke dag weer.
Een border, kelpie en sheltie zeker. Dan is "een uurtje per week trainen" echt te weinig.
(Gemiddeld dan he? Er zijn vast rustiger exemplaren, maar zeker bij Borders zul je idd, wat al gezegd is "aan de bak moeten")

Verdiep je in de rassen, zorg dat je ze "in het wild" tegenkomt, of op shows bijvoorbeeld, of wandelingen (bijv vanuit een rasvereniging) en kijk wat je vind wat bij je past.
Ga NIET voor het uiterlijk, maar voor het karakter van de hond; zorg dat je de hond kunt bieden wat die nodig heeft.

Suzanne
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wat wil je er mee doen? En wat vind je leuk aan de rassen die je noemt?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Wat ik van border collies weet is, dat je er eigenlijk de hele dag mee moet werken. Maar dan ook echt werken.
Hier is een oudere meneer, die een collie heeft en dagelijks kilometers loopt en fietst. Nog is dat niet genoeg. Nu enkele dagen per week trainen met schapen. Nou collie is nog niet moe. Probeert vogels bijeen te drijven, auto's en fietsers.... :mrgreen:
Loraine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier

Ongelezen bericht door Loraine »

Denk dat dan bij fokkers aan moet gaan, kun je ze goed bekijken en direct de juiste vragen stellen.
Op shows zie je de honden op zijn "mooist" en vind het vaak geen goed doen aan de rassen. Zo opgedirkt. Of ga bij hondenclubs kijken, met name de behendigheid, daar doen vaak dit soort rassen mee.
TE$$
Zeer actief
Mijn ras(sen): boxer, X duitse staander, greyhound
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door TE$$ »

Er zijn heel veel rassen die energique zijn en die ook ook na training goed luisteren. Maar werkhonden hebben echt meer uitdaging nodig dan een flinke wandeling. Ook op de dagen dat jullie hele dagen werken, je moe bent, het 's avonds donker is en regent. Dus daar zou ik persoonlijk heel goed over na denken :)
Afbeelding
Mijn handgemaakte halsbanden: http://www.nexzz.nl
luckydog
Actief
Mijn ras(sen): bordercollie , jackrussel, beauceron

Ongelezen bericht door luckydog »

Deze honden( en dan spreek ik voornamelijk over de border) moeten niet alleen lichamelijk beweging hebben maar moe gemaakt worden in hun hoofd.
Met alleen maar veel lichaamsbeweging bouw je voornamelijk conditie op.
Als je dan toch voor een Bc kiest, neem er dan een uit een showlijn en niet een uit een werklijn.
Succes met de keuze van je nieuwe huisgenoot.
Afbeelding
Frouke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie

Ongelezen bericht door Frouke »

luckydog schreef:Deze honden( en dan spreek ik voornamelijk over de border) moeten niet alleen lichamelijk beweging hebben maar moe gemaakt worden in hun hoofd.
Met alleen maar veel lichaamsbeweging bouw je voornamelijk conditie op.
Als je dan toch voor een Bc kiest, neem er dan een uit een showlijn en niet een uit een werklijn.
Succes met de keuze van je nieuwe huisgenoot.
De meningen over showlijn vs werklijn zijn nogal verdeeld:

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=196266

Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik heb zelf een 3/4 werklijn BC en in huis is het een rustig hondje, maar buiten is ze altijd in voor actie. Je moet ze inderdaad wel genoeg beweging geven, maar vooral ook mentaal. Een kwartiertje frisbee kost meer energie dan 1 1/2 uur wandelen. Je moet dus wel bereid zijn en het natuurlijk leuk vinden om hondensport te gaan doen, dan zijn ze prima in huis te houden.
Persoonlijk zou ik oppassen met een kruising en gaan voor een BC met stamboom, zodat weet welke lijnen erin zitten, ook ivm ziektes ed.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

nyckle schreef:Wat ik van border collies weet is, dat je er eigenlijk de hele dag mee moet werken. Maar dan ook echt werken.
Hier is een oudere meneer, die een collie heeft en dagelijks kilometers loopt en fietst. Nog is dat niet genoeg. Nu enkele dagen per week trainen met schapen. Nou collie is nog niet moe. Probeert vogels bijeen te drijven, auto's en fietsers.... :mrgreen:
't Is echt onzin dat je de hele dag met een border collie moet werken. Wat de man uit jouw voorbeeld heeft gedaan is zorgen dat de hond een ijzersterke conditie en uithoudingsvermogen heeft ontwikkeld. Dan is het dus niet gek dat dat dier uiteindelijk niet meer moe te krijgen is. Mijn ervaring met borders is dat het juist heel belangrijk is dat jij als baas grenzen aangeeft en daarin ook consequent bent. Rust is het toverwoord. De hele dag actief met ze bezig zijn zorgt er alleen maar voor dat ze steeds meer en meer willen. Het is wel belangrijk voor een border dat ze hun hersenen lekker mogen gebruiken omdat ze anders zelf bezigheden gaan zoeken en dat zijn meestal niet de dingen waar je als eigenaar blij van wordt. Echter hoeft ook dat niet de hele dag door. De diverse hondensporten zoals behendigheid of flyball zijn uitermate geschikt voor de border collie, maar ik merk aan mijn honden dat ze bijv. net zo tevreden zijn (of misschien nog wel meer tevreden) als ze een paar flinke sporen hebben mogen nalopen. Fysiek is dat veel minder intensief dan agility, maar ze moeten die radartjes in hun kop flink laten werken tijdens het speuren en dat is echt vermoeiend. Een van mijn vorige teefjes was daarin heel erg duidelijk. Tijdens trainingsdagen begonnen we altijd met een uur gehoorzaamheid, daarna een uur behendigheid en vervolgens nog een uurtje flyball. Daarna liep mevrouw nog steeds te stuiteren van energie. Vervolgens gingen we echter nog naar het bos om te speuren en na dat kwartiertje was ze bekaf en had ik de rest van de dag geen omkijken meer naar haar :wink: Hersengymnastiek is voor een border echt belangrijker dan overdreven veel lichamelijke inspanning, hoewel ze voor dat laatste uiteraard hun poot ook niet zullen omdraaien.

edit: ik moet echt leren eerst het hele topic te lezen voordat ik een (veel te lang) antwoord typ. 't Komt er dus op neer dat ik het eens ben met m'n voorgangers :tongue:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Zo in eerste instantie zie ik de genoemde rassen niet ecbht in julle beschrijving terug. Ik spreek even voor de border collie en kelpie. Showlijn of werklijn het zijn en blijven geen gewone actieve huishonden. Nee dat houdt niet in dat je de hele dag met ze moet werken, maar gewoon wandelen is voor het gros gewoon niet genoeg. In jou situatie moet je gaan gokken op een rustige border collie en ondanks dat het niet helemaal een speld in een hooiberg is, denk ik niet dat het ras dan helemaal bij je past. Daarbij heb met name borders nogal snel last van nogal wat neurotische trekjes die snel versterkt kunnen worden bij een gebrek aan voldoende uitdaging. En borders kunnen behoorlijk gehoorzaam zijn. Maar hoe meer ik betrokken raak bij het ras, hoe mee ik zoe hoe moeilijk eigenlijk het eerste jaar is. Ik heb het eerste jaar met Kay ook als intensief ervaren, maar niet al moeilijk, maar ik heb nu een aantal mensen kwa training begeleid en ik stuit daar toch ook op echt wel op problemen wat betreft zo energiek en helemaal niet zo makkelijk te trainen en te laten gehoorzamen.

Ik denk heel hard na wat ik je dan kan aanraden? Schotse Collie en dan willicht missien meer de korthaar variant of wellicht bij de langhaar de amerikaanse lijn.
Afbeelding
borderdoggie
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): nog niet maar ....border collie , kelpie ,of oud duitse herder bijv

super bedankt voor de vele reactie!!!! echt super

ben al stuk wijzer geworden!.

een australische shepard is idd ook leuk!!

en een lapinpookoira, had er nog nooit van gehoord, jullie?????

maaar is ook super leuk!

ik zal al jullie advies eens in me laten inwerken en met vriendlief bespreken.
borderdoggie
geregistreerd lid

Lysette schreef:Wat wil je er mee doen? En wat vind je leuk aan de rassen die je noemt?

gezelligheid, veel wandelen , fietsen , cursus of uiteindelijk behendigheid of dergelijke.

we wonen vlak aan het water en bossen zijn ook niet ver hiervandaan.

het leuke van deze rassen/? lieve aanhankelijke,sociale ,leergierig, energique (mar na genoeg beweging
rustig in huis .....is de bedoeling :wink: ).

en het uiterlijk vind ik ook leuk!

houd persoonlijk niet zo van de die hele kleine hondjes , en ook niet van de slome grote goedzakken , wel lief natuurlijk maar niet zo mijn ding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

borderdoggie schreef:super bedankt voor de vele reactie!!!! echt super

maaar is ook super leuk!

Lapinporokoira heb ik mij wel eens in verdiept en ook dit zijn wel werkhondjes.
Het zijn ook erge blafferige honden, maar ik denk dat het handig is om eens op de show te gaan kijken en bij fokkers thuis. :ok:
Afbeelding
borderdoggie
geregistreerd lid

gyanty schreef:Zo in eerste instantie zie ik de genoemde rassen niet ecbht in julle beschrijving terug. Ik spreek even voor de border collie en kelpie. Showlijn of werklijn het zijn en blijven geen gewone actieve huishonden. Nee dat houdt niet in dat je de hele dag met ze moet werken, maar gewoon wandelen is voor het gros gewoon niet genoeg. In jou situatie moet je gaan gokken op een rustige border collie en ondanks dat het niet helemaal een speld in een hooiberg is, denk ik niet dat het ras dan helemaal bij je past. Daarbij heb met name borders nogal snel last van nogal wat neurotische trekjes die snel versterkt kunnen worden bij een gebrek aan voldoende uitdaging. En borders kunnen behoorlijk gehoorzaam zijn. Maar hoe meer ik betrokken raak bij het ras, hoe mee ik zoe hoe moeilijk eigenlijk het eerste jaar is. Ik heb het eerste jaar met Kay ook als intensief ervaren, maar niet al moeilijk, maar ik heb nu een aantal mensen kwa training begeleid en ik stuit daar toch ook op echt wel op problemen wat betreft zo energiek en helemaal niet zo makkelijk te trainen en te laten gehoorzamen.

Ik denk heel hard na wat ik je dan kan aanraden? Schotse Collie en dan willicht missien meer de korthaar variant of wellicht bij de langhaar de amerikaanse lijn.
ik snap wat je bedoeld , beetje lastig voor mij te zeggen , hoor namelijk heel tegenstrijdige verhalen over de border. maar werklijn of show , lijkt het verschil ook niet te maken.

ik moet trouwens zeggen dat je een bloedmooie hond hebt!!!!!
borderdoggie
geregistreerd lid

minhie schreef:
borderdoggie schreef:super bedankt voor de vele reactie!!!! echt super

maaar is ook super leuk!

Lapinporokoira heb ik mij wel eens in verdiept en ook dit zijn wel werkhondjes.
Het zijn ook erge blafferige honden, maar ik denk dat het handig is om eens op de show te gaan kijken en bij fokkers thuis. :ok:
oh oke ,

maar we zijn zeker geen overhaaste beslissers hoor , ik ga zeker eerst heel goed informeren , kijken en dan pas beslissen.... overhaaasten is in zulke gevallen niet de goede optie. al is zo'n lief puppy natuurlijk wel super lief , maar het moet wel allemaal op z'n plek vallen!!
borderdoggie
geregistreerd lid

Tamara/Bayko schreef:
nyckle schreef:Wat ik van border collies weet is, dat je er eigenlijk de hele dag mee moet werken. Maar dan ook echt werken.
't Is echt onzin dat je de hele dag met een border collie moet werken. Wat de man uit jouw voorbeeld heeft gedaan is zorgen dat de hond een ijzersterke conditie en uithoudingsvermogen heeft ontwikkeld. Dan is het dus niet gek dat dat dier uiteindelijk niet meer moe te krijgen is. Mijn ervaring met borders is dat het juist heel belangrijk is dat jij als baas grenzen aangeeft en daarin ook consequent bent. Rust is het toverwoord. De hele dag actief met ze bezig zijn zorgt er alleen maar voor dat ze steeds meer en meer willen. Het is wel belangrijk voor een border dat ze hun hersenen lekker mogen gebruiken omdat ze anders zelf bezigheden gaan zoeken en dat zijn meestal niet de dingen waar je als eigenaar blij van wordt. Echter hoeft ook dat niet de hele dag door. De diverse hondensporten zoals behendigheid of flyball zijn uitermate geschikt voor de border collie, maar ik merk aan mijn honden dat ze bijv. net zo tevreden zijn (of misschien nog wel meer tevreden) als ze een paar flinke sporen hebben mogen nalopen. Fysiek is dat veel minder intensief dan agility, maar ze moeten die radartjes in hun kop flink laten werken tijdens het speuren en dat is echt vermoeiend. Een van mijn vorige teefjes was daarin heel erg duidelijk. Tijdens trainingsdagen begonnen we altijd met een uur gehoorzaamheid, daarna een uur behendigheid en vervolgens nog een uurtje flyball. Daarna liep mevrouw nog steeds te stuiteren van energie. Vervolgens gingen we echter nog naar het bos om te speuren en na dat kwartiertje was ze bekaf en had ik de rest van de dag geen omkijken meer naar haar :wink: Hersengymnastiek is voor een border echt belangrijker dan overdreven veel lichamelijke inspanning, hoewel ze voor dat laatste uiteraard hun poot ook niet zullen omdraaien.

edit: ik moet echt leren eerst het hele topic te lezen voordat ik een (veel te lang) antwoord typ. 't Komt er dus op neer dat ik het eens ben met m'n voorgangers :tongue:
haha bedankt voor je lange verhaal :D

dat is idd een goede idd goede tip van de hersengymnastiek!

.... zijn energique hondjes maaar geloof zeker idd dat ook beetje aan jezelf ligt...
al zit het natuurlijk wel in het hondje maar conditie bouw je wel op natuurlijk. en het karakter per hond!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Als jullie beiden nog steeds veel werken is een herplaatser van één van deze rassen misschien een idee ? Dan kun je al goed de werklust inschatten en bv het alleen zijn. Je kan er dan ook meteen al mee aan de slag. Met een pup moet je eerst heel lang wachten voor je er mee kunt sporten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
TE$$
Zeer actief
Mijn ras(sen): boxer, X duitse staander, greyhound
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door TE$$ »

borderdoggie schreef:
Lysette schreef:Wat wil je er mee doen? En wat vind je leuk aan de rassen die je noemt?

gezelligheid, veel wandelen , fietsen , cursus of uiteindelijk behendigheid of dergelijke.

het leuke van deze rassen/? lieve aanhankelijke,sociale ,leergierig, energique (mar na genoeg beweging

houd persoonlijk niet zo van de die hele kleine hondjes , en ook niet van de slome grote goedzakken , wel lief natuurlijk maar niet zo mijn ding
Even iets heel anders; kijk eens naar rasgroep 7 en 8 Ik denk dat daar wel leuke rassen tussen zitten die aan je verwachtingen voldoen! :ok:
Afbeelding
Mijn handgemaakte halsbanden: http://www.nexzz.nl
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

De genoemde werkhondenrassen, waaronder voor mij ook de australian shephard en lapinkoira valt, zijn honden die veel nodig hebben. Dat wil, zoals genoemd, dus niet zeggen dat ze de hele dag werken, maar je moet ze wel iedere dag moe maken, zowel lichamelijk als geestelijk. Misschien kun je het eens een enkele keer overslaan, maar structureel kan dit volgens mij niet vaker dan één dag per week.
Een hondje wat wil werken vind ik zelf erg leuk, maar ik ben ook blij dat mijn honden ook af en toe met een dagje minder kunnen.
Je moet kijken wat bij je past.
Er is al gezegd, kijk anders eens in rasgroep 7 en 8. Wel veel werkhondenrassen, maar ook rassen die dus eerder dan de genoemde rassen met een dagje per week minder accepteren en niet direct 'gek' worden. Deze website geeft een goed beeld van alle rassen die er in de rasgroepen zijn.
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Even een advies: Kijk niet teveel naar het uiterlijk en zoek eerst het karakter dat bij je past. De hondenrassen die je noemt, hebben naast veel beweging toch ook veel hersengymnastiek nodig. Met een Border is het volgens mij geweldig om schapen te hoeden. :wink:
Wij hebben 2 Oudduitse herders en hoewel deze vaak worden neergezet als huishond, merkten we dat onze oudste uit showlijnen toch duidelijk de behoefte had om er wat extra mee te doen. Nu trainen we met beide honden 2 x p/wk Africhting bij de Kringgroep en ze vinden dat fantastisch en doen het beiden super!!! :E:
En niks doet je beter dan dat je hond ergens veel plezier in heeft. :cheer:
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

borderdoggie schreef:s

.
Het is een herder, dus shepherd :wink:
Dit zijn idd honden die mits voldoende uitdaging overdag gehad hebben, savonds een vloerkleedje zijn.
Maar mijn aussie is er wel 1 die niet graag alleen is. Het is een pup, dat dan wel. Het zijn dus niet hele typische werkhonden die hard zijn, maar juist erg zacht, en willen graag bij de mensen zijn. Daar moet je van houden :I:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

borderdoggie schreef:

Als je een hond-sociale hond wilt zou ik niet voor een border gaan. 9 van de 10 zijn niet zo sociaal namelijk, met name teven zijn bitches :mrgreen:

Heel veel rassen voldoen aan je eisen. Maar je moet bij een border (en denk ook kelpie) erop rekenen dat het allemaal net wat meer is. Ze zijn enorm gedreven.
Ziva heeft enorm veel behoefte aan leiding, stuctuur en duidelijkheid. Als je die een vinger geeft pakt ze niet alleen je hand maar meteen heel je arm. Fantastisch hondje, maar niet makkelijk.

Ze zijn geweldig hoor, borders. Maar denk er goed over na. Het is niet alleen actief en goed luisteren. Daar moet je echt wel wat voor doen. En dat vergeten heel veel mensen. Die denken dat border luisteren geboren worden of dat dat allemaal vanzelf gaat omdat ze zo slim zijn.

Als je een wat ongecompliceerder hondje wilt wat ook aan je eisen voldoet zou ik eens kijken naar een toller, golden, labrador of, mijn persoonlijke favoriet :F: , poedel.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Lysette schreef:
borderdoggie schreef:

Als je een hond-sociale hond wilt zou ik niet voor een border gaan. 9 van de 10 zijn niet zo sociaal namelijk, met name teven zijn bitches :mrgreen:

Heel veel rassen voldoen aan je eisen. Maar je moet bij een border (en denk ook kelpie) erop rekenen dat het allemaal net wat meer is. Ze zijn enorm gedreven.
Ziva heeft enorm veel behoefte aan leiding, stuctuur en duidelijkheid. Als je die een vinger geeft pakt ze niet alleen je hand maar meteen heel je arm. Fantastisch hondje, maar niet makkelijk.

Ze zijn geweldig hoor, borders. Maar denk er goed over na. Het is niet alleen actief en goed luisteren. Daar moet je echt wel wat voor doen. En dat vergeten heel veel mensen. Die denken dat border luisteren geboren worden of dat dat allemaal vanzelf gaat omdat ze zo slim zijn.

Als je een wat ongecompliceerder hondje wilt wat ook aan je eisen voldoet zou ik eens kijken naar een toller, golden, labrador of, mijn persoonlijke favoriet :F: , poedel.
Helemaal mee eens. De intelligentie van de border collie kan ontzettend tegen je werken. Ze leren de goede dingen heel erg snel (wat handig is bij het aanleren van commando's) maar de minder prettige dingen pikken ze ook snel op en het is verdomd moeilijk dat gedrag er dan nog uit te krijgen. Het drijfinstinct moet je ook zeker niet onderschatten, dat kan voor best wat problemen zorgen in het dagelijks leven. En dat veel border collies niet heel erg sociaal zijn (naar andere honden tenminste) kan ik ook wel beamen.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
gyanty
Zeer actief

Ongelezen bericht door gyanty »

Er is natuurlijk wel een verschil tussen werklijn en showlijn, maar ik vind die niet heel vast omlijnd. De showlijn zou rustiger zijn, maar ik zie daar ook wel problemen ontstaan met bepaald nerveus gedrag, die welliswaas in zijn algemeenheid wel iets afwijkt van het nerveuze gedrag van de werklijn.

Mijn border is overigens uit werklijn, maar wordt door de werklijnfokkers en andere werlijnbetrokkenen op basis van zijn kleur wel uitgemaakt voor een showhond (en dat is uit hun mond geen compliment hoor haha).

Inderdaad border collies zijn in de regel niet de grootste sociale wonder. Men is vaak wel verbaasd over de sociale vaardigheden van Kay. Kay heeft niet echt de border collietrekjes wat betreft eenkennigheid. Alles en iedereen is leuk en voor hem gemaakt om te spelen. Dat is een deel natuurlijk zijn karaktertje, maar ik vermoed ook wel uitwerking van zijn behoorlijke intensieve socialisatie het eerste jaar. En dan te bedenken dat hij in het nest de terror was en dat ik hem als pup niet met pups van dezelfde leeftijd kon laten spelen, want die werden zonder pardon overheersd en naar de grond gewerkt. En natuurlijk hij heeft scherpe kantjes, maar voor border begrippen is hij wel sociaal naar zowel mens al andere honden en dieren.

Dan nog zaken die veel voorkomen bij een border. Veel probleemgedrag bij de borders met betrekking tot drijfgedrag. Ik ken eigenlijk geen border die totaal nergens op drijft. Kay is een fanatieke autodrijver. Hij is goed te begeleiden, maar hij heeft wel altijd de intentie om te drijven. Dat gaat met veel stress gepaard tijdens de wandelingen. Ik wordt er eerlijk gezegd ook wel eens wat zenuwachtig van en ik vind het soms wel jammer dat het er nog niet helemaal uit is (overigens kan hij gewoon loslopen langs de weg, want hij gehoorzaamd prima, maar fijn lopen is het niet). Veel borders drijven kinderen, andere honden, dieren, fietsers, joggers etc.
Neurotisch gedrag met betrekking tot lichtjes en schaduwen is ook geen onbekend probleem bij deze honden. Verder kunnen ze slecht tegen harde geluiden.
Heel soms vind ik het wel eens vervelend dat Kay zo reactief is en daardoor vaak meteen ook snel in de stress schiet. Een andere baas die boos wordt op zijn onstuimige labrador en Kay kan al uit zijn doen zijn.

Verder zijn het ook erg leuke honden hoor en ondanks dat ik niet had gedacht dat een border collie ooit bij mij zou passen (ik heb ooit tegen een collega van het dierenasiel gezegd, voor mij NOOIT een border... haha) is het me zeker niet tegen gevallen en ben ik helemal gek op ons gekke Kaytje. Toch vind ik het soms (in drukke periodes die je atlijd wel eens hebt) best behoorlijk intensief (maar dat heb ik er graag voor over). Heb je al eens naar de schotse collie korthaar gekeken? Als je de kleur namelijk leuk vind, ook daar heb je merle en ze zijn niet klein:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Barbara1972
Zeer actief

Ongelezen bericht door Barbara1972 »

Heb zelf twee borders waarvan 1 uit de showlijn en 1 half show/half werklijn
Deze laatste is echt geen pretje om die in huis te hebben..doordat ze snel leren,helaas bij de vorige eigenaar echt verkeerde dingen heeft aangeleerd..concenteren op je voeten,rondjes draaien,vaak nerveus in huis..en niet moe te krijgen,maak niet uit wat je met hem doet,hij blijft om orders vragen.....door deze hond,ben ik me heel goed van bewust dat we het met onze eerste border hebben getroffen...ik weet dus ook nog niet zeker of ik hierna nog een border zou willen.
Het zijn prachtige honden,erg fijn om mee te werken,maar wel een moeilijk ras met andere honden.

succes met je zoektocht/beslissing
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”