Staat gewoon in mijn profiel hoor. Ik had niet echt gezegd hoe ik er zelf in sta, toch? Als je goed leest.EstherK schreef:Je bent 37.Nu snap ik er helemaal niets meer van.
Ik dacht dat jij nog op de middelbare school zat
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Generatiekloof
Moderator: moderatorteam
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Re: Generatiekloof
-
Marion.
Ik vind dus van niet. Ja, het kan best, maar alleen als je voor goede opvang zorgt naast je fulltime baan.Fizgig schreef:Ik zou ergens wel willen dat ik eerder aan honden was begonnen, maar dat kon nooit omdat ik altijd lang van huis weg was en dan is het geen doen. Tenminste, dat dacht ik. Het kan dus wel
En je moet dat willen natuurlijk. Ik neem geen honden om ze continu ergens in de opvang te hebben.
- Fizgig
- Zeer actief
Ik weet het niet want ik werk nu niet meer. Dus ja, dan is de keuze natuurlijk makkelijk. Toen ik nog werkte, was ik meestal wel 10 uur van huis weg. Dat is wel erg lang, denk ik.Marion. schreef:Ik vind dus van niet. Ja, het kan best, maar alleen als je voor goede opvang zorgt naast je fulltime baan.Fizgig schreef:Ik zou ergens wel willen dat ik eerder aan honden was begonnen, maar dat kon nooit omdat ik altijd lang van huis weg was en dan is het geen doen. Tenminste, dat dacht ik. Het kan dus wel
En je moet dat willen natuurlijk. Ik neem geen honden om ze continu ergens in de opvang te hebben.
-
Muk
Afgelopen jaar won voor het eerst in tijden een Nederlandse dame (ok, samen met een Belgische heer).Valerie schreef:Nog steeds worden we elk jaar verslagen door Belgen. Als je een vinger wijst naar een ander wijzen er 3 terug.
Maar je hebt gelijk, Nederlanders laten hun taal verloederen, terwijl de Vlamingen er veel zorgvuldiger mee omgaan. Hoewel ik niet foutloos schrijf, vind ik dat wel storend, die taalverloedering. Al heb ik het idee dat niet alleen de taal verloedert door slechter onderwijs, maar ook de overige kennis (rekenen bijvoorbeeld, wie kan nog goed hoofdrekenen tegenwoordig?).
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Maar waarom moet je kunnen hoofdrekenen? Als je geen rekenmachine hebt heb je wel een mobieltje met rekenfunctie. Ik kan ook heel wat ingewikkelde formules laten zien die ze vroeger niet leerde. Te lastig zonder rekenmachine. Nu kunnen we het wel.Muk schreef:Afgelopen jaar won voor het eerst in tijden een Nederlandse dame (ok, samen met een Belgische heer).Valerie schreef:Nog steeds worden we elk jaar verslagen door Belgen. Als je een vinger wijst naar een ander wijzen er 3 terug.![]()
Maar je hebt gelijk, Nederlanders laten hun taal verloederen, terwijl de Vlamingen er veel zorgvuldiger mee omgaan. Hoewel ik niet foutloos schrijf, vind ik dat wel storend, die taalverloedering. Al heb ik het idee dat niet alleen de taal verloedert door slechter onderwijs, maar ook de overige kennis (rekenen bijvoorbeeld, wie kan nog goed hoofdrekenen tegenwoordig?).
-
Neeltje
Niemand beheerst iets perfect, maar wat je hier al alleen op het forum ziet, vraag ik me soms af wat ze op school hebben gedaan. En je kunt het 'Nederlandse Dictee' niet vergelijken met het gewone Nederlands dat wij gebruiken. Zo'n hoogdravende taal gebruiken we niet. Maar gewoon de werkwoordvormen en hoe een woord geschreven moet worden, ze kunnen het verdorie op internet opzoeken, spelling controleren?Valerie schreef:Ik heb al een goede baanNeeltje schreef:Je behoort dit ook op de basisschool al onder de knie te hebben. Op school waar je nu zit, kijken ze er misschien niet naar, maar als jij straks een sollicitatiebrief stuurt vol met taalfouten, komt toch niet echt over.......... bij mij gingen die tenminste meteen de prullenbak in.Valerie schreef:Ik studeer HBO maar wij krijgen geen les in spelling of grammatica. Alleen in rapporten schrijven maar die opzet kun je gewoon op internet vinden![]()
Ik krijg trouwens helemaal geen diploma bij een pakje boter. Het is keihard werken, zeker deeltijd. Mijn school is ook gecontroleerd en heeft geen diploma's uitgereikt die niet verdient zijn.
Maar goed schijnbaar moet je wat te zeiken hebbendaarnaast hoef je mij echt niet wijs te maken dat die stonede hippie generatie de taal perfect beheerst. Nog steeds worden we elk jaar verslagen door Belgen. Als je een vinger wijst naar een ander wijzen er 3 terug.
- Valerie
- Zeer actief
Wie is "ze" Neeltje? Ga alsjeblieft niet doen alsof een hele generatie zich hetzelfde gedraagt zeg. Ik zie ook genoeg oudere mensen flinke spelfouten maken. Alsof dat bij een generatie hoort.Neeltje schreef: Niemand beheerst iets perfect, maar wat je hier al alleen op het forum ziet, vraag ik me soms af wat ze op school hebben gedaan. En je kunt het 'Nederlandse Dictee' niet vergelijken met het gewone Nederlands dat wij gebruiken. Zo'n hoogdravende taal gebruiken we niet. Maar gewoon de werkwoordvormen en hoe een woord geschreven moet worden, ze kunnen het verdorie op internet opzoeken, spelling controleren?
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
DuidelijkValerie schreef:
Als het aan jou gericht was had ik de quoteknop gebruikt
-
Neeltje
Gewoon om die hersencellen daar bovenin te laten werken? Gewoon omdat het gemakkelijk is? Ik heb sneller uitgerekend wat ik in een winkel terug moet krijgen, dan dat het kind achter de kassa het op het display heeft gezien. Dan weet ik zelf tenminste ook dat ik het juiste bedrag terug krijg.Valerie schreef:Maar waarom moet je kunnen hoofdrekenen? Als je geen rekenmachine hebt heb je wel een mobieltje met rekenfunctie. Ik kan ook heel wat ingewikkelde formules laten zien die ze vroeger niet leerde. Te lastig zonder rekenmachine. Nu kunnen we het wel.Muk schreef:Afgelopen jaar won voor het eerst in tijden een Nederlandse dame (ok, samen met een Belgische heer).Valerie schreef:Nog steeds worden we elk jaar verslagen door Belgen. Als je een vinger wijst naar een ander wijzen er 3 terug.![]()
- Fizgig
- Zeer actief
Hoofdrekenen kan ik goed. Wiskunde snap ik niks van. Het zou toch met elkaar te maken moeten hebben maar helaas.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Nee,de rekenmachine kan het.Neem die weg en een heleboel mensen kunnen ineens nog slechter rekenen dan eerst.Valerie schreef:Als je geen rekenmachine hebt heb je wel een mobieltje met rekenfunctie. Ik kan ook heel wat ingewikkelde formules laten zien die ze vroeger niet leerde. Te lastig zonder rekenmachine. Nu kunnen we het wel.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Als ik het topic zo eens door lees, lijkt er op z'n minst toch een generatieverschil te zijn hier op het HF.
Wel leuk.
Wel leuk.
Wiel
-
Muk
Het lijkt wel of je je aangesproken voelt.Valerie schreef:Wie is "ze" Neeltje? Ga alsjeblieft niet doen alsof een hele generatie zich hetzelfde gedraagt zeg. Ik zie ook genoeg oudere mensen flinke spelfouten maken. Alsof dat bij een generatie hoort.Neeltje schreef: Niemand beheerst iets perfect, maar wat je hier al alleen op het forum ziet, vraag ik me soms af wat ze op school hebben gedaan. En je kunt het 'Nederlandse Dictee' niet vergelijken met het gewone Nederlands dat wij gebruiken. Zo'n hoogdravende taal gebruiken we niet. Maar gewoon de werkwoordvormen en hoe een woord geschreven moet worden, ze kunnen het verdorie op internet opzoeken, spelling controleren?
Maar je moet toch toegeven dat taalgebruik zoals "me hond" of "dr fiets" eigenlijk alleen voorkomt bij mensen jonger dan grofweg een jaar of 35.
Hoofdrekenen vind ik wel iets dat je toch wel moet kunnen. Het is fijn dat je alles met een rekenmachine of telefoon kunt berekenen, maar een beetje basisrekenen, zoals je die vroeger op de basisschool kreeg, zou je toch wel moeten beheersen.
-
Muk
Dan ben ik blijkbaar een oude sok en dat klopt absoluut niet.Biet schreef:Als ik het topic zo eens door lees, lijkt er op z'n minst toch een generatieverschil te zijn hier op het HF.
Wel leuk.
Maar ik vind wel dat men wat zorgvuldiger mag omgaan met de spreek- en schrijftaal. Ook op een forum.
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Muk schreef:Het lijkt wel of je je aangesproken voelt.Valerie schreef:Wie is "ze" Neeltje? Ga alsjeblieft niet doen alsof een hele generatie zich hetzelfde gedraagt zeg. Ik zie ook genoeg oudere mensen flinke spelfouten maken. Alsof dat bij een generatie hoort.Neeltje schreef: Niemand beheerst iets perfect, maar wat je hier al alleen op het forum ziet, vraag ik me soms af wat ze op school hebben gedaan. En je kunt het 'Nederlandse Dictee' niet vergelijken met het gewone Nederlands dat wij gebruiken. Zo'n hoogdravende taal gebruiken we niet. Maar gewoon de werkwoordvormen en hoe een woord geschreven moet worden, ze kunnen het verdorie op internet opzoeken, spelling controleren?![]()
Maar je moet toch toegeven dat taalgebruik zoals "me hond" of "dr fiets" eigenlijk alleen voorkomt bij mensen jonger dan grofweg een jaar of 35.
Hoofdrekenen vind ik wel iets dat je toch wel moet kunnen. Het is fijn dat je alles met een rekenmachine of telefoon kunt berekenen, maar een beetje basisrekenen, zoals je die vroeger op de basisschool kreeg, zou je toch wel moeten beheersen.
Maar verder ben ik wel slim hoor
En de groeten van de mannen 

- Valerie
- Zeer actief
Ja want iedereen van boven de 40 kan hoofdrekenen.
Het is wel opvallend hoe goed de oudere generatie kan generaliseren. Wat hebben ze verder voor goeds gebracht? De recessie? Wauw wat een geweldige generatie zeg
doe mij dan maar een rekenmachine.
Het is wel opvallend hoe goed de oudere generatie kan generaliseren. Wat hebben ze verder voor goeds gebracht? De recessie? Wauw wat een geweldige generatie zeg
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Hoofdrekenen kan ik ook niet, terwijl ik mijn brood voornamelijk verdien met rekenen 
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Muk
Ach, iedereen heeft zijn sterke en minder sterke punten.Reny schreef:![]()
![]()
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Muk schreef:Ach, iedereen heeft zijn sterke en minder sterke punten.Reny schreef:![]()
![]()
En de groeten van de mannen 

- Biet
- Zeer actief
Eerst maar eens zien welke waarden zich welke generatie toedicht.Muk schreef:Dan ben ik blijkbaar een oude sok en dat klopt absoluut niet.Biet schreef:Als ik het topic zo eens door lees, lijkt er op z'n minst toch een generatieverschil te zijn hier op het HF.
Wel leuk.![]()
Maar ik vind wel dat men wat zorgvuldiger mag omgaan met de spreek- en schrijftaal. Ook op een forum.
Jaja, waar moet dat heen tegenwoordig?
Wiel
-
Muk
Jij voelt je echt aangesproken.Valerie schreef:Ja want iedereen van boven de 40 kan hoofdrekenen.
Het is wel opvallend hoe goed de oudere generatie kan generaliseren. Wat hebben ze verder voor goeds gebracht? De recessie? Wauw wat een geweldige generatie zegdoe mij dan maar een rekenmachine.
Maar je kan nu eenmaal niet ontkennen dat het vooral jongeren zijn die "me hond" zeggen en schrijven. Dáár gaat het in mijn voorbeeld om. En ja, ik kan hoofdrekenen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat regelmatig doe.
Ik denk dat als je twee willekeurige groepen mensen (groep boven de 35 jaar en groep onder de 35 jaar) vraagt om een staartdeling te maken, dat de groep boven de 35 nog wel een idee heeft hoe dat ging, maar de groep beneden de 35 dat nog minder goed kan. En dat mag ik best zeggen als 35-jarige.
-
Muk
Hahaha, ik zou niet eens weten bij welke generatie ik hoorde. Was het de patatgeneratie of de generatie X? Geen idee en het interesseert mij niets. Maar wat mij wel verontrust is de kwaliteitsverslechtering van het onderwijs. Heel veel studenten aan de Pabo beheersen het Nederlands dermate slecht en kunnen niet hoofdrekenen. En dat moet dan wel de jeugd opleiden, dat vind ik een trieste ontwikkeling. En ja, de aftakeling van het onderwijs komt door de oudere knarren in de politiek. Want dat kan ik de jongeren van nu natuurlijk niet kwalijk nemen.Biet schreef:Eerst maar eens zien welke waarden zich welke generatie toedicht.Muk schreef:Dan ben ik blijkbaar een oude sok en dat klopt absoluut niet.Biet schreef:Als ik het topic zo eens door lees, lijkt er op z'n minst toch een generatieverschil te zijn hier op het HF.
Wel leuk.![]()
Jaja, waar moet dat heen tegenwoordig?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, ik heb op de basisschool toch echt les gehad van mensen die foutloos Nederlands konden schrijven en ons ook nog konden bijbrengen hoe die regels werken.
Terwijl ik regelmatig schoolrapporten heb gezien van kinderen op de basisschool, nu dus, waarin commentaar van de leerkrachten staat met taalfouten erin.
Als die mensen dan hun leerlingen Nederlands moeten leren, begrijp ik niet dat er nog kinderen zijn zónder een taalachterstand.
En dan snap ik ook prima dat die leerlingen ook als ze ouder zijn dat niet meer in gaan lopen.
Terwijl ik regelmatig schoolrapporten heb gezien van kinderen op de basisschool, nu dus, waarin commentaar van de leerkrachten staat met taalfouten erin.
Als die mensen dan hun leerlingen Nederlands moeten leren, begrijp ik niet dat er nog kinderen zijn zónder een taalachterstand.
En dan snap ik ook prima dat die leerlingen ook als ze ouder zijn dat niet meer in gaan lopen.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ik denk dat veel van mijn leeftijdgenoten (50+) inderdaad goed kunnen hoofdrekenen omdat wij geen rekenmachines hadden.Die kwamen er pas halverwege de jaren 70 en wij mochten ze niet gebruiken op school (zo was het op mijn school althans).Valerie schreef:Ja want iedereen van boven de 40 kan hoofdrekenen.
Het is wel opvallend hoe goed de oudere generatie kan generaliseren. Wat hebben ze verder voor goeds gebracht? De recessie? Wauw wat een geweldige generatie zegdoe mij dan maar een rekenmachine.
Alles moest dus op papier uitgerekend worden.En met hoofdrekenen.
Laatst gewijzigd door marian* op 28 feb 2012 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Foutloos nederlands schrijven lukt praktisch niemand, mij in ieder geval al niet. Maar een gebrek aan taal váárdigheid, de vaardigheid om een beetje helder te communiceren via het geschreven woord, vind ik wel heel vaak tenenkrommend slecht.
Ik moet regelmatig echt mijn best doen om te ontcijferen wat iemand nou eigenlijk wil zeggen. En dan is het vaak ook nog zo ondoordacht. Dat vind ik wel een verarming.
Ik wil niet de hele tijd in een soort dictee hoeven zitten, maar een beetje begrijpelijk moet het wel zijn, qua taalgebruik, leestekens en zinsopbouw.
Zo'n lap ondoordachte verbale waterval, die er dan middels het toetsenbord uitgerammeld wordt, vind ik echt onprettig.
Ik vat dat altijd een beetje op als ongeinteresseerdheid in de lezer. "Red je er maar mee".
Ik moet regelmatig echt mijn best doen om te ontcijferen wat iemand nou eigenlijk wil zeggen. En dan is het vaak ook nog zo ondoordacht. Dat vind ik wel een verarming.
Ik wil niet de hele tijd in een soort dictee hoeven zitten, maar een beetje begrijpelijk moet het wel zijn, qua taalgebruik, leestekens en zinsopbouw.
Zo'n lap ondoordachte verbale waterval, die er dan middels het toetsenbord uitgerammeld wordt, vind ik echt onprettig.
Ik vat dat altijd een beetje op als ongeinteresseerdheid in de lezer. "Red je er maar mee".
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- Valerie
- Zeer actief
Ik ben 24 jaar. Ik word ook aangesproken al is het indirect. Ik ben opgegroeid met rekenmachines, msn en sms. Daar word je heus geen slechter mens van. En ja ik kan hoofdrekenen en gelukkig nog veel meer dan dat.Muk schreef:Jij voelt je echt aangesproken.Valerie schreef:Ja want iedereen van boven de 40 kan hoofdrekenen.
![]()
Maar je kan nu eenmaal niet ontkennen dat het vooral jongeren zijn die "me hond" zeggen en schrijven. Dáár gaat het in mijn voorbeeld om. En ja, ik kan hoofdrekenen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat regelmatig doe.
Ik denk dat als je twee willekeurige groepen mensen (groep boven de 35 jaar en groep onder de 35 jaar) vraagt om een staartdeling te maken, dat de groep boven de 35 nog wel een idee heeft hoe dat ging, maar de groep beneden de 35 dat nog minder goed kan. En dat mag ik best zeggen als 35-jarige.
Ik vraag mij wel af wat voor goeds het hoofdrekenen verder gebracht heeft, gezien de recessie. Als we het over generaties gaan hebben dan mag er ook best gezegd worden dat de oudere generatie de boel flink verkloot heeft wat de jongere generatie weer mag gaan oplossen.
Daarnaast hoort er ook onverschilligheid bij mensen in hun puberjaren. Dat komt erna best wel goed hoor. Net zoals de vroegere oude generatie erg bezorgd was om de mannen met lange haren -> beatles. En dat zou dan weer de verstandigere generatie zijn van nu?
- Fizgig
- Zeer actief
Het schijnt zo te zijn dat elk jaar de IQ's weer hoger liggen bij leerlingen dan het jaar daarvoor. Dat zullen mensen die in het onderwijs werken, beter weten dan ik hoor, maar dat heb ik gelezen ooit ergens. Misschien is het alweer veranderd. Niet dat ik vind dat IQ wat zegt, het zorgt er in ieder geval niet voor dat je leerstof niet meer hoeft te leren natuurlijk.
Maar ik vind het eigenlijk niet erg dat jongeren of jonge mensen niet goed kunnen hoofdrekenen, of slechte taalvaardigheden hebben, zelfs niet dat hun algemene kennis zo slecht is. Ik vind het wel vervelend dat ze slechtere manieren hebben. Gewoon 'hallo' en 'dankjewel' zeggen kost niks, een glimlach erbij bezorgt de ander een goed humeur, en je telefoon laat je uit als je met iemand staat te praten (of je neemt hem gewoon niet op). Dat vind ik nou weer vervelend aan jongere mensen, dat ze je niet aankijken, en alles moet snel dus 'hallo' of 'dag' kan er niet vanaf. Mensen vanaf 30 ongeveer vinden het contact met elkaar belangrijk en willen dat goed en netjes vorm geven. En dan vind ik hartelijkheid belangrijker dan beleefdheid. Dat zal inderdaad wel een kwestie van volwassen worden zijn hoor. Maar sommige gedragen zich nog zo halverwege 20.
Maar ik vind het eigenlijk niet erg dat jongeren of jonge mensen niet goed kunnen hoofdrekenen, of slechte taalvaardigheden hebben, zelfs niet dat hun algemene kennis zo slecht is. Ik vind het wel vervelend dat ze slechtere manieren hebben. Gewoon 'hallo' en 'dankjewel' zeggen kost niks, een glimlach erbij bezorgt de ander een goed humeur, en je telefoon laat je uit als je met iemand staat te praten (of je neemt hem gewoon niet op). Dat vind ik nou weer vervelend aan jongere mensen, dat ze je niet aankijken, en alles moet snel dus 'hallo' of 'dag' kan er niet vanaf. Mensen vanaf 30 ongeveer vinden het contact met elkaar belangrijk en willen dat goed en netjes vorm geven. En dan vind ik hartelijkheid belangrijker dan beleefdheid. Dat zal inderdaad wel een kwestie van volwassen worden zijn hoor. Maar sommige gedragen zich nog zo halverwege 20.
- Biet
- Zeer actief
Er is geen rechtstreeks verband tussen hoofdrekenen en de recessie; dat is gewoon een kromme redenering.
Maar misschien is er wel een verband tussen niet kunnen hoofdrekenen, slechte taalbeheersing, slechte algemene kennis en slechte manieren.
Als je je niet druk hoeft te maken over de uitkomsten (geen moeite hoeft te doen), het niet uitmaakt hoe je iets schrijft/je uitdrukt en je aan een mening genoeg hebt (ipv kennis van zaken), waarom zou je je dan druk maken over hoe je met anderen omgaat.
Uiteraard is het wel zo dat de ouderen de voorwaarden hebben gecreeerd waardoor deze situatie ontstaan is.
Het is maar wat je belangrijk vindt.
Maar misschien is er wel een verband tussen niet kunnen hoofdrekenen, slechte taalbeheersing, slechte algemene kennis en slechte manieren.
Als je je niet druk hoeft te maken over de uitkomsten (geen moeite hoeft te doen), het niet uitmaakt hoe je iets schrijft/je uitdrukt en je aan een mening genoeg hebt (ipv kennis van zaken), waarom zou je je dan druk maken over hoe je met anderen omgaat.
Uiteraard is het wel zo dat de ouderen de voorwaarden hebben gecreeerd waardoor deze situatie ontstaan is.
Het is maar wat je belangrijk vindt.
Wiel
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Relativeren is ook een kunst he? Maar ik zeg netjes iedereen gedag hoor, doorgaans mét een glimlach ook nog. Hoe sociaal moet ik dan ineens zijn zodra ik 30 ben in plaats van 23Fizgig schreef:Het schijnt zo te zijn dat elk jaar de IQ's weer hoger liggen bij leerlingen dan het jaar daarvoor. Dat zullen mensen die in het onderwijs werken, beter weten dan ik hoor, maar dat heb ik gelezen ooit ergens. Misschien is het alweer veranderd. Niet dat ik vind dat IQ wat zegt, het zorgt er in ieder geval niet voor dat je leerstof niet meer hoeft te leren natuurlijk.
Nou ja kort samengevat: de jongere generatie is a-sociaal, niet hartelijk, kan niet hoofdrekenen, hebben een slechte taalvaardigheid, weinig algemene kennis en glimlachen niet. Zo. En de oudere generatie?
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
En weet wat het ergste Inge, dat is in het HBO zo en op de Universiteit zo, maar vreemd genoeg is dat ook zo op MBO en Algemeen vormend onderwijs.Inge O schreef:als ze dat eens aan de laatstejaars (secundair onderwijs) zouden voorhouden als een mantra.Marjoleine schreef: Van mij hoeft niet iedereen een dergelijke opleiding te doen. Leer gewoon een vak waar je goed in bent, en als het eindeloos zwoegen en ploeteren is op die uni, ga dan in godsnaam wat anders doen.
Iets waar je góed in bent.
Daar is iedereen bij gebaat.
maar nee, natuurlijk niet want er is instroom- én uitstroomfinanciering (in het hoger onderwijs dan) dus je lokt ze eerst naar binnen, laat ze wat aanmodderen en geeft ze hun diploma bij de uitgang.
Neem de dochter van mijn werkster, lieve meid hoor maar "ze komt een paar dubbeltjes te kort voor een gulden".
Ze zit op de MBO afdeling bloemen, en echt ze kan een leuk boeketje bij elkaar rapen.
Daar zouden ze* tevreden mee moeten zijn, maar omdat dát niveau geen voldoende startkwalificatie voor de arbeidsmarkt biedt moet ze tot een hoger niveau opgeleid worden en in haar laatste jaar ook een ondernemersplan schrijven. Dat kan ze dus niet ..... maar ze wordt geholpen want de opleiding biedt hulp en ondersteuning aan zwakkere leerlingen. Ze wordt ze effectief aan haar diploma "geholpen".
En dan????
Meisjes van dat niveau kwamen hier in de buurt op kwekerijen/fruitbedrijven terecht maar die banen zijn allemaal naar de detacheringsbureaus gegaan. Ik ben bang dat met een jaartje of wat door een uitkerende instantie zachtjes gepusht gaat worden richting "eigen bedrijf" ze heeft immers de kwalificaties daarvoor.
* "Ze" zijn meer de school en de begeleidende diensten (ze heeft natuurlijk al jaren begeleiding) dan haar ouders.