Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pedigree Dogs: three years on.
Moderator: moderatorteam
- Laboriginals
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 4
Re: Pedigree Dogs: three years on.
Deel 3 staat helaas nog niet op You Tube. Jouw linkjes naar deel 2 en 3 zijn hetzelfde. Ik heb net ook al zitten zoeken, maar helaas. Nou heb ik gisteravond het laatste stuk van de documentaire op BBC4 gezien. De conclusie was dat we een voorbeeld kunnen nemen aan de kynologie in Zweden. Daar schijnt het allemaal beter geregeld te zijn. En voor wat betreft de shows... het advies was om maar helemaal te stoppen met de shows in de huidige vorm en er een nieuw systeem voor in de plaats te zetten, meer gericht op functionaliteit en gezondheid en minder op exterieur.
Hanneke
Hanneke
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Thanks!
Ze doen het allemaal hoor. Gewoon met de linkjes op youtube onder het filmpje ervoor.
Ze doen het allemaal hoor. Gewoon met de linkjes op youtube onder het filmpje ervoor.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Daar zitten nog aardig wat rotte appels tussen
Maar het valt me wel op dat de kennelclub wel degelijk dingen heeft aangepakt, alleen de mentaliteit van fokkers (en de rasvereniging, die bestaat uit fokkers) in sommige gevallen nog niet verandert is. En dat soort rotte appels zal je altijd houden ben ik bang. Het is te hopen voor een ras dat de rasvereniging bestaat uit fokkers die wel de gezondheid voorop stellen, zodat ze pupkopers tenminste goed kunnen voorlichten.
Wat betreft die Cavalier, is die uberhaupt nog te redden met alleen hun eigen genenpool? Toen ik dat zo zag dacht ik alleen maar: waarom niet een ander ras inkruisen? Vrijwel de gehele populatie lijdt aan de aandoening, die ook nog eens deels anatomisch is. Waarom dan niet bijvoorbeeld een Cocker inkruisen zodat die schedels weer iets breder/groter worden?
Wat betreft die Cavalier, is die uberhaupt nog te redden met alleen hun eigen genenpool? Toen ik dat zo zag dacht ik alleen maar: waarom niet een ander ras inkruisen? Vrijwel de gehele populatie lijdt aan de aandoening, die ook nog eens deels anatomisch is. Waarom dan niet bijvoorbeeld een Cocker inkruisen zodat die schedels weer iets breder/groter worden?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het zijn 4 delen. Heb ze alle vier gekeken. Je wordt er niet blij van
Hoe is het met je schrijfsel voor het openen van de stamboeken Nanna ?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
De hele nacht kunnen schrijven dusNanna schreef:Ik heb in de nachtdienst gezeten schatsirene schreef:Het zijn 4 delen. Heb ze alle vier gekeken. Je wordt er niet blij van![]()
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Het is zoals ik vreesde. Zelfs waar goedwillenden hun goede werk hebben gedaan, is het gewoon stomweg niet GENOEG. Zolang de fokkers niet krachtig de armen op de rug word gedraaid en de shows niet geband worden, gaat het door...

- Annemarie Rouw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippets
Halleluja.Laboriginals schreef:Deel 3 staat helaas nog niet op You Tube. Jouw linkjes naar deel 2 en 3 zijn hetzelfde. Ik heb net ook al zitten zoeken, maar helaas. Nou heb ik gisteravond het laatste stuk van de documentaire op BBC4 gezien. De conclusie was dat we een voorbeeld kunnen nemen aan de kynologie in Zweden. Daar schijnt het allemaal beter geregeld te zijn. En voor wat betreft de shows... het advies was om maar helemaal te stoppen met de shows in de huidige vorm en er een nieuw systeem voor in de plaats te zetten, meer gericht op functionaliteit en gezondheid en minder op exterieur.
Hanneke
- Annemarie Rouw
- Zeer actief
Ga ik er eens goed voor zitten..is de video niet meer beschikbaar. Zucht. 
-
Canidae
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix
- Aantal honden: 1
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Ik heb hem gister ook gekeken. En ondanks dat ik het wel verwacht had.
Vond ik het allerergst dat die Engelse bulldog met die gigantische rimpel gewoon best in show was in 2011 dus 3 jaar na die film. Alsof ze het niet kunnen boeien
en de klokken luiders die gewoon zonder nadenken eruit gezet worden. Je moet toch blij zijn met info over een ziekte? Die zeer bekende boxer fokkers, die willen geen bloed geven
Het bevestigd voor mij wel weer het ziekelijke denken van sommige (let op Sommige) fokkers zo extreem kunnen blijven hangen en het gewoon zelf echt echt echt niet willen zien baH
Vond ik het allerergst dat die Engelse bulldog met die gigantische rimpel gewoon best in show was in 2011 dus 3 jaar na die film. Alsof ze het niet kunnen boeien
en de klokken luiders die gewoon zonder nadenken eruit gezet worden. Je moet toch blij zijn met info over een ziekte? Die zeer bekende boxer fokkers, die willen geen bloed geven
Het bevestigd voor mij wel weer het ziekelijke denken van sommige (let op Sommige) fokkers zo extreem kunnen blijven hangen en het gewoon zelf echt echt echt niet willen zien baH

- Annemarie Rouw
- Zeer actief
Ik heb het al eens gezegd, maar bij de Nederlandse Whippetclub hebben we als regel dat tenminste één van de ouders een werkproef met succes afgelegd moet hebben. Dat had wat voeten in de aarde, en nu achteraf nog steeds, een hoop gemopper van fokkers die niet de moeite namen om naar de ALV te komen en mee te stemmen.
Dit in de hoop dat de prachtige werkaanleg van de Whippet niet helemaal verloren gaat, dat er meer mensen zorgen dat hun whippet het atletische lijf weer mag gaan gebruiken (op welke manier dan ook) en we weer whippets in behoorlijke conditie en met goede bespiering gaan zien op shows.
Dit in de hoop dat de prachtige werkaanleg van de Whippet niet helemaal verloren gaat, dat er meer mensen zorgen dat hun whippet het atletische lijf weer mag gaan gebruiken (op welke manier dan ook) en we weer whippets in behoorlijke conditie en met goede bespiering gaan zien op shows.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Van mij mogen ze bij alle rassen wel iets van werkaanleg of conditie meenemen bij shows of fok. Ook kleine gezelschapshondjes horen te kunnen bewegen.Annemarie Rouw schreef:Ik heb het al eens gezegd, maar bij de Nederlandse Whippetclub hebben we als regel dat tenminste één van de ouders een werkproef met succes afgelegd moet hebben. Dat had wat voeten in de aarde, en nu achteraf nog steeds, een hoop gemopper van fokkers die niet de moeite namen om naar de ALV te komen en mee te stemmen.![]()
Ik vraag me wel af of het stoppen van shows of zelfs het stoppen met kwalificaties op shows nou zoveel uit gaat maken.
Kijk eens naar de niet erkende rassen of kruisingen en "designer-breeds" daar zitten ook vreselijke extremen bij en die worden niet geshowd en dus zeker niet vooraan gezet door keurmeesters.
-
Canidae
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix
- Aantal honden: 1
Djezus, lijkt wel een bulldozer....Nanna schreef:Neem nou dit geval (alleen al die vent met die getaoueerde poten, hoe cliché) dat kán toch niet gezond zijn.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
En wat dacht je van al die rassen die ook in het klein of in het ultra groot moeten ? Want een normale versie is zo saai
Maar ook de "normalere" niet erkende rassen zie ik overdrijvingen hoor. Die ODH met steeds meer bone en lip alsof ze eigenlijk liever een molosser hadden gewild.
Maar ook de "normalere" niet erkende rassen zie ik overdrijvingen hoor. Die ODH met steeds meer bone en lip alsof ze eigenlijk liever een molosser hadden gewild.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Potverdorie. Auteursclaim op de video.
Heeft iemand anders miss voor mij een andere toegang?
Heeft iemand anders miss voor mij een andere toegang?
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
..Te vroeg gemopperd, bedankt!Canidae schreef:http://minus.com/mgH9im7dG
- Annemarie Rouw
- Zeer actief
Van mij ook. Misschien zelfs een lichamelijke keuring. Een hond die niet gezond en fit is, zou nooit een role-model mogen zijn.sirene schreef:Van mij mogen ze bij alle rassen wel iets van werkaanleg of conditie meenemen bij shows of fok. Ook kleine gezelschapshondjes horen te kunnen bewegen.Annemarie Rouw schreef:Ik heb het al eens gezegd, maar bij de Nederlandse Whippetclub hebben we als regel dat tenminste één van de ouders een werkproef met succes afgelegd moet hebben. Dat had wat voeten in de aarde, en nu achteraf nog steeds, een hoop gemopper van fokkers die niet de moeite namen om naar de ALV te komen en mee te stemmen.![]()
Ik vraag me wel af of het stoppen van shows of zelfs het stoppen met kwalificaties op shows nou zoveel uit gaat maken.
Kijk eens naar de niet erkende rassen of kruisingen en "designer-breeds" daar zitten ook vreselijke extremen bij en die worden niet geshowd en dus zeker niet vooraan gezet door keurmeesters.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben het helemaal met je eens hoor... een hond zichtbaar in een goede conditie zou moeten winnenAnnemarie Rouw schreef:Van mij ook. Misschien zelfs een lichamelijke keuring. Een hond die niet gezond en fit is, zou nooit een role-model mogen zijn.sirene schreef:Van mij mogen ze bij alle rassen wel iets van werkaanleg of conditie meenemen bij shows of fok. Ook kleine gezelschapshondjes horen te kunnen bewegen.Annemarie Rouw schreef:Ik heb het al eens gezegd, maar bij de Nederlandse Whippetclub hebben we als regel dat tenminste één van de ouders een werkproef met succes afgelegd moet hebben. Dat had wat voeten in de aarde, en nu achteraf nog steeds, een hoop gemopper van fokkers die niet de moeite namen om naar de ALV te komen en mee te stemmen.![]()
Maar...., het zou al een hele winst zijn als amechtig hijgende gedrochten niet meer als BIS zouden worden gekwalificeerd
- Annemarie Rouw
- Zeer actief
Maar al te waar. Gelukkig komen gepeupels nu af en toe in opstand.Nanna schreef:Of hondjes met te kleine schedels en 100% hartafwijkingen reserve BIS worden op de Winner.Badu schreef:
Maar...., het zou al een hele winst zijn als amechtig hijgende gedrochten niet meer als BIS zouden worden gekwalificeerd
Volgens mij dóen ze het erom.
Sliep uit, we hebben met de mening van het ordinaire gepeupel geen donder te maken
Maar nog lang niet genoeg.
Je zou willen dat alle rasverenigingen maximale gezondheidseisen gingen hanteren voor fokkers die dan ook "Clubfokkers" oid mogen heten. Met alles er op en er aan. En dan maar hopen dat puppykopers die extra 200 of 300 euro willen betalen, maar dan ook zeker weten dat de fokker er in ieder geval alles aan gedaan heeft om een zo goed mogelijk "product" af te leveren.
Dan is een rashond de naam rashond nog een beetje waard. En als de Raad dan alleen aan op een dergelijke wijze gefokte hond nog een stamboom geeft, dan komen we misschien een heel klein beetje verder. Maar dat gaat nog tijd kosten. Veel tijd. We mochten als NWC wel een door de ALV goedgekeurd rasspecifiek fokreglement aanleveren. Maar degenen die zich daar niet aan houden, krijgen nog steeds een stamboom. Jammer, gemiste kans.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Op winner afgelopen november deden ze het er inderdaad om. Hoe vaak de omroeper zei hoe gezond de rashonden zouden zijn. Voor de rest kwam er niet veel zinnigs uit z'n mond.Nanna schreef:Of hondjes met te kleine schedels en 100% hartafwijkingen reserve BIS worden op de Winner.Badu schreef:
Volgens mij dóen ze het erom.
Sliep uit, we hebben met de mening van het ordinaire gepeupel geen donder te maken
- Annemarie Rouw
- Zeer actief
Ja, dat is zo. En ze mogen niet adverteren bij de NWC. Géén al te harde straffen dus.Nanna schreef:Is het niet zo dat ze dan alleen geen pupbemiddeling krijgen?>Annemarie Rouw schreef: We mochten als NWC wel een door de ALV goedgekeurd rasspecifiek fokreglement aanleveren. Maar degenen die zich daar niet aan houden, krijgen nog steeds een stamboom. Jammer, gemiste kans.
Nou, dáár zullen ze, in dit tijdperk van pc en internet als ultiem verkoopmedium, wakker van liggen
-
Pauline
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse herder
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Dus ieder nest dat niet precies aan het fokreglement van de club voldoet, zou meteen maar uit het stamboekbestand geweerd moeten worden? Ik vind dat geen zorgvuldige manier van omgaan met je rasbestand, zeker niet bij een gesloten stamboek. Stel dat die pups later prima honden blijken te zijn, dan kun je ze toch niet meer gebruiken voor de stamboekfok. Dat leidt dus tot een nog snellere verarming van het stamboekbestand, en dat is toch juist wat we niet willen?Annemarie Rouw schreef:Ja, dat is zo. En ze mogen niet adverteren bij de NWC. Géén al te harde straffen dus.Nanna schreef:Is het niet zo dat ze dan alleen geen pupbemiddeling krijgen?>Annemarie Rouw schreef: We mochten als NWC wel een door de ALV goedgekeurd rasspecifiek fokreglement aanleveren. Maar degenen die zich daar niet aan houden, krijgen nog steeds een stamboom. Jammer, gemiste kans.
Nou, dáár zullen ze, in dit tijdperk van pc en internet als ultiem verkoopmedium, wakker van liggenMaar veel meer kun je niet, zolang de Raad niet meewerkt. En die zullen de centjes van al die stamboompjes die buiten de Rasvereniging om gefokt worden, wel niet kunnen missen.
Het reglement van een vereniging is niet per definitie zaligmakend. Daar kan best de een of andere eis in staan waar je net zo goed zonder kunt. Een fokker die daar dan overheen stapt, zal kritiek krijgen van bestuur en fokcommissie, maar kan alle gelijk van de wereld hebben om toch dat nest te fokken. Wees dan maar blij dat die honden in elk geval in het stamboek komen; wie weet hoe hard je ze een generatie later nog nodig hebt........
-
Melanie 74
En sommige clubs ( lees bestuur) verliezen compleet uit het oog dat het om het ras draait.