Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

twijfels over baasje pup

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Mirella
Zeer actief

twijfels over baasje pup

Ongelezen bericht door Mirella »

ik zit met een vraagje,ik heb een nestje,waren 5 pups,helaas nu nog 4. ik heb voor alle pups baasjes gevonden,maar over 1 heb ik vanaf het begin twijfels en blijf ik toch mee zitten. het lijkt me een leuke vrouw ze is gek op dieren maar wat ik begrijp fokt ze met al het vrouwelijks wat ze in huis heeft,en ook vrij veel en erg vroeg,met de 2e loopsheid.mijn pups gaan weg met een puppycontract waar in staat dat er niet gefokt mag worden,en als ik vraag of ze fokplannen heeft blijft ze onduidelijk. ze heeft nu zelf een nestje shih s liggen van dezelfde dekreu als mijn nestje maar dat is 1 pup,een reutje en ze wil perse een teefje.
ik blijf er zo n raar onderbuikgevoel bij houden,maar aan de andere kant reageerd ze erg meelevend en enthousiast op foto s enzo.
ze zou een chocoladeteefje willen en ik blijf het gevoel houden dat het niet zomaar is maar voor het fokken.ze fokt ook met bouviers en ik vind het geen fijne manier omdat ze geen verantwoording houdt over de pups,zo is er 1 bouvier met 9 mnd al ingeslapen door zijn baasjes,en zij wilde hem toen ook niet terugnemen ivm onzindelijkheid.dat zijn toch dingetjes die me tegenstaan en ik vind het erg jammer dat ik er dit x geen zelf hou maar wil dan wel zekerheid dat het goedkomt met ze.nu weet ik dat mensen zich toch heel anders kunnen voordoen dan ze zijn,ik heb gelukkig ook in het contract staan dat mochten ze willen herplaatsen dit altijd via mij moet.
ik vind het dus een leuke aardige vrouw,maar ik heb mn twijfels.heb haar hier ook over verteld en ze zegt dat ze broodfok haat en er niet mee vergeleken wil worden.moeilijk vind ik het! :denken:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: twijfels over baasje pup

Ongelezen bericht door tekkel »

Mirella schreef:mijn pups gaan weg met een puppycontract waar in staat dat er niet gefokt mag worden
zo'n contract is niets waard, als ik wil fokken met mijn hond dan mag dat natuurlijk.
als je haar geen pup wilt verkopen dan doe je dat toch niet?
ik zie het probleem niet zo.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Mirella
Zeer actief

tekkel schreef:
Mirella schreef:mijn pups gaan weg met een puppycontract waar in staat dat er niet gefokt mag worden
zo'n contract is niets waard, als ik wil fokken met mijn hond dan mag dat natuurlijk.
als je haar geen pup wilt verkopen dan doe je dat toch niet?
ik zie het probleem niet zo.
nee maar ik twijfel erg.dat weet ik hoor maar ik zeg altijd vantevoren wat er in het contractje staat en tot nu toe ging iedereen akkoord en hebben ze zich er aan gehouden.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik zie het probleem eerlijk gezegd ook niet zo. Gewoon geen pup naar toe doen. Als ze wil weten waarom niet, gewoon zeggen waarom niet. Is je volste recht.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zeg altijd: bij twijfel, niet doen. :wink:
Maar ik vraag me wel af wat de reden is dat je niet wil dat mensen die een pup bij jou vandaan halen met zo'n pup fokken. Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje vreemd. Je fokt zelf wél met je hondjes, maar iemand anders mag het met een door jouw gefokte pup niet doen... :19:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je geen goed gevoel hebt: niet doen.

Ik heb daar twee keer niet naar geluisterd en daar twee keer enorm spijt van gehad.
Dat gebeurt me niet nog eens.
Slecht gevoel = geen pup.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mirella
Zeer actief

LongFields schreef:Ik zeg altijd: bij twijfel, niet doen. :wink:
Maar ik vraag me wel af wat de reden is dat je niet wil dat mensen die een pup bij jou vandaan halen met zo'n pup fokken. Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje vreemd. Je fokt zelf wél met je hondjes, maar iemand anders mag het met een door jouw gefokte pup niet doen... :19:
oh nee maar ik zeg er altijd bij dat netjes een nestje doen niet bedoeld wordt,maar ik wil wel voorkomen dat er onverantwoord mee gefokt wordt.
lang niet iedereen doet het op een goede manier.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

niet doen, er komt vast een heel leuk ander baasje voor. beter spijt hebben van het niet naar haar toe doen dan andersom.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Mirella schreef: lang niet iedereen doet het op een goede manier.
En dat denk je te kunnen voorkomen door een juridisch niet stand houdende zin in je koopovereenkomst?
Gaat niet werken denk ik zo, en je kunt mensen ook slecht tegenhouden als ze het wél zouden doen natuurlijk.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ah, maar dat kun je dus niet voorkomen.
Als je een pup verkoopt is ie niet meer van jou. Dan mag een ander doen wat hij wil.

Dus er zijn twee opties: of je laat het los, of je verkoopt alleen aan mensen waar je goed contact mee hebt zodat, als ze willen fokken, je kunt helpen als ze dat willen.
Verbieden werkt niet en kan niet.

Afbeelding

tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

LongFields schreef:Ik zeg altijd: bij twijfel, niet doen. :wink:
dat is natuurlijk het belangrijkst: als je er geen goed gevoel bij hebt, zeg die mensen af.
er komt vast wel een ander baasje voor zo'n schattig puppekind ;-)
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
meriam
Zeer actief
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door meriam »

Ik zou het ook niet doen
Mirella
Zeer actief

LongFields schreef:
Mirella schreef: lang niet iedereen doet het op een goede manier.
En dat denk je te kunnen voorkomen door een juridisch niet stand houdende zin in je koopovereenkomst?
Gaat niet werken denk ik zo, en je kunt mensen ook slecht tegenhouden als ze het wél zouden doen natuurlijk.
nou weet je wat het is,bij de kennismakingen vertel ik altijd al wat ik ermee bedoel en tot nu toe is dat altijd overgekomen,
de teefjes uit mn vorige nest waren zowiezo geen fokplannen mee maar die mensen wisten ook dat ik ze erbij zou helpen mochten ze het willen.
dat vind ik heel anders dan een teefje verkopen die vervolgens elk half jaar een nestje moet werpen,dat probeer ik er zeker mee te voorkomen,want hoe onjuridisch het ook is,mensen die willen fokken hebben toch afgehaakt door dat ik dat vertelde.bij mij heeft het dus wel gewerkt tot nu toe.
ik hou altijd contact en dat werkt goed vind ik.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

niet verkopen. dat blijft aan je knagen
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Als je er een vervelend gevoel over hebt, niet doen !!
Afbeelding
KyraYouri
Actief
Mijn ras(sen): middenslag schnauzer peper/zout
kruising labrador

Ongelezen bericht door KyraYouri »

Ik zou ook zeggen bij twijfel niet doen en ook gewoon eerlijk zeggen waarom niet. Jij bent, tot op zekere hoogte, verantwoordelijk voor het plaatsen van je pupjes.
Aan de andere kant heb ik een aantal keren gesproken met een bekende fokker van mijn ras, maar die mevrouw leek, weet het niet zeker, mij niet op de wachtlijst te willen zetten. Ik had steeds het gevoel dat ik niet voor vol werd aangezien, terwijl ik met de hand op mijn hart kan zeggen dat de dieren het bij ons eeeerrrrruuuuuugg goed hebben :lol1:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Er zijn genoeg gewetenloze mensen die vrolijk zo'n contractje ondertekenen en vervolgens toch elke loopsheid fokken met de hond. Dan heb je geen poot meer om op te staan, ook al hebben ze honderd keer een handtekening gezet.

Dus als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik het niet doen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

KyraYouri schreef:Ik zou ook zeggen bij twijfel niet doen en ook gewoon eerlijk zeggen waarom niet. Jij bent, tot op zekere hoogte, verantwoordelijk voor het plaatsen van je pupjes.
Aan de andere kant heb ik een aantal keren gesproken met een bekende fokker van mijn ras, maar die mevrouw leek, weet het niet zeker, mij niet op de wachtlijst te willen zetten. Ik had steeds het gevoel dat ik niet voor vol werd aangezien, terwijl ik met de hand op mijn hart kan zeggen dat de dieren het bij ons eeeerrrrruuuuuugg goed hebben :lol1:
Maar daar gaat het niet om.

Het gaat erom dat je met je kopers/fokker door één deur kunt, ook als er iets is dat niet leuk is.
En als ik daaraan twijfel, gaat het niet door.
Ik heb vorig jaar ook iemand geweigerd waarvan ik zeker weet dat de hond het heus heel goed zou hebben.
Maar het contact was wat mij betreft niet goed.
Ik had het gevoel dat ze mij maar bemoeizuchtig vonden.
En dat mag ook best, maar dan ben ik bang dat ik het niet ga horen als er iets is, of via een omweg, of wat dan ook.
Dus toen heb ik nee gezegd.

Dat werd me niet in dank afgenomen, maar dat is jammer.
Zolang ze van mij zijn maken wij uit waar ze heen gaan.

Afbeelding

_Samantha_
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door _Samantha_ »

Ja ik zou ook zeggen gewoon niet doen als je er geen goed gevoel bij hebt!

En wat het contract betreft, zodra je dat soort dingen erin zet, is hij niet juridisch geldig. Je kunt geen dingen gaan eisen van, dat je er niet mee mag fokken of dat ze via jou geplaatst moeten worden. Na de verkoop is het jou hond niet meer en heb jij er verder niets meer over te zeggen.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Marjoleine schreef:Dat werd me niet in dank afgenomen, maar dat is jammer.
En zo simpel is het :ok:
Mirella
Zeer actief

nee dat weet ik ook hoor,maar tot nu toe heb ik altijd mensen met wie ik het contractje doorneem en dan werkt het gewoon goed en kan ik de mensen goed pijlen.

even een off topic vraagje..het is voor mij de 1e x dat ik geen pup zelf hou. ik voel me daar een beetje vervelend over tegenover moeders..is dat nodig,ervaren fokkers? of zijn ze het vrij snel wel weer vergeten?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Hier vinden de teven het na 8 weken wel prettig als de pups allemaal weg zijn. :wink:
Ik zorg er wel altijd voor dat de pups niet allemaal tegelijk worden opgehaald, bij voorkeur 1 of hooguit bij uitzondering 2 op 1 dag. Maar volgens mij is dat ook meer voor mijn eigen gevoel dan dat de teef daar zelf moeite mee zou hebben.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Wij weten nu uit ervaring (spijtig genoeg) dat als je twijfels hebt (jij of je man) het niet te doen
wij hebben een hoopje miserie (nog steeds) met 1 van onze pup kopers, ik had toen niet een 100% goed gevoel bij hen en mijn vriend had hetzelfde, toch het voordeel van de twijfel gegeven en een pup verkocht en nu na 17 maanden nog steeds niets anders als misere met die mensen :devil: :jank: :jank:
Afbeelding
Charissa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Charissa »

Ik zou het ook niet doen als ik er geen goed gevoel bij heb.
Ik snap dat je het lastig vindt om mensen af te kaatsen,
maar volg je gevoel dan kom je altijd het beste uit.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Vertrouw op je gevoel, jij bepaald waar ze naar toe gaan.
Je moet niet, aan jou de keuze.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Gewoon niet doen. Je voelt je er niet goed bij en dat is een prima reden de verkoop af te blazen. En nee, de koper gaat dat niet leuk vinden, maar je kan wel uitleggen waarom je het niet ziet zitten. Dan word ze maar boos, je kan niet met iedereen vriendjes zijn. Beter dat dan dat je straks toch gelijk krijgt en je daarmee in je maag zit.

Maar die contracten... dat kan je wel laten. Ze stellen niks voor, je kan er niks mee, ze zijn niet rechtsgeldig.
Als iemand een hond koopt, is dat zijn of haar eigendom. Ze moeten het dier volgens de regels van de wet goed behandelen, maar je hebt geen enkele invloed op wel of niet ermee fokken, wat ze eten, hoevaak ze worden uitgelaten en wanneer, etc etc.... Ik snap dat je het fijn vind er afspraken over te maken, maar je hebt sowieso geen garanties.
Afbeelding
Barbara1972
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Barbara1972 »

net zoals de andere al zeide...geen goed gevoel of twijfel..niet doen
Afbeelding
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

Marjoleine schreef: Dat werd me niet in dank afgenomen, maar dat is jammer.
Dat dus!

Hier zijn er ook nog mensen afgevallen na de geboorte van de pups, gewoon omdat mijn gevoel toch niet beter werd. Zoals Marjoleine zegt, het werd me ook niet in dank afgenomen. Maar het zijn 'MIJN' pups, dus ik bepaal nog steeds naar wie/waar ze gaan.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Ik heb twee keer niet naar mijn gevoel geluisterd en dat is 2 keer op een teleurstelling uitgelopen.
Bij twijfel dus niet doen!
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
roes
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door roes »

Mirella schreef:ik zit met een vraagje,ik heb een nestje,waren 5 pups,helaas nu nog 4. ik heb voor alle pups baasjes gevonden,maar over 1 heb ik vanaf het begin twijfels en blijf ik toch mee zitten. het lijkt me een leuke vrouw ze is gek op dieren maar wat ik begrijp fokt ze met al het vrouwelijks wat ze in huis heeft,en ook vrij veel en erg vroeg,met de 2e loopsheid.mijn pups gaan weg met een puppycontract waar in staat dat er niet gefokt mag worden,en als ik vraag of ze fokplannen heeft blijft ze onduidelijk. ze heeft nu zelf een nestje shih s liggen van dezelfde dekreu als mijn nestje maar dat is 1 pup,een reutje en ze wil perse een teefje.
ik blijf er zo n raar onderbuikgevoel bij houden,maar aan de andere kant reageerd ze erg meelevend en enthousiast op foto s enzo.
ze zou een chocoladeteefje willen en ik blijf het gevoel houden dat het niet zomaar is maar voor het fokken.ze fokt ook met bouviers en ik vind het geen fijne manier omdat ze geen verantwoording houdt over de pups,zo is er 1 bouvier met 9 mnd al ingeslapen door zijn baasjes,en zij wilde hem toen ook niet terugnemen ivm onzindelijkheid.dat zijn toch dingetjes die me tegenstaan en ik vind het erg jammer dat ik er dit x geen zelf hou maar wil dan wel zekerheid dat het goedkomt met ze.nu weet ik dat mensen zich toch heel anders kunnen voordoen dan ze zijn,ik heb gelukkig ook in het contract staan dat mochten ze willen herplaatsen dit altijd via mij moet.
ik vind het dus een leuke aardige vrouw,maar ik heb mn twijfels.heb haar hier ook over verteld en ze zegt dat ze broodfok haat en er niet mee vergeleken wil worden.moeilijk vind ik het! :denken:
Heel simpel .. bij twijfel niet doen.
Zou haar (op basis van je verhaal) absoluut geen pup verkopen !
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”