Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Balen! Mogelijk slecht begin van het seizoen

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Balen! Mogelijk slecht begin van het seizoen

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb er flink de balen in en vind het natuurlijk zielig voor mijn Kaytje, maar hoogst waarschijnlijk zit de eerste wedstrijd van het seizoen voor mij er niet in. Mogelijk trek ik hem terug vanwege een blessure. Ik weet niet precies wat er aan de hand is. Hij leek en lijkt aanvankelijk niet zo ernstig en er is totaal geen oorzaak voor te bedenken, aangezien we een tijdje wat rustiger aan hebben gedaan vanwege drukte rondom mijn studie, maar we waren langzaam weer iets aan het uitbreiden (maar ook nog echt maar minimaal hoor).

Nu was hij twee weken geleden een paar daagjes een beetje onregelmatig in zijn gangwerk, maar na 3 daagjes was het weer goed. Geen aanwijsbare reden. Was dag daarvoor nog voor een medisch keuring bij dierenarts geweest (vanwege aaiproject) Na 5 dagen weer naar behendigheidstraining geweest, gespeeld en gewandeld en een klein stukje (voor Kay echt maar een klein stuk, nog geen 20 minuten) gefietst in zaterdag, zondag en maandag erop. Leek allemaal goed te gaan, tot Kay maandagavond toch ineens behoorlijk mank liep. Erger dan de week ervoor, maar wel zelfde pootje. Dus op complete rust, geen wandelingen echt even naar buiten op het veldje en terug. Zaterdag geen behendigheid gelopen, ondanks dat hij wel weer aardig liep. Gister begonnen om weer te gaan wandelen, vandaag weer een stuk verder, maar ik vind hem nu weer voorzichtig lopen. Lijkt binnenkant voetje niet te belasten en ik heb idee dat hij scheef loopt (schouder wegdrukt?).

Ik ben me nu dus aan orienteren op goede sportdierenarts / fysiotherapeut in het noorden des lands, want mijn eigen dierenarts gaat hem puur op pijnstilling zetten en daar heb ik op dit moment niet zoveel zin in (wel als het nodig is natuurlijk). Misschien beeld ik me zijn verkeerde lopen wel in, maar dan wil ik gewoon gerust gesteld worden, maar tot dusver dus gewoon zorgen dat ik zondag niet kan lopen met Kay in Bunschoten :(. Ik heb straks contact met iemand, van wie ik weet dat hij naar Ronald Mouwen gaat met zijn hond. Zal straks ook nog even iemand bellen die ergens bij Bolsward naar een vrouw gaat (Karin????). Misschien nog anderen ideeen?

En verder ga ik gewoon flink balen. Vorig jaar halverwege het jaar rustiger aan moeten doen, vanwege schoolse activiteiten, dus we hebben een belabberd jaar gelopen, maar wel wat ervaring op gedaan. Ik had gehoopt op een wat beter jaar als vorig jaar, maar het begin is dus al niet optimaal en dat is gewoon vervelend. Maar gezondheid Kay staat natuurlijk gewoon voorop en het seizoen is nog heel lang.....

Moest ik gewoon even kwijt....
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Balen! Mogelijk slecht begin van het seizoen

Ongelezen bericht door poembaa »

Heb je alle kussentjes nagekeken? Ik heb ooit eens een hond gehad met dezelfde vage klachten. Bleek dat hij zo'n duindoorn in zijn kussen had. En niet (zoals je zou verwachten) verticaal in zijn poot (dus vanaf de onderkant erin) maar horizontaal. Dus vanaf de zijkant het zooltje in. Voordat ik die gevonden had was ik echt weken verder. En het enige wat ik eraan kon zien was dat hij bij stand zijn poot niet volledig belastte .....
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat ontzettend balen! Voor zowel Kay als voor jezelf.

Ik ben met Sita en Taro ooit bij Ronald geweest toen hij nog in Ouderkerk zat. Was er erg tevreden over.

Sterkte met Kay en hoop je zondag in Bunschoten te zien.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Kai heeft een tijdje zo'n vage klachten gehad, hij liep wat waggelend (niet echt waggelend, meer schuin, nogal moeilijk te omschrijven). Dierenarts zette hem op cortisone, maar ik ben dan naar Ellen Martens geweest voor een keuring en toen bleek dat zijn schouder helemaal vastzat en daar kwam dus dat vreemde loopje van. Het ging toen ook op en neer de klachten. Het ging dan een hele tijd goed, maar toen ineens was het weer terug. Ik ben nu 2 maanden gestopt met agility en hij is 2 maanden klachtenvrij, ik ga binnenkort weer terug beginnen en hoop dat het niet weer terugkomt, want dat betekend einde agility (dat is dan echt wel de oorzaak bij hem).

Ik hoop dat je de oorzaak vind, is soms zo moeilijk.
Syllvero

Ongelezen bericht door Syllvero »

Balen zeg :roos:
Beterschap met Kay en ik hoop dat je zondag gewoon mee mag doen.
gyanty
Zeer actief

Ik heb een afspraak bij Ronald gemaakt. We kunnen er morgen al terrecht, daar ben ik al heel blij om. Ik heb me dol gezocht naar dorens, alhoewel ik ook niet bedacht ben op horizontale dorens. Morgen met goed licht nog maar eens heel goed kijken. Ik hoop maar gewoon dat het zoiets simpels is.
Laatst gewijzigd door gyanty op 28 feb 2012 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Dat is balen!
hopelijk valt het mee, zal duimen.
Sita
Zeer actief

Succes vandaag bij Ronald. Hoop dat het inderdaad meevalt.

Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Het griffelbeentje (of was het nou het sesambeentje?) is gevoelig en afhankelijk van belangrijkheid van wedstrijd had ik eventueel nog kunnen lopen, maar verstandiger is om nog 2 weken rust te nemen. Daarnaast draaid Kay zijn schouder naar buiten, hiervoor moet ik voorlopig de schouder voor aktiviteit goed op de plaatst zetten. Daarnaast had de achterhand voor zijn grote te weinig bespiering. Als de voorpoot beter is, gaan we met de achterhand bespiering aan het werk.

Zondag ga ik dus niet op wedstrijd. Kay gaat nog twee weekjes op rust, al mag hij 4 tot 5 minuutje op een echt vlakke weg wel naast de fiets draven en mag hij als hij overloopt van energie eventueel even op mul zand galoperen.

Gelukkig niet iets ernstigs en iets waar we wel wat mee kunnen.
Laatst gewijzigd door gyanty op 29 feb 2012 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Fijn dat er niets ernstigs gevonden is! :ok:
Beterschap voor Kay.
Sita
Zeer actief

Galoppeert Kay veel? Honden die heel veel galopperen hebben vaak in verhouding een minder bespierde achterhand. Maar daar zal je vast wel tips van Ronald voor gekregen hebben om dit te trainen.

Maar gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen. Beterschap voor Kay!

Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Sita schreef:Galoppeert Kay veel? Honden die heel veel galopperen hebben vaak in verhouding een minder bespierde achterhand. Maar daar zal je vast wel tips van Ronald voor gekregen hebben om dit te trainen.

Maar gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen. Beterschap voor Kay!
Kay galoppeert inderdaad veel, daarom heb ik zelf ook vanaf begin met het fietsen veel geinvesteerd in het toch draven(en daar was Kay het aanvankelijk niet mee eens). En voordat ik zelf even tijdelijk rustig aan moest doen, fietste we ook veel(zeker 3 keer per week) en lang (zeker een uur per keer).

Voor nu heb ik nog geen oefeningen en tips meegekregen, omdat Kay eerst moet herstellen van de blessure in de voorpoot. Over twee weken langs voor controle of de poot beter is en als dat zo is, gaan we bezig met de achterhand bespiering.
Afbeelding
Syllvero

Ongelezen bericht door Syllvero »

Beterschap met Kay :roos: :flower:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Fijn dat het mee lijkt te vallen! Beterschap!
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Arme Kay, wens hem beterschap :flower:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Gelukkig dat het mee lijkt te vallen. Hopelijk is hij snel weer oké!
DoortjeDartel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Diversen
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door DoortjeDartel »

Ik had met mijn Border Collie exact dezelfde klachten.
Ook mee naar Ronald geweest, zelfde advies gekregen. Advies hielp niet, klachten bleven.
Dan sprong ze een hele les zonder klachten, dan liep ze na het eerste rondje al mank. In het bos idem dito, anderhalf uur lopen niets aan het handje, dan bij het uit de deur gaan al manken.

Ik ben met haar naar een osteopaat gegaan (die ook onze paarden behandeld) en zij voelde vier grote blokkades in de rug. Ze heeft haar een jaar lang om de zes weken behandeld. In dat hele jaar mochten we geen behendigheid doen. Na een jaar mochten we het weer voorzichtig proberen, weer op gaan bouwen. Ik bleef om de zes weken voor een behandeling gaan.
Na anderhalf jaar van behandeling heeft ze nergens meer last van. Ze springt nu al weer twee jaar zonder klachten en mank lopen. Ze is nu bijna acht en gaat nog steeds als een rakket.

Dus mochten de klachten toch weer terug komen, dan kun je misschien denken aan bovenstaand verhaal en er een bezoekje aan de osteopaat aan wagen.

Succes met de wedstrijden!
gyanty
Zeer actief

DoortjeDartel schreef:Ik had met mijn Border Collie exact dezelfde klachten.
Ook mee naar Ronald geweest, zelfde advies gekregen. Advies hielp niet, klachten bleven.
Dan sprong ze een hele les zonder klachten, dan liep ze na het eerste rondje al mank. In het bos idem dito, anderhalf uur lopen niets aan het handje, dan bij het uit de deur gaan al manken.

Ik ben met haar naar een osteopaat gegaan (die ook onze paarden behandeld) en zij voelde vier grote blokkades in de rug. Ze heeft haar een jaar lang om de zes weken behandeld. In dat hele jaar mochten we geen behendigheid doen. Na een jaar mochten we het weer voorzichtig proberen, weer op gaan bouwen. Ik bleef om de zes weken voor een behandeling gaan.
Na anderhalf jaar van behandeling heeft ze nergens meer last van. Ze springt nu al weer twee jaar zonder klachten en mank lopen. Ze is nu bijna acht en gaat nog steeds als een rakket.

Dus mochten de klachten toch weer terug komen, dan kun je misschien denken aan bovenstaand verhaal en er een bezoekje aan de osteopaat aan wagen.

Succes met de wedstrijden!
Waren de klachten door Ronald ook in de voet (sesambeentje) gevoeld dan? Want ik sta niet negatief tegenover osteopaat (ben er mee bekend vanuit de paarden), maar ik kan problemen in de voet niet rijmen met blokkades in de rug. Klachten met de schouders, ja daar kan ik dan inderdaad bijkomen met blokkades in de lucht. Dus ik vraag me af of de klachten echt met elkaar vergelijkbaar zijn. Onregelmatig en kreupel is nogal eens breed begrip natuurlijk.

Kay doet het nu overigens goed. Nog een paar dagen aangepast bewegen en we gaan weer naar Ronald. We zijn afgelopen week begonnen met zwemmen in het hondenzwembad en dat was voor Kay een groot succes na 3 weken rust.
Afbeelding
DoortjeDartel
Vaste gebruiker

Ja, ik heb zelfs een hele tijd moeten tapen. En ik moest ook voordat we begonnen de schouder in positie duwen.
En ik kan me best voorstellen dat ze reageren als je eens even flink duwt of knijpt dat ze reactie geven.

Doordat de zenuwbanen van linksvoor naar rechtsachter lopen en vice versa, kan kreupelheid ontstaan door blokkades.
gyanty
Zeer actief

DoortjeDartel schreef:Ja, ik heb zelfs een hele tijd moeten tapen. En ik moest ook voordat we begonnen de schouder in positie duwen.
En ik kan me best voorstellen dat ze reageren als je eens even flink duwt of knijpt dat ze reactie geven.

Doordat de zenuwbanen van linksvoor naar rechtsachter lopen en vice versa, kan kreupelheid ontstaan door blokkades.
Bedankt voor je uitleg, ik hou het zeker in gedachte hoor!

Maar hoe liep jullie hond kreupel dan? Bij Kay lijkt het meer pijn in de voet, in de in van dat hij er niet op wil staan, niet dat hij hem anders gebruikt ofzo. Dat idee heb ik toch als het een zenuwkwestie is. Weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen...
Afbeelding
DoortjeDartel
Vaste gebruiker

Onze hond liep onregelmatig met haar voorpoot. Je zag dat ze er heel iets mee "trok", dus niet helemaal kreupel en er helemaal niet meer op willen staan.
Je zag het voornamelijk in het "draf" (geen idee eigenlijk of je dat bij honden ook zo noemt :scratch: ) tempo.
gyanty
Zeer actief

Oke, duidelijk. Bij Kay was alleen in herstel dat hij er anders op liep, maar daarvoor liep hij echt op drie poten en liep echt wel behoorlijk kreupel. De rust/ aangepaste beweging lijkt overigens goed gedaan te hebben. Hij lijkt zijn voet weer goed te gebruiken, maar goed het zijn nog steeds korte wandelingen (af en toe wel even 20 minuten, dat is natuurlijk alsnog helemaal niks..), maar nog steeds volledig aan de lijn en op vlakke ondergrond, dus wie weet wat er gebeurd als hij weer in het bos gaat lopen.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Vandaag weer geweest voor controle. Helaas het is nog niet goed. De zwelling van de pees is nog maar 20 % afgenomen en dat is te weinig. Hij gaat nu zelfs voor een week op metacam en we moeten twee weken 2 x per dag 10 minuten gaan fietsen. Als het volgende keer niet over is, gaat het een langdurige kwestie worden vanwege ontsteking in de pees. Zucht.

Ik zag het vanmorgen al. Had hem meegenomen voor klein rondje bos en trok al een keer met zijn poot. Dus het kwam niet helemaal onverwacht.

Werd meteen mij een behandeling chiropractie geadviseerd. Ben zelf door mijn rug gegaan en sta zelf op sterke pijnstilling en kan echt helemaal niks. Dus Kay en ik zijn nu echt het kneuzen team. Wel mooi dat we dat tegelijkertijd doen. Zie dit jaar behendigheid toch wel beetje somber in eigenlijk. Gelukkig begin ik deze zomer met een tweede hond... dus mocht het lang duren dan heb ik straks in ieder geval om handen haha...
Afbeelding
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

gyanty schreef:Vandaag weer geweest voor controle. Helaas het is nog niet goed. De zwelling van de pees is nog maar 20 % afgenomen en dat is te weinig. Hij gaat nu zelfs voor een week op metacam en we moeten twee weken 2 x per dag 10 minuten gaan fietsen. Als het volgende keer niet over is, gaat het een langdurige kwestie worden vanwege ontsteking in de pees. Zucht.

Ik zag het vanmorgen al. Had hem meegenomen voor klein rondje bos en trok al een keer met zijn poot. Dus het kwam niet helemaal onverwacht.

Werd meteen mij een behandeling chiropractie geadviseerd. Ben zelf door mijn rug gegaan en sta zelf op sterke pijnstilling en kan echt helemaal niks. Dus Kay en ik zijn nu echt het kneuzen team. Wel mooi dat we dat tegelijkertijd doen. Zie dit jaar behendigheid toch wel beetje somber in eigenlijk. Gelukkig begin ik deze zomer met een tweede hond... dus mocht het lang duren dan heb ik straks in ieder geval om handen haha...
He wat jammer, we wensen jullie alle twee uiteraard beterschap :roos:

Tweede hond?? vertel, vertel??
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
gyanty
Zeer actief

Pumi schreef:
gyanty schreef:Vandaag weer geweest voor controle. Helaas het is nog niet goed. De zwelling van de pees is nog maar 20 % afgenomen en dat is te weinig. Hij gaat nu zelfs voor een week op metacam en we moeten twee weken 2 x per dag 10 minuten gaan fietsen. Als het volgende keer niet over is, gaat het een langdurige kwestie worden vanwege ontsteking in de pees. Zucht.

He wat jammer, we wensen jullie alle twee uiteraard beterschap :roos:

Tweede hond?? vertel, vertel??
We nemen geen eigen tweede hond, maar ik ga proberen de jonge schotse collie van mijn ouders in de behendigheid te krijgen. Beest is enorm groot, nogal lomp, nogal luidruchtig, nogal druk en best snel. Heb geen grootste verwachtingen van hem, maar hij is nogal idolaat van mij en mogelijk wordt het ook best wel lachwekkend, want het is nogal een sulletje. Kay gaat er niet blij mee zijn in ieder geval, die vind hem maar stom(maar Santos vind Kay overigens weer helemaal het einde haha)!
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Wat balen dat de zwelling nog maar zo weinig is afgenomen. Hoop dat de metacam en rust hun werk gaan doen. Peesontstekingen zijn echt vervelend, herstel is vaak heel langzaam. Sterkte voor jullie beide.

Maar leuk dat je met de collie van je ouders gaat beginnen. Klinkt als een echte uitdaging!

Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Nou ook vandaag nog geen goed nieuws. Morgen toch maar foto's maken, want de zwelling neemt zo ontzettend traag af. Zwelling is nog steeds 60 % ! Voorlopig nog geen behendigheid dus :(
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat balen zeg, natuurlijk omdat je nu geen behendigheid kunt doen maar bovenal voor Kay zelf.
Hopelijk brengt de foto uitsluitsel en kan er dan gericht behandeld gaan worden.
gyanty
Zeer actief

Nou de foto's waren nogal wat je zegt verassend. Van beide voorvoeten zijn foto's genomen. De foto's lieten geen breuk in de verdachte teen zien. Echter waren aan de rechtervoet wel 2 van de 4 tenen een (oude) breuk te zien en links wel bij 3 van de 4 tenen.
Conclusie is dat Kay zichzelf dus totaal niet onziet en dat dit wel kan herstellen, maar dat er op trainingstechnisch vlak heel kritisch gekeken moet worden, maar ook naar belasting in de dagelijkse zin. Er moet natuurlijk voorkomen worden dat Kay zichzelf zo aan gort loopt. Maar eerst maar herstellen en kijken wat aan de zwelling van één van de weinig niet gebroken tenen gedaan kan worden. Eerst weer aan onstekingsremmers en pijnstilling en nog twee weken op rustig een aangepast bewegen (2 x daags 10 minuten op vlakke weg naast fiets draven)

Wat die rust betreft ben ik super trots op Kay. Hij is echt niet overdreven druk of vervelend. Dat dus al 6 weken lang! Menig labrador zonder enige werkcapaciteiten kan daar nog een voorbeeld aan nemen hoor.

Voorlopig kunnen we nog bezig met kunstje aanleren dus, en ga ik maar eens bezig met dat wat ik altijd wilde doen, aanleren van een vaste grip bij apporteren (heb nu immers tijd voor en we moeten het koppie bezig gaan houden)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”