Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Toy Australian Shepherd
Moderator: moderatorteam
- aliceh
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Een heerlijk HTK hondje uit Spanje
- Aantal honden: 1
Toy Australian Shepherd
Bij ons op de hondenschool zijn er 2 toy australian shepherds, maar het ras schijnt nog niet zo lang te bestaan.
Wie weet hier wat meer over te vertellen, het spreekt ons namelijk wel aan, maar er schijnen nu nog veel ziektes in te zitten (??)
Wie weet hier wat meer over te vertellen, het spreekt ons namelijk wel aan, maar er schijnen nu nog veel ziektes in te zitten (??)
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: Toy Australian Shepherd
Persoonlijk hou ik niet zo van dat getoy ;-(aliceh schreef:Bij ons op de hondenschool zijn er 2 toy australian shepherds, maar het ras schijnt nog niet zo lang te bestaan.
Alles moet maar kleiner en kleiner gefokt ;-( met alle risico's van dien.
Kortom: als je een austrialian shepherd wil, dan neem je er zo een
Als dat ras je te groot is, zoek je naar een ander, kleiner ras wat je wel aanstaat.
Let wel; ik keur het niet af als er een keer een hondje van een ras te klein uitvalt, maar om daar specifiek op te gaan fokken?? neuh!
Suzanne
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Is het al even helaas->Chanty<- schreef:OMG zou dit de volgende hype zijn
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Zouden al zo lang bestaan als de australian shepherd zelf.
Op wedstrijden kom ik ze wel eens tegen, zijn deze honden:
http://www.smallpride-aussies.be/
Misschien eens een fokker contacteren, die kunnen vast wel antwoorden op je vragen
In de VS volgens de AKC noemen ze miniature american shepherd, al word daar weer een splitsing gemaakt er zijn fokkers die niet willen dat het een apart ras word van de australian shepherd. De honden die ik tegen kom op wedstrijd staan gewoon ingeschreven als australian shepherds.
Op wedstrijden kom ik ze wel eens tegen, zijn deze honden:
Misschien eens een fokker contacteren, die kunnen vast wel antwoorden op je vragen
In de VS volgens de AKC noemen ze miniature american shepherd, al word daar weer een splitsing gemaakt er zijn fokkers die niet willen dat het een apart ras word van de australian shepherd. De honden die ik tegen kom op wedstrijd staan gewoon ingeschreven als australian shepherds.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Niet zeiken jij.->Chanty<- schreef:OMG zou dit de volgende hype zijn
Je hebt ook een verkleinde versie van de echte grote.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Die gaan ze eruit selecteren, nanna.Nanna schreef:Wat bedoel je precies met "nu nog"?aliceh schreef: het spreekt ons namelijk wel aan, maar er schijnen nu nog veel ziektes in te zitten (??)
Zodat de volgende serie ellende de kop op kan steken.
@aliceh: wat spreekt je eraan aan dan?
Het zijn gewoon klein uitgevallen aussies, maar verder exact hetzelfde.
Enige verschil is dat ze fokken met alleen die kleintjes en doordat die groep dieren zo klein is krijg je ellende.
Dat is niet "nog". Dat is iets dat ontstaat doordat je te weinig variatie hebt in je groep fokdieren.
Zeg maar als je alleen binnen je eigen familie voortplant, zodat je dus allemaal nauw verwant bent.
Daar krijg je rare kindertjes van.
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom nu dan wel en jaren geleden niet? Veel erkende rassen zijn maar ontstaan uit een heel beperkte groep honden, er zijn zelfs rassen ontstaan uit maar 3 honden en die hebben niet meer erfelijke aandoeningen dan andere rassen, zelfs minder dan sommige rassen die zijn ontstaan uit een bredere basis.Het zijn gewoon klein uitgevallen aussies, maar verder exact hetzelfde.
Enige verschil is dat ze fokken met alleen die kleintjes en doordat die groep dieren zo klein is krijg je ellende.
Dat is niet "nog". Dat is iets dat ontstaat doordat je te weinig variatie hebt in je groep fokdieren.
Zeg maar als je alleen binnen je eigen familie voortplant, zodat je dus allemaal nauw verwant bent.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
joggie dat zie je helemaal verkeerd hoorbouvierpoedel schreef:Niet zeiken jij.->Chanty<- schreef:OMG zou dit de volgende hype zijn![]()
Je hebt ook een verkleinde versie van de echte grote.
de dwerg werd steeds groterderder gefokt en toen kreeg je grote joekels die jij hebt

-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Ik vind ze echt niet mooi.
Ik heb het idee dat er vlinderhondjes bij worden gebruik, maar dat weet ik dus niet zeker.
Ik heb het idee dat er vlinderhondjes bij worden gebruik, maar dat weet ik dus niet zeker.
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Dit zijn nu niet echt aussies in toy formaat met 35 a 45 cm groot (mijn aus reu is ook maar 50 cm) en ogen ''normaal''.Op wedstrijden kom ik ze wel eens tegen, zijn deze honden:
Op marktplaats zie ik wel eens kleinere maar vind dat dan echt meer lijken op kruisingen met vlinderhond of chi er doorheen met van die kleine koppies en grote ogen, ik zie er dan op de kleurtjes en vacht na niet veel Aussie meer in.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het valt of staat met de basis waar je mee begint.Linsey schreef:Waarom nu dan wel en jaren geleden niet? Veel erkende rassen zijn maar ontstaan uit een heel beperkte groep honden, er zijn zelfs rassen ontstaan uit maar 3 honden en die hebben niet meer erfelijke aandoeningen dan andere rassen, zelfs minder dan sommige rassen die zijn ontstaan uit een bredere basis.Het zijn gewoon klein uitgevallen aussies, maar verder exact hetzelfde.
Als je de mazzel hebt dat daar weinig problemen in zitten gaat het best lang goed.
Maar uiteindelijk gaat het ook bij die rassen fout, hoor. Tenzij je vers bloed inkruist, wat natuurlijk best vaak stiekem gedaan wordt.
Overigens waren er jaren geleden ook problemen he, maar toen werd er ten eerste minder gediagnosticeerd, en ten tweede werd er toen makkelijk afgespoten.
- aliceh
- Vaste gebruiker
Op de vraag waarom ons die zo aantrekt; wij vinden de Sheperd zoiezo erg leuk, maar hebben de ruimte er niet voor om de grote te nemen. Wij hebben op het moment al 2 katten in huis en zouden er graag een klein hondje bij willen hebben, waar je lekker actief mee bezig kan zijn. Een Malteser of Boomer vinden wij helaas beide niks. Een JR hebben we ook wel aan zitten denken, maar omdat wij 2 jaar in Australië hebben gewoond trekt een Aussie ons toch weer extra aan 
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Je weet dat de aus uit de VS komt?aliceh schreef:Op de vraag waarom ons die zo aantrekt; wij vinden de Sheperd zoiezo erg leuk, maar hebben de ruimte er niet voor om de grote te nemen. Wij hebben op het moment al 2 katten in huis en zouden er graag een klein hondje bij willen hebben, waar je lekker actief mee bezig kan zijn. Een Malteser of Boomer vinden wij helaas beide niks. Een JR hebben we ook wel aan zitten denken, maar omdat wij 2 jaar in Australië hebben gewoond trekt een Aussie ons toch weer extra aan
- Cos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer mix.
Machie schreef:Je weet dat de aus uit de VS komt?aliceh schreef:Op de vraag waarom ons die zo aantrekt; wij vinden de Sheperd zoiezo erg leuk, maar hebben de ruimte er niet voor om de grote te nemen. Wij hebben op het moment al 2 katten in huis en zouden er graag een klein hondje bij willen hebben, waar je lekker actief mee bezig kan zijn. Een Malteser of Boomer vinden wij helaas beide niks. Een JR hebben we ook wel aan zitten denken, maar omdat wij 2 jaar in Australië hebben gewoond trekt een Aussie ons toch weer extra aan
'Anybody who doesn't know what soap tastes like, Never washed a dog.'
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
juist dan zou een JR je aan moeten trekken, land van ontwikkeling is daarvan wel Australiëaliceh schreef:Op de vraag waarom ons die zo aantrekt; wij vinden de Sheperd zoiezo erg leuk, maar hebben de ruimte er niet voor om de grote te nemen. Wij hebben op het moment al 2 katten in huis en zouden er graag een klein hondje bij willen hebben, waar je lekker actief mee bezig kan zijn. Een Malteser of Boomer vinden wij helaas beide niks. Een JR hebben we ook wel aan zitten denken, maar omdat wij 2 jaar in Australië hebben gewoond trekt een Aussie ons toch weer extra aan
- aliceh
- Vaste gebruiker
Oke, nee dat wist ik niet,..but i'ts all in the name 
-
loony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Zijn gewoon gekruisd met vlinderhondjes, op die site zie je al koppen die niet eens op aus lijken.
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
Ik vind die hondjes allemaal zo ongelukkig kijken, alsof ze in een verkeerd lijf zitten.
De verhoudingen kloppen ook niet. De oren zijn vaak veel te groot.
@ Aliceh: Een teefje van een aussie hoeft niet zo heel groot te zijn. Mijn 2 border collie teefjes zijn allebei niet heel groot (ik schat 45/46 cm hoog). Dat zal ook ongeveer de maat zijn van een aussie teefje.
En ik merk alle 3 mijn honden nooit in huis. Dus die 10 tot 15 cm verschil in grootte tussen een toy en een echte aussie zal niet veel uitmaken, denk ik.
De verhoudingen kloppen ook niet. De oren zijn vaak veel te groot.
@ Aliceh: Een teefje van een aussie hoeft niet zo heel groot te zijn. Mijn 2 border collie teefjes zijn allebei niet heel groot (ik schat 45/46 cm hoog). Dat zal ook ongeveer de maat zijn van een aussie teefje.
En ik merk alle 3 mijn honden nooit in huis. Dus die 10 tot 15 cm verschil in grootte tussen een toy en een echte aussie zal niet veel uitmaken, denk ik.
- Machie
- Zeer actief
Zo werkt het dus niet met honden healiceh schreef:Oke, nee dat wist ik niet,..but i'ts all in the name
En hond is een stuk meer dan het naampje wat eraan hangt.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Op zich spreekt een kleiner aussie mij wel aan, maar ik vind weinig overblijven van de echte aussie bij deze toy-aussies. Het is momenteel wel een hype, dus het begint nu al oppassen met de koop van een dergelijke hondje, want het trekt ook wat minder goede fokkers aan om op de hype in te spelen. Ik weet niet precies de problemen met deze hondjes, maar ik heb wel vernomen dat er twee aandoeningen zijn die relatief veel voorkomen.Eén weet ik niet meer, patella luxatie heb ik wel onthouden.
Ik moet zeggen dat ik ze leuk vind, maar eigenlijk in de regel nog drukker dan de gewone aussies.
Ik woon overigens ook echt niet groot. Moet zeggen dat de grote van Kay me dan ook echt meevalt, terwijl hij boven de standaardmaat uitkomt met zijn 55 cm. Vind kleine hondjes in huis vaak bewegelijker, grotere honden vaak rustiger in huis en dat vind ik met beperkte ruimte dan zeker wel weer een voordeel. Daarbij maakt de ruimte in huis voor een dergelijke hond niet uit. Het gaat om wat ze te doen krijgen......(en dan niet alleen wandelingen)
Ik moet zeggen dat ik ze leuk vind, maar eigenlijk in de regel nog drukker dan de gewone aussies.
Ik woon overigens ook echt niet groot. Moet zeggen dat de grote van Kay me dan ook echt meevalt, terwijl hij boven de standaardmaat uitkomt met zijn 55 cm. Vind kleine hondjes in huis vaak bewegelijker, grotere honden vaak rustiger in huis en dat vind ik met beperkte ruimte dan zeker wel weer een voordeel. Daarbij maakt de ruimte in huis voor een dergelijke hond niet uit. Het gaat om wat ze te doen krijgen......(en dan niet alleen wandelingen)

-
belfi
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Duitse Dog
Welsh corgi Cardigan - Aantal honden: 0
- RachelleAmericanBulldog
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zag er op de winner een.....ik vond het een blue merle markiesje....kende het niet.

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)
in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
- Gizmogirl
- Actief
- Mijn ras(sen): 2 Australian Shepherds, 1 Finse Lappenhond en 2 Pomeranians
- Contacteer:
Als liefhebber van de échte Australian Shepherd ben ik ook helemaal niet te vinden voor de mini's en de toy's (en zeker niet voor de laatste)
Ik heb er weinig op tegen dat ze een "nieuw" ras ontwikkelen omdat het bepaalde goede eigenschappen heeft (zo is bv. de Eurasier ontstaan) maar ik heb er wel wat op tegen dat ze Toy Aussies, Toy Aussies noemen want ze hebben niet veel meer weg van Aussies. Ik ben er ook van overtuigd dat er Chihuahua en/of Vlinderhondje wordt ingekruist; want ze hebben qua expressie, bouw én karakter niet veel meer weg van een echte Aussie. De mini's en toy's die ik ken zijn stuk voor stuk zenuwachtige bangerikken.
Nu zullen er heus wel uitzonderingen zijn, maar nee, een Toy Aussie is voor mij geen Aussie.
Daarbij, je zou dergelijke hond nemen omdat je zogezegd te weinig plaats hebt voor een normale Aussie, maar zoals er al eerder gezegd is, kan die Toy veel drukker zijn in en rond het huis dan een echte Aussie.
Op die 20-30 cm gaat het echt niet aankomen qua ruimte hoor...
Maareuh, als je een klein hondje wil waarmee je kan werken, dan kan ik je de Pomeranian aanraden, of een Vlinderhondje!
Ik heb er weinig op tegen dat ze een "nieuw" ras ontwikkelen omdat het bepaalde goede eigenschappen heeft (zo is bv. de Eurasier ontstaan) maar ik heb er wel wat op tegen dat ze Toy Aussies, Toy Aussies noemen want ze hebben niet veel meer weg van Aussies. Ik ben er ook van overtuigd dat er Chihuahua en/of Vlinderhondje wordt ingekruist; want ze hebben qua expressie, bouw én karakter niet veel meer weg van een echte Aussie. De mini's en toy's die ik ken zijn stuk voor stuk zenuwachtige bangerikken.
Nu zullen er heus wel uitzonderingen zijn, maar nee, een Toy Aussie is voor mij geen Aussie.
Daarbij, je zou dergelijke hond nemen omdat je zogezegd te weinig plaats hebt voor een normale Aussie, maar zoals er al eerder gezegd is, kan die Toy veel drukker zijn in en rond het huis dan een echte Aussie.
Op die 20-30 cm gaat het echt niet aankomen qua ruimte hoor...
Maareuh, als je een klein hondje wil waarmee je kan werken, dan kan ik je de Pomeranian aanraden, of een Vlinderhondje!

- _Do_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ze zijn verre van exact het zelfde. Meer dan de helft komt niet overeen met de aussieMarjoleine schreef:Die gaan ze eruit selecteren, nanna.Nanna schreef:Wat bedoel je precies met "nu nog"?aliceh schreef: het spreekt ons namelijk wel aan, maar er schijnen nu nog veel ziektes in te zitten (??)
Zodat de volgende serie ellende de kop op kan steken.
@aliceh: wat spreekt je eraan aan dan?
Het zijn gewoon klein uitgevallen aussies, maar verder exact hetzelfde.
Hebben veel te bolle hoofdjes en hebben geen werk lust.
Dit ras kan je beter omschrijven als de North American Shepherd, want zo word hij in Amerika veel genoemd.
Er zitten heel veel "fouten" in het ras. Dit doordat de fok erg klein is. Er zijn bijna geen dieren die niet verwant zijn.
Als je perse een mini of toy wilt, kijk echt heel goed naar de fokker. Want de meeste zijn slecht. En koop er zeker geen van marktplaats.
Mijn ervaring is, als je een aussie te druk vind, dan is een mine of toy zeker te druk. En ik ken ze, dus spreek uit ervaring.
Tevens zijn het geen makkelijke honden.
Als je een leuk klein hondje zoekt, kijk dan liever verder. Want ik weet niet of je weet wat het allemaal in houd.
En als je perse een wilt, zoek via deze club, want deze mini's lijken tenminste nog een beetje en zijn zorgvuldig gefokt, en niet op formaat! http://www.namascusa.com/
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
- _Do_
- Zeer actief
- Contacteer:
Deze zien er ook wel redelijk uit, alleen toch wel alsof ze een groeistoornis hebben gehad.
http://www.kikkertsparadise.nl/miniature.html
Er moet wel een dwerg gen in zitten, wat niet goed is voor de gezondheid
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
We hebben vroeger een schipperke gehad met dwerggroei en ik zie in deze honden echt geen dwerg. Ik ken er een paar in het echt en die zien eruit als doodnormale honden, maar zoals eerder al is aangegeven, dat zijn geen toys, maar miniatuur._Do_ schreef:Deze zien er ook wel redelijk uit, alleen toch wel alsof ze een groeistoornis hebben gehad.
En werklust zit er genoeg in, deze honden zijn al vaak bij de 3 eersten geweest op wedstrijden gehoorzaamheid en dat zijn wedstrijden van meer dan 60 honden. Sterker nog deze honden hebben meer werklust dan de gemiddelde aussie die ik zie op wedstrijden (zijn dan ook wel de echte showtypes die je hier ziet).
Zijn deze dus:
- Machie
- Zeer actief
Linsey schreef:
We hebben vroeger een schipperke gehad met dwerggroei en ik zie in deze honden echt geen dwerg. Ik ken er een paar in het echt en die zien eruit als doodnormale honden, maar zoals eerder al is aangegeven, dat zijn geen toys, maar miniatuur.
En werklust zit er genoeg in, deze honden zijn al vaak bij de 3 eersten geweest op wedstrijden gehoorzaamheid en dat zijn wedstrijden van meer dan 60 honden. Sterker nog deze honden hebben meer werklust dan de gemiddelde aussie die ik zie op wedstrijden (zijn dan ook wel de echte showtypes die je hier ziet).
Zijn deze dus:

Je maakt mij niet wijs dat dit een raszuivere aus is. Die kop klopt niet.
Maar handig is het wel. Ik zoek voor in de toekomst een leuk agilityhondje in maatje medium
- dagmar88
- Zeer actief
Als je er lekker actief mee bent heb je wat mij betreft al die ruimte ook niet nodig.aliceh schreef:Op de vraag waarom ons die zo aantrekt; wij vinden de Sheperd zoiezo erg leuk, maar hebben de ruimte er niet voor om de grote te nemen. Wij hebben op het moment al 2 katten in huis en zouden er graag een klein hondje bij willen hebben, waar je lekker actief mee bezig kan zijn. Een Malteser of Boomer vinden wij helaas beide niks. Een JR hebben we ook wel aan zitten denken, maar omdat wij 2 jaar in Australië hebben gewoond trekt een Aussie ons toch weer extra aan
Mijn vorige hond met 75 cm schofthoogte nam gevoelsmatig veel minder ruimte in dan m'n stafford mixje of zelfs de teckel kruising van de buurvrouw.
Ik heb iets van 70 m2 tot m'n beschikking en denk dat wij met twee man, drie katten en twee honden 90% van de tijd die we binnenshuis zijn op dezelfde 5m2 leven
Ik zou dus gewoon voor de 'normale' aussie gaan en als je dat echt niet wilt, is een sheltie misschien nog wel iets om over na te denken...
- _Do_
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank u.dagmar88 schreef:
Ik zou dus gewoon voor de 'normale' aussie gaan en als je dat echt niet wilt, is een sheltie misschien nog wel iets om over na te denken...
En Lindsey, a het Schipperke is veel zorgvuldiger gefokt. En b die mini aussie die ik liet zien is wel aardig, maar als je naar de verhoudingen kijkt, in vergelijking tot geen gewone aussie, is hij een dwerg.
Die show aussies zijn ook te ver doorgefokt en kunnen al lang niet meer doen waar ze voor gefokt zijn. Je moet ook kijken naar het origineel.
Tevens vind je de aussies die jij kent niet in Amerika, land van oorsprong, dit is wat de Nederlandse/Europese keurmeesters willen zien en waar dan ook de fok naar toe leidt...