Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Online cursus Target Speuren
Moderator: moderatorteam
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Online cursus Target Speuren
Onlangs ben ik een pilot begonnen om online een speurcursus te volgen.
De cursus is gericht op mijn ervaringen van het leren speuren aan minder gemotiveerde honden, honden met gedragsproblemen en prikkelgevoelige honden, die bij het praktijkspeuren niet echt op gang kwamen. Deze ervaringen heb ik geprobeerd te bundelen in methodisch opgezet cursusmateriaal in de vorm van een gratis pilot cursus.
Andere uitgangspunten tov het praktijkspeuren zijn het bouwen aan de band tussen handler en hond, ipv tussen spoorlegger en hond. De nadruk leggen op het bekrachtigen van de voorwerpen ipv het spoor. Een manier bieden die instant feedback geeft aan de handler bij het juist uitwerken van een kruising, zodat deze de hond kan belonen door te versnellen, of kan ontmoedigen door te vertragen.
Hoe dat allemaal precies werkt leg ik uit in een reeks videos, waarvan de eerste twee inmiddels gepubliceerd zijn.
Deze methode bleek een basis te hebben in target training (hoe mooi dat je altijd bij basis aanleer methodes uitkomt) en ik heb het daarom Target Speuren gedoopt.
Meedoen aan de online cursus kan op elk moment, wanneer je op de hoogte wilt blijven van nieuwe lessen kun je de facebookpagina 'liken' in je facebook account, of het youtube kanaal toevoegen aan je favorieten, maar daar staat niet alleen cursus materiaal op.
Les 1: aanleren target
Les 2: bekrachtigen target op nieuwe locaties en bekrachtigen voorwaartse beweging:
De cursus online volgen kan door de facebook pagina te 'liken': http://www.facebook.com/sporthondenschooledugo en bij voldoende belangstelling zal ik ook in dit topic de updates plaatsen.
Veel speurplezier!
PS Lees ook de bijbehorende teksten op youtube.
De cursus is gericht op mijn ervaringen van het leren speuren aan minder gemotiveerde honden, honden met gedragsproblemen en prikkelgevoelige honden, die bij het praktijkspeuren niet echt op gang kwamen. Deze ervaringen heb ik geprobeerd te bundelen in methodisch opgezet cursusmateriaal in de vorm van een gratis pilot cursus.
Andere uitgangspunten tov het praktijkspeuren zijn het bouwen aan de band tussen handler en hond, ipv tussen spoorlegger en hond. De nadruk leggen op het bekrachtigen van de voorwerpen ipv het spoor. Een manier bieden die instant feedback geeft aan de handler bij het juist uitwerken van een kruising, zodat deze de hond kan belonen door te versnellen, of kan ontmoedigen door te vertragen.
Hoe dat allemaal precies werkt leg ik uit in een reeks videos, waarvan de eerste twee inmiddels gepubliceerd zijn.
Deze methode bleek een basis te hebben in target training (hoe mooi dat je altijd bij basis aanleer methodes uitkomt) en ik heb het daarom Target Speuren gedoopt.
Meedoen aan de online cursus kan op elk moment, wanneer je op de hoogte wilt blijven van nieuwe lessen kun je de facebookpagina 'liken' in je facebook account, of het youtube kanaal toevoegen aan je favorieten, maar daar staat niet alleen cursus materiaal op.
Les 1: aanleren target
Les 2: bekrachtigen target op nieuwe locaties en bekrachtigen voorwaartse beweging:
De cursus online volgen kan door de facebook pagina te 'liken': http://www.facebook.com/sporthondenschooledugo en bij voldoende belangstelling zal ik ook in dit topic de updates plaatsen.
Veel speurplezier!
PS Lees ook de bijbehorende teksten op youtube.
Laatst gewijzigd door bennie op 16 mar 2012 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Re: Online cursus Target Speuren
Net les 1 bekeken. Moest even mijn geluid wat harder zetten, maar duidelijk uitgelegd. Ik ga het eens proberen met Taro. Dat is een hond met redelijk motivatieprobleem. Na 2 keer is het wel welletjes. Maar ik zou het zo leuk vinden om ook iets met hem te kunnen doen samen. Dit lijkt mij echt iets voor hem.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- bennie
- Zeer actief
De eerste les is inderdaad kwalitatief een beetje slecht, bij les 2 heb ik dat op weten te lossen (dus vergeet niet eerst je geluid weer zacht te zetten). Leuk dat je met Taro aan de slag gaat, uiteraard ben ik benieuwd naar je bevindingen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Leuk Bennie
Een vraagje
Als je ook G&G loopt met de hond heb je met stokjes dan niet het risico dat hij bij de G&G het gewenste stokje wel selecteert maar dan niet oppakt?

Een vraagje

Als je ook G&G loopt met de hond heb je met stokjes dan niet het risico dat hij bij de G&G het gewenste stokje wel selecteert maar dan niet oppakt?
- bennie
- Zeer actief
Ik neem aan dat je bij G&G netjes een commando aan de sequence hebt gekoppeld? Die sequence eindigt niet bij het voorwerp, een en ander hangt dus af hoe sterk je hond de sequence behorende bij het G&G commando beheerst, wanneer hij dit goed doet zou ik me er niet druk om maken, het is een andere setting, ander commando. Mijn ervaring is dat honden slim genoeg zijn om heel veel onderscheid in dit soort oefeningen te maken. De voorwerpen bij G&G zijn doorgaans vierkant en hier gebruiken we een rond voorwerp, dat is ook nog wel een verschil voor de hond.
- bennie
- Zeer actief
Ook kun je bij het aanleren van de target de hond al het tuig aan doen, ook dit helpt met het associëren naar een ander spelletje.
- ranetje
- Zeer actief
Tuig zou idd het verschil kunnen maken
Na het lucht geven van je handen is het commando bij de G&G "zoek"
Er ligt geen spoor in de richting van het stokje.
Dat is idd ook al een verschil

- bennie
- Zeer actief
Uiteindelijk ga je met het speuren (zie les twee) altijd aangelijnd werken, dat maakt ook een verschil. Voor het sorteren gebruik ik 'sorteer' als commando. Maar in principe maakt dat niet uit, de start sequence van lijn op tuig, geuraanbod en zoek is voor de hond iets heel anders dan de startsequence naast-omdraaien-terugdraaien-commando, honden herkennen dat vrij feilloos.
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Bij ons was het "sorteer"ranetje schreef:Tuig zou idd het verschil kunnen maken![]()
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik ben daar met mijn hond Arris toch wel op problemen gestuit in het zoekhondenprogramma. Kleine voorwerpjes is apporteren, sorteren is apporteren, speuren verwijzen is liggen bij het voorwerp. Het heeft veel tijd gekost en was zeker niet foutloos. Met Koda houd ik het eenvoudiger alles is apporteren behalve als je niet kunt optillen dan is het blaffen( mens of groot voorwerp). Dit werkt goed tot nu toe.ranetje schreef:Tuig zou idd het verschil kunnen maken![]()
Ik heb Arris wel de voorwerpen op het spoor via targetmethode aangeleerd zoals dat mij eens is verteld door Geert de Bolster in een grijs verleden
Jan

- ranetje
- Zeer actief
Is dat heel anders dan op de filmpjes van Bennie?janinca2002 schreef:ik ben daar met mijn hond Arris toch wel op problemen gestuit in het zoekhondenprogramma. Kleine voorwerpjes is apporteren, sorteren is apporteren, speuren verwijzen is liggen bij het voorwerp. Het heeft veel tijd gekost en was zeker niet foutloos. Met Koda houd ik het eenvoudiger alles is apporteren behalve als je niet kunt optillen dan is het blaffen( mens of groot voorwerp). Dit werkt goed tot nu toe.ranetje schreef:Tuig zou idd het verschil kunnen maken![]()
Ik heb Arris wel de voorwerpen op het spoor via targetmethode aangeleerd zoals dat mij eens is verteld door Geert de Bolster in een grijs verleden
(Ben gewoon benieuwd naar de verschillende manieren

-
- Zeer actief
- Contacteer:
het vervolgen van een spoor met menselijke geur en het verwijzen van voorwerpen werd apart aangeleerd en later samen gevoegd.ranetje schreef:Is dat heel anders dan op de filmpjes van Bennie?janinca2002 schreef:ik ben daar met mijn hond Arris toch wel op problemen gestuit in het zoekhondenprogramma. Kleine voorwerpjes is apporteren, sorteren is apporteren, speuren verwijzen is liggen bij het voorwerp. Het heeft veel tijd gekost en was zeker niet foutloos. Met Koda houd ik het eenvoudiger alles is apporteren behalve als je niet kunt optillen dan is het blaffen( mens of groot voorwerp). Dit werkt goed tot nu toe.ranetje schreef:Tuig zou idd het verschil kunnen maken![]()
(Ben gewoon benieuwd naar de verschillende manieren)
Jan

- bennie
- Zeer actief
Ik ook hoor. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er niemand eerder op het idee is gekomen om vanuit de voorwerpen het spoor te bekrachtigen, ipv andersom. Dat is overigens iets anders dan uiteindelijk, nadat het speuren reeds is aangeleerd, de voorwerpen aan te leren volgens de targetmethode.ranetje schreef:Is dat heel anders dan op de filmpjes van Bennie?janinca2002 schreef:ik ben daar met mijn hond Arris toch wel op problemen gestuit in het zoekhondenprogramma. Kleine voorwerpjes is apporteren, sorteren is apporteren, speuren verwijzen is liggen bij het voorwerp. Het heeft veel tijd gekost en was zeker niet foutloos. Met Koda houd ik het eenvoudiger alles is apporteren behalve als je niet kunt optillen dan is het blaffen( mens of groot voorwerp). Dit werkt goed tot nu toe.ranetje schreef:Tuig zou idd het verschil kunnen maken![]()
Eerst zal de hond op de target en vervolgens de voorwaartse beweging naar de volgende target worden geconditioneerd, daarna zal voorkeursverwijsgedrag, bv zitten of liggen aan het target worden gekoppeld. De hond zal uiteindelijk zelf kiezen om al z'n zintuigen optimaal te gebruiken op het moment dat de afstand tussen de targets wordt vergroot om het volgende target te vinden. De beloning blijft bij de handler, waardoor de band tussen handler en hond groeit, bij het vinden van de spoorlegger die nog net een voorwerp heeft gedropt zal hierdoor de hond kiezen voor het voorwerp en vervolgens pas voor de spoorlegger, zo krachtig werkt uiteindelijk de bekrachtiging. Dit is in de methode nodig omdat er zonder communicatiemiddelen wordt gewerkt. Je moet als handler dus actief mee het spoor uitwerken op basis van gevonden aanwijzingen, net als in de praktijk. In de theorie uit het einddoel zich in het plaatsen van voorwerpen op een afstand van circa 30 meter na de juiste richting van kruisingen, voorwerpen op 30 meter voor de kruising als attentie en voorwerpen gedurende een lange periode op maximaal iedere verdere 100 meter om het geheel te blijven bekrachtigen.
- ranetje
- Zeer actief
janinca2002 schreef:het vervolgen van een spoor met menselijke geur en het verwijzen van voorwerpen werd apart aangeleerd en later samen gevoegd.ranetje schreef:Is dat heel anders dan op de filmpjes van Bennie?janinca2002 schreef:ik ben daar met mijn hond Arris toch wel op problemen gestuit in het zoekhondenprogramma. Kleine voorwerpjes is apporteren, sorteren is apporteren, speuren verwijzen is liggen bij het voorwerp. Het heeft veel tijd gekost en was zeker niet foutloos. Met Koda houd ik het eenvoudiger alles is apporteren behalve als je niet kunt optillen dan is het blaffen( mens of groot voorwerp). Dit werkt goed tot nu toe.ranetje schreef:Tuig zou idd het verschil kunnen maken![]()

Werd dat verwijzen heel anders gedaan dan door ze daar gek op te maken zoals in de filmpjes?
@Bennie, dank voor je uitleg

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat gaat gewoon met clicker voorwerp ligt grond interesse, click en beloon, etc.ranetje schreef:janinca2002 schreef:het vervolgen van een spoor met menselijke geur en het verwijzen van voorwerpen werd apart aangeleerd en later samen gevoegd.ranetje schreef:Is dat heel anders dan op de filmpjes van Bennie?janinca2002 schreef: ik ben daar met mijn hond Arris toch wel op problemen gestuit in het zoekhondenprogramma. Kleine voorwerpjes is apporteren, sorteren is apporteren, speuren verwijzen is liggen bij het voorwerp. Het heeft veel tijd gekost en was zeker niet foutloos. Met Koda houd ik het eenvoudiger alles is apporteren behalve als je niet kunt optillen dan is het blaffen( mens of groot voorwerp). Dit werkt goed tot nu toe.
Werd dat verwijzen heel anders gedaan dan door ze daar gek op te maken zoals in de filmpjes?
@Bennie, dank voor je uitleg
Jan

- ranetje
- Zeer actief