Van een Karabash (Anatolische herder, Pyrenese berghond en aanverwante rassen) geven ze meestal aan dat de hond pas volwassen is zo rond zijn 3e levensjaar?
Volgens mij is dat ook de gemiddelde tijd naar volwassenheid van een Hovawart, Inge?
In ieder geval, kan iemand mij vertellen, of is er ongeveer een richtlijn wanneer een doorsnee hond als volwassen bestempeld kan worden?
Ik heb namelijk het idee dat Gila, kruising Mechel x Rotti, nog steeds niet volwassen is in het koppie. Ik basseer dat eigenlijk min of meer aan haar gedrag wat nog steeds erg puppyachtig is. tenminste, zo zie ik het.
Ze is nu anderhalf, een maand of 19 denk ik. Zou het kunnen dat een hond van dit kaliber pas bij 2, of misschien nog iets ouder volwassen is, of raakt?

Is het daarbij mogelijk dat, door de herplaatsing waar zij best aan moest wennen, ze even tijdelijk in hun ontwikkeling blijven stil staan, om het daarna weer op te pakken, onbewust?
Ik dacht dat de gemiddelde hond met 1 a anderhalf jaar wel volwassen was, geestelijk volwassen of vergis ik mij daar in?