Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wetterhoun en de stamboeken
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Wetterhoun en de stamboeken
Wat is een look a like?
En hoeveel look a likes lopen er rond? Ik denk dat dat er echt maar heel erg weinig zijn. Luca vind ik bv geen look a like. Al kan je er wel wetter in terug zien maar en look a like vind ik het zeker niet.
En hoeveel look a likes lopen er rond? Ik denk dat dat er echt maar heel erg weinig zijn. Luca vind ik bv geen look a like. Al kan je er wel wetter in terug zien maar en look a like vind ik het zeker niet.
-
Lillith
- Zeer actief
Gefeliciteerd
Ik ben wel voor het open gooien en inkruisen.
Vraag me alleen af of de look a likes zoveel vers bloed bij zich hebben.
Ik ben wel voor het open gooien en inkruisen.
Vraag me alleen af of de look a likes zoveel vers bloed bij zich hebben.
- dagmar88
- Zeer actief
Daar kun je als wetter fokker dan toch zelf voor zorgenMachie schreef:Wat is een look a like?
Bijvoorbeeld Luca een wetter teefje laten dekken en de pup die het meest rastypisch is aanhouden, laten aankeuren en daar mee verder fokken?
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Maar misschien is dat al juist goed om in te kruisen? Zo komt er deels nieuw bloed in en deels is onbekend van al 'bestaande' wetters en is de F1 dus geen 50% wetter, maar 75%.Machie schreef: Luca vind ik bv geen look a like. Al kan je er wel wetter in terug zien maar en look a like vind ik het zeker niet.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Luca heeft geen ballen meer en die is qua karakter volledig fokongeschikt 
Ik noemde hem alleen als voorbeeld aangezien ik geen look a likes zie in het straatbeeld. Volgensmij zijn zelfs wetterkruisingen relatief zeldzaam. Ja, soms met een stabij zie je ze nog wel maar of ze echt voorkomen...
Ik noemde hem alleen als voorbeeld aangezien ik geen look a likes zie in het straatbeeld. Volgensmij zijn zelfs wetterkruisingen relatief zeldzaam. Ja, soms met een stabij zie je ze nog wel maar of ze echt voorkomen...
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik denk dat dit, mits zorgvuldig gedaan
een goede zaak is.
Maar, ik probeer even voor mezelf op een rijtje te krijgen...
"Fikkie van de hoek" wordt aangekeurd en komt dan, als hij "goedgekeurd" wordt als G-0 te boek te staan in het bijlage-stamboek?
"Fikkie" krijgt een nestje met een 100% FCI-stamboomhond (neem ik aan?) zodat de pups G-1 worden?
G-1 weer met 100% FCI-hond..pups G2 enzovoorts... toch?
Maar..... moeten jullie dan van "Fikkie" niet proberen te achterhalen of die niet stiekum familie is van een van de stamboekhonden? Om onbedoelde inteelt te voorkomen?
Wordt dan ook "Fikkie" x "Fikke" overwogen? Dat zou nl makkelijk familiei kunnen zijn want je weet niest van "Fikkie" doorgaans...
En hoe zit het met gezondheid? Want "Fikkie' kan makkelijk een broodfokproduct zijn en wellicht niet gezond... wordt "Fikkie" aan dezelfde gezondsheidseisen onderworpen als de 100% stamboekdieren?
Al met al... ik denk een zeer positieve ontwikkeling!
Suzanne
Maar, ik probeer even voor mezelf op een rijtje te krijgen...
"Fikkie van de hoek" wordt aangekeurd en komt dan, als hij "goedgekeurd" wordt als G-0 te boek te staan in het bijlage-stamboek?
"Fikkie" krijgt een nestje met een 100% FCI-stamboomhond (neem ik aan?) zodat de pups G-1 worden?
Maar..... moeten jullie dan van "Fikkie" niet proberen te achterhalen of die niet stiekum familie is van een van de stamboekhonden? Om onbedoelde inteelt te voorkomen?
Wordt dan ook "Fikkie" x "Fikke" overwogen? Dat zou nl makkelijk familiei kunnen zijn want je weet niest van "Fikkie" doorgaans...
En hoe zit het met gezondheid? Want "Fikkie' kan makkelijk een broodfokproduct zijn en wellicht niet gezond... wordt "Fikkie" aan dezelfde gezondsheidseisen onderworpen als de 100% stamboekdieren?
Al met al... ik denk een zeer positieve ontwikkeling!
Suzanne
- Renske
- Zeer actief
Dan houdt het inderdaad opMachie schreef:Luca heeft geen ballen meer en die is qua karakter volledig fokongeschikt
Als ik hem zie (heb even gezocht):

Dit in combinatie met een 'echte' wetter zou denk ik toch wel weer behoorlijk typische wetterpups op kunnen leveren. Misschien dat ze dan wat betreft uiterlijk niet allemaal geschikt zijn om mee door te gaan, maar als het er dan één of twee zijn, heb je toch weer een deel nieuw bloed.
- Renske
- Zeer actief
G0 X G0 = G1Suzanne123 schreef: "Fikkie van de hoek" wordt aangekeurd en komt dan, als hij "goedgekeurd" wordt als G-0 te boek te staan in het bijlage-stamboek?
G1 X G0 = G1
G1 X G1/ G2/ NHSB = G2
G2 X G1/ G2/ NHSB = NHSB
Zo was het in ieder geval.
- Machie
- Zeer actief
Ja, Luca is ene kruising met een golden retriever. Zijn lijnen zijn wel volledig bekend. Al weet ik ze niet uit mn hoofd.Inge O schreef:een lookalike zal toch meestal gewoon een stamboomloze maar wel rasechte wetter zijn?
en was luca al geen (gekende) kruising met een wetter?
Maar ik vroeg me dus vooral af hoeveel stamboomloze wetters er zijn. En hoeveel heb je nu daadwerkelijk aan een stamboomloze wetter? Die komt nog steeds uit dezelfde te kleine genenpol...
-
Lillith
- Zeer actief
Ik denk niet dat een look a like een kruising is, meer een stamboomloos Wettertje...
-
Lillith
- Zeer actief
Dit bedoel ik dus, met een kruising heb je volgens mij pas vers bloed.Machie schreef:Ja, Luca is ene kruising met een golden retriever. Zijn lijnen zijn wel volledig bekend. Al weet ik ze niet uit mn hoofd.Inge O schreef:een lookalike zal toch meestal gewoon een stamboomloze maar wel rasechte wetter zijn?
en was luca al geen (gekende) kruising met een wetter?
Maar ik vroeg me dus vooral af hoeveel stamboomloze wetters er zijn. En hoeveel heb je nu daadwerkelijk aan een stamboomloze wetter? Die komt nog steeds uit dezelfde te kleine genenpol...
- Renske
- Zeer actief
Dat is dan nog een leuke vraag. Een kruising wetter, kan die ingezet worden, of moet het écht een wetter zijn zonder papieren?
Misschien hangt het er ook vanaf hoeveel honden er gemeld worden en hoe 'kritisch' men kan zijn?
Misschien hangt het er ook vanaf hoeveel honden er gemeld worden en hoe 'kritisch' men kan zijn?
- dagmar88
- Zeer actief
Nee, ik bedoelde ook niet dat dat met hem zo kunnen. Was meer een 'stel dat', maar heb me niet goed uitgedruktMachie schreef:Luca heeft geen ballen meer en die is qua karakter volledig fokongeschikt
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Dank je voor je antwoord Marjolein, in ieder geval ga ik dit topic in de gaten houden omdat ik toch wel een zwak plekje in mijn hart heb voor de wetter, ik vind het geweldige honden.
Het lijkt me alleen maar goed voor het ras als de genetische populatie uitgebreidt wordt.
Aan de ene kant kan ik de tegenstanders wel een klein beetje begrijpen, die willen natuurlijk het unieke van het ras behouden maar soms moet je wel zulke maatregelen nemen want anders maak je een ras kapot door inteelt.
Er zijn zoveel rassen ontstaan door andere rassen er doorheen te kruisen dus waarom ook niet.
Maar goed ik praat ook maar naar het verstand dat ik er van heb dus laat ik het er maar bij
In ieder geval hoop ik dat dit unieke ras behouden blijft want ze zijn gewoon prachtig om te zien.
Het lijkt me alleen maar goed voor het ras als de genetische populatie uitgebreidt wordt.
Aan de ene kant kan ik de tegenstanders wel een klein beetje begrijpen, die willen natuurlijk het unieke van het ras behouden maar soms moet je wel zulke maatregelen nemen want anders maak je een ras kapot door inteelt.
Er zijn zoveel rassen ontstaan door andere rassen er doorheen te kruisen dus waarom ook niet.
Maar goed ik praat ook maar naar het verstand dat ik er van heb dus laat ik het er maar bij
In ieder geval hoop ik dat dit unieke ras behouden blijft want ze zijn gewoon prachtig om te zien.
Aardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Omdat ze de rassen niet in willen kruisen.Judith-Diesel schreef:Nu vraag ik me oprecht af waarom die andere mensen ineens niet meer bij de vereniging willen horen? Het is toch juist goed? Waarom willen ze dit niet dan?
Of en wanneer dat gebeurt is nog niet besloten en dus ook niet welk ras.
Er is nu alleen een akkoord gegeven op het beleid, dat was nodig omdat de Raad dat zo vroeg. Nu kunnen we dat beleid dus vorm gaan geven en misschien komen er wel helemaal geen andere rassen, maar alleen look-a-likes.
Bovendien moet niemand eraan meedoen. Het kan en mag, maar het moet niet.
Maar de mensen die tegen zijn denken dat er geen problemen zijn in het ras en willen niets inkruisen, hooguit look-a-likes.
En ze willen hard bewijs van een inteeltdepressie.
Dat er zieke dieren zijn en bovengemiddeld veel teven zijn, dat zowel uni Wageningen als uni Utrecht dit hebben doorgerekend en bevestigd dat dit een goede oplossing kan zijn, dat is blijkbaar niet voldoende.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Marjoleine schreef: Dat er zieke dieren zijn en bovengemiddeld veel teven zijn, dat zowel uni Wageningen als uni Utrecht dit hebben doorgerekend en bevestigd dat dit een goede oplossing kan zijn, dat is blijkbaar niet voldoende.
Jammer,heel jammer want dit is een goede kans om het ras te laten overleven.
Van mij mag het bij de Drent morgen gebeuren.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Rinne Roos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
- Aantal honden: 9
De vergadering had een hoog hooivorken en rieken gehalte.
de anti-groep zat bij elkaar, men verstoorde voortdurend de vergadering, luisterde niet naar uitleg, schreeuwde er dwars doorheen, monkelde en zaaide onrust. Men ging staan als het nergens voor nodig was. Er ging bijna een fysieke dreiging van uit en ik heb me zeer geergerd aan hun hele houding en opstelling.
Allemaal kerels van kledingkast-postuur.
Petje af voor de voorzitter van de vereniging en voorzitter van de FAC die de vergadering met strakke hand hier doorheen heeft geleid.
Ik hoop maar dat deze anti groep snel inziet dat hun verzet nergens voor nodig is.
Rinne Roos heeft de vergadering merendeels op mijn schoot uitgezeten, vooral toen de sfeer even echt vervelend dreigde te worden.
de anti-groep zat bij elkaar, men verstoorde voortdurend de vergadering, luisterde niet naar uitleg, schreeuwde er dwars doorheen, monkelde en zaaide onrust. Men ging staan als het nergens voor nodig was. Er ging bijna een fysieke dreiging van uit en ik heb me zeer geergerd aan hun hele houding en opstelling.
Allemaal kerels van kledingkast-postuur.
Petje af voor de voorzitter van de vereniging en voorzitter van de FAC die de vergadering met strakke hand hier doorheen heeft geleid.
Ik hoop maar dat deze anti groep snel inziet dat hun verzet nergens voor nodig is.
Rinne Roos heeft de vergadering merendeels op mijn schoot uitgezeten, vooral toen de sfeer even echt vervelend dreigde te worden.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Klinkt goed, dat nieuwe beleid!
Die nieuwe vereniging..heel jammer. Het levert zo te horen echt niets op, alleen inderdaad een nog kleinere genenpool omdat men nu uiteraard alleen reuen gaat gebruiken van mensen die het eens zijn met hun standpunt
Bah, daar heeft het ras toch niets aan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Luca is een kruising met een zuiere wetter.Machie schreef:Wat is een look a like?
En ik denk niet dat jij in de juiste regio zit voor die look-a-likes.
Men beweert dat de look-a-likes zich in Friesland en ook deels in Groningen bevinden. Er worden aantallen genoemd tussen de 300 en 700.
Of dat zo is weet ik niet, maar feit is dat ik nu al mails binnenkrijg van mensen die zeggen dat ze er weten te zitten.
Of dat dan honden zijn die al meerdere generaties stamboomloos zijn of dat het dieren zijn waarbij de zuivere wetters direct te herleiden zijn, dat moet de tijd leren.
Dat geldt dus ook in de gevallen van kruisingen die men aan zou willen laten keuren als look-a-like.
Er zou overigens technisch geen bezwaar zijn tegen een F1 die wordt aangekeurd als look-a-like, mits hij dat ook daadwerkelijk is: een look-a-like van een wetterhoun.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
We hebben bij de Tollers ook twee verenigingen en daar zie ik een duidelijke lijn tussen fokkers van beide verenigingen. Er zijn fokkers die lid zijn van beiden en geen verschil maken, maar ook mensen die duidelijk een kant kiezen en daarbij zie je zelden dat ze honden van elkaar zullen gebruiken voor een dekking.Mickie schreef:Waar baseer je dat op?Maeve schreef:Klinkt goed, dat nieuwe beleid!Die nieuwe vereniging..heel jammer. Het levert zo te horen echt niets op, alleen inderdaad een nog kleinere genenpool omdat men nu uiteraard alleen reuen gaat gebruiken van mensen die het eens zijn met hun standpunt
Bah, daar heeft het ras toch niets aan.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nouja, Manon, dat betekent niet dat het nu ook zo zal gaan.
In elk geval zullen er geen regels komen die het mogelijk maken honden uit te sluiten op basis van hun eigenaar en diens activiteiten.
Dat geldt voor beide partijen overigens, want het is buiten onwenselijk ook gewoon niet toegestaan.
In elk geval zullen er geen regels komen die het mogelijk maken honden uit te sluiten op basis van hun eigenaar en diens activiteiten.
Dat geldt voor beide partijen overigens, want het is buiten onwenselijk ook gewoon niet toegestaan.
- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
Een van mijn redenen om de tegenstemmers niet te begrijpen is juist dat ze felle voorstanders zijn van het gebruik van stamboomloze honden die op een Wetterhoun lijken en felle tegenstanders van het zelf creeeren van die look-a-likes, door er (geselecteerde) andere honden in te kruisen.
Ten eerst zullen die "boerenwetterhounen" ,zoals ze ze noemen, vaak kruisingen zijn met andere rassen of daar van afstammen. Zo weet ik dat er in Drente iemand woonde die tot twee keer toe een nestje pups op MP had kruising Wetterhoun/ Golden Retriever. En ik weet een fokker die vorig jaar een ongeluknestje had Wetterhoun/Labrador. Deze laatste was zeker te goeder trouw, die in Drente deed het blijkbaar bewust.
Uit die nestns zijn zeker look-a-likes voortgekomen als je de pup-fotootjes zag.
Ik vind een nadeel dat je in veel gevallen weinig tot niets weet van de achtergrond van de hond als het gaat om ziektegeschiedenis en erfelijke aandoeningen.
Als je zelf de look-a-likes maakt door outcross kan je sturen op gezondheid. Door een reu van een ander ras met stamboom te gebruiken kan je in de afstamming van die hond zien hoe het met de gezondheid gesteld is.
Verder gaan de tegenstemmers er van uit dat door de outcross het specifieke karakter van de Wetterhoun aangetast wordt. Maar blijkbaar dreigt dat gevaar niet door het gebruik van de "boerenwetterhounen". Waar ik denk dat die nl. ook steeds gekruist zijn met andere rassen, schijnt men van de vooronderstelling uit te gaan dat dit een raszuivere wetterhounsoort is, waar geen andere rassen in zitten.
De voorzitter van de FAC merkte m.i. terecht op dat het karakter van de wetterhoun niet concreet omschreven is in de rasstandaard: het zijn geen vaste meetbare waarden. Voor je kan bekijken of het karakter veranderd zal je moeten vastleggen wat het gewenste karakter is.
Allebei mijn wetters hebben b.v. niet de genoemde gereserveerdheid t.o.v. vreemden. Maar is die gereserveerdheid wel zo vanzelfsprekend, of werd de aanleg daarvoor in het verleden gestimuleerd doordat men de honden op het erf hield en de socialisatie, zoals ik die met mijn honden heb gedaan achterwege liet??
En heb ik dan geen echte wetters omdat ze wél vriendelijke zijn naar vreemden??
Zo viel op de bijeenkomst ook de opmerking: Straks krijg je een wetter die gehoorzaamt!
Ik ken veel wetters die prima gehoorzamen aan hun baas en prima willen werken, maar het vergt wel de nodige training en een trainingsaanpak die bij de hond past.
Maar als je vind dat een wetterhoun als raskenmerk heeft dat hij niet gehoorzaamd, ben je dan bezig je eigen gemakzucht te verdoezelen ( als ze toch niet luisteren hoef je er ook geen moeite en tijd in te stoppen) of ben je dan bezig met een stukje mythevorming??
Als keurmeester op jachtwedstrijden tegen een voorjager met een wetterhoun zegt dat je wel heel erg veel van je ras moet houden en wel een heel optimistisch mens moet zijn om een Wetterhoun uit te brengen, vind ik dat géén reclame voor het ras. Gaan we dit beeld niet alleen in standhouden , maar als fokcriterium hanteren?? Hoe bevordelijk is dat voor een ras??
De groep WD, zoals Gré ze noemde(
), wil nu een tweede rasvereniging oprichten. Wettelijk gezien hun goed recht, maar als je het hebt over een groep van 100 honden die beschikbaar zijn voor de fokkerij lijkt het mij niet in het belang van het ras om een splitsing te laten ontstaan. Ze zijn echter zó gebeten op, tja wat .... De outcross, de FAC, het Bestuur( ???? Dat is mij inmiddels onduidelijk ) dat ze sommige zaken helemaal niet meer horen of oppakken.
Zo werd ik een aantal dagen voor de vergadering gebeld om hun standpunt met mij te bespreken en mij te "werven" Niets op tegen, geen probleem mee. Maar wél met het feit dat in dat telefoontje onwaarheden gedebiteerd werden, waaronder dat het al vast stond dat er Labrador ingekruist zou worden.
In het Fokkersberaad is voortdurend gemeld dat er nog niets vast stond en dat de Lab als voorbeeld was genoemd. Toen in de vergadering iemand als voorbeeld de Duitse herder noemde, onstond er bij sommigen ook onrust
Ik vind het niet erg om een felle discussie te voeren en heb wel begrip voor de emoties die het oproept als het om dieren gaat. Maar de manier waarop in de aanloop naar en op de vergadering zelf er soms op de persoon gespeeld werd en de pogingen tot verdachtmaking en zwartmaken van de FAC en het bestuur, het dreigen( "als we ons zin niet krijgen richten we een tweede rasvereniging op" Leeuwarder Courant 16 of 17 maart) na de vergadering het beledigen van FAC-leden (Stond ik zelf bij!) vind ik zo verschrikkelijk beneden alle peil, dat ik me zou schamen om met deze groepering geassocieerd te worden.
Ten eerst zullen die "boerenwetterhounen" ,zoals ze ze noemen, vaak kruisingen zijn met andere rassen of daar van afstammen. Zo weet ik dat er in Drente iemand woonde die tot twee keer toe een nestje pups op MP had kruising Wetterhoun/ Golden Retriever. En ik weet een fokker die vorig jaar een ongeluknestje had Wetterhoun/Labrador. Deze laatste was zeker te goeder trouw, die in Drente deed het blijkbaar bewust.
Uit die nestns zijn zeker look-a-likes voortgekomen als je de pup-fotootjes zag.
Ik vind een nadeel dat je in veel gevallen weinig tot niets weet van de achtergrond van de hond als het gaat om ziektegeschiedenis en erfelijke aandoeningen.
Als je zelf de look-a-likes maakt door outcross kan je sturen op gezondheid. Door een reu van een ander ras met stamboom te gebruiken kan je in de afstamming van die hond zien hoe het met de gezondheid gesteld is.
Verder gaan de tegenstemmers er van uit dat door de outcross het specifieke karakter van de Wetterhoun aangetast wordt. Maar blijkbaar dreigt dat gevaar niet door het gebruik van de "boerenwetterhounen". Waar ik denk dat die nl. ook steeds gekruist zijn met andere rassen, schijnt men van de vooronderstelling uit te gaan dat dit een raszuivere wetterhounsoort is, waar geen andere rassen in zitten.
De voorzitter van de FAC merkte m.i. terecht op dat het karakter van de wetterhoun niet concreet omschreven is in de rasstandaard: het zijn geen vaste meetbare waarden. Voor je kan bekijken of het karakter veranderd zal je moeten vastleggen wat het gewenste karakter is.
Allebei mijn wetters hebben b.v. niet de genoemde gereserveerdheid t.o.v. vreemden. Maar is die gereserveerdheid wel zo vanzelfsprekend, of werd de aanleg daarvoor in het verleden gestimuleerd doordat men de honden op het erf hield en de socialisatie, zoals ik die met mijn honden heb gedaan achterwege liet??
En heb ik dan geen echte wetters omdat ze wél vriendelijke zijn naar vreemden??
Zo viel op de bijeenkomst ook de opmerking: Straks krijg je een wetter die gehoorzaamt!
Ik ken veel wetters die prima gehoorzamen aan hun baas en prima willen werken, maar het vergt wel de nodige training en een trainingsaanpak die bij de hond past.
Maar als je vind dat een wetterhoun als raskenmerk heeft dat hij niet gehoorzaamd, ben je dan bezig je eigen gemakzucht te verdoezelen ( als ze toch niet luisteren hoef je er ook geen moeite en tijd in te stoppen) of ben je dan bezig met een stukje mythevorming??
Als keurmeester op jachtwedstrijden tegen een voorjager met een wetterhoun zegt dat je wel heel erg veel van je ras moet houden en wel een heel optimistisch mens moet zijn om een Wetterhoun uit te brengen, vind ik dat géén reclame voor het ras. Gaan we dit beeld niet alleen in standhouden , maar als fokcriterium hanteren?? Hoe bevordelijk is dat voor een ras??
De groep WD, zoals Gré ze noemde(
Zo werd ik een aantal dagen voor de vergadering gebeld om hun standpunt met mij te bespreken en mij te "werven" Niets op tegen, geen probleem mee. Maar wél met het feit dat in dat telefoontje onwaarheden gedebiteerd werden, waaronder dat het al vast stond dat er Labrador ingekruist zou worden.
In het Fokkersberaad is voortdurend gemeld dat er nog niets vast stond en dat de Lab als voorbeeld was genoemd. Toen in de vergadering iemand als voorbeeld de Duitse herder noemde, onstond er bij sommigen ook onrust
Ik vind het niet erg om een felle discussie te voeren en heb wel begrip voor de emoties die het oproept als het om dieren gaat. Maar de manier waarop in de aanloop naar en op de vergadering zelf er soms op de persoon gespeeld werd en de pogingen tot verdachtmaking en zwartmaken van de FAC en het bestuur, het dreigen( "als we ons zin niet krijgen richten we een tweede rasvereniging op" Leeuwarder Courant 16 of 17 maart) na de vergadering het beledigen van FAC-leden (Stond ik zelf bij!) vind ik zo verschrikkelijk beneden alle peil, dat ik me zou schamen om met deze groepering geassocieerd te worden.

-
Lobke
- Actief
- Mijn ras(sen): wetter
Helemaal mee eens Marianne. Eigenlijk krijgen de (2 groepen) hun zin.
Dus zeg ik samenwerken vooral in het belang van onze Wetters. Onze echo,s ondergeschikt maken aan ons ras.
En Marianne gefeliciteerd met de 1e verjaardag van je kleine Murk.

Dus zeg ik samenwerken vooral in het belang van onze Wetters. Onze echo,s ondergeschikt maken aan ons ras.
En Marianne gefeliciteerd met de 1e verjaardag van je kleine Murk.
- Paddle
- Zeer actief
Hoeveel wetters zijn er nu, officieel? Voor de beeldvorming...
Zonde dat er nog steeds mensen zijn die denken dat er niets aan het handje is enzo hun eigen ras ten onder brengen. Hoop dat het plan er goed door komt en genoeg mensen er willen aan mee werken.
Zonde dat er nog steeds mensen zijn die denken dat er niets aan het handje is enzo hun eigen ras ten onder brengen. Hoop dat het plan er goed door komt en genoeg mensen er willen aan mee werken.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is ook overal hetzelfde liedje
ik snap het niet, die tweede rv. Niemand wordt toch iets verplicht ? Als zij boerenwetters willen gebruiken en geen ras in willen kruisen kan dat toch gewoon ? Het gaat voorlopig toch ook maar om een 8 a 10 inkruisingen over een x aantal jaar uitgespreid ? Het aandeel boerenwetters is veel groter dan. En het aandeel stamboomhonden blijft sowieso veel groter.
En dan nog, als je elkaars honden moet gebruiken maakt het toch niet uit bij welke rv je zit ?
Dat veranderen van het karakter zou ik ook niet zo bang voor zijn. Karakters lopen zo vreselijk uiteen in één ras. Als karakters van rashonden zo vreselijk uitgesproken waren konden we bij kruisingen adhv het karakter wel raden wat voor ras erdoorheen zit. Dat is niet zo. Daarbij zal de moederhond toch het meeste van het karakter meegeven denk ik, daar groeien de pups bij op.
Ter illustratie. Uit het nestje van Elena heb ik een dochter aangehouden. Ze is de enige pup uit dat nest die terughoudend is naar vreemde mensen. Met 6 weken rende ze nog naar wildvreemde mensen toe in uitlaatgebied om gedag te zeggen. Met 9 wkn sloeg het ineens om naar gillend achter de bank als er iemand binnen kwam. Dat is nu weer beter maar ze vindt vreemde mensen niet leuk. Net als haar moeder. De 3 andere pups rennen dus naar wildvreemde mensen, springen ertegenaan en kruipen op schoot.
En ik heb Doña het eerste half jaar nooit met haar moeder uitgelaten.
En dan nog, als je elkaars honden moet gebruiken maakt het toch niet uit bij welke rv je zit ?
Dat veranderen van het karakter zou ik ook niet zo bang voor zijn. Karakters lopen zo vreselijk uiteen in één ras. Als karakters van rashonden zo vreselijk uitgesproken waren konden we bij kruisingen adhv het karakter wel raden wat voor ras erdoorheen zit. Dat is niet zo. Daarbij zal de moederhond toch het meeste van het karakter meegeven denk ik, daar groeien de pups bij op.
Ter illustratie. Uit het nestje van Elena heb ik een dochter aangehouden. Ze is de enige pup uit dat nest die terughoudend is naar vreemde mensen. Met 6 weken rende ze nog naar wildvreemde mensen toe in uitlaatgebied om gedag te zeggen. Met 9 wkn sloeg het ineens om naar gillend achter de bank als er iemand binnen kwam. Dat is nu weer beter maar ze vindt vreemde mensen niet leuk. Net als haar moeder. De 3 andere pups rennen dus naar wildvreemde mensen, springen ertegenaan en kruipen op schoot.
En ik heb Doña het eerste half jaar nooit met haar moeder uitgelaten.
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Misschien een domme vraag maar hoe komt het eigenlijk dat dit ras zo'n kleine populatie heeft? Het lijkt mij een hartstikke leuk ras.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Esther12 schreef:Misschien een domme vraag maar hoe komt het eigenlijk dat dit ras zo'n kleine populatie heeft? Het lijkt mij een hartstikke leuk ras.
Wat je van ver haalt heeft men lang lekkerder gevonden en voor Drenthe (en dus de Drentsche Patrijshond) geldt dat het vroeger nogal geisoleerd lag en een westerling om maar iets te noemen daar weinig te zoeken had.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Ma-Rianne
- Zeer actief
Lobke schreef:Helemaal mee eens Marianne. Eigenlijk krijgen de (2 groepen) hun zin.
En Marianne gefeliciteerd met de 1e verjaardag van je kleine Murk.![]()
![]()
Enne, knuffel jij Suus maar.

- Ma-Rianne
- Zeer actief
Zelfs daar was men het afgelopen maandag niet over eens: de NVSW zegt 800 geregistreerde(= stamboom) honden, maar volgens de groep andersdenkenden zijn het er 1100.Paddle schreef:Hoeveel wetters zijn er nu, officieel? Voor de beeldvorming....
Daarvan zijn er ongeveer 100 beschikbaar voor de fokkerij. Een teef mag 3 nesten, een reu 4 keer dekken om al te grote inteelt tegen te gaan.
Momenteel ligt het gemiddelde inteeltpercentage per mogelijke combinatie op 35 procent, over 10 generaties gemeten. Het laagste is één combinatie van 31%

- Ma-Rianne
- Zeer actief
Zelfs daar was men het afgelopen maandag niet over eens: de NVSW zegt 800 geregistreerde(= stamboom) honden, maar volgens de groep andersdenkenden zijn het er 1100.Paddle schreef:Hoeveel wetters zijn er nu, officieel? Voor de beeldvorming....
Daarvan zijn er ongeveer 100 beschikbaar voor de fokkerij. Een teef mag 3 nesten, een reu 4 keer dekken om al te grote inteelt tegen te gaan.
Momenteel ligt het gemiddelde inteeltpercentage per mogelijke combinatie op 35 procent, over 10 generaties gemeten. Het laagste is één combinatie van 31%