Wolfshond?Elly* schreef:Water spaniel. mag dat ook?bouvierpoedel schreef:Ier wat.??Rinne Roos schreef:Een barbet is idd bearded, daar zit het probleem. Marjoleine is er wel voorstander van.
Nog ff geduld, BP, ze is aan het puppentesten in het zuiden des lands, dus het duurt even voor ze weer achter de pc zit thuis.
ik zou een poedel ook niet zo gek vinden, ooit zaten ze in dezelfde rasgroep.
er wordt ook gedacht aan de Ier, meen ik.
maar goed, het fijne weet ik er ook niet van.
Wel weet ik dat het dna van Rinne Roos is opgestuurd en wordt uitgeplozen. ben heel benieuwd welke rassen ze daarin zullen ontdekken
terrier /setter.....?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wetterhoun en de stamboeken
Moderator: moderatorteam
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Wetterhoun en de stamboeken

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Rinne Roos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
- Aantal honden: 9
Ja, IWS, Ierse Water Spaniel, die dus.
lijkt in karakter ook veel op een wetter, schijnt.
- Paddle
- Zeer actief
Is er trouwens al ergens een datum waarin men effectief look-a-likes of andere rassen gaat infokken? Gaat dat over maanden/jaren of echt hele verre toekomst?

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Daarom stonden die puntjes.bouvierpoedel schreef: Water spaniel. mag dat ook?
Maar ook mooi en zou ik eerder voor gaan dan poedel.[/quote]
Maar die is weer bearded. De ier niet denk ik.
Marjoleine heeft de rassen hier wel eens genoemd. De Kroatische herder zat er ook bij.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Maar die is weer bearded. De ier niet denk ik.sirene schreef:Daarom stonden die puntjes.bouvierpoedel schreef: Water spaniel. mag dat ook?![]()
Maar ook mooi en zou ik eerder voor gaan dan poedel.
Marjoleine heeft de rassen hier wel eens genoemd. De Kroatische herder zat er ook bij.[/quote]
Nee de ier niet en daarom zou ik daar eerder voor kiezen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik vind de poedel qua uiterlijk en karakter 0,0 lijken op de wetter... De IWS al wat meer. Al hebben die als 'probleem' dat ze geen baard hebben maar wel een doorgroeivacht, tenminste, zoiets begreep ik van Marjoleine. Ik vind de barbet wel een goed idee
En de IWS x wetter... Breng maar hier

- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
Het zelf fabriceren van die look-a-likes is precies wat men bedoeld met outcrossMizzsylver schreef:Je kunt natuurlijk ook zelf look a likes fabriceren.
Kruising van een stamboom wetter met een ander stamboom ras, zo weet je wel wat de voorgeschiedenis is qua gezondheid en kunnen de zogenaamde tegenstanders er niets tegen doen.
En je weet precies welk wetterbloed er dan in die look a like zit.
Met een echte look a like waar niks van bekend is weet je dat niet. Dat kan net zo goed een product zijn van 2 stamboomwetters en dan ben je alleen maar meer aan het intelen. Al snap ik dat met dit populatie aantal die kans klein is.
Verder vind ik het wel een zeer goede ontwikkeling
En daar is een minderheidsgroep juist zo fel op tegen...
Verder onderschrijf ik je gedachtengang, want dat is precies hoe ik er over denk.
Ik weet niet hoe het met de vererving van Bearded is. Maar een bearded Wetterhoun zal er absoluut niet komen, dat wordt 'em dus echt niet.

- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Kinders, ik was vandaag weg 
Er wordt momenteel gewerkt aan een protocol voor het aankeuren van de honden. We hebben tot 2025 gekregen van de Raad, dus het is zeker geen kwestie van jaren!
Het openen van het Bijlage-stamboek is hopelijk binnen enkele maanden effectief, het inkruisen gebeurt nadat er is gekeken naar de pups van een jaargang. Dit omdat we binnen een bepaald percentage willen blijven, we moeten dan dus eerst weten hoeveel 100% wetters er zijn voor we kunnen zien of er iets anders in kan.
Rassen: er is een aantal rassen genoemd als mogelijkheden.
Dat zijn dus geen vaststaande feiten. Als er wordt besloten dat een outcross met een ander ras kan, wordt eerst op een fokkersberaad bekeken welk ras dat zou moeten zijn.
De indertijd genoemde rassen waren mogelijkheden, geen feiten.
Vachten: de Barbet is een langhaar én een bearded ras.
Neven-effect van dat bearded gen is dat de vacht, die zonder het bearded gen half-langharig zou zijn, vanwege dat bearded gen doorgroeit.
Dus zelfs als je een Barbet gebruikt (en daar ben ik persoonlijk voorstander van vanwege historie, bouw en type en karakter), dan heeft de F-1 generatie wel een baard, maar in de F-2 zal maar 50% dat hebben. Selecteer je dan de baardloze honden uit, dan heb je dus baardloze honden met een halflange krulvacht, net als de wetter dat heeft.
Doordat bearded een enkelvoudig dominante eigenschap is, is dat in één generatie weg te fokken.
Overigens weet ik een bearded lookalike, waarvan ik op afstand echt dacht dat het een zuivere wetter was zowel in verschijning als in gedrag. Ma-Rianne, ik kan hem je zo voorstellen als je wilt, hij zal je verbazen!
Poedels: ik vind het een erg mooi aanbod, Kees, dank je wel! Ik ga dat zeker meenemen. Uiteraard ga ik er niet alleen over, maar de grote poedel stond wel degelijk in de lijst van mogelijkheden.
De IWS staat ook in de lijst van opties. Ik ken er behoorlijk wat en qua gedrag en lolligheid in gedrag zijn er heel veel overeenkomsten. Wat mij betreft zeker een optie.
Verder is inderdaad het DNA van RR in het lab en ook het DNA van een andere lijn, om te zoeken naar eventuele verwante rassen.
Daar hebben we hopelijk binnenkort de uitslagen van.
Ben ik nog iets vergeten te beantwoorden, roep dan gerust!
Er wordt momenteel gewerkt aan een protocol voor het aankeuren van de honden. We hebben tot 2025 gekregen van de Raad, dus het is zeker geen kwestie van jaren!
Het openen van het Bijlage-stamboek is hopelijk binnen enkele maanden effectief, het inkruisen gebeurt nadat er is gekeken naar de pups van een jaargang. Dit omdat we binnen een bepaald percentage willen blijven, we moeten dan dus eerst weten hoeveel 100% wetters er zijn voor we kunnen zien of er iets anders in kan.
Rassen: er is een aantal rassen genoemd als mogelijkheden.
Dat zijn dus geen vaststaande feiten. Als er wordt besloten dat een outcross met een ander ras kan, wordt eerst op een fokkersberaad bekeken welk ras dat zou moeten zijn.
De indertijd genoemde rassen waren mogelijkheden, geen feiten.
Vachten: de Barbet is een langhaar én een bearded ras.
Neven-effect van dat bearded gen is dat de vacht, die zonder het bearded gen half-langharig zou zijn, vanwege dat bearded gen doorgroeit.
Dus zelfs als je een Barbet gebruikt (en daar ben ik persoonlijk voorstander van vanwege historie, bouw en type en karakter), dan heeft de F-1 generatie wel een baard, maar in de F-2 zal maar 50% dat hebben. Selecteer je dan de baardloze honden uit, dan heb je dus baardloze honden met een halflange krulvacht, net als de wetter dat heeft.
Doordat bearded een enkelvoudig dominante eigenschap is, is dat in één generatie weg te fokken.
Overigens weet ik een bearded lookalike, waarvan ik op afstand echt dacht dat het een zuivere wetter was zowel in verschijning als in gedrag. Ma-Rianne, ik kan hem je zo voorstellen als je wilt, hij zal je verbazen!
Poedels: ik vind het een erg mooi aanbod, Kees, dank je wel! Ik ga dat zeker meenemen. Uiteraard ga ik er niet alleen over, maar de grote poedel stond wel degelijk in de lijst van mogelijkheden.
De IWS staat ook in de lijst van opties. Ik ken er behoorlijk wat en qua gedrag en lolligheid in gedrag zijn er heel veel overeenkomsten. Wat mij betreft zeker een optie.
Verder is inderdaad het DNA van RR in het lab en ook het DNA van een andere lijn, om te zoeken naar eventuele verwante rassen.
Daar hebben we hopelijk binnenkort de uitslagen van.
Ben ik nog iets vergeten te beantwoorden, roep dan gerust!
- Ma-Rianne
- Zeer actief
Als het bearded-gen er zo simpel uit te fokken is, komen die honden wat mij betreft zeker wel in aanmerking.
Ik vraag me af, als leek op dít gebied, of een Curly Coated Retriever ook een optie is??
Ik vraag me af, als leek op dít gebied, of een Curly Coated Retriever ook een optie is??

- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik quote nog even mijn eigen opmerking en vraag voor jullie n.a.v. een bericht van Ma-rianne.Wilma schreef:Ik snap die 31 - 35% berekening niet.
Ik gebruik het programma PedEx en als ik op een percentage van 31/35% wil komen, moet ik een moeder/zoon of vader/dochter combinatie invoeren en dan is dat de uitslag over 10 generaties. Hoe berekenen jullie dat?
Staat er ergens een database met stambomen van de Wetter online?

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Sterker nog: ik ken een wetter (de enige die ik echt leuk vind) die ik spontaan al een paar keer voor IWS uitgescholden heb. Volgens de eigenaar is het een 100% wetter, volgens mij heeft er (dankzij het ontbreken van een DNA profilering) een spontane ras inkruising plaats gevonden (maw de papa is de papa niet).Rinne Roos schreef:Ja, IWS, Ierse Water Spaniel, die dus.![]()
- Ma-Rianne
- Zeer actief
De NVSW gebruikt Zooeasy. De stambomen staan online , maar op de site van de NVSW en zijn toegankelijk voor leden die daar een abbonnement op hebben genomen.Wilma schreef:Ik quote nog even mijn eigen opmerking en vraag voor jullie n.a.v. een bericht van Ma-rianne.Wilma schreef:Ik snap die 31 - 35% berekening niet.
Ik gebruik het programma PedEx en als ik op een percentage van 31/35% wil komen, moet ik een moeder/zoon of vader/dochter combinatie invoeren en dan is dat de uitslag over 10 generaties. Hoe berekenen jullie dat?
Dit is verder niet mijn expertise, dus ik kan je niet helpen...

- Ma-Rianne
- Zeer actief
Ik herinner me een bruine pup ,op de clubmatch 2008 geloof ik, die een "rattestaartje" had . Geen bevedering en geen krul in de staart, maar een kort behaard, recht staartje.Die pup was overigens de enigste uit het nest met zo'n staart, dus ik denk eerder aan een foutje van moeder natuur of een spontane mutatie of hoe je het ook maar wilt noemen.Ennath schreef:Sterker nog: ik ken een wetter (de enige die ik echt leuk vind) die ik spontaan al een paar keer voor IWS uitgescholden heb. Volgens de eigenaar is het een 100% wetter, volgens mij heeft er (dankzij het ontbreken van een DNA profilering) een spontane ras inkruising plaats gevonden (maw de papa is de papa niet).Rinne Roos schreef:Ja, IWS, Ierse Water Spaniel, die dus.![]()
De ISW en de Wetterhoun zijn echt heel verschillende honden, dus als er een andre pappa was geweest zouden er meer raskenmerken van de ISW in het nest moeten zijn als 1 pup met 1 rattestaartje...

- Ma-Rianne
- Zeer actief
Ik herinner me een bruine pup ,op de clubmatch 2008 geloof ik, die een "rattestaartje" had . Geen bevedering en geen krul in de staart, maar een kort behaard, recht staartje.Die pup was overigens de enigste uit het nest met zo'n staart, dus ik denk eerder aan een foutje van moeder natuur of een spontane mutatie of hoe je het ook maar wilt noemen.Ennath schreef:Sterker nog: ik ken een wetter (de enige die ik echt leuk vind) die ik spontaan al een paar keer voor IWS uitgescholden heb. Volgens de eigenaar is het een 100% wetter, volgens mij heeft er (dankzij het ontbreken van een DNA profilering) een spontane ras inkruising plaats gevonden (maw de papa is de papa niet).Rinne Roos schreef:Ja, IWS, Ierse Water Spaniel, die dus.![]()
De ISW en de Wetterhoun zijn echt heel verschillende honden, dus als er een andre pappa was geweest zouden er meer raskenmerken van de ISW in het nest moeten zijn als 1 pup met 1 rattestaartje...

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Er kunnen natuurlijk ook twee papa's zijnMa-Rianne schreef:Ik herinner me een bruine pup ,op de clubmatch 2008 geloof ik, die een "rattestaartje" had . Geen bevedering en geen krul in de staart, maar een kort behaard, recht staartje.Die pup was overigens de enigste uit het nest met zo'n staart, dus ik denk eerder aan een foutje van moeder natuur of een spontane mutatie of hoe je het ook maar wilt noemen.Ennath schreef:Sterker nog: ik ken een wetter (de enige die ik echt leuk vind) die ik spontaan al een paar keer voor IWS uitgescholden heb. Volgens de eigenaar is het een 100% wetter, volgens mij heeft er (dankzij het ontbreken van een DNA profilering) een spontane ras inkruising plaats gevonden (maw de papa is de papa niet).Rinne Roos schreef:Ja, IWS, Ierse Water Spaniel, die dus.![]()
-
Ennath
- Zeer actief
Laat ze dat staartje nou net niet gehad hebben, maar ik vond (vind) haar qua karakter en uiterlijk zoveel meet op een IWS lijken.Ma-Rianne schreef:Ik herinner me een bruine pup ,op de clubmatch 2008 geloof ik, die een "rattestaartje" had . Geen bevedering en geen krul in de staart, maar een kort behaard, recht staartje.Die pup was overigens de enigste uit het nest met zo'n staart, dus ik denk eerder aan een foutje van moeder natuur of een spontane mutatie of hoe je het ook maar wilt noemen.Ennath schreef:Sterker nog: ik ken een wetter (de enige die ik echt leuk vind) die ik spontaan al een paar keer voor IWS uitgescholden heb. Volgens de eigenaar is het een 100% wetter, volgens mij heeft er (dankzij het ontbreken van een DNA profilering) een spontane ras inkruising plaats gevonden (maw de papa is de papa niet).Rinne Roos schreef:Ja, IWS, Ierse Water Spaniel, die dus.![]()
Hoger, lichter, totaal andere vacht, vorm van de kop, uitstraling.
Ik dacht aan een IWS, of misschien een curly coated of misschien zelfs wel aan een poedel.
Maar niet aan een zuivere wetter.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
In principe wel, het is waarschijnlijk ook zo dat die rassen al gekruist zijn geweest.Ma-Rianne schreef:Als het bearded-gen er zo simpel uit te fokken is, komen die honden wat mij betreft zeker wel in aanmerking.
Bij archiefmateriaal van Curly's zijn er honden (van ca 20-30 jaar geleden) die erg veel op wetters lijken in type, terwijl die hoofden toch heel verschillend zijn, en omgekeerd is dat ook wel voorgekomen.
Zooeasy, maar alleen voor leden.Wilma schreef:Ik quote nog even mijn eigen opmerking en vraag voor jullie n.a.v. een bericht van Ma-rianne.
De NVSW heeft een heel uitgebreide versie.
Zooeasy is alleen voor leden, maar de uitgebreide formule van Wright wordt gebruikt.
De wetterhoun is opgebouwd uit ca 8-10 beginhonden. Dus zo gek is dat percentage niet.
Alles is kort verwant helaas, hoewel we uit vrijwel elk nest wel iets in de fokkerij krijgen.
Maar geen enkele combi van dieren uit de afgelopen 10 jaar komt onder de 31%.
Dat wordt wel vaker gezegd.Ennath schreef:Sterker nog: ik ken een wetter (de enige die ik echt leuk vind) die ik spontaan al een paar keer voor IWS uitgescholden heb. Volgens de eigenaar is het een 100% wetter, volgens mij heeft er (dankzij het ontbreken van een DNA profilering) een spontane ras inkruising plaats gevonden (maw de papa is de papa niet).
Dat is één van de redenen dat RR degene is van wie het DNA is ingestuurd: van een voorouder van haar wordt datzelfde gezegd.
- Saskia241
- Zeer actief
Ik ben wel benieuwd wat er uit die dna-test komt dan.
-
Ennath
- Zeer actief
Ik ben helemaal geen voorstander van de "oplichtingsmethode" om vers bloed een ras in te krijgen, geef mij maar een open stamboek met DNA vastlegging (dan weet je zeker dat erin zit wat je erin brengt). Maar ik begrijp donders goed waarom een goede fokker deze weg zou willen gebruiken. Je moet toch wat om bij die afgrond vandaan te komen.Marjoleine schreef:Dat wordt wel vaker gezegd.Ennath schreef:Sterker nog: ik ken een wetter (de enige die ik echt leuk vind) die ik spontaan al een paar keer voor IWS uitgescholden heb. Volgens de eigenaar is het een 100% wetter, volgens mij heeft er (dankzij het ontbreken van een DNA profilering) een spontane ras inkruising plaats gevonden (maw de papa is de papa niet).
Dat is één van de redenen dat RR degene is van wie het DNA is ingestuurd: van een voorouder van haar wordt datzelfde gezegd.
Het was ook geen bezwaar tegen deze hond, ik vind het een leuke hond en als ze het product van een uitzonderlijke beslissing is dan begrijp ik dat (en ik begrijp ook dat de fokker blijft roepen dat alles "geheel legaal" is).
Ik bedoelde alleen maar: "ik kan begrijpen dat de IWS genoemd wordt als mogelijke inbreng"
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ik ook.Ennath schreef:Ik ben helemaal geen voorstander van de "oplichtingsmethode" om vers bloed een ras in te krijgen, geef mij maar een open stamboek met DNA vastlegging (dan weet je zeker dat erin zit wat je erin brengt). Maar ik begrijp donders goed waarom een goede fokker deze weg zou willen gebruiken. Je moet toch wat om bij die afgrond vandaan te komen.![]()
Het was ook geen bezwaar tegen deze hond, ik vind het een leuke hond en als ze het product van een uitzonderlijke beslissing is dan begrijp ik dat (en ik begrijp ook dat de fokker blijft roepen dat alles "geheel legaal" is).
Ik bedoelde alleen maar: "ik kan begrijpen dat de IWS genoemd wordt als mogelijke inbreng"
Wat ik bedoelde is dat we die test doen, niet om te ontdekken of er iets anders doorzit en dan zeggen dat er gefraudeerd is, maar om te ontdekken of er iets anders doorzit zodat we dat misschien weer kunnen gebruiken.
Dus aan te geven dat het dus geen desastreuze invloed hoeft te hebben, zoals zoveel mensen denken en vrezen.
Mensen willen als er wordt ingekruist graag iets dat verwant is, en daar is met deze methode wellicht achter te komen, of dat kan.
-
Ennath
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Ja, ik ook.Ennath schreef:Ik ben helemaal geen voorstander van de "oplichtingsmethode" om vers bloed een ras in te krijgen, geef mij maar een open stamboek met DNA vastlegging (dan weet je zeker dat erin zit wat je erin brengt). Maar ik begrijp donders goed waarom een goede fokker deze weg zou willen gebruiken. Je moet toch wat om bij die afgrond vandaan te komen.![]()
Wat ik bedoelde is dat we die test doen, niet om te ontdekken of er iets anders doorzit en dan zeggen dat er gefraudeerd is, maar om te ontdekken of er iets anders doorzit zodat we dat misschien weer kunnen gebruiken.
Dus aan te geven dat het dus geen desastreuze invloed hoeft te hebben, zoals zoveel mensen denken en vrezen.
Mensen willen als er wordt ingekruist graag iets dat verwant is, en daar is met deze methode wellicht achter te komen, of dat kan.
Verder verbaasd het me dat mensen wel look-a-likes dan wel boerenwetters willen gebruiken maar geen bloed van een "vreemd ras".
Wat denken ze nou: dat er geen vreemd bloed in een "bijna" zit?
Dat die boeren tientallen jaren lang "raszuiver" met die wetters gefokt hebben zonder die "leuke maar niet helemaal zuivere hond van Jan van Piet van verderop" te gebruiken?
- Saskia241
- Zeer actief
Ik las net ook een artikel waarin wordt gezegd dat er nog zat gezonde wetters zijn om het ras weer gezond te krijgen.
Daarna zeggen ze dat er geen ernstige problemen zijn.
Ze zijn bang dat er over 20 jaar geen raszuivere wetters meer zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat denken ze.Ennath schreef: Verder verbaasd het me dat mensen wel look-a-likes dan wel boerenwetters willen gebruiken maar geen bloed van een "vreemd ras".
Wat denken ze nou: dat er geen vreemd bloed in een "bijna" zit?![]()
Dat die boeren tientallen jaren lang "raszuiver" met die wetters gefokt hebben zonder die "leuke maar niet helemaal zuivere hond van Jan van Piet van verderop" te gebruiken?
Ze denken dat als die boerenwetters gebruikt worden (en ze stellen dat er 300-700 van zulke honden zijn) we de oude genen van 1960 terughalen.
En ze denken blijkbaar dat het vreemde bloed dat daar dan inzit niet uitmaakt omdat de rest wetterhoun is.
Exact deze argumenten zijn er ook gebruikt op zowel fokkersberaad als BALV en de reactie van de tegenstanders was toen: maar in die boerenhonden zit tenminste wél wetterbloed!
Het tegenargument dat je ook zelf die F-1 kunt maken vegen ze van tafel.
Ik moet bekennen dat ik ook niet snap wat het verschil is.
En buiten dat geloof ik dus domweg niet dat die boerenhonden geen directe afstammelingen zijn van de hedendaagse wetters.
Want waarom zou dat niet gebeuren bij wetters en wel bij alle andere rassen?
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
DanseMacabre schreef:Ik las net ook een artikel waarin wordt gezegd dat er nog zat gezonde wetters zijn om het ras weer gezond te krijgen.
Dat heet struisvogelpolitiek.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Saskia241
- Zeer actief
Tja, dat dacht ik ook..marian* schreef:DanseMacabre schreef:Ik las net ook een artikel waarin wordt gezegd dat er nog zat gezonde wetters zijn om het ras weer gezond te krijgen.
Ze proberen mij nu ook te werven voor hun club.
- Paddle
- Zeer actief
Maar het zijn net diezelfde genen van 1960 die nu zoveel problemen veroorzaken toch? Dan blijft alles hetzelfde behalve dat je niet weet wat je precies invoert.

-
Ennath
- Zeer actief
O ik geloof achter mekaar dat je ook nog wat oude genen zal opvissen....Marjoleine schreef:Ja, dat denken ze.Ennath schreef: Verder verbaasd het me dat mensen wel look-a-likes dan wel boerenwetters willen gebruiken maar geen bloed van een "vreemd ras".
Wat denken ze nou: dat er geen vreemd bloed in een "bijna" zit?![]()
Ze denken dat als die boerenwetters gebruikt worden (en ze stellen dat er 300-700 van zulke honden zijn) we de oude genen van 1960 terughalen.
En ze denken blijkbaar dat het vreemde bloed dat daar dan inzit niet uitmaakt omdat de rest wetterhoun is.
Exact deze argumenten zijn er ook gebruikt op zowel fokkersberaad als BALV en de reactie van de tegenstanders was toen: maar in die boerenhonden zit tenminste wél wetterbloed!
Het tegenargument dat je ook zelf die F-1 kunt maken vegen ze van tafel.
Ik moet bekennen dat ik ook niet snap wat het verschil is.
En buiten dat geloof ik dus domweg niet dat die boerenhonden geen directe afstammelingen zijn van de hedendaagse wetters.
Want waarom zou dat niet gebeuren bij wetters en wel bij alle andere rassen?
Maar dan wél oude wettergenen in combinatie met de "genen van de kreupele Labrador die vroeger op de hoeve aan de andere kant van het dorp" liep.
En dat is dan waarschijnlijk NOG niet zo erg, maar toch zeker niet te prefereren boven een zelf gebakken F1.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja en nee.Paddle schreef:Maar het zijn net diezelfde genen van 1960 die nu zoveel problemen veroorzaken toch? Dan blijft alles hetzelfde behalve dat je niet weet wat je precies invoert.
De genen die nu problemen geven waren er toen natuurlijk ook al.
Maar ze kwamen niet zo vaak tot uiting omdat er toen veel meer genen waren dan nu.
Met andere woorden: als je nu genen kon invoeren die we toen nog hadden maar nu kwijt zijn, zou het positief kunnen zijn.
Alleen weet je dat dus niet.
En ja, je zou dus genen kunnen vinden die in de raspopulatie weg zijn, alleen staan ze niet op kaart, dus dat is lastig te ontdekken.
En wat er verder in zo'n hond zit weet je niet inderdaad.
Maar goed, als mensen dat willen kan het: de bijlage gaat open. En dan is het dus aan de fokkers of ze die honden willen gebruiken, ja of nee.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Hoe denken deze mensen eigenlijk dat de Wetter (en alle andere rassen) ontstaan is?Hij heeft niet voor niets een Angeslaksische rasnaam dacht ik.DanseMacabre schreef:Tja, dat dacht ik ook..marian* schreef:DanseMacabre schreef:Ik las net ook een artikel waarin wordt gezegd dat er nog zat gezonde wetters zijn om het ras weer gezond te krijgen.
Ze proberen mij nu ook te werven voor hun club.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10