Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tips gevraagd voor het aanleren van paaltjes + Nieuw Filmpje

Moderator: moderatorteam

Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

tips gevraagd voor het aanleren van paaltjes + Nieuw Filmpje

Ongelezen bericht door Browny »

ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven, voor het aanleren van de paaltjes.
Vanmiddag heb ik geoefend in een park en heb er een filmpje van gemaakt, ik moest Chiko sturen en filmen tegelijk dus was een beetje lastig :engel:

op de hondenschool zijn de paaltjes helaas nog niet zoveel aan bod gekomen :(: en aangezien dit het lastigste onderdeel is, ben ik nu dus zelf gaan oefenen :engel:

Chiko is echt heel makkelijk te sturen en iets aan te leren in tegenstelling tot Browny die al een aantal cursussen heeft gehad en dit nog niet eens beheerst :LOL:

maar hoe kan ik het beste handelen bij de paaltjes? als ik Chiko laat denken dan gaat hij langzaam zigzaggend (echt denkend) om de paaltjes heen.. als ik snel '' paaltjes, paaltjes, paaltjes etc.'' zeg dan volgt hij het commando direct op en gaat hij sneller..

dit is pas de derde keer dat we bezig zijn met paaltjes, dus is pas het begin hoor! vandaar dat ik nu zoveel mogelijk bruikbare tips wil, zodat ik het goed kan aanleren :E: en hij hoeft nu nog helemaal niet snel te gaan.. alleen met Browny heb ik daarin een fout gemaakt, dus vandaar dat ik het nu anders wil aanpakken :tongue:

het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=wmCotTzlbtA
Laatst gewijzigd door Browny op 01 apr 2012 01:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Browny
Zeer actief

Re: tips gevraagd voor het aanleren van paaltjes + Filmpje

niemand? :19:

morgen hebben we weer cursus en hoop dat er nu wel paaltjes staan
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Ik vind dat hij het al heel knap doet :U:
Browny
Zeer actief

Dee schreef:Ik vind dat hij het al heel knap doet :U:
Hij wel ja :F: ik heb hem alleen de paaltjes zelf aangeleerd (zodat hij weet wat het is en wat hij dan moet doen) en dat kan hij al prima... alleen moet mijn handling nog beter.. en ik moet nu constant paaltjes zeggen, dus als ik 1 x paaltje te weinig zeg dan doet hij die ook niet :LOL:
en als ik te snel ga (dus voor hem uit met handgebaar) dan wilt hij ook te snel gaan en dan gaat hij soms sjoemelen door 2 paaltjes tegelijk te nemen :engel:

ik kan dus nog heeel veel leren :wink:

30 April hebben we onze eerste debutante wedstrijd op de hondenschool :cheer: , maar in debutante heb je volgens mij nog geen paaltjes in het parcours

edit: je ziet trouwens op het filmpje bij het laatste paaltje dat ik net een fractie van een seconde te laat paaltje zeg en hij hem bijna wilt overslaan :wink: maar corrigeert zichzelf nog net op tijd :engel:
Afbeelding
SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Ongelezen bericht door SuusBG »

even iets anders, tip voor het filmen ;-) Je kan ook de camera (of is het een telefoon??) gewoon op de grond zetten, dan wel wat verder er vanaf. Of op een krukje o.i.d. dan kan jij volledige focussen op de oefening en hoef je niet met die camera te zitten ;)

wat de paaltjes betreft, hij doet ze wel, super dus! Alleen wat je al zegt, hij is nu dus enorm afhankelijk van jou... als jij een keer geen paaltjes zegt dan doet hij het ook niet.
Hoe heb je het aangeleerd? Heb je hem geleerd om op commando 'paaltje' om één paaltje te gaan o.i.d.?
Weet verder niet zo goed wat je met deze (voor mij onbekende) methode moet doen om het uit te bouwen.
Browny
Zeer actief

SuusBG schreef:even iets anders, tip voor het filmen ;-) Je kan ook de camera (of is het een telefoon??) gewoon op de grond zetten, dan wel wat verder er vanaf. Of op een krukje o.i.d. dan kan jij volledige focussen op de oefening en hoef je niet met die camera te zitten ;)

wat de paaltjes betreft, hij doet ze wel, super dus! Alleen wat je al zegt, hij is nu dus enorm afhankelijk van jou... als jij een keer geen paaltjes zegt dan doet hij het ook niet.
Hoe heb je het aangeleerd? Heb je hem geleerd om op commando 'paaltje' om één paaltje te gaan o.i.d.?
Weet verder niet zo goed wat je met deze (voor mij onbekende) methode moet doen om het uit te bouwen.
Bedankt voor je reactie :E: ik film inderdaad met mijn telefoon en in een park, dus kan het nergens op zetten :tongue:
op de hondenschool wordt het bij ons geleerd door achter voertje aan lopen en daarna met de hand wijzen om te sturen.. maar dat heb ik niet met Chiko gedaan omdat ik hier geen goede ervaring mee heb met Browny :wink:
dus ik heb nu totaal 4x de paaltjes geoefend met clicker (is nog echt pril dus) de eerste keer heb ik hem het commando gegeven en met mijn hand gestuurd en hem zelf laten denken, zodra hij ging denken en goed liep heb ik gelijk geklikt :mrgreen: en dan zeggen we ''dat is paaltjes'' :engel: na een paar keer oefenen had hij het dus door hoe het spelletje ging :cheer:
de tweede keer heb ik de bal erbij gebruikt, zelfde manier maar daarna na de klik de bal gegooid..
we hebben trouwens de eerste keer met 4 paaltjes geoefend en daarna met de volledige rij paaltjes geoefend op de hondenschool..
ik heb nu zelf 2x in het parkje zoals op het filmpje te zien is geoefend op dezelfde manier.. op de hondenschool gebruiken we dus steeds commando paaltjes zodat de hond weet wat hij moet doen in het begin.. en daarna willen ze volgens mij meer met gebaren werken..

maar eigenlijk moet ik hem nu weer meer laten denken ipv 10 keer paaltjes schreeuwen :engel: maar hoe dat is de vraag :mrgreen:
Afbeelding
SuusBG
Zeer actief

Browny schreef:
SuusBG schreef:even iets anders, tip voor het filmen ;-) Je kan ook de camera (of is het een telefoon??) gewoon op de grond zetten, dan wel wat verder er vanaf. Of op een krukje o.i.d. dan kan jij volledige focussen op de oefening en hoef je niet met die camera te zitten ;)

Bedankt voor je reactie :E: ik film inderdaad met mijn telefoon en in een park, dus kan het nergens op zetten :tongue:
op de hondenschool wordt het bij ons geleerd door achter voertje aan lopen en daarna met de hand wijzen om te sturen.. maar dat heb ik niet met Chiko gedaan omdat ik hier geen goede ervaring mee heb met Browny :wink:
dus ik heb nu totaal 4x de paaltjes geoefend met clicker (is nog echt pril dus) de eerste keer heb ik hem het commando gegeven en met mijn hand gestuurd en hem zelf laten denken, zodra hij ging denken en goed liep heb ik gelijk geklikt :mrgreen: en dan zeggen we ''dat is paaltjes'' :engel: na een paar keer oefenen had hij het dus door hoe het spelletje ging :cheer:
de tweede keer heb ik de bal erbij gebruikt, zelfde manier maar daarna na de klik de bal gegooid..
we hebben trouwens de eerste keer met 4 paaltjes geoefend en daarna met de volledige rij paaltjes geoefend op de hondenschool..
ik heb nu zelf 2x in het parkje zoals op het filmpje te zien is geoefend op dezelfde manier.. op de hondenschool gebruiken we dus steeds commando paaltjes zodat de hond weet wat hij moet doen in het begin.. en daarna willen ze volgens mij meer met gebaren werken..

maar eigenlijk moet ik hem nu weer meer laten denken ipv 10 keer paaltjes schreeuwen :engel: maar hoe dat is de vraag :mrgreen:
aah oke. Ik snap dat je liever een andere methode wilde. Ik ben ook niet zo weg van die lok/schaatsmethode (maar is vaak wel de meest makkelijkst uitvoerbare op een hondenschool). Wat ik nu begrijp uit jou verhaal is dat je eigenlijk een beetje een combinatie van lokken en clicker gebruikt heb. En je hebt de hond toch meer geleerd om een paaltje te lopen, dan alle paaltjes achter elkaar te nemen, omdat je steeds het commando moet herhalen anders gaat hij erlangs.
Zou niet helemaal mijn manier zijn.
Ehm wat je nu kunt doen is denk ik verder uitbouwen. Eerst nog lekker een aantal keer dit blijven doen, je bent immers net begonnen. dus je commando blijven herhalen, en bij het laatste paaltje clicken en de bal weggooien. Zorg ook dat je zelf af en toe mee loopt en niet alleen maar aan het begin van de palen blijft staan, kan namelijk goed zijn dat hij afgeleid wordt door jou als je mee gaat lopen en dus uit de palen komt. Dus wissel dit af (meelopen en blijven staan aan het begin). Ik zou eerst alles afwisselen, allerlei dingen oefenen en daarna pas later het commando afbouwen.
Dus nu bezig gaan met blijven staan en meelopen. de insteek oefenen (dus een keer wat schuiner naar de palen gaan), met wat meer vaart dus aantal meters van de palen af en met bv. een sprong ervoor. een keer dat jij aan de andere kant loopt. Pas als dit allemaal goed gaat zou ik gaan beginnen met het commando weg te laten. Waarschijnlijk heeft hij dan de palen al best goed geleerd en zal het commando minder belangrijk worden.
Of het werkt kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, want ik heb de palen niet zo geleerd als jij nu doet. Maar dit is wat ik zelf zou doen in deze situatie ;-) Misschien heb je er wat aan en wie weet hebben andere forumleden nog andere of betere tips voor je.
Browny
Zeer actief

SuusBG schreef:
aah oke. Ik snap dat je liever een andere methode wilde. Ik ben ook niet zo weg van die lok/schaatsmethode (maar is vaak wel de meest makkelijkst uitvoerbare op een hondenschool). Wat ik nu begrijp uit jou verhaal is dat je eigenlijk een beetje een combinatie van lokken en clicker gebruikt heb. En je hebt de hond toch meer geleerd om een paaltje te lopen, dan alle paaltjes achter elkaar te nemen, omdat je steeds het commando moet herhalen anders gaat hij erlangs.
Ehm wat je nu kunt doen is denk ik verder uitbouwen. Eerst nog lekker een aantal keer dit blijven doen, je bent immers net begonnen. dus je commando blijven herhalen, en bij het laatste paaltje clicken en de bal weggooien. Zorg ook dat je zelf af en toe mee loopt en niet alleen maar aan het begin van de palen blijft staan, kan namelijk goed zijn dat hij afgeleid wordt door jou als je mee gaat lopen en dus uit de palen komt. Dus wissel dit af (meelopen en blijven staan aan het begin). Ik zou eerst alles afwisselen, allerlei dingen oefenen en daarna pas later het commando afbouwen.
Dus nu bezig gaan met blijven staan en meelopen. de insteek oefenen (dus een keer wat schuiner naar de palen gaan), met wat meer vaart dus aantal meters van de palen af en met bv. een sprong ervoor. een keer dat jij aan de andere kant loopt. Pas als dit allemaal goed gaat zou ik gaan beginnen met het commando weg te laten. Waarschijnlijk heeft hij dan de palen al best goed geleerd en zal het commando minder belangrijk worden.
Of het werkt kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen, want ik heb de palen niet zo geleerd als jij nu doet. Maar dit is wat ik zelf zou doen in deze situatie ;-) Misschien heb je er wat aan en wie weet hebben andere forumleden nog andere of betere tips voor je.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wel wat mee :E:
ik ben wel nieuwsgierig welke methode jij zelf gebruikt :mrgreen: aangezien we net beginnen, zit ik nog niet vast een een bepaalde methode.. ik heb filmpjes over de 4x4 methode ofzo gezien en dat lijkt me ook wel interessant! als mijn tuin klaar is kan ik dat ook proberen met wat bamboe stokjes.. alleen weet ik niet of hij dan in de war gaat raken :LOL:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Ik ben ooit begonnen met de palen op een vergelijkbare manier aan te leren. Drama was dat bij Dumas. Die kom na elk paaltje bij me kijken. Wij trainen nu met channel wires en zo krijg ik er veel beter snelheid in!
Browny
Zeer actief

Machie schreef:Ik ben ooit begonnen met de palen op een vergelijkbare manier aan te leren. Drama was dat bij Dumas. Die kom na elk paaltje bij me kijken. Wij trainen nu met channel wires en zo krijg ik er veel beter snelheid in!
ik ga even googlen dank je :E:

edit: dat is wel erg handig ja!! dat ga ik ook eens proberen, kan ik wel zelf maken want onze hondenschool heeft dat niet :wink:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Browny schreef:
Machie schreef:Ik ben ooit begonnen met de palen op een vergelijkbare manier aan te leren. Drama was dat bij Dumas. Die kom na elk paaltje bij me kijken. Wij trainen nu met channel wires en zo krijg ik er veel beter snelheid in!
ik ga even googlen dank je :E:

edit: dat is wel erg handig ja!! dat ga ik ook eens proberen, kan ik wel zelf maken want onze hondenschool heeft dat niet :wink:
Je begint dus met ze uit elkaar te zetten. Een soort straatje maken. Daar goed doorheen laten rennen en dan steeds dichter op elkaar zetten :)
SuusBG
Zeer actief

Browny schreef:
SuusBG schreef:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wel wat mee :E:
ik ben wel nieuwsgierig welke methode jij zelf gebruikt :mrgreen: aangezien we net beginnen, zit ik nog niet vast een een bepaalde methode.. ik heb filmpjes over de 4x4 methode ofzo gezien en dat lijkt me ook wel interessant! als mijn tuin klaar is kan ik dat ook proberen met wat bamboe stokjes.. alleen weet ik niet of hij dan in de war gaat raken :LOL:
Bij mij op de hondenschool gebruiken ze ook de schaatsmethode. Dit had ik met mijn vorige hond gedaan, maar wilde iets anders (zag al die snelle zelfstandige honden op wedstrijden, en wilde dat ook ;) haha). Dus veel op youtube en google gezocht, en uiteindelijk voor de 2x2 methode gekozen. Ik heb het via youtube filmpjes thuis aangeleerd in de tuin. Maar ik leerde het niet helemaal goed aan, had namelijk een voergemotiveerde hond (geeft niks om speeltjes) dus ik liet haar elke keer na de palen naar mij komen om voer te halen. en dan krijg je er dus niet zoveel snelheid in :P later dit nog omgebouwd tot het gooien van een speeltje met daaraan voer vast gemaakt. Daardoor ging het weer wel erg goed. De omschakeling naar de palen op les heeft even geduurd, maar uiteindelijk ging het daar ook super. op wedstrijd heeft ze helaas nog altijd moeite met de palen, voornamelijk de motivatie (en soms de insteek). Maar dat komt denk ik meer omdat ze gewoon enorm gevoelig is ;-) zo doet ze de palen nu:
Ik denk dat de 2x2 methode op zich een goede methode is, maar je moet wel weten wat je doet en vooral goed kunnen timen met de clicker denk ik. Over het straatje/channel wire methode (zonder wires dan) hoor ik nu ook goede verhalen op de andere hondenschool waar ik nu train. Alleen is dit vaak moeilijk toe te passen in trainingen. Met een volgende hond weet ik nog niet wat ik zal doen, twijfel tussen straatje en 2x2. neig toch naar straatje.
Marlon
Actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herder, Chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marlon »

Ik die ook het straatje. Zonder wires, omdat ik die zelf thuis niet heb en ook wilde oefenen als ik thuis was (niet handig genoeg om zelf te maken :19: ). Ben ik zelf heel blij mee. Mijn eerste hond heeft het via de schaatsbeweging geleerd en die is na 3 jaar nog altijd van mij afhankelijk en moet er nog altijd bij nadenken wat ze doet. De honden die ik het met het straatje heb geleerd konden binnen enkele weken zelfstandig te palen nemen (mijn ene hond heb ik zelfs moeten leren dat ik met hem mee liep). Ik heb daarbij er wel voor gekozen om dan op de hondenschool de palen in de les niet te doen en pas de palen te gaan doen als de hond ze thuis kende. Ik wilde niet 2 manieren door elkaar gaan gebruiken...

De 2x2 methode ben ik zelf helemaal niet handig in. En mijn hond ging er heel raar in springen, waardoor ze constant tegen de palen aanliep :denken: Dat werkte voor ons gewoon niet.

Dus ja, zoek iets wat je zelf fijn vindt!
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik vind de methode super wat je doet!
Vooral het zelf nadenken erin hou ik van. Ik leer ze zelf op een ongeveer dezelfde manier aan.

Enige wat ik zou veranderen is dat je steeds paaltjes moet zeggen.
Ik zou een constant geluid gebruiken, bv "ssssssstttttt" of "pppprrrrrr" of zoiets.
Dat hebben ze snel door en geef geen aanwijzing wanneer het volgende poortje te nemen, alleen een aanwijzing ga door.
Voordat hij in de palen zit kun je natuurlijk wel een keer paaltjes roepen.

Ik zou de insteek goed oefenen, dus laat je hond zelf nadenken.
En daarnaast dat hij ritme krijgt in de palen.
En ook gewoon je positie steeds veranderen, links van de palen, rechts van de palen, achter je hond meelopen, stil staan, voor je hond lopen.
Als hij een positie moeilijk vind stapje voor stapje die positie opbouwen.

Mijn eigen 2 honden in de behendigheid doen de palen vanuit alle hoeken op maximale snelheid en bijna geheel onafhankelijk waar ik sta.
Ik kan nog niet geheel in tegengestelde richting lopen, maar wel stil staan/zitten/liggen, haaks weglopen, paar stappen in tegen gestelde richting lopen, abrupt stoppen en weer gaan rennen, bal vast laten zien en lokken. Ze blijven dan netjes in de palen.

Bij mijn ene hond duurde dit ongeveer een jaar (wekelijks trainen).
En bij mijn jongere hond 4-5 maanden (wekelijks trainen).
Dus je snapt dat ik wel fan ben van zelf laten nadenken en van de paaltjes :cheer:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Ah..ik snap je nu :wink:
Maar ik vind het nog steeds al heel knap haha.

Ik heb geen tips, sorry. Ik moest vandaag laten volgen slalommend door pionnen en dat was een ramp :mrgreen:
Maar het gaat je vast lukken, dat geloof ik wel. Vraag is alleen nog even hoe.
Succes :ok:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb ze geleerd met een combi van straatje en 2x2. Eerst het straatje en toen ze het een beetje doorhadden ben ik helemaal opnieuw begonnen met de 2x2. Grote voordeel vind ik daarbij dat ze echt gaan denken en je snel op snelheid kunt werken.

Jip is nu behoorlijk constant in de palen. Als ik meeloop gaat het sowieso goed en ik ben heel erg aan het trainen op afstanden enzo. Ziva gaat gelukkig ook steeds beter. Moet zeggen dat de 2x2 bij Jip wel beter aansloeg dan bij ziva. Jip denkt eerst en doet dan en bij Ziva is dat net andersom :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Oh en ik zou iets van prikpaaltje kopen zodat je ze meteen op de juiste afstand van elkaar kunt zetten.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Browny
Zeer actief

Re: tips gevraagd voor het aanleren van paaltjes + nieuw Fil

Bedankt nog voor alle reacties en ervaringen! :E: als ik verder met de tuin ben (ruimte zat) dan ga ik beide methodes uitproberen en dan kijken welke ik het prettigste vind werken :mrgreen:

vorige week kon ik niet naar de hondenschool. dus vandaag weer behendigheid les gehad, en het ging best goed! ook weer de paaltjes gehad :cheer:

ik heb het laten filmen vandaag, ziet er een beetje knullig uit :oeps:
http://www.youtube.com/watch?v=s3D83r9bIN0

na wat oefenen heb ik steeds minder gezegd en ik hoef nu nog 2x paaltjes te zeggen aan het begin en aan het einde :mrgreen:
Afbeelding
Amy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
Aantal honden: 7

Re: tips gevraagd voor het aanleren van paaltjes + Nieuw Fil

Ongelezen bericht door Amy »

Ha heel goed, dat ziet er al behoorlijk zelfstandig uit!! Niet direct mijn methode om het aan te leren (heb na schaatsen en lokken en eikelen, daarna straatje met wires waarbij 2 honden nogsteeds afhankelijk zijn van de wires) zelf gekozen voor de 2x2 methode die bevalt me uitermate fantastisch met de 2 jonge honden! Maar het zal per hond/handler afhangen wat de "beste" methode is! En deze lijkt goed te werken!!
Nog 1 tip, blijf rechtop lopen en denk aan je rug :wink:
Afbeelding
~reinforcement builds behavior~
~You can not influence someone while you are judging them~
jenn90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Re: tips gevraagd voor het aanleren van paaltjes + nieuw Fil

Ongelezen bericht door jenn90 »

Browny schreef:Bedankt nog voor alle reacties en ervaringen! :E: als ik verder met de tuin ben (ruimte zat) dan ga ik beide methodes uitproberen en dan kijken welke ik het prettigste vind werken :mrgreen:

vorige week kon ik niet naar de hondenschool. dus vandaag weer behendigheid les gehad, en het ging best goed! ook weer de paaltjes gehad :cheer:

ik heb het laten filmen vandaag, ziet er een beetje knullig uit :oeps:
http://www.youtube.com/watch?v=s3D83r9bIN0

na wat oefenen heb ik steeds minder gezegd en ik hoef nu nog 2x paaltjes te zeggen aan het begin en aan het einde :mrgreen:
Ziet er goed uit je kunt op het filmpje heel goed zien dat hij op je hand let.
Bij de eerste keer dat hij de paaltjes in gaat trek je net te vroeg je hand uit je beweging en daardoor gaat wil hij uit de paaltjes komen terwijl de tweede keer je beweging zeg maar constant blijft en hij ook in de palen blijft.
Snap je nu nog wat ik bedoel? haha
Afbeelding
Browny
Zeer actief

Re: tips gevraagd voor het aanleren van paaltjes + Nieuw Fil

Amy schreef:Ha heel goed, dat ziet er al behoorlijk zelfstandig uit!! Niet direct mijn methode om het aan te leren (heb na schaatsen en lokken en eikelen, daarna straatje met wires waarbij 2 honden nogsteeds afhankelijk zijn van de wires) zelf gekozen voor de 2x2 methode die bevalt me uitermate fantastisch met de 2 jonge honden! Maar het zal per hond/handler afhangen wat de "beste" methode is! En deze lijkt goed te werken!!
Nog 1 tip, blijf rechtop lopen en denk aan je rug :wink:
Bedankt :E:
dat is een slechte gewoonte geworden, ben er al even mee bezig om proberen te verbeteren.. maar ik heb misschien nog teweinig vertrouwen terwijl dat nergens voor nodig is :LOL:

2x2 methode ga ik ook proberen om snelheid erin te brengen ik heb filmpjes gezien en zag er echt super uit.
jenn90 schreef: Ziet er goed uit je kunt op het filmpje heel goed zien dat hij op je hand let.
Bij de eerste keer dat hij de paaltjes in gaat trek je net te vroeg je hand uit je beweging en daardoor gaat wil hij uit de paaltjes komen terwijl de tweede keer je beweging zeg maar constant blijft en hij ook in de palen blijft.
Snap je nu nog wat ik bedoel? haha
Bedankt voor de tip :E:
haha ja ik snap wat je bedoeld. ik had het gezien maar dacht dat het kwam omdat er aan het einde van de paaltjes een vrouw met haar hond in de weg stond, waarvoor ik eerder in de remmen moest :engel:
maar daardoor haal ik inderdaad eerder mijn hand in :ok:
wel grappig want zie nu pas dat hij ook wel een beetje op mijn handen let, wat ik nog niet eerder had opgemerkt :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”