Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zoekt de idiale hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: zoekt de idiale hond

Ongelezen bericht door lieke »

dagmar88 schreef:zijn die wel mannelijk genoeg, Lieke? :F:

Jazeker. :pffff:
Let wel, ik raad met opzet geen collie aan. Die kan nl. niemand als stoer of mannelijk betitelen. Maar die felle kleine donders hebben meer lef in één pootje dan een collie in het hele lijf.
Collie-eigenaars wéten dat maar al te goed, daarom slaan wij terug door shelties als te-heet-gewassen-collies te betitelen. Compensatiegedrag, weet je. :mrgreen:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Een Shiba (zonder de inu) is wel erg duur. Dat zou ik niet doen. Daarnaast verharen ze vreselijk, husky's ook trouwens. En je moet heeeel veel met ze lopen. Uren per dag.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

dagmar88 schreef:zijn die wel mannelijk genoeg, Lieke? :F:
Je kunt tegenwoordig ook je piemel laten vergroten ,dus hop hop eerst dat ding laten oprekken . :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik kan uit je posts niet opmaken of je überhaupt ervaring met honden hebt. Ik krijg sterk de indruk van niet, dat is niet erg, iedereen hier is ooit met een eerste hond begonnen, maar je klinkt alsof je er heel weinig van weet, wat er bij een hond komt kijken. En, vergis je niet in de maakbaarheid van een hond, die is veel minder dan mensen als Cesar Millan je doen geloven (behalve misschien als je hem bent).
De grootste fout die je kunt maken is een hond uitzoeken op uiterlijk, als het karakter en de behoeften van de hond niet bij je passen, doet het uiterlijk er niet toe, dan ga je je ergeren en wordt het zowel voor jou als voor de hond niet leuk.
hier:
http://www.royalcanin.nl/ioh/?p=raskeuze
http://www.puppytest.nl/

kun je al eens kijken welke rassen er zouden kunnen passen, bij wat jij zoekt en dan kun je uit het lijstje wat zij aanraden, kiezen wat jij het leukst vindt en daar meer informatie over gaan zoeken. Op zich kan het namelijk allemaal best wel, een hond op een appartement die af en toe max 7 uur alleen moet zijn, alleen niet met een husky(-achtige)

Let wel; dit soort tests zijn niet waterproof, je moet het zijn als eerste schifting in het enorme aanbod aan rassen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik denk dat je ook meer in de groep van de gezelschapshonden moet kijken, maar dan wel goed opletten i.v.m. het alleen zijn. Heb je er ook aan gedacht dat je het alleen zijn echt moet aanleren en beginnen met een paar minuten en zo opbouwen. Je kunt niet een hond ophalen en meteen 7 uur alleen laten, dat is funest en zeker in in flat zul je daar rekening mee moeten houden.

Maar maak eerst maar eens een lijstje wat je met je hond wilt doen en ga dan eens naar een hond kijken.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

niesie boi schreef:ik zou graag een hondje willen kopen maar weet niet goed de welke,

ik zoek een middelgrote hond rond de 40 cm,mannelijk,stoer maar toch lief,niet te langharig,makkelijk te onderhouden iets zoals een husky vind ik tof maar we wonen op een appartement dusja

wie kan mij helpen???

Husky's zijn tof :pffff:

Heb niet alles gelezen maar denk niet dat dat de juiste keuze is en dat is niet omdat je op een appartement woont :wink:
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Valerie schreef:Een Shiba (zonder de inu) is wel erg duur. Dat zou ik niet doen. Daarnaast verharen ze vreselijk, husky's ook trouwens. En je moet heeeel veel met ze lopen. Uren per dag.
Dat niet alleen, ze zijn ontzettend jagerig, veel kunnen daardoor niet overal los lopen.
Daarnaast zijn ze ook nog eens niet heel sociaal.

niesie boi schreef:ik zal alles nog eens op een rijtje zetten:

een hond van +- 40cm
rustig(mag beetje actief zijn maar niet teveel)
kan in appartement gehouden worden(maar zal dagelijks meerdere malen met gewandeld worden)
makkelijk af te richten
husky look(vooral het zwart witte)
Shiba's kúnnen trouwens ook best kletsen, huskies ook. Dus of je dat nou wil in een appartement.
Makkelijk af te richten zijn ze ook niet en dat zijn de meeste honden niet met dit uiterlijk. Veel mensen vinden honden met een oer-achtig uiterlijk mooi, maar er is wel een reden waarom ze niet zoveel voorkomen; het kost ontzettend veel tijd en energie. En het moet écht bij je passen.

Ik zou als ik jou was, je meer op het karakter gaan richten ipv het uiterlijk.
@ Nanna... echt als ik geen hond had, had ik nu gebeld.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Afbeelding

Waaaaar kan ik die ophalen :I:

Eerlijk gezegd vind ik deze blue merle qua kleur niet eens echt mooi. Veel te bleek. Ik ga meer voor de diepere kleur zoals deze:
Afbeelding
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
lieke schreef: Eerlijk gezegd vind ik deze blue merle qua kleur niet eens echt mooi. Veel te bleek. Ik ga meer voor de diepere kleur zoals deze:
Afbeelding
Die is me ook te bleek. Ik zie er graag wat zwarte vlekken in en niet alleen maar wat spikkeltjes.
Afbeelding

Ahh, maar grote zwarte platen zijn bij bm's zeer ongewenst. :wink:
Nee, dan was een blue merle als Cody toch wel buitengewoon mooi. Egale diepe zilver/blauwe kleur en mooie heldere tanaftekening.
En nu weer ontopic... :oeps:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
lieke schreef: Ahh, maar grote zwarte platen zijn bij bm's zeer ongewenst. :wink:
O, dat zal best ;-) Maar daar maak ik me niet zo druk om, over wat er voorgeschreven staat over hetgeen ik wenselijk en mooi zou moeten vinden. :engel:

Ik vind grote zwarte platen ook niet mooi. :pffff:

:mrgreen:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
lieke schreef: Ik vind grote zwarte platen ook niet mooi. :pffff:
Ja, ik wel. Anders wordt het zo....grijs.
Ik ben die zwarte platen natuurlijk ook gewend vanuit de teckel ;-)
Afbeelding
Die gaan zeker per cm in in lengte in prijs omhoog omdat die liniaal erbij ligt..? :engel:
bouvierpoedel
Zeer actief

lieke schreef:Ik denk dat shiba's, husky's en andere rassen voor een beginneling idd. niet zo'n goed idee zijn. Maar als dat uiterlijk je aanspreekt, dan zou je eens over een sheltie kunnen nadenken. Het zijn herdertjes, dus zeer baasgericht en willen graag voor je werken. Ze zijn heel, heel slim en pikken alles heel snel op. Ze zijn klein (tussen de 32-38cm schofthoogte) en energiek en zijn dol op aandacht en knuffelen.
Nadelen: in veel lijnen hebben ze erg veel vacht, dus je moet wel voorbereid zijn om ze een paar keer per week te borstelen en ze kunnen blafferig zijn dus je moet er wel wat tijd in steken om ze dat af te leren.

Ze komen in diverse kleurslagen.
Zoals sable (bruin/wit), blue merle (blauw/wit/tan) en tricolour (zwart/wit/tan), zie deze foto:
Afbeelding

Of in bi-blue of bi-black zonder tanaftekening:
Afbeelding

Afbeelding
Waarom hebben ze niet net als bij de grote broer kortharen bij die Sheltie's.?
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

fes/lou schreef:Te groot, boven je budget, niet te veel energie....
Klinkt als een speelgoedhond die je zoekt....
Ik vind dat TS helemaal niet zo veel geks wil.

Een niet te grote leuke gezinshond. Zo een waar je lekker een eind mee kan wandelen, die hondsociaal is en die niet de hele dag bezig is het huis op z'n kop te zetten. En dat hij/zij liever geen tweeduizend euro pupprijs en importkosten neer wil leggen vind ik alleen maar normaal.

Ik krijg het idee dat TS nog niet zo gek veel van honden en rassen weet, en daarom alvast bij ons aangeeft welk type haar aanspreekt - een husky. En ze geeft al vanaf het begin aan dat ze denkt dat die niet geschikt zijn. Dus hopelijk weten wij iets wat in het plaatje past..? Is dat nou allemaal zo veeleisend dat ze maar een speelgoedhond moet nemen?

TS, rashonden met een uiterlijk als een husky zijn over het algemeen genomen toch niet de makkelijkste om als eerste hond te nemen. Als ik jou was zou ik herplaatsingssites en dierenasiels.com in de gaten houden. Dan krijg je al veel informatie over de honden die er staan en wie weet zie je een hond voorbij komen die je qua karakter en uiterlijk aanspreekt. Voor de dagen dat de hond zeven uur alleen moet zijn zou je eventueel trouwens ook een oppas of zo kunnen regelen. En er zijn hondenuitlwatservices en een dagopvang is ook een mogelijkheid. Succes er mee!
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Neeltje schreef:Ik denk dat je ook meer in de groep van de gezelschapshonden moet kijken, maar dan wel goed opletten i.v.m. het alleen zijn.
Gezelschapshonden heten niet voor niets zo en kunnen vaak heel slecht alleen zijn,het laatste deel van die zin is dus echt heel belangrijk!

Ik zou persoonlijk op zoek gaan in asiels en op MP naar een leuke kruising/herplaatser.
Eigenlijk zou ik TS liefst helemaal afraden een hond te nemen.Zomaar,gevoel.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Ben ik de enige die denkt dat wij in de maling genomen worden?
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

heeft nico nieuwe inspiratie ? :F:
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

niesie boi schreef:
sirene schreef:
niesie boi schreef:ik zou graag een hondje willen kopen maar weet niet goed de welke,

ik zoek een middelgrote hond rond de 40 cm,mannelijk,stoer maar toch lief,niet te langharig,makkelijk te onderhouden iets zoals een husky vind ik tof maar we wonen op een appartement dusja

wie kan mij helpen???
Waarom vind je een husky tof ?
Makkelijk te onderhouden en rond de 40 cm vind ik niet echt bij een Husky passen (stoer ook niet, maar da's persoonlijk).
Wat voor karakter zoek je en wat wil je er mee gaan doen ? Hoeveel tijd ga je aan de hond besteden ?
ik heb het over de look van een husky ik weet ook dat ik geen husky op een appartement kan houden maar ik zou graag een husky willen maar dat kan niet,ik zoek iets dat op een husky lijkt ongeveer maar dan kleiner en dat je op een app kan houden
Een husky kan je prima op een appartement houden als je er maar voldoende mee doet.
Alleen denk ik dat een husky in dit geval een hele foute keuze is.
S@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC.

Ongelezen bericht door S@nne »

Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Ik vraag me vooral af hoeveel beweging de hond zal krijgen. Hoeft niet los te kunnen, 'wel af en toe een lange wandeling', niet teveel energie. Het klinkt een beetjealsof een wat ouder hondje veel beter zou passen dan een jonge hond of pup. Ik heb helemaal geen moeilijke hond, zelfs ik kan haar opvoeden haha, maar zelfs zij wordt vervelend als ze niet genoeg beweging krijgt. Dat houdt in als absoluut minimum 3 kwartier los zodat ze kan rennen en kan apporteren en wat aanlijnrondes. Onder de 1,5 uur per dag is te weinig voor haar, hoewel ze zich er voor een paar dagen wel in schikt. Nu heb ik geen heel kleine hond, maar ik denk dat veel jonge honden die beweging wel nodig hebben om in huis een beetje leuk te blijven eerlijk gezegd :wink:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Naima schreef:Ik vraag me vooral af hoeveel beweging de hond zal krijgen. Hoeft niet los te kunnen, 'wel af en toe een lange wandeling', niet teveel energie. Het klinkt een beetjealsof een wat ouder hondje veel beter zou passen dan een jonge hond of pup. Ik heb helemaal geen moeilijke hond, zelfs ik kan haar opvoeden haha, maar zelfs zij wordt vervelend als ze niet genoeg beweging krijgt. Dat houdt in als absoluut minimum 3 kwartier los zodat ze kan rennen en kan apporteren en wat aanlijnrondes. Onder de 1,5 uur per dag is te weinig voor haar, hoewel ze zich er voor een paar dagen wel in schikt. Nu heb ik geen heel kleine hond, maar ik denk dat veel jonge honden die beweging wel nodig hebben om in huis een beetje leuk te blijven eerlijk gezegd :wink:
Dat vraag ik mij ook af. Zo te lezen is de hond er voor de leuk, maar het mag niet teveel moeite kosten. Dus dan is een Bart Smit hond veel beter.
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Valt mij wel op dat bij dit soort topics vaak asielhondjes aangeraden worden. Die kunnen ook niet gelijk alleen zijn, hebben ook tijd nodig en veel beweging. Hij kan inderdaad beter naar de Bart Smit gaan voor een leuke husky knuffel;)
Afbeelding
S@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC.

Ongelezen bericht door S@nne »

Elke hond kost moeite en opvoeding. Ook het alleen zijn moet opgebouwd worden, of het nou een pup is of een asielhond, moeite moet je er toch voor doen.

Ik raad een asielhond aan omdat ik dat liever zie dan dat er weer eentje van MP geplukt wordt. Liever dan een leuke kruising uit het asiel halen. Of een pup uit het asiel, die zitten er ook...maar dat kost veel training in zindelijkheid, alleen zijn etc.
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Dat is inderdaad een leuk rijtje! Ik zou er zelf bijna hebberig van worden......

Wat mij opvalt zijn de commentaren in de trant van "Wil je geen speciale training of zo met de hond gaan doen? Alleen maar wandelen? Da's niet genoeg hoor, neem maar liever een speelgoedhondje dan."

Er zijn toch zat honden waarmee alleen maar gewandeld wordt en verder niks bijzonders? En zijn die dan allemaal zielig?
De omschrijving "we zijn buitenmensen en wandelen graag; we wonen vlak bij het bos; de hond leert huis-, tuin- en keukenfatsoen en een paar kunstjes, en is verder gewoon een gewaardeerde huisgenoot" past ook wel bij iemand als Nanna, om maar een voorbeeld te noemen. Komen die honden nou zo tekort?
Prima om mensen er op te wijzen dat ze tijd en energie in de hond dienen te steken hoor, maar er zijn toch massa's honden tevreden zonder officiele cursus of iets dergelijks.

Niels, dat bos waar jullie vlak bij wonen: mogen honden daar wel loslopen, of wordt het in elk geval gedoogd? Van Inge O begreep ik dat dat nergens in Belgie mag??
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Pauline: Ik heb zo'n hond. Wordt 'alleen maar' mee gewandeld, trucjes kan ze niet, ze kent de commando's die ik belangrijk vind en verder niet. Volgens mij heeft mijn hond een prima leven en komt zij niets te kort. Ik val echter een beetje over het 'af en toe een lange wandeling'en ook uit de andere postings komt niet echt naar voren dat er veel beweging in zal zitten (hoe ik het dus lees). Dat geeft op zich niet, maar TS moet zich er wel bewust van zijn dat ook jonge honden van redelijk rustige rassen (zoals mijn golden) echt wel aan hun beweging moeten komen. Ik hoef Lotus geen uren per dag af te matten met denkspelletjes en trainingen etc (hoewel we wel zoekspelletjes doen, wel apporteren, wel naar het water gaan en zo, maar gewoon voor de leuk, niet omdat het 'moet') maar met 'af en toe een wat langere wandeling' kom je er zelfs bij haar niet en ik durf toch wel te zeggen dat zij een redelijk vleesgeworden Bart Smithondje is. Daarom vraag ik me dus specifiek af hoeveel er gewandeld zal worden, aangezien ik ook het idee kreeg dat de hond niet los zal lopen. Er zijn namelijk best honden waar je 'alleen maar' mee hoeft te wandelen, maar dat moeten dan geen blokjes van 10 minuten zijn natuurlijk.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's

Ongelezen bericht door **Nancy** »

lieke schreef:Ze zijn klein (tussen de 32-38cm schofthoogte) en energiek en zijn dol op aandacht en knuffelen.

Ehh sommige sheltie's groeien nog wat door hoor ;-)

Hier loopt er 1 rond(teefje) van rond de 42 cm ;-)
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Pauline schreef:
Dat is inderdaad een leuk rijtje! Ik zou er zelf bijna hebberig van worden......

Wat mij opvalt zijn de commentaren in de trant van "Wil je geen speciale training of zo met de hond gaan doen? Alleen maar wandelen? Da's niet genoeg hoor, neem maar liever een speelgoedhondje dan."

Er zijn toch zat honden waarmee alleen maar gewandeld wordt en verder niks bijzonders? En zijn die dan allemaal zielig?
De omschrijving "we zijn buitenmensen en wandelen graag; we wonen vlak bij het bos; de hond leert huis-, tuin- en keukenfatsoen en een paar kunstjes, en is verder gewoon een gewaardeerde huisgenoot" past ook wel bij iemand als Nanna, om maar een voorbeeld te noemen. Komen die honden nou zo tekort?
Prima om mensen er op te wijzen dat ze tijd en energie in de hond dienen te steken hoor, maar er zijn toch massa's honden tevreden zonder officiele cursus of iets dergelijks.

Niels, dat bos waar jullie vlak bij wonen: mogen honden daar wel loslopen, of wordt het in elk geval gedoogd? Van Inge O begreep ik dat dat nergens in Belgie mag??
Juist daar lopen er heel veel van rond en zijn heus niet allemaal ongelukkig.Of het die hond iets zou uitmaken of hij zit,af en pootje geven kent. :19: laat staan of hij er gelukkiger van word.

.
**Nancy**
Zeer actief

Hier worden ze er wel gelukkig van,van na bijv. een pootje geven volgt er altijd wat lekkers ;-)
Afbeelding
**Nancy**
Zeer actief

Door een blessure aan haar poot,kan/mag onze Candy niet elke cursus meer doen.
Ze vind het namelijk wel leuk om bezig te zijn.

Ik doe nu een Fun-Cursus.
Daar leren ze trucjes,bij een high five, op het commando "pang" soort van dood neervallen.
Als ik zeg hatsjoe....een zakdoek uit mijn broekzak halen.
Haar eigen speelgoed opruimen enz.

Ze vind het zo leuk om te doen.
Aan veel oefeningen hebben we niks,behalve dat ze haar eigen speelgoed opruimt,dat is wel makkelijk.
Maar ze leert zo graag en is zo enthousiast......zolang ze er plezier in heeft gaan we door.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

**Nancy** schreef:Hier worden ze er wel gelukkig van,van na bijv. een pootje geven volgt er altijd wat lekkers ;-)
Hier ook van een koekje zonder pootje. :wink:
Jouw honden hebben die link gelegt omdat jij ze dat aangeleerd hebt ,maar als ze het niet zouden kunnnen gaan ze heus niets missen hoor.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

**Nancy** schreef:
lieke schreef:Ze zijn klein (tussen de 32-38cm schofthoogte) en energiek en zijn dol op aandacht en knuffelen.

Ehh sommige sheltie's groeien nog wat door hoor ;-)

Hier loopt er 1 rond(teefje) van rond de 42 cm ;-)
Ha, da's dan geen echte sheltie maar een een te heet gewassen collie.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”