De test begon met het lezen van de chip en dat ging zonder problemen, wat ik ook zo verwachtte van tevoren.
Vanaf dat beginpunt liepen we naar een plek met wat speeltjes, zodat Tapas uitgenodigd werd om met de begeleider te spelen. De speeltjes vond ze niet echt leuk (waren ook niet van haar natuurlijk) maar ze zocht wel contact met de begeleidster, die vond ze leuker dan de speeltjes.
Daarna liepen we naar de "markt" waarbij je zelf stil moet staan, niet tegen je hond mag praten en de hond weg kan wanneer hij wil omdat je hem aan een flexlijn vasthoudt zonder dat je die op de slip kunt zetten. Er lopen dan eerst wat mensen kriskras door elkaar om jou en de hond heen, waarbij iemand met een tas met ijzeren bestek rammelt, daarna word je door 3 mensen ingesloten, waarbij gekeken wordt wat de reactie van de hond daarop is. Ook dit was geen enkel probleem, dus op naar het volgende onderdeel: de vlag. Die kwam vlak voor Tapas ineens uit een verstek te voorschijn en viel op de grond. Ze vond dat even vreemd maar herstelde direct en liep samen met mij over de vlag heen.
Toen kwam "de kat", dat is een wagentje met daarop een soort pop, aangekleed met een trui en pet, die met een touwtje in de richting van de hond getrokken wordt. Vreemd ding, vond Tapas maar ze ging er niet voor uit de weg. We moesten er een rondje omheen maken waarna ik met Tapas even bij het karretje mocht kijken en ze het gekke gevaarte even van dichtbij bekeek en besnuffelde. Ook goed dus.
De route werd vervolgd naar een volgend verstek, waar een flink luide claxon af ging. Tapas had daar ook niets van.
Vervolgens kwam het laatste deel van de sociale test, de vereenzaming. Tapas moest aangelijnd worden aan een paal, en ik moest zonder iets tegen haar te zeggen weglopen met de begeleider, en uit zicht gaan. Toen ik uit zicht was kwam er iemand van achter de verstekken vandaan en die liep op Tapas af, waarna ze contact met haar maakte en haar betastte. Ik kreeg van de begeleidster die kon kijken hoe het ging een live verslag, en Tapas bleek heel vriendelijk en geïnteresseerd te zijn in de mevrouw die naar haar toe liep en haar aaide. Ze stond het prima toe en stond blij te kwispelen.
Sociale gedeelte: geslaagd met een "goed".
Daarna de verdedigingstest. Je staat met je hond opgesteld, de hond moet de ruimte hebben om weg te lopen of naar voren te gaan, de pakwerker komt er aan met een mouw, rennend en schreeuwend en zwaaiend met een stok. Tapas bleef eerst staan en keek het aan, toen de man dichterbij kwam vond ze het toch niet zo heel erg leuk en ging ze tussen mijn benen in staan en hield ze zo de pakwerker in de gaten. Ik geloof dat ik wanneer ik onverhoopt tegen een aanrander aan mocht lopen, wel veilig zou zijn, met Tapas als een soort kuisheidsgordel!
Ook dit onderdeel heeft ze gehaald, met de kwalificatie "voldoende".
2 Van de 3 onderdelen gehaald betekende dat ik toen al wist dat ze geslaagd was voor de test.
's Middags volgde nog de schottest, die ze met een "voldoende" heeft afgesloten.
Hiermee heeft Tapas de gedragstest gehaald met de kwalificatie "sociaal plus" en met dit resultaat, haar HD-A score én het feit dat ze Nederlands Kampioen is, mag ik haar nu "geprimeerd" noemen op exterieur (dat heet pE).
Ben best wel trots op mijn Tappiehappie!