Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond zal ik (niet) in huis nemen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Kyra-tje
geregistreerd lid

Welke hond zal ik (niet) in huis nemen?

Ongelezen bericht door Kyra-tje »

Hallo,

Een hele stomme vraag. Wij willen graag een hondje.
Maar welke hond zal ik nemen?

- We wonen in een appartementen complex,4e etage (met lift), er is wel veel groen omheen en bossen in de buurt.
- Overdag niet thuis doordeweeks.
- hond kan (HELAAS !) niet mee naar het werk. balen.
- Er wonen veel honden in de buurt (buren, boven buren etc)
- We willen geen klein hondje. Meer het formaat van een Appenzeller sennenhond, maximale formaat is Duitse herder.
- Geen kinderen in huis. DUS MEER AANDACHT VOOR EVENTUELE DIEREN.
- ja ik heb wel ervaring met huisdieren....(honden, katten, hamster etc.)

Moet dus een ras zijn die goed alleen kan zijn. Maar die wel lekker actief kan zijn. Nee "haha" geen dooie hond of knuffel, bedankt.

NEE IK LAAT HET ARME DIER NIET 5 x 8 ALLEEN !

Welke past het beste bij ons ?
Laatst gewijzigd door Kyra-tje op 28 mar 2012 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Welke hond zal ik (niet) in huis nemen?

Ongelezen bericht door sbientje »

ik zou helemaal geen hond nemen als ik door de week overdag altijd weg was... maar dat wi je vast niet horen..
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Bij jullie is er 5 dagen per week overdag niemand thuis? Dan zou ik geen hond nemen. Een hond wil mensen om zich heen, die kun je niet alleen nemen voor de avonden en weekeinden.
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Geen hond.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

neem vooral géén duitse herder, die zijn super baasgericht en kwijnen weg als ze de hele dag alleen moeten zijn.
ik zou idd ook geen hond nemen in die omstandigheden, honden zijn roedeldieren en die doe je zwaar tekort door ze zo lang alleen te laten.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

sbientje schreef:ik zou helemaal geen hond nemen als ik door de week overdag altijd weg was... maar dat wi je vast niet horen..
Dat dus.
De woonomgeving maakt nog niet eens zoveel uit, wat je de hond kunt bieden daarentegen wel. En je kunt de hond niet voldoende bieden als die doordeweek tijdens werktijden alleen thuis moet zijn.
Kijk eerst naar wat je de hond kan bieden, in plaats naar je eigen wensen.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ja da's lullig. Want je kunt de moeilijkheidsgraad van een hond altijd verlagen, hond die niet veel hoeft te lopen of die niks om trainen geeft, maar niet als het gaat om jouw aanwezigheid. Want honden willen meedoen, ze willen bij je zijn, al doe je niks met ze, bij je zijn vinden ze het fijnst. Als dat niet kan, voor een erg lange tijd, krijg je vaak problemen zoals overmatig blaffen en slopen. Als je in een appartementencomplex woont, niet handig. Dus ik zou het niet doen, met welk ras dan ook.
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Ik sluit me aan bij de rest!
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Waarom wil je een hond?
Want je hebt 5 van de 7 dagen die een week heeft geen tijd ervoor. En dan als jullie van je werk komen MOET je nog met de hond weg en daar heb je dan misschien niet altijd zin in.
Ik zou het in jullie geval zeker niet doen.

Mijn honden zouden door de ramen vliegen als ze 5 dagen alleen zaten.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Smieszka1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Smieszka1 »

Geen hond als je door de week niet thuis bent
Groetjes Linda

Afbeelding Afbeelding
Skittles
Zeer actief
Mijn ras(sen): Monstertjes.

Ongelezen bericht door Skittles »

Sluit me aan bij de rest....Geen hond dus
mirretje
Zeer actief
Mijn ras(sen): een mechelse herder

Ongelezen bericht door mirretje »

geen hond. Ik heb jaren gewacht met het nemen van een hond terwijl ik maar 3 dagen in de week werkte. Je moet er gewoon tijd voor hebben en heb je dat niet dan geen hond nemen!!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Een pup is geen optie, zeker niet als je direct verwacht dat de hond hele dagen alleen kan zijn.
Maar ik zie niet in waarom een herplaatser niet zou kunnen. Ik denk dat er zat honden zijn die prima alleen kunnen zijn, mits er genoeg tijd aan besteed wordt voor en na het werken en in de weekenden.
Wellicht zul je de eerste tijd wel (gedeeltelijk) vrij moeten nemen zodat de hond kan wennen aan de neiuwe omgeving, in een flat wil je geen blaffende of jankende hond hebben.

Hier zijn ze gemiddeld een uurtje of 7 per dag alleen, soms langer maar dan kom ik tussendoor naar huis om ze uit te laten, soms korter.
Wel sta ik 2 á 3x per week op het trainingsveld en lopen ze dagelijks los in de bossen om hun energie kwijt te raken.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Hier werk ik 5 dagen, vriendlief 3 (tijd voor tijd pakt die dus altijd de dinsdag en donderdag vrij). hij is chauffeur dus de dagen dat we beiden werken vaak op tijd al weg en einde van de middag thuis. ik ga dan zo laat mogelijk naar mijn werk.

Daarnaast word er voor en na werk gezorgd dat ze flink moe zijn geestelijk en lichamelijk. Daarnaast staan wij nog 4x in de week een dagdeel op de hondenclub met ze te sporten.

Bij ons gaat het goed zo.

Wel eerste tijd vrij gehad als de pup kwam. en dus toen we weer gingen werken gezorgd voor opvang/uitlaat.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Inge schreef:Een pup is geen optie, zeker niet als je direct verwacht dat de hond hele dagen alleen kan zijn.
Maar ik zie niet in waarom een herplaatser niet zou kunnen. Ik denk dat er zat honden zijn die prima alleen kunnen zijn, mits er genoeg tijd aan besteed wordt voor en na het werken en in de weekenden.
Wellicht zul je de eerste tijd wel (gedeeltelijk) vrij moeten nemen zodat de hond kan wennen aan de neiuwe omgeving, in een flat wil je geen blaffende of jankende hond hebben.

Hier zijn ze gemiddeld een uurtje of 7 per dag alleen, soms langer maar dan kom ik tussendoor naar huis om ze uit te laten, soms korter.
Wel sta ik 2 á 3x per week op het trainingsveld en lopen ze dagelijks los in de bossen om hun energie kwijt te raken.

helemaal eens met bovenstaande. een pup zou ik niet zo snel doen al heb ik het zelf wel al 2x met succes gedaan.
Afbeelding
Muk

Sonnie1983 schreef:Hier werk ik 5 dagen, vriendlief 3 (tijd voor tijd pakt die dus altijd de dinsdag en donderdag vrij). hij is chauffeur dus de dagen dat we beiden werken vaak op tijd al weg en einde van de middag thuis. ik ga dan zo laat mogelijk naar mijn werk.

Daarnaast word er voor en na werk gezorgd dat ze flink moe zijn geestelijk en lichamelijk. Daarnaast staan wij nog 4x in de week een dagdeel op de hondenclub met ze te sporten.

Wel eerste tijd vrij gehad als de pup kwam. en dus toen we weer gingen werken gezorgd voor opvang/uitlaat.
Dat is toch echt anders dan 5 dagen helemaal alleen. :wink:

Als je fulltime werkt ben je sowieso 8 uur per dag aan het werk. Dan heb je nog je reistijd, lunchpauzes en eventueel overwerk. Je hond zit dan al snel 10 uur per dag alleen en dat is niet wenselijk.
Dat anderen dit normaal vinden, zegt niet dat een hond dit fijn vindt of dat het normaal is. Ik zou je nooit een hond aanraden of meegeven.
Skittles
Zeer actief
Mijn ras(sen): Monstertjes.

Ongelezen bericht door Skittles »

Denk trouwens dat het met een uitlaatservice of dagopvang wel goed zou kunnen. Dat is wel prijzig, maar je moet er wat voor over hebben he :D
Muk

Skittles schreef:Denk trouwens dat het met een uitlaatservice of dagopvang wel goed zou kunnen. Dat is wel prijzig, maar je moet er wat voor over hebben he :D
Dan is het wel mogelijk, maar dan nog zul je de eerste weken (minimaal!) toch thuis moeten blijven om het alleen zijn op te bouwen. Vergeet dan niet je buren ook in te lichten, dat je een hond hebt die je aan het trainen bent om alleen te zijn. Anders heb je straks nog een burenruzie ook.
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Ik werk ook 5 dagen per week, en heb gewoon een goede oppas, en hiervoor een uitlaatservice. Is prima te doen als je werkt je moet er alleen wel wat voor over hebben, ik ben bv 50 euro in de week kwijt voor de oppas. Maar ze doet het super, ook als ze ziek is wat voorheen best regelmatig zo was.
Kyra-tje
geregistreerd lid

ZO

Dat zijn veel berichten en reacties :D

Jullie hebben vrijwel allemaal gelijk. Dit is ook de reden dat we de afgelopen 3 jaar geen hond hebben in ons huis. Wel bij ouders, maar ja dat telt niet.
Maarja soms wil je zo erg graag iets.. dat je zoekt naar mogelijkheden.
Als ik een hond mee naar het werk zou kunnen nemen had ik het wel gedaan. (zou best kunnen hier op het terrein)

Ik heb nu genoeg redenen om mijn echtgenoot te overtuigen nog even te wachten ;)

Bedankt
Kyra-tje
geregistreerd lid

Oh by the way...

Het hoeft niet perse een pup te zijn he. Zou ook uit asiel kunnen (maarja moet maar net de goeie zijn natuurlijk).
En als het wel een Pup is, dan indd aantal weken vrij dat iig 1 iemand constant aanwezig is.
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Ik heb mijn hond genomen toen ik van baan verwisselde en ik een verlofstuwmeer moest opmaken, :wink: was daar zo blij mee, ben gaan werken bij mijn nieuwe baan toen mijn hond maand of 6 was. Paar weekjes vrij voor een pup is wel erg weinig.
Muk

Kyra-tje schreef:Oh by the way...

Het hoeft niet perse een pup te zijn he. Zou ook uit asiel kunnen (maarja moet maar net de goeie zijn natuurlijk).
En als het wel een Pup is, dan indd aantal weken vrij dat iig 1 iemand constant aanwezig is.
Dat is echt veeeeel te weinig voor een pup. Zelfs voor een herplaatser vind ik dat veel te weinig.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Als je het ECHT heel graag wil en daar veel tijd en geld voor over hebt zou een asielhond / herplaatser op zich nog wel kunnen.
Maar bedenk goed, je moet er eerder voor opstaan en als je moe van je werk thuis komt moet je als eerste met de hond eruit. ELKE dag.

De hond moet een hele werkdag alleen zijn en dus moet je er 's ochtends toch eigenlijk wel een uur voor uit trekken. De gemiddelde hond moet voor hij zo'n tijd probleemloos alleen kan zijn echt even lekker gelopen hebben en liefst ook met de kop iets hebben gedaan zoals een training o.i.d. Echt goed lopen is absoluut een must, niet snel een blokje om.
En als je thuis komt na het werk moet de hond nodig naar het toilet dus eerst eruit en lekker wandelen ermee. Ook hier liefst niet even snel een blokje om het gebouw.

En pas daarna ga je eten.

En dit natuurlijk ook als het vriest, of hoost, stormt, onweert.. etc.

Hoe laat zou je wekker dan dus gaan als je een hond hebt gehaald?
En hoe laat zou je ongeveer je eten op tafel hebben staan denk je?
Is dat je waard..? dag in, dag uit..?

Kan je vrij krijgen om de nieuwe hond tijd te geven aan je te wennen?
Om te testen of deze wel alleen kan zijn?

Persoonlijk zou ik een weekje even doen alsof je een hond hebt.
Bij voorkeur een week waarin het niet zulk lekker weer is.
Ga dan eens voor je werk een half uur fietsen of zo en dan als je thuis komt eerst het rondje lopen zoals jij denkt dat je zou doen als je een hond zou hebben.
Vind je dat na een week nog steeds een goed idee dan kan je in het weekend rustig eens bij wat asiels kijken voor een volwassen hond die in jullie plaatje past.

Een ras hiervoor aanwijzen is lastig...

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Muk schreef:
Sonnie1983 schreef:Hier werk ik 5 dagen, vriendlief 3 (tijd voor tijd pakt die dus altijd de dinsdag en donderdag vrij). hij is chauffeur dus de dagen dat we beiden werken vaak op tijd al weg en einde van de middag thuis. ik ga dan zo laat mogelijk naar mijn werk.

Dat is toch echt anders dan 5 dagen helemaal alleen. :wink:

Als je fulltime werkt ben je sowieso 8 uur per dag aan het werk. Dan heb je nog je reistijd, lunchpauzes en eventueel overwerk. Je hond zit dan al snel 10 uur per dag alleen en dat is niet wenselijk.
Dat anderen dit normaal vinden, zegt niet dat een hond dit fijn vindt of dat het normaal is. Ik zou je nooit een hond aanraden of meegeven.
dat tijd voor tijd werken is van de laatste 2,5 jaar ongeveer. daarvoor werkten we beiden 5 dagen. maar hadden dan iemand die ze tussen de middag kwam uitlaten/aandacht geven/vers water etc.
maar moet wel zeggen wij hadden op zich wel gelukg dat vriendlief chauffeur is en vaak op tijd al weg en smiddags thuis dus zaten ze meestal zo'n 6 uurtjes alleen. ik ging dan altijd zo laat mogelijk naar werk.

misschien dat het 1x per jaar zo is nu dat het uitkomt dat het langer is dan anders. dat het tegen zit bij hem op het werk en ik kan pas 5 uur/half 6 naar huis. maar ze reageren dan niet anders. maar het is dan wel eerst met hun op pad voor wij gaan eten.
De anderen dagen is vriendlief vaak al weg geweest met ze en anders gaat de een met ze weg en de ander vast aan het eten beginnen.

nou ja hier is het altijd wel goed opgelost.

en ja wij zijn ook wel eens moe, geen zin, slecht weer, of wat dan ook. die honden moeten toch. ook in slecht weer staan wij gewoon met de honden op het veld te oefenen. je kunt dit immers ook op de keuring treffen en het zal niet de eerste hond zijn die niet af wil blijven liggen in die regen :)

maar ja ons leven draait zo'n beetje om de honden. doordeweeks gaat max 1 van ons weg de ander is thuis met ze. in het weekend weg dan is dat na de training dus zijn ze al lekker moe.

maar eigenlijk maakt niemand daar een probleem van dat wij rekening houden met de honden.
zelfs de jaarlijkse vakantie met de vriendengroep mogen ze lekker mee. en is het samen uit samen thuis en zorgen we met zijn allen dat we weer niet t elaat terug zijn voor de honden. ze vinden het leuk met ze mee de bossen in te gaan etc.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Mocht je echt graag willen, en je vriend ook, dan zou ik overwegen om een duo te nemen. Twee hondjes die altijd samen zijn geweest en samen herplaatst moeten worden. zie hier koppels en op deze site staan koppels.
Daarnaast, een hele dag weg, is dan 10 uur, of kunnen jullie zo schuiven met de werktijden dat de hond(en) max. 7 uur alleen zijn? Zelfs 7 uur vind ik al te veel, maar als je ze van te voren goed uitlaat, denkspelletjes doet en dit wanneer je thuis komt ook weer, dan zou het misschien wel kunnen. Bijv. twee 12 jarige beagles die op deze site staan; zijn gewend om veel alleen te zijn, afgestaan wegens allergie ; duo
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Muk schreef:

Dat is echt veeeeel te weinig voor een pup. Zelfs voor een herplaatser vind ik dat veel te weinig.

ik snap dat ik geheel tegen de algemene opinie inga maar ik wil toch even aantekenen dat jij dat veel te weinig vindt. het hoeft namelijk niet zo te zijn.

ik heb 2 honden opgevoed en bij allebei 3 weken volledig vrij en 2 weken halve dagen voordat ik weer heel ging werken. natuurlijk met een buurman als achterwacht maar die kwam in principe niet in actie
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Muk schreef:

hoeveel is een aantal voor jou dan?

Stel; 6 weken vrij èn daarna goede opvang of zo iets, dat zou toch kunnen?
Afbeelding
Kyra-tje
geregistreerd lid

Nouja goed, discussies over asiel of pup hond zijn er genoeg en wat daar wel en niet voor nodig is zoals deze blog. Dat maakt me op zich niet zo gek veel uit. Vreemd genoeg.
En ja 3 weken bedoelde ik dan minimaal.
Muk

Sas schreef:
Muk schreef:

hoeveel is een aantal voor jou dan?

Stel; 6 weken vrij èn daarna goede opvang of zo iets, dat zou toch kunnen?
Als er opvang is, maakt het aantal vrije weken niets uit. Maar als je net een hond in huis haalt en hem na een week of 3 hele dagen alleen moet laten (een fulltime werkdag is toch al snel een uur of 9,5 tot 10 uur!) dan vind ik dat niet kunnen. Met oppas of uitlaat zijn mijn bezwaren minder, maar echt een hond zolang alleenlaten vind ik niet kunnen. Dat anderen dat normaal vinden, moeten zij weten, maar ik denk daar anders over.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”