Ik kan me daar nog een heleboel bij voorstellen als het om iets gaat waar je alles fokker of als pupkoper niets van kan zien op het moment van aankoop. Als een verkeerde kleur of een verkeerde oorstand ofzo niet betekend dat je er niet mee kan fokken maar hooguit dat je er niet mee mag fokken van de RV.Inge O schreef:om te beginnen betalen ze al geen 1000 euro maar goed - als iemand persé een fokgeschikte pup wil sla ik die toch liever over als toekomstig puppenbaasje, er zijn immers voor je zover bent nog zoveel mogelijke valkuilen dat een verkeerd vlekje of oorstand daarbij vergeleken nog helemaal in het niet valt.Ennath schreef: Maar hoe zou je handelen als dat verkeerd geplaatste vlekje meteen alle show en/of fokplannen onmogelijk zou maken?
Dan is dat rare vlekje gewoon een waarde verminderend gebrek hoor, en als je daar dan € 1.000,= + voor moet betalen zou ik daar als beoogd eigenaar toch wel een keer extra over nadenken (en dan waarschijnlijk nee zeggen, als ik zoveel geld moet uitgeven wil ik wel dat alles wat op voorhand zichtbaar is, ook goed is).
dus nee, hier gaan geen puppen weg 'voor de fok' - blijken ze geschikt dan is dat erg leuk als die eigenaar dat wil (wat meestal niet het geval is, zelfs al zou ik die hond graag in de fok hebben) en blijkt die niet geschikt dan is dat poco pech, valt allemaal onder 'niet alles in het leven is maakbaar'.
Maar een grijstijger (DD) of een Panda (DH) kan bij nafok nooit een stamboom krijgen al zijn alle die pups nog zo perfect geboren. DUS is een grijstijger een DD met verminderde waarde en zou ik er nooit die hoofdprijs die een "goede DD" kost voor willen betalen
Overgens de laatste keer dat ik er één kocht (Liselotte van de Sjeroan) lagen de prijzen als volgt: € 500,= grijstijger / € 750,= zwart / € 1.000,= mantel / € 1.500,= Harlekijn met stiggeling (losse grijze haren) / € 2.500,= zuiver zwart/wit Harlekijn.
De keer daarvoor waren het nog guldens en gingen grijstijgers meteen na geboorte de emmer in: maar de verhoudingen in prijs voor de rest van de kleuren waren gelijk.