Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prijs voor pup met schoonheidsfoutje

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: Prijs voor pup met schoonheidsfoutje

Ongelezen bericht door Valerie »

Met werktype honden kun je vaak ook niet komen op FCI shows, moeten die ook maar goedkoop weg dan?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Madelief schreef: Ik denk ook dat je het niet moet zien als fokker van schoonheidsdieren. Je fokt hónden. Je doet je best om het totaalplaatje voor ieder exemplaar compleet te krijgen. Het is dus niet...hoofdprijs voor een hond met een foutje. Het is gewone prijs voor een mogelijk kampioen.
Juist. :ok:
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Valerie schreef:Met werktype honden kun je vaak ook niet komen op FCI shows, moeten die ook maar goedkoop weg dan?
Tenzij je een werkhond zoekt. Dan moet er wat bovenop. :ok:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Madelief schreef:
renee-uk schreef:
Muk schreef:
renee-uk schreef: de fokkers hier vertellen toch dat ze aan mensen met fok- en showaspiraties geen hond met schoonheidsfout verkopen?
daar ga je helemaal aan voorbij.
Het gaat niet alleen om een hond verkopen aan mensen met showaspiraties. Zou jij (als jij zou fokken) met droge ogen een hond met een forse overbeet voor dezelfde prijs verkopen? Hoewel een hond daar prima mee kan leven, is dat in mijn ogen toch iets anders dan een verkeerd kleurtje of een teveel of te weinig van een bepaalde kleur.
Hoe zorgvuldig gefokt ook, het blijft toch iets wat niet hoort, vandaar de vraag.
ja als ik zou fokken gingen honden met een schoonheidsfoutje niet voor minder de deur uit, als het een gezondheidsprobleem was, is het wat anders
maar dat zei ik hierboven ook al
Ik denk ook dat je het niet moet zien als fokker van schoonheidsdieren. Je fokt hónden. Je doet je best om het totaalplaatje voor ieder exemplaar compleet te krijgen. Het is dus niet...hoofdprijs voor een hond met een foutje. Het is gewone prijs voor een mogelijk kampioen.

edit: maar ik heb met mijn ene nest dit (gelukkig!) niet aan de hand gehad. Ik durf niet met zekerheid te zeggen wat ik zou doen. Maar minder waard? Nee.
alsof elke hond zonder duidelijke schoonheidsfoutjes een kampioen in de dop is
heb daar toch echt zo mijn twijfels bij ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
Madelief schreef:
renee-uk schreef:
Muk schreef: Het gaat niet alleen om een hond verkopen aan mensen met showaspiraties. Zou jij (als jij zou fokken) met droge ogen een hond met een forse overbeet voor dezelfde prijs verkopen? Hoewel een hond daar prima mee kan leven, is dat in mijn ogen toch iets anders dan een verkeerd kleurtje of een teveel of te weinig van een bepaalde kleur.
Hoe zorgvuldig gefokt ook, het blijft toch iets wat niet hoort, vandaar de vraag.
ja als ik zou fokken gingen honden met een schoonheidsfoutje niet voor minder de deur uit, als het een gezondheidsprobleem was, is het wat anders
maar dat zei ik hierboven ook al
Ik denk ook dat je het niet moet zien als fokker van schoonheidsdieren. Je fokt hónden. Je doet je best om het totaalplaatje voor ieder exemplaar compleet te krijgen. Het is dus niet...hoofdprijs voor een hond met een foutje. Het is gewone prijs voor een mogelijk kampioen.

edit: maar ik heb met mijn ene nest dit (gelukkig!) niet aan de hand gehad. Ik durf niet met zekerheid te zeggen wat ik zou doen. Maar minder waard? Nee.
alsof elke hond zonder duidelijke schoonheidsfoutjes een kampioen in de dop is
heb daar toch echt zo mijn twijfels bij ;)
Nee, precies. Ik weet dat wel zéker ;-) Daarom is het ook kul een scheiding aan te brengen.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Madelief schreef: Ik denk ook dat je het niet moet zien als fokker van schoonheidsdieren. Je fokt hónden. Je doet je best om het totaalplaatje voor ieder exemplaar compleet te krijgen. Het is dus niet...hoofdprijs voor een hond met een foutje. Het is gewone prijs voor een mogelijk kampioen.
Dat is wel mooi omschreven, daar kan ik wel inkomen.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ennath schreef:
Marjoleine schreef:Oja, die ballen: als die er zitten, kunnen ze verdwijnen en als ze er niet zitten kunnen ze nog komen.
Dat meld ik dus gewoon.
Overleg, heet dat ;)
Die ballen is natuurlijk meestal overleg.
Maar ik neem zomaar aan dat jij niet op de dag van ophalen in ene zegt: "dat ie geen ballen heeft" en niks zegt over een eventuele vervolgroute. Als er een open contact met de pupkoper is kan je natuurlijk gezamenlijk beslissen welke opties er open liggen. Maar gewoon afrekenen en niks meer van je laten horen is niet netjes.
Nou dat kan dus wel degelijk (dat een fokker het eerder niet weet)
Een reutje van mij had ze op het moment van ophalen, een paar dagen later waren ze beide foetsie (alles is goed gekomen)
Het kan maar zomaar zijn dat mijn pup vandaag zijn balletjes heeft, morgen word hij opgehaald en zijn ze foetsie :19:
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Angelique. schreef:
Ennath schreef:
Marjoleine schreef:Oja, die ballen: als die er zitten, kunnen ze verdwijnen en als ze er niet zitten kunnen ze nog komen.
Dat meld ik dus gewoon.
Overleg, heet dat ;)
Maar ik neem zomaar aan dat jij niet op de dag van ophalen in ene zegt: "dat ie geen ballen heeft" en niks zegt over een eventuele vervolgroute. Als er een open contact met de pupkoper is kan je natuurlijk gezamenlijk beslissen welke opties er open liggen. Maar gewoon afrekenen en niks meer van je laten horen is niet netjes.
Een reutje van mij had ze op het moment van ophalen, een paar dagen later waren ze beide foetsie (alles is goed gekomen)
Het kan maar zomaar zijn dat mijn pup vandaag zijn balletjes heeft, morgen word hij opgehaald en zijn ze foetsie :19:
En dat deel je mede en "veel plezier ermee"? :hmmm:
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ennath schreef:
Angelique. schreef:
Ennath schreef:
Dat meld ik dus gewoon.
Overleg, heet dat ;)
En dat deel je mede en "veel plezier ermee"? :hmmm:

Ja dat vertel ik de pupkoper en stel de pupkoper voor de keus wat wil je ?
Op het moment van ophalen heb ik geen andere keuze meer als de door hun uitgezochte pup (ga ik even vanuit) dus een ander aanbieden kan ik ze dan niet.
Aan hun de keus, pup meenemen (met het verhaal wat ik al eerder vertelde in dit topic dus gewoon normale prijs) of pup laten zitten waar die zit, mij om het even, en even goede vrienden :19:
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Muk schreef:
Dat is wel mooi omschreven, daar kan ik wel inkomen.
:D
Afbeelding
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Ennath schreef:
Dat meld ik dus gewoon.
Overleg, heet dat ;)
Carel had maar een bal ingedaald toen we hem gingen halen. Dat wist ik. Balletje zat er overigens netjes met negen weken, ook stonden z'n voorpootjes wat naar buiten gedraaid, iets met de pezen (?), dat hoorde ik op de dag van ophalen zodat Marjolein het kon laten zien. Is ook goedgekomen, als dat niet zo was had ik ook niet minder willen betalen. Carel zou voor mij niet minder Carel zijn met een bal.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Inge O schreef:
Lillith schreef:Hihi, nou pupkopers hebben ook inspraak weet je...
alleen de fokkers voeren niet de boventoon :wink:
wordt wel een béétje moeilijk om ergens een pup te kopen en ze hem niet aan jou willen verkopen hè :F: ?
Klein steekje.....???? ik wil geen grote honden dus van mij heb je geen last... :wink:
Ja, door de jaren heen ben ik kritisch geworden, prima toch :D
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Overigens vind ik het anders worden als het gaat om een "medisch gebrek" waar de hond last van gaat krijgen.

Want, als je toch formeel gaat; een pup is een ding. Het ding wordt geacht als huishond te kunnen functioneren. Dat kannie prima met een wit vlekkie of een scheef oor.

Maar, als de kaak-afwijking zodanig is dat een operatie nodig is, of als de pup bij wijze van spreken 1 pootje mist (en dat is dan nog discutabel ;-) dan kan ik me voorstellen dat de fokker bijdraagt in de DA-kosten waardoor een pupprijs lager kan uitvallen.
Dan kan Fikkie namelijk zonder operatie / behandeling niet als een huishond functioneren maar heeft de pup/hond een "gebrek" in verzekeringstechnische / wettelijke zin.

Een aftekening die niet "hoort" volgens de rasstandaard is in deze geen gebrek in de wettelijke zin.

Suzanne
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Als je het hele topic gelezen zou hebben, zou je dat al diverse keren bij verschillende forummers die ook fokken/gefokt hebben, gelezen hebben.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

LongFields schreef:
Juist. :ok:
Hier sluit ik me bij aan.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Nee, om een schoonheidsfoutje wordt geen mindering gegeven.
Wel vertel ik alles, zo hadden drie pups wolfsklauwtjes achter, is opgenomen in het contract met de mededeling dat ze daar de nagel van moeten knippen.

Een reutje was met 6 weken met zijn voorpootje tussen de deur gekomen, natuurlijk bij de da geweest en onderzocht (foto) waarop gelukkig te zien was dat er niets gebroken was.
Met ophalen was er niets meer te zien bij de pup, ik heb het wel gezegd. Eerlijkheid moet van twee kanten komen.

Bij een ander reutje waren beide balletjes nog niet "geland" maar mijn da had mij geleerd dat je het wat kan masseren en heb ik de eigenaren ook geleerd.
Met 9 weken zaten ze netjes in het zakje.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Cleva schreef:
Overigens was ze een plaatje hoor.
En dat is ze nog steeds, jouw Cleo. :ok:
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik fok al mijn puppen even zorgvuldig, daarnaast verkoop ik mijn pups alleen als huishond. Gelukkig kennen we bij de schapendoes geen foute kleurtjes of andere onnozele uitsluitende zaken. Een hond wordt niets minder met een ander kleurtje :wink:
Al mijn pups zijn even goed (of slecht) en ze gaan dus allemaal weg voor de (vooraf) afsproken prijs, dezelfde prijs voor iedere pup!
Mocht er een probleem zijn of later opkomen deel ik natuurlijk mee in de dierenartskosten.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik vind dat een hond met een foutje nog steedss een hele goede rasvertegenwoordiger kann zijn.
En of dat nu een gebitsfoutje of een knikstaart niet symetrisch vlekje is of een vlekje extra.
Of je er mee kan fokken of zou willen fokken is een totaal ander verhaal ,fokwaardig en rastypisch dat kan samen gaan maar het hoeft niet zo te zijn dat als het 1 niet klopt het andere ook gelijk fout is.
En daarnaast heb je ook nog een karakter wat onderdeel is van een ras en je verlanglijstje lijkt mij.
We hebbben het hier alleen over uiterlijkheden als bepalende factor waaromm je een pup goedkoper zou willen hebben.
Als je een leuke huishond zoekt en gaan lopen mauwen over uiterlijkheden moet je ook zijn karakter meenemen in je beoordeling en niet op een klein puntje blijven hangen waardoor je het grootste gedeelte van de hond uit het oog verliest.
Daarnaast moet je fokwaardig ook niet gelijk aan show waardig koppelen want dat zijn ook 2 verschillende dingen...
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik heb Cissy gekocht, wel met de gedachte erachter als ze geschikt is mee te fokken.
Maar mocht dat niet zo zijn is het ook goed.

Dat heb ik de fokkers ook duidelijk vermeld, dat ze in eerste plaats huishond is en als het lukt met fokken dat het erg leuk is.
Muk

Jaap* schreef:Niet aan hét ideaalplaatje, het is jóuw ideaalplaatje. Dat is een wezenlijk verschil. Dat heeft helemaal niet per definitie met emotie te maken maar meer met het niet kunnen zien hoe ruim een standaard is denk ik.
Fokken is een heel ander chapiter, en dat is niet de discussie volgens mij.
De "mooiste" is alleen belangrijk als je shows loopt om te winnen, in plaats van gewoon voor je plezier.
Nee, niet mijn ideaalplaatje. Gewoon een pup die voldoet aan de rasstandaard. Een pup met knikstaart en fikse overbeet voldoet niet aan de rasstandaard want die heeft fouten die op een show tot beduidend mindere resultaten of zelfs diskwalificatie leiden. Volgens de rasstandaard dan, want daar baseer ik mij op. Je kunt van een pup nooit zeggen dat de mooiste pup ook de mooiste pup blijft en daar heb ik het ook helemaal niet over. Ik bedoel alleen dat de pup voldoet aan de rasstandaard zonder diskwalificerende fouten. :wink:

Nu maakt het voor veel mensen gelukkig niets uit of zij de volle mep betalen voor een pup die dus niet helemaal voldoet aan de rasstandaard, maar als fokker zou ik er toch moeite meehebben om een pup (die net zo gezond en leuk is, maar met een fout) te verkopen voor de hoofdprijs. Als het nu om een paar 100 euro gaat zou ik er minder moeite mee hebben, maar een NF pup kost minimaal 1500 euro en dan vind ik het veel geld voor een pup die niet 100% voldoet aan de exterieur eisen van de rasstandaard.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Muk schreef:
Jaap* schreef:Niet aan hét ideaalplaatje, het is jóuw ideaalplaatje. Dat is een wezenlijk verschil. Dat heeft helemaal niet per definitie met emotie te maken maar meer met het niet kunnen zien hoe ruim een standaard is denk ik.
De "mooiste" is alleen belangrijk als je shows loopt om te winnen, in plaats van gewoon voor je plezier.
Nee, niet mijn ideaalplaatje. Gewoon een pup die voldoet aan de rasstandaard. Een pup met knikstaart en fikse overbeet voldoet niet aan de rasstandaard want die heeft fouten die op een show tot beduidend mindere resultaten of zelfs diskwalificatie leiden. Volgens de rasstandaard dan, want daar baseer ik mij op. Je kunt van een pup nooit zeggen dat de mooiste pup ook de mooiste pup blijft en daar heb ik het ook helemaal niet over. Ik bedoel alleen dat de pup voldoet aan de rasstandaard zonder diskwalificerende fouten. :wink:

Nu maakt het voor veel mensen gelukkig niets uit of zij de volle mep betalen voor een pup die dus niet helemaal voldoet aan de rasstandaard, maar als fokker zou ik er toch moeite meehebben om een pup (die net zo gezond en leuk is, maar met een fout) te verkopen voor de hoofdprijs. Als het nu om een paar 100 euro gaat zou ik er minder moeite mee hebben, maar een NF pup kost minimaal 1500 euro en dan vind ik het veel geld voor een pup die niet 100% voldoet aan de exterieur eisen van de rasstandaard.
Idd. Dat dus. Je fokt namelijk niet gewoon een hond, maar een rashond. En als ik een rashond koop wil ik er eentje die aan de standaard voldoet. Dat hoeft dus geen fantastische hond te zijn maar gewoon een hond voor een normale prijs die normaal aan de standaard voldoet. Waarom heb je anders een standaard?
bouvierpoedel
Zeer actief

Muk schreef:

1500 eurie vind ik evengoed al veel voor een hond ,en vooral omdat de m,eeste honden gewoon verkocht worden als huishond.
Zou in jouw geval de prijs standaard een beetje op een 800 liggen geloof ik dat jij dan met die knik of boven/onderbeet ook weinig moeite had gehad als daar ook een 800 euro voor gevvraagd zou worden.
Eigenlijk valt het een beetje buiten de discussie of eigenlijk ook niet ,maar vind sommige pup prijsen bij rassen ook wel van het exrtreme en buitensporig hoog.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Machie schreef: Idd. Dat dus. Je fokt namelijk niet gewoon een hond, maar een rashond. En als ik een rashond koop wil ik er eentje die aan de standaard voldoet. Dat hoeft dus geen fantastische hond te zijn maar gewoon een hond voor een normale prijs die normaal aan de standaard voldoet. Waarom heb je anders een standaard?
In een rasstandaard wordt vastgelegd wat het ideaalplaatje van het ras is, en binnen welke marges de hond zou moeten vallen. Niets meer en niets minder.
Een rashond met een te korte staart, verkeerde kleur of wit op plaatsen waar dat niet is toegestaan zal voor iemand die persé wil gaan showen met zijn hond geen optie zijn. Dan hoef je dus ook geen korting te geven toch?
Een rashond met een fokuitsluitende fout zal niet gaan naar iemand die fokplannen heeft. Ook daar hoef je dan niets aan de prijs te doen.
Beide gevallen zijn verder net zo zorgvuldig gefokt, net zo goed gesocialiseerd en komen uit hetzelfde warme nest. En er zijn zonder al te veel problemen denk ik goede en heel blije nieuwe baasjes voor te vinden, die wel voor een rashond gekozen hebben maar zich niet blind (hoeven) staren op perfectie. Want die hond met een te kort staartje kan net zo goed laten zien hoe blij hij is, de hond met te veel wit wordt vaak als eerste gekozen omdat het iets extra's geeft ten opzichte van een helemaal effen gekleurde hond. Een hond met laten we zeggen een te grote overbeet (hoewel bij een pup niet altijd te voorspellen is of zoiets wegtrekt of niet) kan net zo goed eten als eentje met een schaargebit en zal zonder problemen bij mensen die een lekkere sporthond zorgen terecht kunnen komen.

En dan heb je binnen een standaard nog een heleboel grijze gebieden, en interpretatieverschillen.
De perfecte rashond moet overigens volgens mij nog geboren gaan worden hoor, er is altijd wel íets wat er aan een rashond mankeert. Het zijn immers geen robotjes of dingen die je met een mal kunt maken zoals jij zelf voor ogen hebt.
Muk

LongFields schreef: De perfecte rashond moet overigens volgens mij nog geboren gaan worden hoor, er is altijd wel íets wat er aan een rashond mankeert. Het zijn immers geen robotjes of dingen die je met een mal kunt maken zoals jij zelf voor ogen hebt.
Het gaat ook helemaal niet over de perfecte rashond. :wink:
Maar als een hond niet 100% aan de rasstandaard voldoet (zoals bv met een forse overbeet, te korte staart of knikstaart) zou ik er geen 1500 euro voor durven vragen. Ik zou mij kapotschamen als fokker als ik zo met droge ogen de hoofdprijs voor een hond die niet helemaal aan de rasstandaard voldoet durf te vragen. En ik zal het ook niet betalen. De basis moet gewoon goed zijn en of de hond dan mooi is of niet maakt niet uit. Als ik de pup maar leuk vind.

Wat Kees zegt klopt ook wel. Als de prijs niet zo hoog zou zijn, dan zou ik er geen problemen mee hebben om die te betalen voor een pup die niet helemaal aan de rasstandaard voldoet.

Nog een kleine toevoeging...
Het gaat er niet om dat ik korting wil op de pupprijs, want dat is het zeker niet. Ik betaal met liefde de hoofdprijs als de pup maar voldoet aan de basis van de rasstandaard.
bouvierpoedel
Zeer actief

LongFields schreef:
Machie schreef: Idd. Dat dus. Je fokt namelijk niet gewoon een hond, maar een rashond. En als ik een rashond koop wil ik er eentje die aan de standaard voldoet. Dat hoeft dus geen fantastische hond te zijn maar gewoon een hond voor een normale prijs die normaal aan de standaard voldoet. Waarom heb je anders een standaard?
In een rasstandaard wordt vastgelegd wat het ideaalplaatje van het ras is, en binnen welke marges de hond zou moeten vallen. Niets meer en niets minder.
Een rashond met een te korte staart, verkeerde kleur of wit op plaatsen waar dat niet is toegestaan zal voor iemand die persé wil gaan showen met zijn hond geen optie zijn. Dan hoef je dus ook geen korting te geven toch?
Een rashond met een fokuitsluitende fout zal niet gaan naar iemand die fokplannen heeft. Ook daar hoef je dan niets aan de prijs te doen.
Beide gevallen zijn verder net zo zorgvuldig gefokt, net zo goed gesocialiseerd en komen uit hetzelfde warme nest. En er zijn zonder al te veel problemen denk ik goede en heel blije nieuwe baasjes voor te vinden, die wel voor een rashond gekozen hebben maar zich niet blind (hoeven) staren op perfectie. Want die hond met een te kort staartje kan net zo goed laten zien hoe blij hij is, de hond met te veel wit wordt vaak als eerste gekozen omdat het iets extra's geeft ten opzichte van een helemaal effen gekleurde hond. Een hond met laten we zeggen een te grote overbeet (hoewel bij een pup niet altijd te voorspellen is of zoiets wegtrekt of niet) kan net zo goed eten als eentje met een schaargebit en zal zonder problemen bij mensen die een lekkere sporthond zorgen terecht kunnen komen.

En dan heb je binnen een standaard nog een heleboel grijze gebieden, en interpretatieverschillen.
De perfecte rashond moet overigens volgens mij nog geboren gaan worden hoor, er is altijd wel íets wat er aan een rashond mankeert. Het zijn immers geen robotjes of dingen die je met een mal kunt maken zoals jij zelf voor ogen hebt.
Juist aan de grootste kampioenen mankeren nog wel wat in het oog wie er naar kijkt en dan speelt type ook nog vaak mee en voorkeur daarin.
Daarnaast is een showhond ook niet per definitie een goede fokhond of andersom geno/feno.
Plus dat showhonden ook aan mode onderhevig zijn en die veranderen ook constant,.

Als ik voor een fokhond ga uit een nest waar een aantal nestgenoten onder/bovenbeten en knikstaarten hebben zou ik die goede pup ook laten zitten .
De rest laat zien wat dat "goede "pupje verbergd waarschijnlijk.

Maar goed al die wensen en keuzes die je hebt en niet gehoord worden bij die fokker zegt je al dat je voor jou niet de juiste keuze van fokker hebt gemaakt.
Gewoon even doorzoeken waar voor jouw wel de juiste pup bij die juiste fokker ligt en jij voor die fokker ook de juiste puppie koper bent, :ok: .

.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Muk schreef:
LongFields schreef: De perfecte rashond moet overigens volgens mij nog geboren gaan worden hoor, er is altijd wel íets wat er aan een rashond mankeert. Het zijn immers geen robotjes of dingen die je met een mal kunt maken zoals jij zelf voor ogen hebt.
Maar als een hond niet 100% aan de rasstandaard voldoet (zoals bv met een forse overbeet, te korte staart of knikstaart) zou ik er geen 1500 euro voor durven vragen. Ik zou mij kapotschamen als fokker als ik zo met droge ogen de hoofdprijs voor een hond die niet helemaal aan de rasstandaard voldoet durf te vragen. En ik zal het ook niet betalen. De basis moet gewoon goed zijn en of de hond dan mooi is of niet maakt niet uit. Als ik de pup maar leuk vind.

Wat Kees zegt klopt ook wel. Als de prijs niet zo hoog zou zijn, dan zou ik er geen problemen mee hebben om die te betalen voor een pup die niet helemaal aan de rasstandaard voldoet.
Ik zou me net zo goed kapotschamen als ik überhaupt met droge ogen 1.500 euro voor een rashondenpup zou durven vragen. Ik vind 700 euro een prima bedrag en zie niet in waarom dit meer zou moeten zijn.
Muk

LongFields schreef:
Muk schreef:

Ik zou me net zo goed kapotschamen als ik überhaupt met droge ogen 1.500 euro voor een rashondenpup zou durven vragen. Ik vind 700 euro een prima bedrag en zie niet in waarom dit meer zou moeten zijn.
Daarbij kan een pup waar je zo op het eerste gezicht niets aan ziet wat buiten de standaard zou vallen wel hartstikke rot in elkaar steken van binnen. Het te veel focussen op uiterlijk is in mijn ogen een verkeerde ontwikkeling.
Natuurlijk zegt het uiterlijk niks over de gezondheid van een pup, dat ben ik met je eens. Maar de basis van de rasstandaard is ook niet teveel gevraagd, denk ik. Volgens mij voldoen 9 van de 10 pups daar wel aan. Tenminste als ik de nestkeuringen van zo´n 15 jaar NF bekijk.
Dus zo´n probleem zou dat niet moeten zijn, lijkt mij.

Het karakter van de hond en de gezondheid van de ouderdieren (en de pups, voor zover je daarover wat kunt zeggen) zijn vele malen belangrijker dan het uiterlijk. Maar eerst moet de basis (het uiterlijk) goed zijn. En zo'n hoogstaande eis is dat in mijn ogen niet.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Ik snap dat gedoe over uiterlijk sowieso niet.
Het zou moeten gaan over het karakter en de gezondheid van de hond.
Een verkeerde vlek of verkeerde oorstand zou in mijn ogen echt niets uit mogen maken.
Knikstaart of over/onderbeet vind ik wel wat anders, dat raakt de gezondheid van de hond.

Als je perse wilt fokken of showen moet je de pup met zichtbare fouten niet kopen, ongeacht wat er voor gevraagd wordt.

Ben heel blij dat in "mijn" ras het uiterlijk gelukkig niet zo heel belangrijk wordt gevonden.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

LongFields schreef:
Muk schreef:

En daar gaat het mij dus ook om. Een hond van 1500 euro vind ik al belachelijk veel geld en is het dan ook nog een hond met een dermate grote afwijking aan de rasstandaard dat vind ik het belachelijk om zo'n prijs te vragen. Bij een bedrag van 700 euro liggen die grenzen gewoon heel anders. Maar dan zou ik persoonlijk nog niet 700 euro betalen voor een pup die een poot mist bv. Maar ik wil dan ook geen hond met 3 poten kopen :F:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”