Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wetterhoun en de stamboeken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Saskia241
Zeer actief

Re: Wetterhoun en de stamboeken

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Ik snap eigenlijk niet waar ze zo moeilijk over doen.
Ze wilden die boerenhonden inkruisen en de fac heeft ze hun zin gegeven en dan is het nog niet goed.

En zo eigenzinnig is mijn wetter niet. Rinske was het ook niet, trouwens.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

DanseMacabre schreef:Ik snap eigenlijk niet waar ze zo moeilijk over doen.
Ze wilden die boerenhonden inkruisen en de fac heeft ze hun zin gegeven en dan is het nog niet goed.

Nee, dat groepje mensen is eigenzinniger dan de wetter ooit zal zijn :mrgreen:

Wij hebben bij de tollers ook zo'n tweede vereniging, ik zal maar niet te uitgebreid vertellen wat ik er van vind. Maar als je als "massafokker" het niet eens bent met de regels van de RV, dan richt je samen met je vriendjes een eigen groepje op. Dat wisselt onderling ook dekreuen uit enzo, zodat ze een hele stapel teven kunnen dekken zonder teveel kosten. Echt een aanwinst voor het ras en de "genenpool" zeg maar :ok:

Laten we maar hopen dat de 2e NVSW niet zoiets wordt, want dat is volgens mij wel het laatste wat een klein ras als de wetter kan gebruiken :ugh:
Afbeelding
Saskia241
Zeer actief

sjaak-k schreef:
DanseMacabre schreef:Ik snap eigenlijk niet waar ze zo moeilijk over doen.

Nee, dat groepje mensen is eigenzinniger dan de wetter ooit zal zijn :mrgreen:

Wij hebben bij de tollers ook zo'n tweede vereniging, ik zal maar niet te uitgebreid vertellen wat ik er van vind. Maar als je als "massafokker" het niet eens bent met de regels van de RV, dan richt je samen met je vriendjes een eigen groepje op. Dat wisselt onderling ook dekreuen uit enzo, zodat ze een hele stapel teven kunnen dekken zonder teveel kosten. Echt een aanwinst voor het ras en de "genenpool" zeg maar :ok:

Laten we maar hopen dat de 2e NVSW niet zoiets wordt, want dat is volgens mij wel het laatste wat een klein ras als de wetter kan gebruiken :ugh:
Nou, behoorlijk.
Ze geven ook af op de 'grotere' fokkers, dat die een te grote stempel drukken op het ras. Die grote fokkers waar zij het over hebben die doen wel moeite om zich in de lijnen te verdiepen.
En er is vanalles mis met de fac want de mensen die daarbij zitten hebben nergens verstand van.

Ik vind het bizar.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nou, er wordt op ditzelfde moment DNA-onderzoek gedaan dus wie weet welk exotisch bloed die "echte wetters" in zich dragen ;)

Overigens, zoals DM al zegt, de boerenwetters zonder papieren zijn van harte welkom, daar wordt een Bijlage-stamboek voor geopend en als iemand niet mee wil doen met het inkruisen, doet ie het gewoon niet.
En grotere fokkers zijn er helemaal niet.
Vroeger waren die er wel trouwens. Dat waren die mensen die veel teven en reuen uit één nest inzetten en zo een groot stempel op het ras drukten.
Dezelfde mensen die nu zeggen dat er in hún tijd nooit problemen waren :pffff:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik snap het hele gedoe rond die boerenwetter varianten niet. Die komen toch gewoon uit dezelfde genen? Ja, mss een beetje ander bloed maarja.. Helpt het inzetten van die honden niet echt tegen dat inteelt probleem of alleen op papier? iig, ik zou als wetterkoper geen boerenhond+wetter pup willen. Ik heb liever een 'exoot' x wetter. Dan weet ik zeker dat er echt vers bloed in zit en niet misschien een klein beetje ;)
Saskia241
Zeer actief

Ik zou ook liever zo'n kruising met een exoot willen dan een boerenhond.

Mijn oom heeft eind jaren tachtig een aantal nesten wetters gefokt en die zegt dat er toen ook al problemen waren, hij was toen ook al voor het openen van de stamboeken maar dat was toen helemaal taboe, zei hij.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

DanseMacabre schreef:Ik zou ook liever zo'n kruising met een exoot willen dan een boerenhond.

Mijn oom heeft eind jaren tachtig een aantal nesten wetters gefokt en die zegt dat er toen ook al problemen waren, hij was toen ook al voor het openen van de stamboeken maar dat was toen helemaal taboe, zei hij.
Jouw oom fokte prima honden en was tenminste eerlijk.
Want inderdaad, toen waren er dus ook al problemen.

Maar ja. Je kunt natuurlijk ook overal van zeggen dat het nou eenmaal bij fokken hoort. :19:

Afbeelding

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

voorop gesteld dat ik het een goed iets vind, heb ik er wel mijn bedenkingen bij
niet op het fokken zelf, maar het geen nu al aan het gebeuren is rondom het fokken

bij de DC is dit ook gedaan geweest en sindsdien is het ras "opgesplitst"
in de canarische eilanden zijn ze gegaan voor de bardino er terug in te fokken om nieuw bloed te creëren en in spanje en de rest van europa (de wereld) hebben ze er de BD, CC, Mastino en de DD door heen gefokt, sommige zeggen ook dat de pitbull/stafford gebruikt is geweest
het probleem wat zich nu afspeelt bij de DC is dus dat volgens vele, de Presa canario degene zijn die voortkomen uit de kruisingen die ze gemaakt hebben met de bardino en de dogo canario degene zijn die uit andere kruisingen voortgekomen zijn
de fanatieke Presa eigenaars/fokkers willen absoluut geen Dogo Canario's in hun lijnen en al helemaal niet gebruiken, voor de dogo canario eigenaars/fokkers is het allemaal hetzelfde, omdat zo goed als alle Dogo/presa canario's van dezelfde honden afstammen die terug te herleiden zijn naar de tijd dat er andere rassen in gefokt zijn, een paar zijn nog verder terug te traceren, maar de meeste maar tot die tijd

Ik hoop alleen maar dat dit bij de Wetter niet gaat gebeuren, want echt leuk is dit niet, je (wij) loopt tegen een hoop "problemen" aan, bij bv een dekreu keuze
Afbeelding
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Marjoleine schreef:
DanseMacabre schreef:Ik zou ook liever zo'n kruising met een exoot willen dan een boerenhond.

Maar ja. Je kunt natuurlijk ook overal van zeggen dat het nou eenmaal bij fokken hoort. :19:
Komt me ook zeer bekend voor
En.. bij ons ook zo hoor er zijn "grote"fokkers die nooit wat hebben zeggen ze...
Het stikt bij ons ook van de problemen, op gezondheidsgebied, maar ook, steeds vaker maakt men gebruik van de dekmeester. Teven die zich moeizaam laten dekken ( zonder hulp??) en reuen die... het niet weten hoe het moet. Vind dat zorgelijk.
Saskia241
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Hij is destijds ook gestopt met fokken, omdat het niet meer leuk was.
Ze hebben hem toen gevraagd om terug te komen omdat hij een aantal goede nesten had maar dat wilde hij niet meer. 'Jullie willen toch geen kant op ', zei hij.

Hij is dan ook behoorlijk in jubelstemming over die stamboeken nu.
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Neemt de club ook nog contact op met de Leeuwarder Courant voor een aanvullend stukje? De lezers van de krant krijgen nu een totaal ander beeld voorgeschoteld dan wat in dit topic beschreven staat...
Lobke
Actief
Mijn ras(sen): wetter

Ongelezen bericht door Lobke »

Nanna schreef:
Lobke schreef: En de ziektes krijg je er gratis bij. Wat wil je nog meer!!!!!

Gre en haar 3 wetters (echte wetters)
Bij de 'echte' Wetter krijg je de inteeltproblemen- en depressie er gratis bij dus wat wil je nou eigenlijk.
Je zult iets moeten hoor, met de huidige populatie kun je geen ras gezond in stand houden. :19:
Ik heb 20 jaar lang niet gefokt, omdat er er toen al veel ziektes waren.Ik had namelijk steeds zieke wetters. Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen om niet met die teven te fokken. Toen was het nog als je de ziekte opgaf van ach mevrouw laat u haar toch inslapen en koopt u een andere pup.

Daarom ben ik tegen de andere groep om alles los te laten behalve SCID. Ook de fac en het bestuur zijn daar op tegen. Eerst alles terdege onderzoeken en kom je niks van de voorouders te weten, dan ben ik van mening niet mee fokken. Dan ga ik liever naar een reu waar wel veel van de voorouders bekend is. En dat mogen ook boerenhonden zijn. Mijn teef laat ik nu ook leeg omdat er geen goede combinatie is in mijn ogen. Mijn vorig nest was 4 generaties 0% inteelt en heel weinig ziektes. En het eerste nest staan er 2 reuen op de deklijst die haast op alle teven kunnen.

Kijk dat wil ik nu.

Gre en haar Wetters
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Pauline schreef:Neemt de club ook nog contact op met de Leeuwarder Courant voor een aanvullend stukje? De lezers van de krant krijgen nu een totaal ander beeld voorgeschoteld dan wat in dit topic beschreven staat...
Ja, daar wordt aan gewerkt, dat verschijnt binnenkort.

Afbeelding

Saskia241
Zeer actief

Van hun website:
Ook keert deze groep zich tegen de fokkersbelangen, de macht en het prestige, die in deze kwestie een grote rol spelen. Op de Bijzondere Algemene Ledenvergadering van maandag 19 maart 2012 wordt over genoemd plan gestemd.
Eigenlijk zeggen ze dus dat het bij de fokkers die voor het plan zijn alleen om de macht en prestige gaat. En de fokkers die tegen zijn geven wel om de hond.
lunayvita
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunayvita »

Ja maar 2 "vreemde" reuen op de populatie teven in het land.... Dan worden die natuurlijk ook weer graag gebruikt en dan sta je daar met weer een kleine genenpoel.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lunayvita schreef:Ja maar 2 "vreemde" reuen op de populatie teven in het land.... Dan worden die natuurlijk ook weer graag gebruikt en dan sta je daar met weer een kleine genenpoel.
Hoe bedoel je dat?

Als er vreemd bloed ingefokt wordt (als in: "een ander ras") mag dat maximaal eenmaal per reu.
Als er vreemd bloed binnenkomt als in "een boerenhond" zal die hond worden aangekeurd en zo in de bijlage komen. In dat geval valt die hond onder de normale regels: maximaal 4 dekkingen in zijn leven indien het een reu is, maximaal 3 nesten als het een teef is.

Afbeelding

lunayvita
Actief
Contacteer:

Mijn reactie was eigenlijk op de reactie van Lobke.
Dat ze 2 reuen heeft die op alle teven kan.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

lunayvita schreef:Mijn reactie was eigenlijk op de reactie van Lobke.
Qua bloedvoering ,maar wil niet zeggen dat het in de praktijk ook met alle teven passend is en kan..
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
lunayvita
Actief
Contacteer:

zo zegt ze het wel....
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nou, zelfs als dat zo is (dat kan ik zo gauw niet zien) dan mogen ze nog steeds maar maximaal 4 dekkingen.
En dan moet je nog steeds maar afwachten of er niets uitkomt waardoor de mogelijkheden opeens weer beperkt raken.
En de pups uit zo'n combi kunnen dan weer niet op alle andere honden want die teven zijn dus wél te nauw aan anderen verwant en de enige bruikbare reuen zijn dan al gebruikt.

Als Gré het qua inteelt bedoelt, he, dat weet ik niet zeker.
Als ze het qua gezondheid bedoelt loop je alweer vast met de inteelt namelijk.
En bedoelt ze het qua inteelt, dan loop je de volgende generatie weer vast.
De populatie is te klein en de problemen zijn te verspreid.

Afbeelding

Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Toch begrijp ik nog steeds dat hoge COI niet bij de Wetters.
Het is toch bijna onmogelijk om met 4 generaties 0% te hebben en dan met 10 generaties 31/35%?
Ik vergelijk het dan een beetje met de Tatra, wat ook een heel klein ras is qua aantallen en wat ook maar is ontstaan uit een paar honden.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wilma schreef:Toch begrijp ik nog steeds dat hoge COI niet bij de Wetters.
Het is toch bijna onmogelijk om met 4 generaties 0% te hebben en dan met 10 generaties 31/35%?
Ik vergelijk het dan een beetje met de Tatra, wat ook een heel klein ras is qua aantallen en wat ook maar is ontstaan uit een paar honden.
Waarom is dat onmogelijk?

Er wordt pas sinds ca 10-15 jaar gelet op de COI.
Maar die 0% over 4 generaties is behoorlijk zeldzaam hoor, daar kom je haast niet aan.
Realiseer je wel dat de 5e generatie van die stamboom alweer 4 verwante dieren had (als in broer en zuster in de verschillende lijnen). Maar die tellen dus niet mee als je over 4 generaties kijkt.

edit: even ter verduidelijking: 4 generaties is inclusief de pup, dat is dus wat je letterlijk op de FCI-stamboom ziet.

Afbeelding

Lobke
Actief
Mijn ras(sen): wetter

Ongelezen bericht door Lobke »

Wel goed lezen he. Ik schreef haast. Dus niet op alle teven. Maar ik wil zelf graag helemaal ander bloed hebben en dan gewoon zien wat daar uitkomt. Hebben we ook met onze tuigpaarden gedaan. Daar hebben ze hengsten gehaald uit Amerika en die veulens kregen een blauwpapier (hulpstamboek) en die werden weer gedekt door echte tuigpaarden of Gelderse Paarden. Je verliest wel wat maar je hebt wel vers bloed. Vaak kookte het bloed veel meer als ze liepen. Zolang je het rood in de ogen niet zag, wist je dat het fijne karakters waren.

Dat moet je niet bij de wetters hebben, maar voor de karakters ben ik niet zo bang. In al die vele jaren dat wij wetters hebben, hebben wij er nog nooit eentje gehad die hetzelfde karakter had. Je moet gewoon wat, als je niks doet wat je zeker dat het fout gaat. Ik heb veel vertrouwen in de mensen die in het fac zitten. Sommigen zitten er al jaaaaaaaaaaaaaaren in. Maar iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar blijf wel met elkaar praten dat is beter voor onze wetters.

Gre en haar wetters
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Marjoleine schreef:
Wilma schreef:Toch begrijp ik nog steeds dat hoge COI niet bij de Wetters.
Waarom is dat onmogelijk?

Er wordt pas sinds ca 10-15 jaar gelet op de COI.
Maar die 0% over 4 generaties is behoorlijk zeldzaam hoor, daar kom je haast niet aan.
Realiseer je wel dat de 5e generatie van die stamboom alweer 4 verwante dieren had (als in broer en zuster in de verschillende lijnen). Maar die tellen dus niet mee als je over 4 generaties kijkt.

edit: even ter verduidelijking: 4 generaties is inclusief de pup, dat is dus wat je letterlijk op de FCI-stamboom ziet.
Het nest van (mijn) Lieuwe met Lobke van Gre had 0% inteelt over die 4 generaties. :D En Murk , het reutje dat ik uitgezocht heb uit dat nest, zal in principe ook weer dekreu worden..
Ik meen dat dit lage inteeltpercentage vorig jaar bij twee nesten is voorgekomen.
Omdat de eis voor een combinatie is dat het inteeltpercentage beneden de 10% moet blijven, is het aantal combinaties wat er gemaakt kan worden als een van de honden op 0% staat relatief groot( Voor het ras dan, he?)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ma-Rianne schreef: Omdat de eis voor een combinatie is dat het inteeltpercentage beneden de 10% moet blijven, is het aantal combinaties wat er gemaakt kan worden als een van de honden op 0% staat relatief groot( Voor het ras dan, he?)
Niet helemaal waar, Ma-Rianne.

Ik heb bv een reu op het oog die uit een behoorlijk nauw gefokte lijn komt (stabij).
Zelf fok ik niet nauw zoals je weet, maar die reu zit hoog! Hij zit op 4,69%.
Toch komt de combi over 4 generaties op 0%.
Op 6 generaties zit de combi op 4%. En terwijl het rasgemiddelde 30-31% is, zit deze combi onbeperkt op 26%.
Dat is ongekend laag en komt simpelweg omdat het een lijn is die ik nog nooit heb gebruikt en waar ik tot 8 generaties terug geen enkel dier vind dat in mijn eigen lijnen zit.
Ga je verder terug, dan zijn er wel enkele verwanten natuurlijk; de basis van de stabij bestaat uit 12 dieren tenslotte.

Het gaat dus niet om de COI van de hond zelf maar om de COI van de combinatie die gemaakt wordt.
Twee volledig ingeteelde lijnen die onderling niet verwant zijn leveren dus ook een laag COI op.

Afbeelding

Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

:scratch: Oke, ik snap het.. Ik ben dan ook geen fokker :F:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ma-Rianne schreef: :scratch: Oke, ik snap het.. Ik ben dan ook geen fokker :F:
Het is ook best lastig, hoor ;)
Maar de combi die jullie hebben gedaan is wel relatief ruim inzetbaar, dus we zijn er hoe dan ook blij mee!

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”