Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Artemisproef NOJG Gelderland

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Artemisproef NOJG Gelderland

Ongelezen bericht door ranetje »

Op 24 maart zijn we naar de Artemisproef in Steenderen geweest.
Voor Ita een hele zware proef.
Hier kwam haar “mankement” heel sterk naar voren bij een aantal proeven.
De proef is dus niet zo goed verlopen.
Voor elke proef hadden we 5 minuten de tijd.

Proef 1
Kraaienjacht

Afbeelding

We staan op post en de jacht is begonnen.
Dan wordt er geschoten en er valt een stuk wild op het bouwland waar ook een reeds eerder geschoten kraai ligt.
Wij moeten de twee stukken binnen brengen.

We staan voor een heel groot omgeploegd akkerland.
Klei, gedroogd door de zonnige droge dagen en keihard.
Heel in de verte valt er na een schot een kraai op het land.
De andere kraai ligt aan de rand van het land in een meidoornhaag.

Ita markeerde de kraai en ging het land op.
Ze kon er amper vooruit komen (pijnlijke nagels) en na 1/3 van de afstand gaf ze het een beetje op.
Week af naar de zijkant en begon wat moedeloos te scharrelen.
Het kostte enige moeite om haar terug te halen en een volgende poging om haar richting die gemarkeerde kraai te krijgen mislukte.
Toen heb ik haar opzij gestuurd richting haag (maar een klein stuk geploegd veld en dan grasrand) en kreeg haar naar rechts langs de haag richting kraai.
De wind stond gunstig en als ze bij de kraai kwam zou ze gegarandeerd verwaaiing krijgen.
Ze trok aanvankelijk vrij vlot door en ik zag de kraai al bijna binnen komen ………………..
Toen liep de helper vanaf achteren naar voren op het pad langs de haag om de reeds geapporteerde kraaien op te halen voor de volgende ronde. :?
Ita sloot bij hem aan en liep terug.

Toen was de tijd om.
Dus niets binnen.

Proef 2
Waterjacht

Afbeelding

Kijkend op deze foto werd gewerkt van rechts onder naar het gebied tussen de twee rechter vijvers voor de gans.

We komen aan bij een waterjacht waar een gans is geschoten die aan de overkant van de vijver net voor het riet is gevallen.
Ook is er volgens zeggen, een eerder geschoten meerkoet rechts van ons nog zoek.

De waterkant bevatte veel betonnen plateautjes en Ita aarzelde even om te kijken waar ze het water in moest, maar toen ging ze er toch in ………….. en keerde halverwege om en kwam terug.
Opnieuw ingezet en toen ging ze over en na wat zoeken (dirigeren lukt ons niet zo best) vond ze de gans en kwam om de vijver heen met de gans terug.
Daarna kon ik haar aan onze kant gemakkelijk langs de rand van de vijver vooruit sturen en na mijn zoekopdracht vond ze redelijk snel de meerkoet en kwam er mee terug.

Dit was voor haar een proef waar ze wat mee kan, dus het lukte en haar vertrouwen werd weer wat opgevijzeld.
De vijver was een van de forellenvijvers.
Er waren diverse honden die halverwege overzwemmen omkeerden en er waren ook honden die niet over te sturen waren.
Misschien is het wel een griezelig gevoel als ze die vissen af en toe tegen hun poten voelen?

Proef 3
Geschoten roofwild.

Afbeelding

Links van ons is een konijn geschoten en moet ergens aan het einde van de haag liggen.
Zodra ik Ita heb ingezet klinkt er een schot rechts van ons. Daar wordt een vos geschoten.

Ik stuurde Ita vooruit langs de haag.
Halverwege week ze af en ging de ruigte in.
Daar kon ik haar niet meer zien.
Na even wachten heb ik haar terug geroepen en uiteindelijk ben ik er in geslaagd om haar zo ver vooruit te krijgen dat ze het konijn na een “zoek”kon vinden.
Ze kwam hinkend terug, één achterpoot omhoog.
Er was geen tijd meer voor de vos.

Ik heb de poot nagekeken en bevoeld, maar ik kon niets vinden.
Wel wat rauw tussen de voetkussentjes.
En het lopen op een veld vol distels en brandnetels die door het mooie weer de grond uit waren gekomen heeft haar misschien parten gespeeld.
Het “vuur” ontbrak bij Ita om daar doorheen te lopen.

Na de middagpauze begonnen we met proef 4
Markeren op schot.

Afbeelding

Weer dezelfde vijver maar nu was de inzet plek rechts boven naast de bovenste vijver.

Er worden twee stuks waterwild geschoten.
Een stuk valt hoorbaar op het water en het andere wild moet achter de vijver liggen.
Vanaf de inzetplek is niet te zien wat de hond doet nadat je hem hebt weggestuurd.

Op de knal en de plons vertrok Ita goed en ze kwam met een eend uit het water terug.
Daarna moest ik haar vooruit sturen zodat ze om de (voor mij onzichtbare) vijver heen zou lopen om daar het tweede stuk wild te halen.
Ik stuurde haar en ze ging (hoorde ik naderhand) uitstekend vooruit en om de vijver heen.
Ze kreeg alleen geen verwaaiing en kwam terug zonder eend.
Daarna ging ze nog wel zoeken, maar niet meer op die plaats want daar was ze al geweest.

Dus één stuk binnen en een stuk gemist.

Proef 5
Konijnenjacht bij de berg.

Afbeelding

Eerder op de dag is er een konijnenjacht geweest op/achter/lans een hoge berg houtafval in de buurt van een heg.
Er missen nog twee konijnen en een duif.
Wij moeten dat wild dus opzoeken.

De inzetplek was heel dicht bij de berg houtafval.
Daar lagen de konijnen en in de haag daar bij hing ergens een duif.
Ita haalde alle drie de apporten ruim binnen de gestelde tijd op.
Dat was dus weer een goede actie.

Proef 6
Een dubbele markeer gevolgd door een verloren zoek.

Afbeelding

We staan op post en voor ons gezien naar rechts aan het eind van het veld (de zelfde ruigte met hoge begroeiing, brandnetels en distels waar ook proef 3 was) wordt een doublet meerkoet/kraai geschoten.
De duif ligt al aan de rand van het veld recht voor ons uit (dus dwars door de ruigte heen sturen).

Na het schot ging Ita even die kant op en liep vervolgens wat moedeloos rond te scharrelen tussen de begroeiing.
Er kwam niet van terecht en nadat ik haar nog een paar keer de richting heb aangegeven hebben we maar een pint achter de proef gezet.

Het was een hopeloze zaak om haar ook maar in de buurt van een apport te krijgen.

Om de dag toch nog een beetje goed af te sluiten (een volledig mislukte oefening als laatste is niet handig) heeft een kennis langs de rand van het weggetje een hazendummy voor Ita opgegooid.
Die heeft Ita braaf gehaald, zodat ik daar voor kon belonen.

Ik hoorde van keurmeesters een paar keer dat Ita tijdens het zoeken stil stond en dus niet echt bezig was.
Daar heb ik nog eens over nagedacht.
Ik denk dat ze wel aan het zoeken was, maar met haar ogen.
En in de ruigte van proef 3 en 6 kon ze daar eigenlijk niets mee bereiken.
Doelbewust gebruik maken van de wind had haar wel naar de apporten geleid.
Nu was ze compleet machteloos en moedeloos omdat ze niet wist wat te doen.
Het ruige veld zag er overal eigenlijk gelijk uit, dus de wind gebruiken was noodzaak.
Ik hoorde later een keurmeester zeggen dat er vrijwel geen een hond was die het doublet markeerde en gericht ophaalde.
Bijna alle honden die de apporten wel binnen brachten (en dat waren lang niet alle honden) hebben “verloren” gezocht.

Deze zomer ga ik weer een nieuwe poging ondernemen om Ita te leren de wind te gebruiken met haar zoekwerk.
Hopelijk lukt het daarna beter om in zulke terreinen te zoeken.
Even afgezien van distels en brandnetels dan
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Artemisproef NOJG Gelderland

Ongelezen bericht door Lunatic »

Jammer dat Ita niet alles binnen had, maar wel weer een ervaring rijker :ok:
Ik weet niet of je dat al met Ita gedaan heb, maar ik ben met Doran vanaf dat hij 8 weken was door allerhande barrieres gaan wandelen, brandnetels, bramenstruiken, akkers, maisvleden, noem het maar op. Brandnetels vind hij tijdens het wandelen nog steeds niet leuk, daar loopt hij liever omheen of springt er overheen :F: maar tijdens het werken zal het hem een worst wezen...wij hadden zaterdag ook een wedstrijd, bij 1 van de proeven moest hij zoeken in een greppel vol bramenstruiken en brandnetels, dit deed hij keurig, toen hij terug kwam zaten er 2 takken in zijn poot vast, heeft hij volgens mij niet eens gemerkt :8):
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief

Ik doe dat struinen door dergelijke gewassen inderdaad ook geregeld.
Ita stormt door de bramenstruiken alsof het gras is (ze kan er soms konijnen vinden :8): ) en zoeken in de maïs laat ik haar ook doen als die weer hoog staat na de zomer.

Ik denk dat ik die omgeploegde klei akkers wat vaker moet oefenen (als ik de kans krijg) en dan de afstanden geleidelijk opbouwen?
Ita heeft wel op klei gewerkt, maar niet zo ver weg als nu het geval was.

Brandnetels geeft Ita niet zo veel om als ze hoger staan.
Deze net uit de grond komende brandnetels en distels komen echt tussen de voetkussentjes en die waren bij haar al wat rauw (van de klei misschien?).

En de passie ontbrak zaterdag ook wat.
Ze was niet zo fel als anders.
Zeker niet na een tijd wachten in de wachtkamer die daar pal op de zon lag en uit de wind.
Ze was misschien ook mede daardoor wat sloom.
Ik wilde haar wat laten afkoelen in een greppel met wat water, maar ze sprong steeds over de greppel heen :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ja als je de kans krijgt, zou ik idd lekker doo/over de klei akkers gaan banjeren met haar en daar misschien af en toe een apportje doen, kwaad kan het iig nooit.

Pff ja de warmte in de wachtkamer zal idd niet echt geholpen hebben, bij ons was het 23 graden zaterdag, wij zijn iedere keer bewust in de schaduw gaan zitten, hebben gewoon steeds een nieuwe wachtkamer gemaakt :mrgreen:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat een uitdagende proeven. Er zaten genoeg moeilijke dingen in als ik het zo lees. Alles werd wel zo'n beetje gevraagd van je hond.

Wel een lastig mankement denk ik om te trainen. Rowan werkt gelukkig heel goed met zijn neus. Markeren doet hij ook super, maar hij zal eerder op zijn neus vertrouwen, dan op zijn ogen. Is dat ook een verschil tussen staande honden en retrievers? Of meer per individu?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:Wat een uitdagende proeven. Er zaten genoeg moeilijke dingen in als ik het zo lees. Alles werd wel zo'n beetje gevraagd van je hond.

Wel een lastig mankement denk ik om te trainen. Rowan werkt gelukkig heel goed met zijn neus. Markeren doet hij ook super, maar hij zal eerder op zijn neus vertrouwen, dan op zijn ogen. Is dat ook een verschil tussen staande honden en retrievers? Of meer per individu?
Dat is per individu verschillend
Lees het boek van Anke Bogaerts er maar eens op na
"De Drie Karakters" :wink:

Rana is/was een echte "op de wind" werker.
Haar neus stond constant open op vinden van verwaaiing, heel doelbewust.
Ze liet zich bij het zoeken ook vaak van de wind afzakken om dan tegen de wind in slagen te maken tot ze gevonden had.

Ita is een "ogenhond" zoals Anke dat noemt.
Daar moet je bij de training rekening mee houden, maar dat is te weinig gebeurd.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Meende mij te herinneren dat zij dat onderscheid maakte. Maar heb het boek er bij gepakt en je kan de verschillende retrievers grofweg indelen in de drie karakters. Dat dat niet altijd klopt en het dus echt individueel is, blijkt wel bij Rowan.

Een golden retriever zal vaak een gevoelshond zijn. Nu is Rowan ook een echte ogenhond. Hij ziet alles en onthoudt alles. Markeren kan hij echt super. Gelukkig heeft hij wel geleerd om ook op zijn neus te vertrouwen en maakt dus ook echt bewust gebruik van de verwaaiing, maar kan ook heel druk zijn. Daarnaast heeft hij ook wel wat trekjes van een gevoelshond, onzeker als hij het niet snapt en boos worden op hem is een verschrikkelijke straf voor hem.

Ita is denk ik ook naast ogenhond, een gevoelshondje of niet? Als ik je verhaal lees, dan haal ik dat er wel uit. Dus nu veel trainen op succes met apportjes waar ze haar neus voor moet gebruiken?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Dat klopt Yvette, Ita is ogenhond en gevoelshond.

Ik verstop tegenwoordig veel apportjes.
Er ligt blad overheen, het hangt in een boom of ligt verscholen tussen takkebossen e.d.
En ik ben weer van voren af aan begonnen met werken op zijwind.

Ita pakt wel verwaiing op hoor als die er is, alleen ze zoekt het niet bewust op.
En dat zou ik haar graag willen leren.
Het scheelt zoveel tijd als je niet achter elke boom hoeft te kijken of er wat ligt :mrgreen:

Van de zomer als het gras weer hoog staat laat ik haar tegen de wind in werken (slagen maken zoals bij het veldwerk) en dan loop ik samen met haar op tot ze dummy's of wild vind in het hoge gras.
Als dat knopje maar eens om wil zijn we een heel eind verder :wink:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mooie maar vooral ook pittige proeven!
Jammer dat het niet helemaal soepel ging maar jullie zijn toch weer een ervaring rijker :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mooie maar vooral ook pittige proeven!
Jammer dat het niet helemaal soepel ging maar jullie zijn toch weer een ervaring rijker :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief

Zo is het :ok:
Elke proef is een ervaring waar we weer wat mee kunnen doen. :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”