Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vragen over Sheltie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Re: Vragen over Sheltie

Ongelezen bericht door fleurie »

Kruimel53 schreef: Als ik boos word is hij helemaal ontdaan maar z'n bek gaat gewoon door met herrie produceren. Alsof het van z'n oren of ogen rechtstreeks naar z'n blafkbekkie gaat zonder tussenkomst van de eventuele hersens. Hij heeft volgens mij helemaal niet in de gaten dat hij kabaal produceert.
:LOL: geweldig hoe je het beschrijft
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Vragen over Sheltie

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Lysette schreef:Je zou ook eens op een behendigheidswedstrijd kunnen gaan kijken. Daar lopen ook meestal heel wat shelties. Op www.nimble.nl zie je waar cyno wedstrijden zijn. Ik zou dan bij de B of C- medium gaan kijken, daar lopen er meestal meer dan in de A.

Bij vrijwel elke behendigheidstraining zit ik wel bij shelties in de groep en ik vind ze wisselend. Sommige hebben echt power en willen graag, andere zijn van iedere scheet onder de indruk. Hoef denk ik niet te zeggen welke ik het leukste vind :mrgreen: Maar wat ze allemaal doen is blaffen, en niet te zuinig ook :schrik:

Ik beken :engel:
Tristan is bezeten op het spelletje maar daardoor ook wat ongecontroleerd.
Merlijn vind het ook zeker leuk maar is "bedachtzamer".

Merlijn echter is naar andere reuen een drama (dat is niet "des shelties"); Tristan is vriendelijk, wat voorzichtiger, outgoing, maar gereserveerd naar mensen.

Zoals bij elk ras moet je het wel "treffen" met werklust. Natuurlijk kun je daartoe je fokker en lijnen wat selecteren; maar Merlijn is qua behoefte aan sport anders dan Tristan. Merlijn doet graag denkspelletjes, wil merkbaar de dingen goed doen, is bedachtzaam in zijn training, lijkt daar soms zelfs over na te denken (behendigheid en andere dingen).
Tristan is 1 bonkje werklust, maar vind denkspelletjes minder; hij wel lichamelijk actief zijn.

Ik opteer voor "recreatief nivo" en vind het zo prima, maar je kunt er niet standaard van uitgaan dat elke sheltie behendigheid leuk vind. Of flyball, of doggydance oid.
Veel wel, maar zeker niet allemaal. Nou hangt dat ook af van de "leukheid" van je training ;-) en dat is wel meteen een issue; ga zeker voor een vriendelijke, stimulerende training. Ik zweer bij clickertraining maar goed, dat is individueel.

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”