Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

missende tanden en fokken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2

Re: missende tanden en fokken

Ongelezen bericht door mim »

Maeve schreef:Het valt me op dat heel veel DC's een zwakke rug hebben (zadelrug, te lang in lendenen) en vaak extreem steil. Weet niet wat de rasstandaard vraagt qua hoeking, maar ik vind ze er over het algemeen niet heel gezond uit zien. Mits dat verhaal met die premolaren - skelet niet zo ernstig schijnt te zijn zoals het beschreven werd, zou ik persoonlijk de algemene lichaamsbouw belangrijker vinden (en daarmee ook de gezondheid).

Wat betreft dat gebit, ik geloof (weet niet zeker) dat het ging om pups die vanaf de geboorte die elementen al missen.

Ja, want als ze bij de geboorte die elementen niet missen, hadden ze ze wel gehad :19:
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Vreemd dat een hond kampioen kan worden als volgens de rasstandaard het ontbreken van P4's als fokuitsluitend wordt gezien.

Mijn hond is door de vorige eigenaar in België en bij een Belgische fokker gekocht met het doel om hem als dekreu te gebruiken. Mijn reu mist echter P1 en P2 en is daardoor nooit door de aankeuring gekomen. Op de clubmatch is hij gekeurd en heeft hij 3U gekregen, met als aantekening in zijn keurrapport dat het gebit prima was. :mrgreen:

Zelf merk ik wel dat onze hond niet goed helemaal goed kan kauwen / vlees scheuren, dus barfen zit er niet in. Hij redt zich wel prima met eten, maar een penslap of ander groot stuk vlees krijgt hij niet weg.
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Mijn Elsa mist een P2 en toch hoop ik met haar een nestje te kunnen krijgen. Ik heb een hele mooie reu uitgezocht die compleet is en ook compleet vererft, maar daar heb ik niet als eerste op gelet, ik heb eerst gekeken naar zijn bouw, karakter en hoe hij vererft, dat allemaal vind ik vele malen belangrijker dan het missen van bijv. een P2.
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

vania schreef:
Wilma schreef:
vania schreef:
Maeve schreef:Ik vind het twijfelachtig.
Heb ooit eens gehoord dat de premolaren in dezelfde fase van de dracht worden gevormd als het skelet. Ofwel, bij missende premolaren is ook kans op fouten in het skelet. Als dat zo is, vind ik het iets om heel streng mee te zijn.

Als het volgens de rasstandaard niet is toegestaan, vind ik het wel wat gek dat zo'n hond nog een Utje zou scoren.
Maar goed, niet lullig bedoelt maar ik zie bij de DC andere verbeterpunten die ik belangrijker zou vinden :engel:
Ik heb geen flauw idee hoe het gaat met de tanden van honden
ik vond het zelf heel raar dat 1 van de pups 2 kiezen miste op 9 maanden, terwijl ze op 8 weken (toen ze gehaald werd) wel gewoon haar hele gebit had, maar hoe zou dat dan zijn bij het geen jij gehoord hebt?
zij miste dus geen tanden met het puppen gebit, maar met haar volwassen gebit dus wel?

ff voor de nieuwsgierigheid :engel: wat zou jij dan bv aan de DC verbeteren?
Een pup heeft met een leeftijd van 8 weken niet een heel gebit hoor, dus niet alle 42 elementen. :wink:
Welke missen ze dan op 8 weken?
Ik kan mij niet herinneren dat zij tanden miste, toch zeker niet degene die ze nu mist :denken:
Bron: http://www.hondenpage.com/honden-encycl ... -Gebit.php
Onderstaand schema geeft aan wanneer bij de hond welke tanden doorkomen:

Hoektanden ziet men na 3 tot 4 weken.
De derde en vierde praemolaar verschijnen na 3 tot 4 weken.
De derde snijtand ontstaat op de leeftijd van 4 weken.
De twee binnenste snijtanden ontstaan op de leeftijd van 4 tot 5 weken.
De tweede praemolaar (P2) verschijnt na 4 tot 5 weken.
De eerste molaar verschijnt na circa 4 maanden.
De eerste praemolaar (P1) (de wolfskies) verschijnt eerst na 4 tot 5 maanden.
De snijtanden en hoektanden wisselen op de leeftijd van 4 tot 5 maanden.
De tweede molaar in de onderkaak verschijnt na 4½ tot 5 maanden.
De tweede molaar in de bovenkaak verschijnt na 5 tot 6 maanden.
De praemolaren wisselen als de hond 5 tot 6 maanden oud is.
De derde molaar verschijnt na 6 tot 7 maanden.
De vetgedrukte worden niet gewisseld en zitten dan ook niet in het melkgebit.
Deze komen op een wat latere leeftijd voor het eerst door.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Wilma schreef: Bron: http://www.hondenpage.com/honden-encycl ... -Gebit.php
Onderstaand schema geeft aan wanneer bij de hond welke tanden doorkomen:

Hoektanden ziet men na 3 tot 4 weken.
De derde en vierde praemolaar verschijnen na 3 tot 4 weken.
De derde snijtand ontstaat op de leeftijd van 4 weken.
De twee binnenste snijtanden ontstaan op de leeftijd van 4 tot 5 weken.
De tweede praemolaar (P2) verschijnt na 4 tot 5 weken.
De eerste molaar verschijnt na circa 4 maanden.
De eerste praemolaar (P1) (de wolfskies) verschijnt eerst na 4 tot 5 maanden.
De snijtanden en hoektanden wisselen op de leeftijd van 4 tot 5 maanden.
De tweede molaar in de onderkaak verschijnt na 4½ tot 5 maanden.
De tweede molaar in de bovenkaak verschijnt na 5 tot 6 maanden.
De praemolaren wisselen als de hond 5 tot 6 maanden oud is.
De derde molaar verschijnt na 6 tot 7 maanden.
De vetgedrukte worden niet gewisseld en zitten dan ook niet in het melkgebit.
Deze komen op een wat latere leeftijd voor het eerst door.
als ik het goed begrijp, dan komt de P4 door als ze ongeveer 3-4 weken oud zijn
het is juist die P4 die dat teefje mist, dus die zat er al wel toen ze op 8 weken wegging

wacht, nee ik zit naar de boven kaak te kijken en het is de onderkaak dat ik moet hebben :schrik:
volgens mij is het toch juist, het is de P net voor de 1ste Molairen
degene die ik rood gemaakt heb
Afbeelding
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Onze jongste had ook 2x een P4 in de onderkaak van het melkgebit. Na het wisselen kwamen deze ook niet terug.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Muk schreef:Vreemd dat een hond kampioen kan worden als volgens de rasstandaard het ontbreken van P4's als fokuitsluitend wordt gezien.

Mijn hond is door de vorige eigenaar in België en bij een Belgische fokker gekocht met het doel om hem als dekreu te gebruiken. Mijn reu mist echter P1 en P2 en is daardoor nooit door de aankeuring gekomen. Op de clubmatch is hij gekeurd en heeft hij 3U gekregen, met als aantekening in zijn keurrapport dat het gebit prima was. :mrgreen:

Zelf merk ik wel dat onze hond niet goed helemaal goed kan kauwen / vlees scheuren, dus barfen zit er niet in. Hij redt zich wel prima met eten, maar een penslap of ander groot stuk vlees krijgt hij niet weg.
Niets nieuws hoor.
Lopen meer kampioenen rond met een onder/bovenbeet ,varkensbek en gemis van P'tjes.

Dat gemis aan P wil ook nog wel eens per ras en tijds duur en land verschillen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
vania
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Dat gemis aan P wil ook nog wel eens per ras en tijds duur en land verschillen.
Hoe bedoel je dit?
als het een FCI erkend ras is, is het in elk land toch hetzelfde?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

vania schreef:
bouvierpoedel schreef: Dat gemis aan P wil ook nog wel eens per ras en tijds duur en land verschillen.
Hoe bedoel je dit?
Dat een ras een P4 mag missen en 2 jaar later mag dat niet meer maar dan wel de P3.
Dat het ene Ras een P mag missen maar het andere ras niet.
Kortsnuiten wor vanuit gegaan dat ze onderbeten moeten hebben en graag zelfs want dat geeft een gevoel dat die hond nog een goed geproportioneerde onderkaak heeft.
Dat in Nl [ FCI ] een P4 gemist mag worden wil niet zeggen dat ze dat ook accepteren in een ander land of andersom.
Ik ken honden die zijn in verschillende landen kampioen geworden met een bek vol scheve tanden .
Fokkers moeten dat schoonheids gedoe van show een loskoppelen van fokken.
Alleen je verbazing zegt al dat jij er ook veel te veel waarheid bij legt en de beoordeling die bij jou zou moeten liggen als fokker bij hun neer legt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

vania schreef:
Hoe bedoel je dit?
Hier kan ik alleen maar over de sheltie spreken, wanneer je je sheltie met een missende premolaar inschrijft in Duitsland (of bij een Duitse keurmeester) dan ben je gegarandeerd van een kwalificatie lager.
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
vania
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
vania schreef:
Hoe bedoel je dit?
Dat een ras een P4 mag missen en 2 jaar later mag dat niet meer maar dan wel de P3.
Dat het ene Ras een P mag missen maar het andere ras niet.
Kortsnuiten wor vanuit gegaan dat ze onderbeten moeten hebben en graag zelfs want dat geeft een gevoel dat die hond nog een goed geproportioneerde onderkaak heeft.
Dat in Nl [ FCI ] een P4 gemist mag worden wil niet zeggen dat ze dat ook accepteren in een ander land of andersom.
Ik ken honden die zijn in verschillende landen kampioen geworden met een bek vol scheve tanden .
Fokkers moeten dat schoonheids gedoe van show een loskoppelen van fokken.
Alleen je verbazing zegt al dat jij er ook veel te veel waarheid bij legt en de beoordeling die bij jou zou moeten liggen als fokker bij hun neer legt.

Maar als ik ff bij de DC blijf, daar is het al sinds 2001 dat ze enkel en alleen de P1's mogen missen, ook in de "nieuwe" rasstandaard van vorig jaar

Ik hecht niet aan alles wat onder schoonheid valt veel waarde hoor, maar wel aan die punten waar een hond last van kan hebben, of hij wel of niet goed op show scoort maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit
zo vind ik deze reu ( http://worldpedigree.clubdogocanario.ru/dog/id/271) helemaal niets, ondanks dat hij al 3 x Wereldkampioen is geworden, zijn achterhand is in mijn ogen te steil
En vind ik deze reu ( http://worldpedigree.clubdogocanario.ru/dog/id/1789) geweldig, ondanks zijn oogkleurfout (ogen zijn te licht)

Dat ik niet voor de reu uit Frankrijk gaat heeft eigenlijk maar heel weinig te maken met het missen van een aantal van zijn tanden, maar eerder dat zijn lijnen al extreem veel gebruikt zijn en er keuze genoeg is, ook al moet je daar verder voor reizen
Afbeelding
vania
Zeer actief

Esther1963 schreef:
vania schreef:
Hoe bedoel je dit?
Hier kan ik alleen maar over de sheltie spreken, wanneer je je sheltie met een missende premolaar inschrijft in Duitsland (of bij een Duitse keurmeester) dan ben je gegarandeerd van een kwalificatie lager.
Dat snap ik dan weer niet goed, maar ik weet ook niet wat wel of niet mag bij de Sheltie
voor zover ik weet is het bij de DC allemaal hetzelfde, alhoewel je bij de Monografica in Spanje lager geplaatst word als je hond zijn oren niet gecoupeerd zijn :schrik:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”