Als mijn chef mij domineert zal ik niet zomaar doen wat hij zegt, want bij zo'n baas wil ik helemaal niet werken.cuatro schreef:
Je moet inderdaad doen wat hij zegt, maar mijn gemoedstoestand is wel heel goed.
Een collega kan ook dominant naar je doen, en proberen dat je naar hem luistert als je dan zelfverzekerd genoeg bent zul je dat niet zo gauw doen.
dat zijn toch twee compleet verschillende uitgangspunten?
je chef is je chef en hoe hij zich ook opstelt, uiteindelijk zul je moeten doen wat hij vindt dat je moet doen
je collega staat op hetzelfde plan als jijzelf, onder je chef dus en of je je wat aan zijn/haar grote bek gelegen laat liggen ligt aan jou.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stof tot nadenken over dominantie ...
Moderator: moderatorteam
- cuatro
- Actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
- Aantal honden: 4
Re: Stof tot nadenken over dominantie ...
groetjes monique
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
dat is dan jouw vrije keus, maar is wel het gevolg van het feit dat je niet doet wat hij van je wilcuatro schreef:Als mijn chef mij domineert zal ik niet zomaar doen wat hij zegt, want bij zo'n baas wil ik helemaal niet werken.cuatro schreef:
Je moet inderdaad doen wat hij zegt, maar mijn gemoedstoestand is wel heel goed.
Een collega kan ook dominant naar je doen, en proberen dat je naar hem luistert als je dan zelfverzekerd genoeg bent zul je dat niet zo gauw doen.
dat zijn toch twee compleet verschillende uitgangspunten?
je chef is je chef en hoe hij zich ook opstelt, uiteindelijk zul je moeten doen wat hij vindt dat je moet doen
je collega staat op hetzelfde plan als jijzelf, onder je chef dus en of je je wat aan zijn/haar grote bek gelegen laat liggen ligt aan jou.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- cuatro
- Actief
- dagmar88
- Zeer actief
Cleva schreef:Ik heb op 4 honden maar één hond gekend die problematisch werd als je haar invloed gaf.
Met de rest is heel prima samen te leven en hoef ik het geheel niet de hele dag als Grote Baas geprezen te worden.
Ik pak de controle wel even als ik dat nodig acht maar zowel Dapper als Cleo als Eva kunnen heel prima zelf een wandeling initiëren of luid kankeren als ze van de bank af moeten zonder dat daarna tot agressie leidt.
Eva is een koulkleum en die komt omder de dekens als het fris is, dat betekent helemaal niet dat dan ineens een recht is geworden wat verdedigd wordt.
Je moet niet zo bang zijn. Dat wordt heus niet meteen muiterij.
Wat wel moet is duidelijk zijn in het weigeren. Anders wordt het een oeverloos zeuren.
Maar als mijn honden zeggen dat we naar buiten gaan dan gaan we.
Niet altijd lang maar als je moet pissen moet je pissen. Het lijkt me vreselijk om met een tiran samen te wonen die als je vraagt of je je mag ontlasten meteen brutaal gedoe vindt of er plezier in schept om jou je favoriete zitplek te ontzeggen.
Ik ben Hij die het Voer pakt, Kenner van Het Geheim van de openende deur.
Ik bén allang de baas.
Daar hoef je niet zo anaal gespannen over te doen, hoor.
Je moet niet voor je honden wijken. Dat zaait verwarring.
Maar dat is niet hetzelfde als overgeorganiseerd baasje spelen.
Als wolven en hond één ding gemeen hebben is het dat ze dus juist niet van de standaard instinctmatige gedragsregels zijn.
Daarom juist zijn wolven honden geworden en geen tamme wolven zoals dat met een tijger of een beer het geval is.
Maar nu is Niko erg op zoek naar zijn plaatsje hier in huis en kun je hem geen ruimte geven om zelf dingen uit te zoeken.
Komt vast wel, was met Spike in het begin hetzelfde.
Hij kende weinig grenzen en regels en vindt het moeilijk die te accepteren.
Met Charlie is het heel anders.
Ik houd, wanneer dat voor de hond ook mogelijk is, erg van eigen initiatief.
Lijkt me het verschil tussen de baas zijn en de baas spelen.cuatro schreef: Als mijn chef mij domineert zal ik niet zomaar doen wat hij zegt, want bij zo'n baas wil ik helemaal niet werken.
Laatste werkt voor mens en hond niet.
- cuatro
- Actief
Ja, dat snap ik.cuatro schreef:
Als mijn chef mij domineert zal ik niet zomaar doen wat hij zegt, want bij zo'n baas wil ik helemaal niet werken.
Lijkt me het verschil tussen de baas zijn en de baas spelen.
Laatste werkt voor mens en hond niet.
Ik heb het toch alleen maar naar de mens getrokken omdat ik hoopte dat ik dan mezelf duidelijker kon maken wat voor mij het verschil is tussen domineren en leiding geven.
groetjes monique
- S@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC. - Locatie: Schermer
grover schreef:Het zal best een interessant boekje zijn, maar ben ik de enige waarbij bepaalde pagina's ontbreken? Voor mij geen helder verhaal nu iig...
Alle pagina's zijn aanwezig hij is alleen super onhandig ingescand, pagina 6 staat bijvoorbeeld redelijk onderaan in het pdf en pagina 5 redelijk rechts bovenaan. Dat is de reden dat ik dat ding uitgeprint heb en gevouwen tot een boekje om gewoon normaal te kunnen lezen.
Hier is ook de strekking te vinden: http://www.hond-en-co.nl/hond-wolf-dominantie.html
Ik weet niet meer wie de link gaf, maar bedankt deze ga ik opslaan en als ik geen koppijn meer heb even lezen: http://www.nonlineardogs.com/socialorganisation.html
The Social Organization of the Domestic Dog by Alexandra Semyonova