Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
verkadej schreef:Ik ben blij dat ze dat in Duitsland beter geregeld hebben. Daar mag je ze in het broed seizoen niet los laten, jachthond of niet.
Dat is gewoon verboden en terecht. Trouwens van de hondenschool mogen we ze ook niet los laten in het bos (in Nederland) alleen met een 10 meter lijn.
Maar hier (in het betreffende stuk) mag je ze dus ook niet loslaten
De schuld ligt gewoon met die tweebeners die blijkbaar niet kunnen lezen of die wel kunnen lezen en met hun enig andere aanwezige hersencel bedenken dat het voor hun niet geldt
verkadej schreef:Als je dat hier doet krijg je de jachers en opzichters achter je aan
en terecht
Je bedoelt jagers?
Ja,er moet wel wat te bejagen overblijven natuurlijk.
(nee,ik ben niet anti-jacht maar wel tegen de manier waarop er vaak gejaagd wordt.)
Uit het oog maar nooit uit het hart Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
verkadej schreef:Ik ben blij dat ze dat in Duitsland beter geregeld hebben. Daar mag je ze in het broed seizoen niet los laten, jachthond of niet.
Dat is gewoon verboden en terecht. Trouwens van de hondenschool mogen we ze ook niet los laten in het bos (in Nederland) alleen met een 10 meter lijn.
Maar hier (in het betreffende stuk) mag je ze dus ook niet loslaten
De schuld ligt gewoon met die tweebeners die blijkbaar niet kunnen lezen of die wel kunnen lezen en met hun enig andere aanwezige hersencel bedenken dat het voor hun niet geldt
Mijn honden lopen altijd los in een aanlijngebied, aan de andere kant zou ik tot tientallen kilometers in de omtrek geen losloopgebied weten. Niet als in niet dus.
Daar staat wel tegenover dat mijn honden niet mogen jagen, zelfs niet van het voetpad af mogen ..... en ook niet meer dan 10 tot 15 meter voor of achter mogen lopen. En ik heb nu dus twee jonge honden: en dat betekent dat ik de godganze wandeling loop terug te roepen, daar word je ook wel eens gek van. Gelukkig weet ik dat het ooit over zal gaan, daar wacht ik dan maar op.
Ik ben in het verleden wel door de Boswachter aangehouden en mocht met een "als ze allemaal zo zouden luisteren mochten ze allemaal loslopen" weer doorgaan. Maar wel met de waarschuwing dat er een dag kan komen dat ik "ter lering ende vermaak" een boete zal krijgen.
verkadej schreef:Als je dat hier doet krijg je de jachers en opzichters achter je aan
en terecht
Je bedoelt jagers?
Ja,er moet wel wat te bejagen overblijven natuurlijk.
(nee,ik ben niet anti-jacht maar wel tegen de manier waarop er vaak gejaagd wordt.)
Eens. Das een groep die ik zeker ook niet hoog heb.
Asta schreef:Ach hier in MIdden Delfland loopt een vrouw met 3 huskys, die jagen als roedel, die vrouw loopt ergens een km verder op. Konijnen, vossen burcht, alles word vermoord en gesloopt. En als je die vrouw aanspreekt kijkt ze je arrogant aan maar geeft niet eens antwoord
Ik zou daar melding van maken, zulke aso's horen niet in de vrije natuur thuis met de hond.
Ze richten schade aan in de natuur, en verzieken het voor alle andere hondenbezitters.
Ik heb me suf gebeld, de politie komt niet, en zelfs mijn oude werkgever tegen de tijd dat zij een boa in Midden-delfland hebben is die vrouw al foetsie, of miraculeus de honden ineens aan de riem.
Alsof ze het ruikt. ik bel altijd als ik wat zie, ja voor straatracers willen ze nog wel een keer komen, maar de rest, het interesseert de politie sowieso niet
Wat een asociale hondenbezitters heb je toch. Mensen die hun hond zo laten gaan dat het wild opgejaagd wordt en erger, horen helemaal geen hond te mogen bezitten. Dit tuig verknalt het voor andere hondenbezitters, want straks zal dat aanlijngebied misschien wel verboden gebied worden voor honden.
Of het jachthonden zijn of niet, maakt niet uit. Een jachthond jaagt meestal het wild op waarbij het wild zich ook lelijk kan verwonden. Maar ook andere rassen kunnen dit prima doen. Hopelijk betrappen de bevoegde instanties eens zo'n tok en mag die alle kosten betalen. Dan leren dit soort tokken het wel af, als je ze in de portemonnee treft.
Simpele regel instellen: honden mogen alleen los als ze onder appel staan.
Makkelijk te controleren: komen ze niet meteen als ze geroepen worden, ben je de sjaak.
Tara schreef:Alle honden jagen, en de grootste jagers zijn doorgaans degenen die het slechtst onder appel staan.
Die honden vind je in alle rasgroepen, en vermoedelijk nog het minst binnen de groep van jachthonden.
Juist omdat de meeste jachthondeneigenaars er op bedacht zijn dat hun hond een lage drempel tot jagen heeft.
Eeh nou, hier ben ik het toch echt niet mee eens Eigenlijk alle jachthonden die ik tegenkom gaan lekker hun eigen gang en het zal de baas ook wel worst wezen. Ik denk dat de bazen die heel serieus bezig zijn om dat jagen af te leren ver in de minderheid zijn.
Asta schreef:Ach hier in MIdden Delfland loopt een vrouw met 3 huskys, die jagen als roedel, die vrouw loopt ergens een km verder op. Konijnen, vossen burcht, alles word vermoord en gesloopt. En als je die vrouw aanspreekt kijkt ze je arrogant aan maar geeft niet eens antwoord
Ik zou daar melding van maken, zulke aso's horen niet in de vrije natuur thuis met de hond.
Ze richten schade aan in de natuur, en verzieken het voor alle andere hondenbezitters.
Ik heb me suf gebeld, de politie komt niet, en zelfs mijn oude werkgever tegen de tijd dat zij een boa in Midden-delfland hebben is die vrouw al foetsie, of miraculeus de honden ineens aan de riem.
Alsof ze het ruikt. ik bel altijd als ik wat zie, ja voor straatracers willen ze nog wel een keer komen, maar de rest, het interesseert de politie sowieso niet
Ik denk dat je daar de boswachter voor moet hebben, en anders zou je gewoon een keer kenteken moeten noteren.
Heb je ook gezien dat die honden daadwerkelijk wild grepen?
Yep een konijn wat ze te pakken kregen, en een vos bij een vossenburcht.En de jonkies niet, maar er waren kleintjes en na die 3 huksys zijn ze nooit meer gezien. Oh en een paar fazanten. En nog wat, maar geen idee wat het was, klein en wollig? Dat naast alles wat wegracet/ opvliegt/ water instuift etc.
Ik wandel er ook niet meer, heb die vrouw de laatste keer bijna klappen verkocht toen ze weer rolde met haar ogen de stoom kwam uit mijn oren.
Er is geen boswachter, maar boa's maar tegen de tijd dat zij er zijn is ze foetsie. En volgens mij woont ze vlakbij want er staat nooit 1 en dezelfde auto als zij er liep. Dus ik denk dat ze komt lopen.
Ja hoor, er zijn zat hondenbezitters, die hun lievelingen rustig laten barfen in de natuur. Ze schamen zich er zelfs niet voor.
In de kale duinen bij Appelscha laatst lammetjes dood gebeten door stropende honden.
Ze kunnen mij recht uitsteken als ik zie dat honden achter wild aan gaat. Als je er wat van zegt krijg je een grote bek op de koop toe.
Zulke mensen gun ik een welverdiende boete.
Vooral in het het voorjaar kunnen loslopende honden veel verstoren. Denk aan de grondbroeders.
tekkel schreef:het lullige is dat er straks nergens meer honden los mogen lopen
dat vind ik altijd zo'n rare redenatie.
Dit alles gebeurde al in een gebied waar honden aangelijnd hoorden te zijn. Dat zegt dus al iets over de personen die hun hond hier niet alleen los lieten, maar ook nog eens hun gang laten gaan. Wat hebben mensen die wel netjes losloopgebieden opzoeken hier dan mee van doen? Laten ze de mensen aanpakken die hun honden zo de vrijheid geven. Want als je 1 ding kunt nagaan is dat t nu net deze mensen zijn zie op een verbodsbord niets uit doen..
@Suuz, daar heb je idd gelijk in, dat de lopers nog net potentieel een tandje erger kunnen zijn...
Helaas klopt de redenatie wel.
Slecht nieuws over loslopende honden (al dan niet toegestaan) speelt sterk mee als er ambtenaren rond de tafel de kaart met losloopgebieden invullen.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne. Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Biet schreef:Of Bull Mastiffs weer gaan trainen en inzetten tegen stropende honden.
Wordt het ook heel inzichtelijk van wat honden kunnen doen met andere beestjes.
En wij kunnen doen om dit te voorkomen.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Biet schreef:Of Bull Mastiffs weer gaan trainen en inzetten tegen stropende honden.
Wordt het ook heel inzichtelijk van wat honden kunnen doen met andere beestjes.
En wij kunnen doen om dit te voorkomen.
Ach ja, veel dingen draaien om motivatie.
Zal dan nog wel eens druk kunnen worden op de hondenscholen.
Hier ook al meermaals zo’n poot door de spaniel binnengebracht. Ging altijd uit van zweetspoortraining maar de gedachte stropers klinkt logischer.
Even ter info voor onze Bambi-liefhebbers. Binnenkort in ons natuurtheater reekalfjes dus gooi Fikkie maar heerlijk los. Losloopgebied of aanlijngebied.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Dat honden los lopen is ook niet een probleem: wild ontwijkt ze wel en komt dan later wel terug.
Zie hier ook veel wild, ook in de gebieden die druk bezocht worden.
Honden die gaan jagen (hetzen) en dan niet terug gefloten (kunnen) worden, zorgen voor de narigheid.
Lijkt me dat je als eigenaar, als je je honden regelmatig uit het zicht hebt en ze niet terug kan roepen, zou moeten snappen dat dat niet ok is.
Ik schrik regelmatig van het aantal mensen (ook eigenaren van jachthonden) dat denkt dat jachthonden nou eenmaal achter wild aangaan. Omdat het een jachthond is.
Het aantal mensen dat wéét dat jagen niet iets is wat een jachthond in z'n eentje hoort te doen is zwaar in de minderheid, heb ik de indruk.
Verder is hetzen iets wat niet zozeer rasgebonden is. Het is natuurlijk gedrag voor een, van oorsprong, jagende soort.
Ooit was de neiging om samen te werken net zo belangrijk voor een jachthond als passie. Ik heb wel eens de indruk dat die balans aan het verschuiven is, dat wel.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen. Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Vandaar mijn voorstel met de Bull Mastiffs.
Om het probleem weer daar te krijgen waar het probleem ook echt zit.
(en een ijdele hoop om fokkers te motiveren honden te fokken die kunnen werken, ipv alleen maar punten scoren op een show).
Maar het gaat 'm waarschijnlijk toch niet worden, is veel te praktisch voor ons regeltjesland.
Biet schreef:Dat honden los lopen is ook niet een probleem: wild ontwijkt ze wel en komt dan later wel terug.
Zie hier ook veel wild, ook in de gebieden die druk bezocht worden.
Honden die gaan jagen (hetzen) en dan niet terug gefloten (kunnen) worden, zorgen voor de narigheid.
Lijkt me dat je als eigenaar, als je je honden regelmatig uit het zicht hebt en ze niet terug kan roepen, zou moeten snappen dat dat niet ok is.
Ik vind dat prima ok hoor dat ze hun neuzen trainen op de hazen, sterker nog, ik ben niet anders gewend... maar wel afhankelijk van waar we zijn. . Ik laat ze zeker niet overal los, want dan ben ik 3 uur aan het wachten op ze
Laatst gewijzigd door Suuz! op 21 apr 2012 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Jaap* schreef:Ik schrik regelmatig van het aantal mensen (ook eigenaren van jachthonden) dat denkt dat jachthonden nou eenmaal achter wild aangaan. Omdat het een jachthond is.
Het aantal mensen dat wéét dat jagen niet iets is wat een jachthond in z'n eentje hoort te doen is zwaar in de minderheid, heb ik de indruk.
Verder is hetzen iets wat niet zozeer rasgebonden is. Het is natuurlijk gedrag voor een, van oorsprong, jagende soort.
Ooit was de neiging om samen te werken net zo belangrijk voor een jachthond als passie. Ik heb wel eens de indruk dat die balans aan het verschuiven is, dat wel.
maar dat geldt natuurlijk niet voor de lopende jachthonden (oké, felix loopt ook wel en die van mij ook ) en waar die vroeger zo goed als alleen maar in jagershanden zaten zie je die nu ook steeds vaker als huishond.
niks mis mee zolang die bazen dan ook weten wat ze in handen hebben.
Dat klopt, maar ik heb toch een beetje het idee dat lopende honden minder snel op zicht zullen gaan hetzen dan andere honden.
Een lopende hond zal weliswaar een spoor uit willen lopen en daar hardnekkig mee bezig blijven, maar op de een of andere manier zie ik zo'n hond minder snel een ree stellen dan een ander soort (jacht)hond.
dat zou ik niet zo durven zeggen, nogal wat van die neusjagers worden ook verondersteld everzwijnen te stellen (en doen dat ook met veel plezier).
Dat zie ik mijn gbgv's dan weer niet doen. maar ik zal eens informeren bij ons, of dat ook gebeurd dat stellen, binnen de jacht. Mijn lopende honden werken puur het spoor hardnekkig uit, maar daar blijft het dan ook bij. Ik heb ze nog nooit betrapt op ander soort jachtwerk
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Ik snap om te beginnen al niet dat je het leuk vind om op je eentje in het te bos te lopen, terwijl je hond een kilometer verderop god weet wat aan het doen is.
sTefaniA schreef:Ik snap om te beginnen al niet dat je het leuk vind om op je eentje in het te bos te lopen, terwijl je hond een kilometer verderop god weet wat aan het doen is.
Belangrijker is, of ik het snap Ik vind het heerlijk om mijn honden Joelend van plezier door het leesten te horen gaan. Om vervolgens stil te vallen zodra ze bij het hek aan komen, en dat konijn daar door heen geglipt is... Waarop mijn honden weer een nieuw spoor gaan volgen.
sTefaniA schreef:Ik snap om te beginnen al niet dat je het leuk vind om op je eentje in het te bos te lopen, terwijl je hond een kilometer verderop god weet wat aan het doen is.
Belangrijker is, of ik het snap Ik vind het heerlijk om mijn honden Joelend van plezier door het leesten te horen gaan. Om vervolgens stil te vallen zodra ze bij het hek aan komen, en dat konijn daar door heen geglipt is... Waarop mijn honden weer een nieuw spoor gaan volgen.
Ik vind het zelf vreselijk. Diesel is een keer achter een haas aan gegaan en die was op drie seconden verdwenen. Kon ik mooi wachten tot Diesel terug kwam. Ik zie er de leut ook niet van, andere dieren opjagen.
Diesel joelt niet, en hij luistert ook niet. Dus dan sta je daar in het bos, hopend dat je hond er nog terug komt en niet met zijn domme harses in een konijnenhol vast zit. Daarom blijft hij in het bos ook aan de lijn.
Vooral het feit dat het konijn door het hek heen schiet, slim als ie is. Maar mijn honden kunnen wel dat gene doen waar ze voor gefokt zijn zonder dat ze schade aan richten.
Op dit filmpje is Sorbonne op zoek naar een spoor wat ie vind, maar dat konijn is allang gevlogen
Waarop die dus ook zijn interesse weer verliest. Sorbonne was niet zo'n slimme jachthond.. die loeide bij alles, en was eigenlijk te lui om af te maken waar die aan begon, tenzij het konijn er net gelopen had, of hij er direct achteraan zat.
Ik heb wel eens op het bankje gezeten in het leesten, om mijn honden te zien jagen in de bramenstruiken. Het haasje/konijntje hupt de struiken uit, blijft op zijn gat zitten om zich heen kijkend. Mijn honden gaan joelend door de bosjes heen, zoeken zich wild, waarop het konijn denkt, hmm nu komen ze wel wat dicht bij, en gaat op gemak naar het hek toe hoppend, om 3 minuten later mijn honden uit de bosjes te zien komen, gillend over het spoor waar het konijn gelopen heeft, en tegen het hek aan te lopen, waar het konijn doorheen geglipt is, en rustig aan de andere kant bij wijze van zijn worteltje op zit te eten Dan kan je mij dus echt wegdragen.
En verder, ben ik er niet voor dat iedereen zijn honden dus maar overal los laat om te jagen. Ik heb niks tegen jacht, maar dan moet je wel weten wat je doet.