Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Toller...
Moderator: moderatorteam
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Toller...
Met de stagiaire dierverzorging werk ik aan rassenkennis en we bekijken de rasnamen. Daaruit maak je al veel op: waar komt'ie vandaan, welk werk deed hij, welke kleur, enzovoort. Heel leerzaam en soms mag ik zelf ook nadenken hahaha.
Wat ze dus niet kan vinden is waar het woordje toller voor staat bij de Duck Tolling Retriever. Wie helpt mij even zodat ik het maandag haarfijn kan uitleggen?
Wat ze dus niet kan vinden is waar het woordje toller voor staat bij de Duck Tolling Retriever. Wie helpt mij even zodat ik het maandag haarfijn kan uitleggen?
- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
- Aantal honden: 1
Re: Toller...
Het ras is afkomstig van het schiereiland Nova Scotia in het oosten van Canada. De honden werden gebruikt om eenden en ganzen te lokken door rondjes te draaien in het riet, waarbij hun pluimige staart de aandacht van het gevogelte in het water trok (duck tolling).
google is uw vriend
google is uw vriend
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
http://www.tollertales.nl/Ontstaan%20va ... toller.htm
Toller is gewoon volksmond afkorting lijkt me.
Toller is gewoon volksmond afkorting lijkt me.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Tolling is de manier van werken van de Toller. Betekend eigenlijk gewoon zoiets als lokken: ze lopen steeds op en neer langs de waterkant, maken daarbij geluid en af en toe is er een staartpunt te zien. Eenden zijn van zichzelf nieuwsgierige dieren en die komen daar op af. Dus ja, Toller is daar van afgeleid.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Helemaal fijn. De link met het Kooikerhondje hadden we al gelegd (waarom moet die een witte staart hebben? De Toller kan het ook met een rode hahaha) maar dat ''tollen' lokken betekent wist ik ook niet. Wel weer mooi passend in de naam'derterminatie'Maeve schreef:Tolling is de manier van werken van de Toller. Betekend eigenlijk gewoon zoiets als lokken: ze lopen steeds op en neer langs de waterkant, maken daarbij geluid en af en toe is er een staartpunt te zien. Eenden zijn van zichzelf nieuwsgierige dieren en die komen daar op af. Dus ja, Toller is daar van afgeleid.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
heel veel tollers hebben wel een witte pluim aan hun staart waarschijnlijk dat dat meer opvalt bij de eenden.Rosita Compagner schreef:Helemaal fijn. De link met het Kooikerhondje hadden we al gelegd (waarom moet die een witte staart hebben? De Toller kan het ook met een rode hahaha) maar dat ''tollen' lokken betekent wist ik ook niet. Wel weer mooi passend in de naam'derterminatie'Maeve schreef:Tolling is de manier van werken van de Toller. Betekend eigenlijk gewoon zoiets als lokken: ze lopen steeds op en neer langs de waterkant, maken daarbij geluid en af en toe is er een staartpunt te zien. Eenden zijn van zichzelf nieuwsgierige dieren en die komen daar op af. Dus ja, Toller is daar van afgeleid.
ellen
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Rosita Compagner schreef:Helemaal fijn. De link met het Kooikerhondje hadden we al gelegd (waarom moet die een witte staart hebben? De Toller kan het ook met een rode hahaha) maar dat ''tollen' lokken betekent wist ik ook niet. Wel weer mooi passend in de naam'derterminatie'Maeve schreef:Tolling is de manier van werken van de Toller. Betekend eigenlijk gewoon zoiets als lokken: ze lopen steeds op en neer langs de waterkant, maken daarbij geluid en af en toe is er een staartpunt te zien. Eenden zijn van zichzelf nieuwsgierige dieren en die komen daar op af. Dus ja, Toller is daar van afgeleid.
Eigenlijk is hij heel duidelijk. Nova Scotia: plaats van herkomst. Duck Tolling: het lokken van eenden. Nouja en Retriever spreekt voor zich
Een witte staart was vroeger wel gewenst om die reden, dat valt meer op. Maar bij een witte staart zie je vaak ook witte poten en dat is al snel te veel bij een Toller, daarom gaan veel mensen voor safe en selecteren op minimale witte aftekeningen.
- Kiran
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
Mijn toller heeft inderdaad ook een witte punt op zijn staart. En ook iets teveel wit op zijn rechter voor poot. Wel is het dan op de binnenkant dus het valt niet op. Maar de strenge keurmeesters die oplettend zijn rekenen hem hier wel zwaar op af ook al zijn ze over de rest zeer tevreden 

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik blijf dat zo belachelijk vinden. Een beetje teveel witKiran schreef:Mijn toller heeft inderdaad ook een witte punt op zijn staart. En ook iets teveel wit op zijn rechter voor poot. Wel is het dan op de binnenkant dus het valt niet op. Maar de strenge keurmeesters die oplettend zijn rekenen hem hier wel zwaar op af ook al zijn ze over de rest zeer tevreden
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ja, de gemiddelde toller in nederland wordt dan ook ingezet voor de jachtNanna schreef:Machie schreef: Ik blijf dat zo belachelijk vinden. Een beetje teveel witEenden blijken bang te zijn voor witte poten (laat ík dan maar helemáál niet naar Nova Scotia gaan
) dus dat moet uitgesloten worden van de fok. Stel je voor zeg.
Helemaal op een show is dat heeeeeel belangrijk
- Omega
- Zeer actief
Mijn teefje (xtoller) heeft witte voetjes, maar dat is niet de reden dat de eenden bang voor haar zijn..
Bovendien is ze er zeer kundig in om de witte pootjes een schutkleur te laten aannemen.
Om haar as tollen kan ze dan wel weer goed..
Bovendien is ze er zeer kundig in om de witte pootjes een schutkleur te laten aannemen.
Om haar as tollen kan ze dan wel weer goed..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is het ook!Machie schreef:Ik blijf dat zo belachelijk vinden. Een beetje teveel witKiran schreef:Mijn toller heeft inderdaad ook een witte punt op zijn staart. En ook iets teveel wit op zijn rechter voor poot. Wel is het dan op de binnenkant dus het valt niet op. Maar de strenge keurmeesters die oplettend zijn rekenen hem hier wel zwaar op af ook al zijn ze over de rest zeer tevreden
Ik weet ook niet wie hier in europa het geintroduceerd heeft maar volgens de rasstandaard is alleen diskwalificatie:
Wit op de schouders, rond de oren, achter op de nek, flanken of rug.
In de omschrijving staat wel dat het wit niet boven de polsen hoort te komen, maar staat dus niet vemeld als diskwalificatie. In canada (en een paar landen meer) zie je dus ook Tollers met soms heel veel wit kampioen worden
Hailey heeft ook teveel wit aan haar voorpoten, ze is wel multi kampioen en kan ook nog eens werken.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
- Kiran
- Zeer actief
Kiran is ook niet gediskwalificeerd maar kreeg om het te veel wit op zijn poot een M (matig)Cashel Vale schreef:Dat is het ook!Machie schreef:Ik blijf dat zo belachelijk vinden. Een beetje teveel witKiran schreef:Mijn toller heeft inderdaad ook een witte punt op zijn staart. En ook iets teveel wit op zijn rechter voor poot. Wel is het dan op de binnenkant dus het valt niet op. Maar de strenge keurmeesters die oplettend zijn rekenen hem hier wel zwaar op af ook al zijn ze over de rest zeer tevreden
Ik weet ook niet wie hier in europa het geintroduceerd heeft maar volgens de rasstandaard is alleen diskwalificatie:
Wit op de schouders, rond de oren, achter op de nek, flanken of rug.
In de omschrijving staat wel dat het wit niet boven de polsen hoort te komen, maar staat dus niet vemeld als diskwalificatie. In canada (en een paar landen meer) zie je dus ook Tollers met soms heel veel wit kampioen worden![]()
Hailey heeft ook teveel wit aan haar voorpoten, ze is wel multi kampioen en kan ook nog eens werken.
Dit is zoals het in het keurrapport staat :
gaat vrolijk door de ring maar omdat hij teveel wit heeft op zowel zijn voor als achterbenen kan ik hem niet meer dan deze kwalificatie geven, M
Oja de achterbenen en zijn andere voorpoot zit niet te veel wit
Maar goed ik maak er niet zo een punt van aangezien ik verder geen ambities met hem heb om te gaan fokken. Op het moment stond ik wel even van huh... Maar zijn werklust en wil to please is niks mis mee

- sjaak-k
- Zeer actief
Volgens mij was de keurmeester op de KCM vorig jaar sowieso niet echt fan van wit, of het nou aan de rasstandaard voldeed of niet.

- Kiran
- Zeer actief
Geen idee of ze fan was of nietsjaak-k schreef:Volgens mij was de keurmeester op de KCM vorig jaar sowieso niet echt fan van wit, of het nou aan de rasstandaard voldeed of niet.
Denk dat de mening van een keurmeester zeker meetelt, de een vind Kiran prachtig om zijn grove bone, de ander vind het weer te veel van het goede. Dat hou je denk ik toch met verschillende keurmeesters zoveel verschillende meningen

- sjaak-k
- Zeer actief
Nou, volgens mij is de mening van de keurmeester het enige wat telt als je je hond bij hem/haar voorbrengt hoorKiran schreef:Geen idee of ze fan was of nietsjaak-k schreef:Volgens mij was de keurmeester op de KCM vorig jaar sowieso niet echt fan van wit, of het nou aan de rasstandaard voldeed of niet.
Denk dat de mening van een keurmeester zeker meetelt, de een vind Kiran prachtig om zijn grove bone, de ander vind het weer te veel van het goede. Dat hou je denk ik toch met verschillende keurmeesters zoveel verschillende meningen

- Kiran
- Zeer actief
Gelukkig staat mijn eigen mening daar weer ver bovensjaak-k schreef:Nou, volgens mij is de mening van de keurmeester het enige wat telt als je je hond bij hem/haar voorbrengt hoorKiran schreef:Geen idee of ze fan was of nietsjaak-k schreef:Volgens mij was de keurmeester op de KCM vorig jaar sowieso niet echt fan van wit, of het nou aan de rasstandaard voldeed of niet.
Kiran is veruit de allermooiste

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
En zo hoort datKiran schreef:Gelukkig staat mijn eigen mening daar weer ver bovensjaak-k schreef:Nou, volgens mij is de mening van de keurmeester het enige wat telt als je je hond bij hem/haar voorbrengt hoorKiran schreef:Geen idee of ze fan was of nietsjaak-k schreef:Volgens mij was de keurmeester op de KCM vorig jaar sowieso niet echt fan van wit, of het nou aan de rasstandaard voldeed of niet.
Kiran is veruit de allermooiste
Ik vond de keurmeesters op de KCM afgelopen jaar inderdaad wat te streng met witte aftekeningen..iedereen zal zo zijn voorkeur hebben maar een lagere kwalificatie vanwege wit op het hoofd (wat gewoon is toegestaan) vind ik wat overdreven. Maar goed, zo zal je altijd keurmeesters hebben waar je beter niet bij kan showen.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Terwijl kate toch aardig wat wit heeft en met 10 maanden daar al clubkampioen werd

Groetjes Helma
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
De kooiker moet een witte staart hebben omdat dat de eenden lokt.Rosita Compagner schreef:Helemaal fijn. De link met het Kooikerhondje hadden we al gelegd (waarom moet die een witte staart hebben? De Toller kan het ook met een rode hahaha) maar dat ''tollen' lokken betekent wist ik ook niet. Wel weer mooi passend in de naam'derterminatie'
En het rood zou de eenden kalmeren.
Daarom moet de Kooiker dus ook een goede kleurverdeling hebben, hoewel een mantel dan weer ongewenst is.
De Toller had van oorsprong ook een witte staartpunt. En dat mag ook volgens de standaard, alleen wil men geen bont en dat is de reden dat wit in de nek en op de rug en flanken niet mag.
Waardoor dat is doorgeslagen is net zo'n vraag als waarom de teckel steeds kortere poten heeft gekregen.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, jij klaagt niet over de uitslagenCashel Vale schreef:Terwijl kate toch aardig wat wit heeft en met 10 maanden daar al clubkampioen werd![]()
Ik ook niet trouwens hoor, Nilo en Nolan vielen qua aftekeningen wel in de smaak. Maar ik heb die dag meerdere keurraporten gelezen waar een aftekening op het hoofd of grote borstvlek als nadelig werd beoordeelt. Dat vind ik wel weer jammer, dit stimuleert fokkers om te selecteren op effen rood, terwijl een Toller nou eenmaal rood én wit is. Die witte aftekeningen horen gewoon bij het ras, dat moet je er niet uit willen fokken.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat een goed fokker daar echt niet naar luistert. We hebben altijd tollers gehad met veel en weinig wit, en ik denk niet dat dit weg gaat door de mening van de keurmeester.Maeve schreef:Ja, jij klaagt niet over de uitslagenCashel Vale schreef:Terwijl kate toch aardig wat wit heeft en met 10 maanden daar al clubkampioen werd![]()
![]()
Ik ook niet trouwens hoor, Nilo en Nolan vielen qua aftekeningen wel in de smaak. Maar ik heb die dag meerdere keurraporten gelezen waar een aftekening op het hoofd of grote borstvlek als nadelig werd beoordeelt. Dat vind ik wel weer jammer, dit stimuleert fokkers om te selecteren op effen rood, terwijl een Toller nou eenmaal rood én wit is. Die witte aftekeningen horen gewoon bij het ras, dat moet je er niet uit willen fokken.
Groetjes Helma
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Na één keuring als dit niet, maar als de effen rode honden maar vaak genoeg winnen gaat men wel selecteren. Waarmee ik niet zeg dat dit gebeurt hoor, maar vind wel dat elke individu hier op mag lettenCashel Vale schreef:Ik denk dat een goed fokker daar echt niet naar luistert. We hebben altijd tollers gehad met veel en weinig wit, en ik denk niet dat dit weg gaat door de mening van de keurmeester.Maeve schreef:Ja, jij klaagt niet over de uitslagenCashel Vale schreef:Terwijl kate toch aardig wat wit heeft en met 10 maanden daar al clubkampioen werd![]()
![]()
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
- kipo
- Zeer actief
En dat zou alleen maar mogen als de mening van de keurmeester gebaseerd is op de rasstandaard en niet op zijn of haar eigen visie van die standaard. Vind ik.sjaak-k schreef:Nou, volgens mij is de mening van de keurmeester het enige wat telt als je je hond bij hem/haar voorbrengt hoorKiran schreef:Geen idee of ze fan was of nietsjaak-k schreef:Volgens mij was de keurmeester op de KCM vorig jaar sowieso niet echt fan van wit, of het nou aan de rasstandaard voldeed of niet.