Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Drama's met reeen door loslopende honden

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Drama's met reeen door loslopende honden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zie, op een landweggetje hier in de buurt, steeds vaker dat (verschillende) mensen hun hond uitlaten met de auto. Dat zijn gewoon gezonde jonge mensen :19:
En ze rijden dan zo snel dat de hond paniekerig achter de auto aan rent. Ik begrijp sinds vanavond overigens dat dat is omdat ze anders gaan snuffelen, en omdat die honden blijkbaar niet komen als ze geroepen worden is dat een probleem.
Op deze manier komen ze automatisch, omdat ze allang blij zijn dat ze weer bij de auto zijn als die stopt.
Het is een stukje van misschien een goeie kilometer, dus die honden worden wel een paar minuten lang uitgelaten :ok: :ugh:
Vol vooroordelen, en gelet op de onbestuurbaarheid van de hond, denk ik dan ook meteen dat zo'n hond hele dagen in "de bens" zit en het moet doen met deze paar minuten.
Vanavond zag ik een bruine soort ambull-achtige(?), waarvoor de auto dwars op de weg werd gezet toen die vent ons zag. Hond, na een paar honderd meter rennen dus, weer in de auto en weg wassie alweer :19:

Ook was er iemand, met een soort stabij, die blijkbaar wel begreep dat een hond daar niet genoeg aan heeft. Die zag ik zijn hond, na het achter de auto aanrennen, loslaten in een weiland. Terwijl er bij élke toegangs-dam een bord staat waarop in koeieletters te lezen is: Kwetsbaar broedgebied. Geen toegang. En dan nog een verboden toegangsbordje van SBB erbij.
En die hond maar hysterisch blaffend door dat weiland rennen :19:

Ik wil maar zeggen: Ik heb de gemiddelde hondenbezitter niet zo heel hoog zitten eigenlijk hoor. Ik bemerk veel benchmisbruik en onbegrip voor honden. Je komt alleen niet zoveel in contact met het gros van zulke hondenbezitters.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:Ik schrik regelmatig van het aantal mensen (ook eigenaren van jachthonden) dat denkt dat jachthonden nou eenmaal achter wild aangaan. Omdat het een jachthond is.
Het aantal mensen dat wéét dat jagen niet iets is wat een jachthond in z'n eentje hoort te doen is zwaar in de minderheid, heb ik de indruk.
Verder is hetzen iets wat niet zozeer rasgebonden is. Het is natuurlijk gedrag voor een, van oorsprong, jagende soort.
Ooit was de neiging om samen te werken net zo belangrijk voor een jachthond als passie. Ik heb wel eens de indruk dat die balans aan het verschuiven is, dat wel.
maar dat geldt natuurlijk niet voor de lopende jachthonden (oké, felix loopt ook wel en die van mij ook :F: ) en waar die vroeger zo goed als alleen maar in jagershanden zaten zie je die nu ook steeds vaker als huishond.
niks mis mee zolang die bazen dan ook weten wat ze in handen hebben.
Vanwege dat het mij teveel werk is ben ik van de disclaimer omtrent lange- en lopende honden afgestapt :wink:
Met "jachthonden" bedoel ik, zonder nadere berichtgeving: Retrievers; continentaal staande- en staande jachthonden :lees: :mrgreen:
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Ik denk dat veel mensen geen idee hebben hoeveel los lopende honden verstoren. Als Fikkie maar lekker kan rennen. Vooral in deze tijd van het jaar.
Blijkbaar vinden ze het nog leuk ook dat honden achter hazen of reeën hetzen.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Soms leest het wel verwarrend, dat jachthonden, aangezien er meerdere soorten zijn ;-) maar ik kijk vaak naar het onderschrift en wat degene zelf voor een hond heeft, en maak daar zelf al uit op of er een lopende of staande bedoeld wordt.

Ik bedoel met jachthonden zonder nadere berichtgeving uiteraard de lopende soort ;-)
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
nyckle
Zeer actief

Alle honden lopen. Alle honden kunnen jagen.
Suuz!
Zeer actief

nyckle schreef:Alle honden lopen. Alle honden kunnen jagen.
Maar niet alle honden kunnen lopen zoals een lopende hond behoort te lopen....:mrgreen:
Laatst gewijzigd door Suuz! op 22 apr 2012 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
Jaap*
Zeer actief

Jaja :mrgreen: Maar lópende honden, zoals de brakken bijvoorbeeld, zijn erop gefókt. Daar mag je niet zoveel van verwachten.
Van die honden niet dus. Die hebben we zelf zo gemaakt, tot zelfstandige drijvers :wink:
Suuz!
Zeer actief

Jaap* schreef:
Jaja :mrgreen: Maar lópende honden, zoals de brakken bijvoorbeeld, zijn erop gefókt. Daar mag je niet zoveel van verwachten.
Van die honden niet dus. Die hebben we zelf zo gemaakt, tot zelfstandige drijvers :wink:
Ik verwacht anders wel van ze dat ze lopen... :F:
Jaap*
Zeer actief

Suuz! schreef:
Jaap* schreef:
Dat is ook het enige wat ze kunnen :mrgreen:
En lawaai maken natuurlijk :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

Kells schreef:
Maar een voorstaande jachthond staat alleen voor. :wink:
Nou. Ik zie er ook wel eens eentje lopen, maar dat hebben ze afgekeken denk ik :mrgreen:
Suuz!
Zeer actief

Jaap* schreef:
Suuz! schreef:
Jaap* schreef:
Dat is ook het enige wat ze kunnen :mrgreen:
En lawaai maken natuurlijk :mrgreen:
:mep: :mep: :mep: Ze kunnen nog veel meer Jaap... echt waar :mrgreen: Alleen niet als ze een spoor hebben. Dan ben je lucht voor ze :mrgreen:

Dit filmpje vind ik dan wel weer mooi ... op 2 minuten ongeveer, of 2.10, komt er een haas voorbij zetten... en dan het gejoel er achteraan. Daar kan ik alleen maar met een brede glimlach naar kijken.

Ben ik nu een verschrikkelijk asociale hondeneigenaar? :schrik:
nyckle
Zeer actief

Dit is een jacht met brakken. De schoten hoor je niet. Maar jij bent op het moment dat je je honden laat gaan precies met het zelfde bezig. Je laat je honden jagen. Maakt mij niet uit hoor, maar als je een BOA tegen komt, ben je ongeveer €500 per jagende hond kwijt.
Wees dus voorzichtig met die joelers. Een boa hoort heel goed bij deze honden dat ze aan het jagen zijn.
Suuz!
Zeer actief

nyckle schreef:Dit is een jacht met brakken. De schoten hoor je niet. Maar jij bent op het moment dat je je honden laat gaan precies met het zelfde bezig. Je laat je honden jagen. Maakt mij niet uit hoor, maar als je een BOA tegen komt, ben je ongeveer €500 per jagende hond kwijt.
Wees dus voorzichtig met die joelers. Een boa hoort heel goed bij deze honden dat ze aan het jagen zijn.
Tegen de tijd dat die BOA in het leesten loopt... ;-)
En ja, dit is een jacht met brakken, en dus 'lopende honden' ;-)
nyckle
Zeer actief

Ik hoop dat je de wet van Murphy kent.
Jaap*
Zeer actief

Suuz! schreef:Ben ik nu een verschrikkelijk asociale hondeneigenaar? :schrik:
Ik vind het, met enkele uitzonderingen :wink: , prachtig als honden kunnen doen waarvoor ze zijn bedoeld. Als ze daar plezier in hebben.
Maar ik heb tegelijkertijd problemen met het loslaten van hetzende honden waar geen controle over is in een land als Nederland.
Al was het alleen maar om de beeldvorming. Ik ben één van die mensen die erg z'n best doet om te proberen niet te voldoen aan het waardeloze imago van hondenbezitters. Gewoon uit eigenbelang. Ik hecht erg veel waarde aan de relatieve vrijheid die je in Nederland nog hebt als hondenbezitter. Maar dat is maar een dun lijntje.
De meeste gebieden waar je als hondenbezitter graag vertoeft zijn in eigendom van natuurbeheerders. En mensen komen zelden bij zo'n beheerder melden dat ze zo'n voorkomende hondenbezitter zijn tegengekomen. Ze gaan alleen naar die beheerder toe om te melden dat er honden achter het wild aan hebben gezeten, of dat ze zijn lastiggevallen door honden, of dat er andere dieren zijn doodgebeten of honden met elkaar hebben gevochten.
En dat bepaald voor de meeste beheerders het beeld wat ze hebben van hondenbezitters. Dat mag onterecht zijn, maar zo is het wel.
En ik hoor steeds meer, en zie het ook echt gebeuren, dat gebieden steeds vaker worden aangegeven als verplicht aanlijngebied of helemaal verboden voor honden.
Alleen al dáárom ben ik geen voorstander van het los laten lopen van honden waar geen controle over is.
Of iemand een asociale hondeneigenaar is zou ik niet zomaar durven zeggen op basis van één aspect :wink: , maar het los laten lopen van ongecontroleerde hetzers vind ik eigenlijk wel asociaal. Binnen de context van dit land.
Als je ergens halverwege noorwegen zou wonen, zou ik er alweer heel anders over denken :wink:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier geen jachthonden maar wel een jager... Biène heeft me nog weleens verrast.
Marouck vindt het ook wel leuk, maar bij haar zie ik het en kan ik haar stoppen,Biène kan in een fractie van en seconde reageren en erachteraan gaan en dan komt ze dus niet meer.
In de tijd dat ik jongen kan verwachten ben ik dus extra alert.
Ze mogen sowieso al niet uit zicht, dan helemaal niet meer.
En indien ik het niet vertrouw gaat Biène aan de lijn.

Van Numa weet ik het nog niet, tot nu toe is hij nergens achteraan gegaan maar zeg nooit nooit.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
nyckle
Zeer actief

Jaap* schreef:
Suuz! schreef:Ben ik nu een verschrikkelijk asociale hondeneigenaar? :schrik:
Ik vind het, met enkele uitzonderingen :wink: , prachtig als honden kunnen doen waarvoor ze zijn bedoeld. Als ze daar plezier in hebben.
Maar ik heb tegelijkertijd problemen met het loslaten van hetzende honden waar geen controle over is in een land als Nederland.
Al was het alleen maar om de beeldvorming. Ik ben één van die mensen die erg z'n best doet om te proberen niet te voldoen aan het waardeloze imago van hondenbezitters. Gewoon uit eigenbelang. Ik hecht erg veel waarde aan de relatieve vrijheid die je in Nederland nog hebt als hondenbezitter. Maar dat is maar een dun lijntje.
De meeste gebieden waar je als hondenbezitter graag vertoeft zijn in eigendom van natuurbeheerders. En mensen komen zelden bij zo'n beheerder melden dat ze zo'n voorkomende hondenbezitter zijn tegengekomen. Ze gaan alleen naar die beheerder toe om te melden dat er honden achter het wild aan hebben gezeten, of dat ze zijn lastiggevallen door honden, of dat er andere dieren zijn doodgebeten of honden met elkaar hebben gevochten.
En dat bepaald voor de meeste beheerders het beeld wat ze hebben van hondenbezitters. Dat mag onterecht zijn, maar zo is het wel.
En ik hoor steeds meer, en zie het ook echt gebeuren, dat gebieden steeds vaker worden aangegeven als verplicht aanlijngebied of helemaal verboden voor honden.
Alleen al dáárom ben ik geen voorstander van het los laten lopen van honden waar geen controle over is.
Of iemand een asociale hondeneigenaar is zou ik niet zomaar durven zeggen op basis van één aspect :wink: , maar het los laten lopen van ongecontroleerde hetzers vind ik eigenlijk wel asociaal. Binnen de context van dit land.
Als je ergens halverwege noorwegen zou wonen, zou ik er alweer heel anders over denken :wink:
Suus Ik ga wel eens vaker kort door de bocht. Daarvoor ben ik een Wâldpyk. Ik denk dat Jaap in wat meer regeltjes het prima verwoord heeft wat ik voel.
Met brakken jagen heb je veel ruimte nodig. Ik merk, dat je het prachtig vindt om je honden zo bezig te zien. Als het Noorwegen of Frankrijk zou zijn, en er echt mee gejaagd zou worden, zou het ook prachtig zijn.

Hier in het kleine Nederland wordt zelden met brakken gejaagd. Jij laat je honden jagen en dat doe je voor je honden, zodat die plezier hebben. Wat is de meerwaarde als je een heleboel andere dieren verstoord die echt niet zitten te wachten op gejoel van jou honden?

Ik wil wel proberen om in elk geval een keer per jaar jou honden in te zetten bij een echte jacht. Zodat jij en je honden echt een doel hebben al is het maar eens per jaar.

Het is niet ethisch om alleen voor jou eigen en de lol van je honden de rust te verstoren in het veld.

Als ik mijn honden hun gang zou laten gaan, zouden ze precies het zelfde doen als jou honden. Daarom zitten ze aan een lijntje. Er zijn teveel konijnen, reeën en konijnen hier en hun jachtinstinct is groot.

Ik zoek alternatieven. Lobke mag mee op jacht. Zij luistert prima. Astor is een ongeleid projectiel. Die mag hier de ratten te lijf.

Om hun jachtdrift uit te leven zouden ze op een windhondenbaan misschien ook hun energie kwijt kunnen. Ik ben aan het onderzoeken.
Suuz!
Zeer actief

Ehm.... je leest wel wat ik zeg? Mijn honden mogen alleen jagen op het leesten voor hun lol. Een afgezet hondenbos. Omheind dus. Waar geen reeen lopen. Er lopen hooguit wat hazen, die dus door het hek heen schieten. Ze hebben nog nooit een haas te pakken genomen. Ook hou ik er rekening mee of er jongen zitten of niet ;-) . Dus nee ik denk niet dat ik veel overlast veroorzaak. Ik laat ze namelijk nergens anders los. Ja op het strand, maar daar jagen ze niet ;-)
nyckle
Zeer actief

Ik heb geen glazen bol. Ik zie filmpjes. Zie honden joelen. Waar moet ik vanuit gaan?
Suuz!
Zeer actief

nyckle schreef:Ik heb geen glazen bol. Ik zie filmpjes. Zie honden joelen. Waar moet ik vanuit gaan?
Sorry, ik had al meerdere malen in mijn tekst gehad over een stuk hek waar de hazen door heen schieten, en had het leesten benoemd. Ik had misschien specifiek het hondenbos moeten noemen ;-)

Maar het jagen is absoluut iets wat ik wel wil gaan doen eventueel het jagen met de honden (jachtproeven). Maar dat zal dan in belgie of frankrijk gebeuren. ;-)
nyckle
Zeer actief

Ik weet dat je het goed bedoeld.
Suuz!
Zeer actief

nyckle schreef:Ik weet dat je het goed bedoeld.
Das mooi! Als in ieder geval maar duidelijk is dat ik geen asociale honden eigenaar ben die zijn jachthonden altijd maar overal los laat ;-) ... ik weet heel goed dat ze niet overal los kunnen, en ook al mijn pup eigenaren worden gewaarschuwd dat ze dat niet moeten doen :ok:
nyckle
Zeer actief

Prima!
Suuz!
Zeer actief

Maar jou staande honden zijn daar dan ook niet voor gefokt :mrgreen:
En zoals ik al zei, ik heb niks tegen de georganiseerde jacht.
Dit is overigens in frankrijk, niet in nederland. En de jagers hebben er toestemming voor ;)
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Suuz! schreef:Ehm.... je leest wel wat ik zeg? Mijn honden mogen alleen jagen op het leesten voor hun lol. Een afgezet hondenbos. Omheind dus. Waar geen reeen lopen. Er lopen hooguit wat hazen, die dus door het hek heen schieten. Ze hebben nog nooit een haas te pakken genomen. Ook hou ik er rekening mee of er jongen zitten of niet ;-) . Dus nee ik denk niet dat ik veel overlast veroorzaak. Ik laat ze namelijk nergens anders los. Ja op het strand, maar daar jagen ze niet ;-)
Eerlijk gezegd ben ik heel erg geneigd dit door te mailen noor de beheerder/ boswachter. Het is ontzettend asociaal gedrag en reken maar dat erover geklaagd word. Honden mogen los mits ze onder appel staan. Jagen mag pertinent niet.
Smoesjes als het is omheind, de hazen kunnen weg, zijn precies dat, smoesjes. Je weet zelf dondersgoed dat wat jij je honden toestaat gewoon echt niet mag.
Suuz!
Zeer actief

Ga je gang zou ik zeggen. :ok: de boswachter kent mij inmiddels wel en mijn honden
en weet ook dat lune en pompidou prima onder apel staan ;) verbazingwekkend hé?
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Hier een rasgroep 1 hond en een 7(staande jachthond). Pasha jaagt flink en vooral op muizen. Die worden weleens dood gebeten. Ushi jaagt ook heus wel, maar is prima terug te roepen. Maar dan moet ik wel op tijd zijn. Laatst ging ze achter reeen aan en kwam ze uiteindelijk wel terug. Ze heeft toen op haar sodemieter gehad en een dag later konden we al prima langs reeen lopen, zonder dat ze er achteraan ging. Ze staat wel voor op ze(en dan beloon ik, ja), maar ik roep haar met gemak terug.
Voorstaan mag ze, dode dieren ophalen mag ze ook, maar opjagen wil ik gewoon niet hebben.

Ik geef overigens bij beide honden geen garanties op het heel laten van jonge vogels die op de grond zitten :schrik: ik laat ze niet bewust op die beestjes jagen, maar soms zitten ze er ineens. En dan is zo'n hondje een stuk sneller dan de vogel of dan ik..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Suuz!
Zeer actief

Ps ik kan je nu al vertellen dat er niet over ze geklaagd is, maar voor dezekerheid mag je het natuurlijk zelf even controleren :ok:
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Dan is het een uitermate slecht functionerende boswachter, en zou die bij mijn oude werk ook niet heel lang boswachter zijn geweest. Want jagen is gewoon op basis van de flora en faunawetgeving verboden. Dus als die zijn werk niet uitvoert, opdonderen en iemand aannemen die wel zijn werk doet.
Dat je het probeert goed te praten op die manier, nogmaals, smoesjes.
Suuz!
Zeer actief

Asta schreef:Dan is het een uitermate slecht functionerende boswachter, en zou die bij mijn oude werk ook niet heel lang boswachter zijn geweest. Want jagen is gewoon op basis van de flora en faunawetgeving verboden. Dus als die zijn werk niet uitvoert, opdonderen en iemand aannemen die wel zijn werk doet.
Dat je het probeert goed te praten op die manier, nogmaals, smoesjes.
Prima, maar dat neemt nog steeds niet weg dat er geen klachten over mijn honden komen :ok:
Als mijn honden lol hebben met het opstoten van een haas, en als ik fluit dat ze terug moeten komen en dat doen ze, vind ik het helemaal prima.

De gemiddelde labrador is overigens vervelender in het leesten. Het is mijn grands nog nooit gelukt om iets te vangen want daar zijn ze ook niet geschikt voor, terwijl er toch geregeld labradors met een haasje in hun bek lopen...
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”