Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Drama's met reeen door loslopende honden

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

Asta

Re: Drama's met reeen door loslopende honden

Ongelezen bericht door Asta »

En wederom smoesjes, dus omdat andere honden hazen vangen is het prima dat jouw honden hazen opjagen. Aparte beredenering.
Dit is zo'n beetje ieder smoesje verzinnen/ boven halen om je eigen gedrag goed te praten. Als jou honden zo goed luisterde zou je ze niet laten jagen. Want dat mag niet, het is en blijft verstoring van wild. Ook als ze ze niet vangen.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Asta schreef:En wederom smoesjes, dus omdat andere honden hazen vangen is het prima dat jouw honden hazen opjagen. Aparte beredenering.
Dit is zo'n beetje ieder smoesje verzinnen/ boven halen om je eigen gedrag goed te praten. Als jou honden zo goed luisterde zou je ze niet laten jagen. Want dat mag niet, het is en blijft verstoring van wild. Ook als ze ze niet vangen.
Nee, jij zou je honden niet laten jagen, dat is het verschil ;-)
Ik laat mijn honden wel degelijk inderdaad af en toe hun neus achterna gaan, en heerlijk een spoortje uit werken. Overigens het zijn wel domme hazen die op dat kleine stukje hondenbos gaan wonen :mrgreen: dat moet je toegeven. Kunnen ze uit zoveel veluwe kiezen, kiezen ze net dat kleine stukje bos uit.

Ja, ik weet dat het bij wet verboden is. En ja, ik weet ook dat te hard rijden bij wet verboden is. Toch doe ik het soms beide? Ben ik daardoor een asociaal persoon? Neuh, imo niet.

Overigens moet je er geen groter drama van maken dan het is. Ik loop met mijn honden door het bos, die grotendeels gewoon gezellig om mij heen dartelen. En soms, ineens komt hun neus op een spoor en werken ze dat uit (en vaak verliezen ze hun interesse al weer na een paar 100 meter). Het zijn geen getrainde jachthonden die volledige sporen uit werken, en dit uren volhardend doen ;-). Het zijn huishonden die ineens hun instinct volgen, maar wel prima terug te roepen zijn. Eigenlijk zou je voor de gein gewoon eens mee moeten lopen om te kijken wat mijn honden doen. Zo'n drama is het namelijk niet als jij voor ogen hebt. ;-)
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Suuz!
Zeer actief

Tara schreef:
Suuz! schreef:Maar jou staande honden zijn daar dan ook niet voor gefokt :mrgreen:
Nee, maar datgene waar mijn honden wél voor gefokt zijn mogen ze óók niet altijd doen.
Als het aan hun lag waren ze iedere wandeling in de ruigtes op zoek naar veerwild, en dat vind ik dus niet goed.
Jagen mag, maar alleen daar en dan waar ik het zeg.
Het leven kan zo overzichtelijk zijn... :U:
Maar dan doe jij toch precies het zelfe ;-) Jagen mag, maar alleen waar ik dat toe sta.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
Asta

Suuz! schreef:
Asta schreef:En wederom smoesjes, dus omdat andere honden hazen vangen is het prima dat jouw honden hazen opjagen. Aparte beredenering.
Ik laat mijn honden wel degelijk inderdaad af en toe hun neus achterna gaan, en heerlijk een spoortje uit werken. Overigens het zijn wel domme hazen die op dat kleine stukje hondenbos gaan wonen :mrgreen: dat moet je toegeven. Kunnen ze uit zoveel veluwe kiezen, kiezen ze net dat kleine stukje bos uit.

Ja, ik weet dat het bij wet verboden is. En ja, ik weet ook dat te hard rijden bij wet verboden is. Toch doe ik het soms beide? Ben ik daardoor een asociaal persoon? Neuh, imo niet.

Overigens moet je er geen groter drama van maken dan het is. Ik loop met mijn honden door het bos, die grotendeels gewoon gezellig om mij heen dartelen. En soms, ineens komt hun neus op een spoor en werken ze dat uit (en vaak verliezen ze hun interesse al weer na een paar 100 meter). Het zijn geen getrainde jachthonden die volledige sporen uit werken, en dit uren volhardend doen ;-). Het zijn huishonden die ineens hun instinct volgen, maar wel prima terug te roepen zijn. Eigenlijk zou je voor de gein gewoon eens mee moeten lopen om te kijken wat mijn honden doen. Zo'n drama is het namelijk niet als jij voor ogen hebt. ;-)
Nee dat klopt, mijn hond mag niet jagen/ achter joggers aanrennen/ paarden opjagen etc. Het verstoren van wild mag niet. Nu ineens is het zo erg niet. lieve schat, in welke vorm je dit verhaal ook giet. Fout ben je, en niet zo;n klein beetje ook. Jij ben geen nieuweling die het ras niet kent, niet beseft wat het met wild doet. Jij laat ze willens en wetens hun gang gaan. Wetend wat voor ras je hebt, wetend waar je loopt dat er wild zit wetende wat voor hond je hebt.

Ja fout in mijn ogen inderdaad en in die van de wet. In welke vorm je dit ook giet. Je kan er allerlei vergelijkingen bijtrekken, het praat jou foute gedrag niet goed. Jij ben fokker, dan mag ik toch ervanuitgaan dat je weet waarmee je fokt. Wat voor hond het is qua type, karakter etc. En dan even tussen neus en lippen doortypen dat het wel lollig is en het gejoel zo grappig als ze proberen een haas te grijpen.

Jij fout prima, dan zal ik de motorcrossers laten weten dat ze daar het gebied wel even naar de tering mogen rijden. Is ook overtreden van de wet. Niks mis mee toch. Beetje lol moet kunnen, voor jou jagend wild, voor motorcrossers lekker crossen :ok:
Suuz!
Zeer actief

Tara schreef:
Suuz! schreef:
Tara schreef:
Suuz! schreef:Maar jou staande honden zijn daar dan ook niet voor gefokt :mrgreen:
Nee, maar datgene waar mijn honden wél voor gefokt zijn mogen ze óók niet altijd doen.
Als het aan hun lag waren ze iedere wandeling in de ruigtes op zoek naar veerwild, en dat vind ik dus niet goed.
Jagen mag, maar alleen daar en dan waar ik het zeg.
Het leven kan zo overzichtelijk zijn... :U:
Maar dan doe jij toch precies het zelfe ;-) Jagen mag, maar alleen waar ik dat toe sta.
Nee, ik doe niet precies hetzelfde.
Ik laat ze jagen tijdens een jachtdag, niet tijdens een gewone wandeling.
Maar de stelling is wel het zelfde. Je laat ze jagen als jij dat toe staat. Dat gebeurt hier ook.
Je denkt toch niet dat ik in elk willekeurig gebied mijn honden los laat en zeg tegen ze 'toe maar hondjes, jaag de boel maar op '..... :LOL:
Suuz!
Zeer actief

Asta schreef:
Suuz! schreef:

Nee dat klopt, mijn hond mag niet jagen/ achter joggers aanrennen/ paarden opjagen etc. Het verstoren van wild mag niet. Nu ineens is het zo erg niet. lieve schat, in welke vorm je dit verhaal ook giet. Fout ben je, en niet zo;n klein beetje ook. Jij ben geen nieuweling die het ras niet kent, niet beseft wat het met wild doet. Jij laat ze willens en wetens hun gang gaan. Wetend wat voor ras je hebt, wetend waar je loopt dat er wild zit wetende wat voor hond je hebt.

Ja fout in mijn ogen inderdaad en in die van de wet. In welke vorm je dit ook giet. Je kan er allerlei vergelijkingen bijtrekken, het praat jou foute gedrag niet goed. Jij ben fokker, dan mag ik toch ervanuitgaan dat je weet waarmee je fokt. Wat voor hond het is qua type, karakter etc. En dan even tussen neus en lippen doortypen dat het wel lollig is en het gejoel zo grappig als ze proberen een haas te grijpen.

Jij fout prima, dan zal ik de motorcrossers laten weten dat ze daar het gebied wel even naar de tering mogen rijden. Is ook overtreden van de wet. Niks mis mee toch. Beetje lol moet kunnen, voor jou jagend wild, voor motorcrossers lekker crossen :ok:

Jammer dat je dan weer niet op mijn aanbod in gaat om met eigen ogen te bekijken hoe 'fout' mijn honden wel niet zijn. Kan je mij gelijk wijzen op alle fouten die mijn honden maken en me de les lezen. Lijkt je dat wat? :lees: :mrgreen:
Asta

Nope geen interesse in inderdaad. Verandert niets aan mijn mening overigens. Ik heb mensen zoals jij een jaar of 3-4 meegemaakt in mijn vorige werk dus dat hoef ik echt niet voor de zoveelste keer in de praktijk gezien, helaas al veel en veel teveel gezien, en iedereen heeft zijn/ haar smoesjes dat het allemaal best wel meevalt en helemaal zo erg niet is blablabla. Iedere smoes die jij hier verzint, denk je echt dat ik die nog niet gehoord had :LOL:
Dat jij nu ineens doet alsof het allemaal best wel meevalt wat je honden doen. tja dat moet jezelf weten.
1 opgejaagde haas is er 1 teveel. Jammer dat je dat niet snapt.
Suuz!
Zeer actief

Asta schreef:Nope geen interesse in inderdaad. Verandert niets aan mijn mening overigens. Ik heb mensen zoals jij een jaar of 3-4 meegemaakt in mijn vorige werk dus dat hoef ik echt niet voor de zoveelste keer in de praktijk gezien, helaas al veel en veel teveel gezien, en iedereen heeft zijn/ haar smoesjes dat het allemaal best wel meevalt en helemaal zo erg niet is blablabla. Iedere smoes die jij hier verzint, denk je echt dat ik die nog niet gehoord had :LOL:
Dat jij nu ineens doet alsof het allemaal best wel meevalt wat je honden doen. tja dat moet jezelf weten.
Jammer dat je er niet voor open staat om het tegendeel te zien :ok: ;-) .
Ik heb namelijk geen onopgevoede mormels die hun goddelijke gang mogen gaan.
Maar goed, deze discussie gaan we nooit uit komen, want ik ben het idd niet eens met jou, en jij niet met mij aangezien je mijn honden niet in het echt kent. :ok:
Asta

Suuz! schreef:
Asta schreef:Nope geen interesse in inderdaad. Verandert niets aan mijn mening overigens. Ik heb mensen zoals jij een jaar of 3-4 meegemaakt in mijn vorige werk dus dat hoef ik echt niet voor de zoveelste keer in de praktijk gezien, helaas al veel en veel teveel gezien, en iedereen heeft zijn/ haar smoesjes dat het allemaal best wel meevalt en helemaal zo erg niet is blablabla. Iedere smoes die jij hier verzint, denk je echt dat ik die nog niet gehoord had :LOL:
Jammer dat je er niet voor open staat om het tegendeel te zien :ok: ;-) .
Ik heb namelijk geen onopgevoede mormels die hun goddelijke gang mogen gaan.
Maar goed, deze discussie gaan we nooit uit komen, want ik ben het idd niet eens met jou, en jij niet met mij aangezien je mijn honden niet in het echt kent. :ok:
Pardon, jouw honden mogen hazen opjagen ikv gesloten gebied dus ze kunnen toch wel wegkomen door het hek, dus het valt allemaal wel mee? Dit is wat je zelf zegt.
Wat moet ik daar in de praktijk van zien wat ik nog niet gezien heb?

1 opgejaagde haas is er 1 teveel. Begrijp niet wat jij daar niet aan snapt.

En welk tegendeel, dat jou honden die haas opjagen, en jij dan een keer ze terugfluit zodat ik dat kan zien hoe jou viervoeters fantastisch luisteren en dus ruimschoots voor het hek terugkomen? In tegenstelling tot normaal waarbij de haas hopelijk op tijd door het hek schiet. Nee van zulke schijnheiligheid ben ik niet gediend nee.

Edit, het is ook geen discussie, je ben fout, punt. Dat jij het goed probeert te praten met allerlei smoesjes snap ik wel. Maar een discussie nee, die wet bestaat klaar.
Suuz!
Zeer actief

Tara schreef:
Suuz! schreef:
Tara schreef: Nee, ik doe niet precies hetzelfde.
Ik laat ze jagen tijdens een jachtdag, niet tijdens een gewone wandeling.
Maar de stelling is wel het zelfde. Je laat ze jagen als jij dat toe staat. Dat gebeurt hier ook.
Je denkt toch niet dat ik in elk willekeurig gebied mijn honden los laat en zeg tegen ze 'toe maar hondjes, jaag de boel maar op '..... :LOL:
Ja, maar waar ik de honden laat jagen is dat dus toegestaan.
Als ik een uitnodiging krijg om mee te gaan jagen, dan is het de bedoeling dat mijn honden de fazanten opzoeken en voorstaan.
Op zo'n dag, op dat moment, en in dát gezelschap is het dus toegestaan, en dan mogen ze inderdaad jagen.
Op iedere andere dag, en op andere plaatsen mag het dus niet.
Ook mogen ze tijdens zo'n dag nog steeds niet uit zichzelf wegvluchtende hazen achtervolgen, dat mag pas na een schot en dan ook nog alleen maar als ik daar vervolgens het commando voor geef.

Je kunt toch niet de regels negeren omdat jij vindt dat ze voor jou niet gelden?
Wat als iedereen er zo over zou denken?
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof je gerust dat jouw honden niet zoveel échte schade doen, maar hoe kun je nu denken dat het van jouw honden niet zo erg is, en van andere honden wel?
Ik begrijp dat gewoon echt niet.
Die je op dat filmpje zag, die meute achter die haas aan, waren voor de duidelijkheid niet mijn honden hé ;-) dat zijn pbgv's die dus de toestemming hebben om te jagen daar. ;-) en ja dan kan ik er wel degelijk van genieten om dat te zien.

Dat mijn honden in het leesten wel eens een spoortje uit werken daar lig ik inderdaad niet wakker van. Ik lig er ook niet wakker van als een andere hond dat doet op het leesten. Echter buiten dat gebied vind ik het niet acceptabel om bewust je honden te laten jagen, omdat er veel meer wild loopt, en er veel meer schade aangericht kan worden imo.

Maar goed, zoals ik al aangaf, mijn honden dartelen 95 procent van de tijd gewoon om mij heen, ik loop de ronde met ze mee, en zo nu en dan rennen ze ineens de bosjes in om een spoortje uit te werken. Tja, daar kan ik niet van wakker liggen. Als ze dan ook nog luisteren als ik ze terug roep, vind ik het ok
Suuz!
Zeer actief

Asta, leg mij dan eens uit welke schade mijn honden in in jou ogen precies aanrichten? Want ik zie de schade idd niet. Dat spoortje dat ze wel eens uit werken (vaak terwijl de haas er niet eens meer zit) of joelend de hei op rennen jagend achter mijn kruising labrador aan, of als ze wel een keer een haas treffen dat die haas na 200 meter door het hekwerk heen schiet en daar rustig blijft zitten tot wij weer weg zijn?

Wat voor een schade richten ze aan? Ze trekken die nijnen niet uit elkaar, ze vreten ze niet op, en die hazen hoppen vaak al weer terug het hek door op het moment dat wij 500 meter verderop lopen.
Asta

Het is niet aan jouw om te bepalen/ beslissen wanneer jij schade voorzaakt. Het gaat om wat wel en niet mag. Alleen je kiest ervoor omdat niet te snappen/ naast je neer te leggen ikv het valt allemaal wel mee, en hoe meer postings, hoe minder erg het allemaal word.

Het gaat niet om mijn hond mag jagen want hij krijgt ze toch niet te pakken.
Het gaat niet om mijn honden luisteren proberen maar als de haas toch niet te pakken krijgen mogen ze best jagen.
Het gaat niet om mijn honden luisteren prima, maar af en toe een lolletje met een dier wat meestal toch wel wegkomt door het hek.
Het gaat niet om mijn honden luisteren prima, oeps die oude haas, ach ja was toch een oud beestje he.
Het gaat niet om mijn honden luisteren prima, oeps konijn, oh die had vast myxematose dat ie niet zo snel was.
Het gaat niet om mijn honden luisteren prima, ach die gedumpte konijnen, beter dat mijn honden die doodbijten dan een vos.
Het gaat niet om, vul hierin wat je kan verzinnen....

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hoe Tara met haar honden omgaat, toppie :ok: jammer dat je dat niet snapt.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik heb niet het hele topic doorgelezen... het enige wat ik erover kan zeggen, is dat ik al behoorlijk boos word als ze hier menen een buurtkat uit de tuin te moeten jagen. (En ik weet dat men hier daar anders over denkt, maar ik wil het niet hebben, punt.) Ik wil dat gedonder gewoon niet. Als je wilt jagen, jaag je maar op een balletje, een frisbee, kan me niet schelen, maar niet op andere levende dieren. Needless to say; waar wild zit, blijven mijn honden gewoon aan de lijn.

Een beetje respect voor de natuur en voor andermans dieren vind ik niet teveel gevraagd.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Asta schreef:Het is niet aan jouw om te bepalen/ beslissen wanneer jij schade voorzaakt. Het gaat om wat wel en niet mag. Alleen je kiest ervoor omdat niet te snappen/ naast je neer te leggen ikv het valt allemaal wel mee, en hoe meer postings, hoe minder erg het allemaal word.

Het gaat niet om mijn honden luisteren proberen maar als de haas toch niet te pakken krijgen mogen ze best jagen.
Het gaat niet om mijn honden luisteren prima, maar af en toe een lolletje met een dier wat meestal toch wel wegkomt door het hek.
Het gaat niet om mijn honden luisteren prima, oeps die oude haas, ach ja was toch een oud beestje he.
Het gaat niet om mijn honden luisteren prima, oeps konijn, oh die had vast myxematose dat ie niet zo snel was.
Het gaat niet om mijn honden luisteren prima, ach die gedumpte konijnen, beter dat mijn honden die doodbijten dan een vos.

Ik vind dat je nogal wat zelf invult.
Ik denk bijvoorbeeld dat Suuz uitstékend snapt hoe Tara met haar honden omgaat, en ik denk zomaar dat je ook nog raar zou staan kijken als je een rondje met haar zou lopen.
Het gaat er mijns insziens ook niet om of iets wel of niet mag. Ik trek me weinig van sommige verboden aan bijvoorbeeld. Toch zie ik mezelf als een verantwoordelijke hondenbezitter die weinig te verwijten valt.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Asta schreef:
Suuz! schreef:Ehm.... je leest wel wat ik zeg? Mijn honden mogen alleen jagen op het leesten voor hun lol. Een afgezet hondenbos. Omheind dus. Waar geen reeen lopen. Er lopen hooguit wat hazen, die dus door het hek heen schieten. Ze hebben nog nooit een haas te pakken genomen. Ook hou ik er rekening mee of er jongen zitten of niet ;-) . Dus nee ik denk niet dat ik veel overlast veroorzaak. Ik laat ze namelijk nergens anders los. Ja op het strand, maar daar jagen ze niet ;-)
Eerlijk gezegd ben ik heel erg geneigd dit door te mailen noor de beheerder/ boswachter. Het is ontzettend asociaal gedrag en reken maar dat erover geklaagd word. Honden mogen los mits ze onder appel staan. Jagen mag pertinent niet.
Smoesjes als het is omheind, de hazen kunnen weg, zijn precies dat, smoesjes. Je weet zelf dondersgoed dat wat jij je honden toestaat gewoon echt niet mag.
Mailen zou ik het niet doen, maar asociaal is het wel. En dan kun je nog zoveel kutsmoezen gebruiken dat andere honden het ook doen en wel wat vangen, maar bij elke vingerwijzing naar een ander, wijzen er minstens 3 vingers naar jezelf.
Je mag je hond niet laten jagen en als je dat bewust wel toestaat en toelaat dan ben je asociaal bezig. Ongeacht of er nu wel of geen klachten over je honden zijn binnengekomen (alsof je dat ooit kunt controleren). En daar zijn goedwillende hondenbezitters + de fauna weer de dupe van.
Suuz!
Zeer actief

Jaap* schreef:
Asta schreef:Het is niet aan jouw om te bepalen/ beslissen wanneer jij schade voorzaakt. Het gaat om wat wel en niet mag. Alleen je kiest ervoor omdat niet te snappen/ naast je neer te leggen ikv het valt allemaal wel mee, en hoe meer postings, hoe minder erg het allemaal word.

Ik vind dat je nogal wat zelf invult.
Ik denk bijvoorbeeld dat Suuz uitstékend snapt hoe Tara met haar honden omgaat, en ik denk zomaar dat je ook nog raar zou staan kijken als je een rondje met haar zou lopen.
Het gaat er mijns insziens ook niet om of iets wel of niet mag. Ik trek me weinig van sommige verboden aan bijvoorbeeld. Toch zie ik mezelf als een verantwoordelijke hondenbezitter die weinig te verwijten valt.
:ok:
Asta

Muk schreef:
Asta schreef:
Suuz! schreef:Ehm.... je leest wel wat ik zeg? Mijn honden mogen alleen jagen op het leesten voor hun lol. Een afgezet hondenbos. Omheind dus. Waar geen reeen lopen. Er lopen hooguit wat hazen, die dus door het hek heen schieten. Ze hebben nog nooit een haas te pakken genomen. Ook hou ik er rekening mee of er jongen zitten of niet ;-) . Dus nee ik denk niet dat ik veel overlast veroorzaak. Ik laat ze namelijk nergens anders los. Ja op het strand, maar daar jagen ze niet ;-)
Eerlijk gezegd ben ik heel erg geneigd dit door te mailen noor de beheerder/ boswachter. Het is ontzettend asociaal gedrag en reken maar dat erover geklaagd word. Honden mogen los mits ze onder appel staan. Jagen mag pertinent niet.
Smoesjes als het is omheind, de hazen kunnen weg, zijn precies dat, smoesjes. Je weet zelf dondersgoed dat wat jij je honden toestaat gewoon echt niet mag.
Mailen zou ik het niet doen, maar asociaal is het wel. En dan kun je nog zoveel kutsmoezen gebruiken dat andere honden het ook doen en wel wat vangen, maar bij elke vingerwijzing naar een ander, wijzen er minstens 3 vingers naar jezelf.
Je mag je hond niet laten jagen en als je dat bewust wel toestaat en toelaat dan ben je asociaal bezig. Ongeacht of er nu wel of geen klachten over je honden zijn binnengekomen (alsof je dat ooit kunt controleren). En daar zijn goedwillende hondenbezitters + de fauna weer de dupe van.
:ok:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Cleva schreef:Er kan hier overal een ree, haas, egel of ooievaar opduiken. Tot in de tuin aan toe.
Makkelijk lullen met je rondje om de flat maar ik ga er toch echt mijn honden niet voor aan de lijn houden.
Precies.
Het is gewoon een praktische kwestie, en daar ga je naar beste vermogen op een praktische manier mee om.
Met "dat mag niet hoor" kan ik niet zoveel.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Jaap* schreef:
Cleva schreef:Er kan hier overal een ree, haas, egel of ooievaar opduiken. Tot in de tuin aan toe.
Makkelijk lullen met je rondje om de flat maar ik ga er toch echt mijn honden niet voor aan de lijn houden.
Precies.
Het is gewoon een praktische kwestie, en daar ga je naar beste vermogen op een praktische manier mee om.
Met "dat mag niet hoor" kan ik niet zoveel.
Akkoord, maar dan blijft toch de vraag overeind wat die praktische aanpak naar beste vermogen dan inhoudt.
Naar mijn smaak is dat toch simpelweg je honden aanlijnen als je ze niet onder controle kan houden.
Want daar ligt toch de eerste oorzaak van het voorgestelde probleem; het onvermogen van sommige hondeneigenaren.
En ja, als het je een keer overkomt dat je hond over wild struikelt voordat je dat in de gaten hebt, is de kans groot dat het beest(je) dood gaat. Valt wat mij betreft onder shit happens.
Maar als het de gewoonte is je honden achter van alles en nog wat aan te laten gaan, zit je toch echt fout.
Wiel
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Ik vind dat jullie in Nederland nog wel geluk hebben met losloopgebieden. De officiele losloopgebieden in België zijn op 1 hand te tellen, en als er 10 hondenveldjes zijn in het hele land is het veel.

Iemand op een ander forum heeft nagevraagd bij sint hubertus hoe het juist zit met loslopen en wild, in de regel mogen ze een jagende hond waarvan de baas niet zichtbaar is dus ook afschieten. Gebeurd waarschijnlijk nooit of zelden, maar toch.

Geachte,

Ik ben enkel goed op de hoogte en spreek met kennis over de Vlaamse situatie. In Wallonië zou dit enigszins anders kunnen zijn.
In bijna alle gemeentereglementen en/of politiereglementen over heel België staat héél duidelijk dat honden altijd aan de leiband moeten, behalve indien daar specifieke plaatsen voor voorzien zijn en dit met bebording uitdrukkelijk aangegeven wordt.
Ik zeg bijna overal, dus ook zeker en vast in natuurgebied en bosgebied. De regel is dus: nergens loslopende honden toegelaten, tenzij aangegeven.

Zeker in deze periode van het jaar zullen alle natuurwachters, boswachters, parkwachters en jachtwachters héél erg op de naleving van die regel staan omdat we nu volop in de broedperiode zitten en in de werptijd van reeën, herten, everzwijnen en vele andere zoogdieren.

Indien deze persoon een wachter van de DNF was (Division Nature & Faune van de Waalse Gemeenschap) of een andere bos – of natuurwachter, dan heeft hij die bevoegdheid. Nochtans lijkt het afschot van een hond mij niet zomaar evident zolang men kan vermoeden/aannemen dat er ergens in de buurt de eigenaar aanwezig is.
Anders is dit met struinende, stropende honden die aan niemand meer toebehoren en/of meerdere dagen of lange periodes van huis weg blijven. Dit soort honden is een ware verschrikking voor onze natuur en de dieren die erin leven.

De hond zelf is zich uiteraard van geen kwaad bewust, hij volgt gewoon zijn jachtinstinct/neus om dieren op te sporen, te verstoren en zelfs te doden.
Het is de taak van de eigenaar om dit te voorkomen

Beste groeten,

Jef Schryvers.

Directeur-Zaakvoerder
Hubertus Vereniging Vlaanderen
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

AnneMarie schreef:Ik heb gezelschapshonden (gehad) en een dog en die gaan niet zo jagen als bv de fox terriers fo springer spaniels waar ik wel eens mee op stap ga. Mijn hond keek altijd zo van 'heuh wat ga jij dan doen' en begreep het spelletje niet en juist daarom heb ik dus geen jachthond aangeschaft al vind ik het vaak prachtige honden, lenig etc.
Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat dat toeval is, een bepaald soort hond heeft een specifiek instinct meegekregen, dat is eringetraind door mensen in de loop der tijd. En dat pakt soms sterker uit of niet al naargelang mensen ermee omgaan.
Dat ontkennen vind ik vreemd. Ik kies voor een ras door de eigenschappen die er aanzitten en hoe hij/zij eruitziet.
Van de zes doggen die ik heb (gehad), heb ik twee fanatieke jagers gehad. Dus ook die 'suffe, lompe' doggen kunnen een enorm jachtinstinct hebben (dat was ook hun oorspronkelijke gebruiksdoel, ook al vallen ze nu niet meer onder de jachthonden).
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Nakisha schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen... het enige wat ik erover kan zeggen, is dat ik al behoorlijk boos word als ze hier menen een buurtkat uit de tuin te moeten jagen. (En ik weet dat men hier daar anders over denkt, maar ik wil het niet hebben, punt.) Ik wil dat gedonder gewoon niet. Als je wilt jagen, jaag je maar op een balletje, een frisbee, kan me niet schelen, maar niet op andere levende dieren. Needless to say; waar wild zit, blijven mijn honden gewoon aan de lijn.

Een beetje respect voor de natuur en voor andermans dieren vind ik niet teveel gevraagd.
Ik vind dit wel een leuke. Mijn honden mogen best de buurtkat uit de tuin jagen. Het is mijn tuin en ik graai met mijn handen in de kattenpoep van katten die niet van mij zijn. Mijn honden eten de buurtkatten niet op, maar 'vertellen' ze wel dat ze op terrein lopen wat niet van hen is. Ik heb daar geen problemen mee, eerlijk gezegd.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Bij deze Pluto uit en even genieten.
Hoelang nog? url[ http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... r-wild.ece] url
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

je link werkt niet, doe moet je even tussen en zetten
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Tara schreef:
Veenmug schreef:Bij deze Pluto uit en even genieten.
Hoelang nog? KLIKKLIK
Even je link gefixt. :wink:
Deze Dombo zocht dus gewoon even naar de oplossing. Mijn dank.
Laatst gewijzigd door Veenmug op 12 mei 2012 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Veenmug schreef:
Tara schreef:
Hoelang nog? KLIKKLIK
Even je link gefixt. :wink:
Deze Dombo zocht dus gewoon mijn dank.
Serieus, kan iemand standaard Veenmug's berichtjes voor mij vertalen? Misschien dat ik de enige ben, maar ik snap echt de ballen van je berichtjes :scratch:

OT: ik vind het afgrijselijk als honden de kans krijgen om daadwerkelijk schade aan te richten zoals in het linkje hierboven. Kijk en ik snap best dat iedere eigenaar met iedere hond een keer in een dusdanige situatie kan komen, dat de hond een keer de kans krijgt. Maar mensen die hun honden stelselmatig en bewust laten jagen in natuurgebieden, daar kan ik geen respect voor opbrengen.

Ik ben het met Martijn & Jaap (geloof ik) eens dat puur het feit dat "het niet mag" natuurlijk niet zo veel zegt. Ik denk echt niet bij alles wat ik doe en laat met de hond na of dat wel eens niet zou mogen. Ik loop ook gerust in de Anserdennen met Luna los(oeioei veenmug, niet verklappen aan de boswachter), waar een aanlijnplicht geldt. Wel op de rustige tijdstippen en ik zorg er wel voor dat Luns geen overlast veroorzaakt. Ik vind alleen het stelselmatig laten jagen nog wel een stapje verder gaan dan 'overlast'. En dan nog iets: waar is het eigenlijk voor nodig? Wie is er gebaat bij om zijn hond overal te laten jagen?

Ik heb trouwens wel respect voor de mensen als Tara, Jaap etc. die weten wat ze in huis hebben en daar naar handelen :ok:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Hoe afschuwelijk ook, Veenmug, laten we aub niet de jagers en hun rol in het natuurbestand vergeten. Zoek maar es naar vergiftiging van roofvogels door jagers, kan je je lol op. Voorbeeldje, tussen de 100-en berichten:

http://www.nujij.nl/algemeen/jagers-aan ... z1uawPuiNW

En afgelopen weekend een tenenkrommend verhaal gelezen over zo'n jagende gek die ein-de-lijk gepakt was...Maar vanwege een vormfout, hoe Hollands, op vrije voeten gesteld.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=121789
Enig idee hoe een klein beetje aas een hond maar binnen hoeft te krijgen om een afschuwelijke dood te sterven? Maar vind jij het een oplossing iedereen maar zn jachtvergunning in te nemen en zo de noodzaak tot vergiften te stoppen?
Op iedere groep valt wel wat aan te merken, overal zit kaf onder het koren.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Cleva schreef:
Hoelang nog? url[ http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... r-wild.ece] url

Kan iemand de tekst even knippen en plakken? De pagina doet het hier niet maar ik ben wel benieuwd wat er staat.
NIJMEGEN - Afgelopen zaterdag zag jachtopzichter Kamps zich genoodzaakt om een zwaargewonde en voldrachtige reegeit een verlossende messteek toe te dienen. De reegeit was kort daarvoor aangevallen door een hond, getuige de diepe beetafdrukken in de hals.

Kamps: "Een getuige, een man van boerenafkomst dus heel wat gewend, stond te snikken toen hij dat dode ree en de drie jonge geitjes uit de buik van de moeder zag liggen in het veld."

Piet van Woudenberg is beheerder van de Nijmeegse gemeentebossen. Doorlopend spreekt hij hondenbezitters aan op hun verantwoordelijkheid. Duizenden baasjes geven hun viervoeter dagelijks de vrije teugel in Heumensoord, Westermeerwijk en de twee andere gemeentebossen die officieel te boek staan als 'losloopgebied'.

Van Woudenberg heeft alle reden om hondeneigenaren kort te houden. Wekelijks worden hij en jachtopzichter Marcel Kamps geconfronteerd met gruwelijke, door honden aangerichte slachtpartijen onder veelal drachtig reewild.

Volgens bosbeheerder Van Woudenberg staan veel hondeneigenaren er niet bij stil wat voor een ellende hun dieren in de vrije natuur kunnen aanrichten: "Hij wil gewoon spelen, krijg ik vaak te horen. Anderen geven grif toe dat ze hun hond lekker z'n gang laten gaan. Dan houdt-ie zich de rest van de dag tenminste koest."

Reeën die niet worden doodgebeten door honden, breken volgens jachtopziener Kamps vaak hun nek tegen de afrastering rond de natuurgebieden. Of ze lopen in blinde paniek de weg op om vervolgens doodgereden te worden.

Piet van Woudenberg wijt de slachting onder het reewild aan het tekortschietende toezicht in de bossen: "Jaren geleden patrouilleerden er dagelijks vier opsporingsambtenaren in de bossen, maar die zijn allemaal wegbezuinigd."
Edit: er staat ook nog een plaatje bij van de ree, maar die heb ik maar fijn op de link gelaten, voor het geval er mensen zijn die dat niet willen zien.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik vind een haas opjagen nog wel wat anders dan een ree verwonden of doodbijten.
Een haas kan ontkomen en dat lukt ook wel. Maar reeen zijn groter, kunnen niet in een hol of onder hout wegduiken. Daarnaast zijn ze heel paniekerig en kunnen in draad terecht komen (en vreemd genoeg is natuurgebied altijd vergeven van prikkeldraad).

Ik weet wel een manier om mensen attent te maken op de gevolgen als ze hun hond op reeen laten jagen, maar het is geen fijnzinnige manier. Gewoon al die foto's van verwonde en dode reeen maken en overal langs de paden ophangen. Het is niet leuk voor mensen die hier geen schuld aan hebben, maar dit is dermate confronterend dat mensen wel gaan oppassen. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat het je niets doet, als zulke mooie beesten als reeen zo sterven.

Ik heb wel door gebied gewandeld met mijn honden waar zich reeen bevonden. Maar degenen die luisteren liet ik los, maar de honden bij wie ik er niet van op aan kon, die gingen aangelijnd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Tara schreef: Hee Iones, tijd niet gezien hier! Afbeelding
Ik vind het nog niet zo'n gek idee, om die foto's op te hangen, alleen blijf je vrees ik toch altijd Tokken houden die er schijt aan hebben.
Het is net als met die foto's op pakjes sigaretten, die weerhouden de mensen er ook niet van om door te blijven paffen. :ugh:
Maar onder Tokken zul je toch ook wel mensen hebben die van dieren houden?
Of ben ik nou zo naief?
Natuurlijk zijn er altijd klootzakken die nergens een reet om geven, dus ook niet om de ellende die ze aanrichten. Maar toch denk ik wel dat er nog een groep is onder de eigenaren van de moordlustige honden, die dit raakt.

Wat ik me afvraag, de honden die dus die reeen aanvallen, zou dat gebeuren in het oog van de eigenaar van de hond? Daar zal wel geen antwoord op zijn.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”