Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

moederhond in werpkist

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

stephanietaal
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): hollandse herder kortharig
Aantal honden: 1

Re: moederhond in werpkist

Ongelezen bericht door stephanietaal »

Tulp schreef:
stephanietaal schreef:Oké dankjewel allemaal.
Ik ga straks een fokker uit de buurt bellen vragen of zij even wil langs komen.
De pups liggen vaak gespreid van.elkaar dus ik ga t proberen zonder lamp.
En ja mijn gevoel zegt bijvoeren maar die 5 tot 10 procent per dag halen de meeste wel maar niet allemaal.
Dat is een goed idee, even iemand met ervaring mee laten kijken. Goed dat je zelf ziet dat de pups verspreid liggen, dan hebben ze het inderdaad te warm. Lekker knus op een hoopje tegen de buik van moeder zie ik het liefst de eerste week :wink: .

Niet onzeker worden van alle adviezen, je doet het goed want je trekt aan de bel omdat je merkt dat het niet lekker gaat.
Eén keer per dag wegen is voldoende, anders maak je jezelf veel te veel zorgen. Vaak komen ze een dag nauwelijks aan en de volgende dag is dat pupje veel gegroeid. Zo lang ze drinken, een beetje groeien en niet uitdrogen (velletje wat blijft staan) komt het vast allemaal goed met je pups.

heel fijn om even een positief bericht te lezen.
ik heb ook besloten vanaf vandaag maar 1 keer te gaan wegen per dag.
en ze komen wel allemaal aan dus ja dat is wel goed. en wat bedoel je precies met het uitdrogen? dat gedeelte snap ik niet goed.
ik ga straks zeker even bellen of zij tijd heeft en ja natuurlijk wil ik alle hulp die er is omdat ik wil dat ik 10 pups gezond kan groot brengen. ze zijn alle 10 levend geboren en wou het graag zo houden.
bedankt hiervoor!
stephanietaal
Vaste gebruiker

allemaal dankjewel en ik ga het proberen te combineren de adviezen om te helpen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

LongFields schreef:
crutz schreef:
dat zeg/schrijf ik niet Suzanne,
het gaat nl niet over werkhonden (ja toevallig betreft het bij zowel mij als bij Fenella werkhonden, maar bij 1 geval van mij toch geen herders, maar een ander werkras), maar over honden die generaties lang (en vaak nu nog steeds) gefokt worden zonder veel inmening van de mens (buiten dat wij wel de combinatie bepalen), waardoor nog een ander instinct aanwezig kan zijn voor de zorg voor de pups dan bij rassen waar al generaties lang de teef door de eigenaren begeleid wordt in de zoogperiode....
Wat versta jij onder "begeleiden in de zoogperiode" dan eigenlijk? Ik denk namelijk dat ik helemaal niet zo veel extra doe ten opzichte van jou, buiten het feit dat mijn pups en teef in principe gewoon binnen in ons huis verblijven (en natuurlijk vanaf de dag dat ze oud genoeg zijn lekker buiten in de tuin mogen rondklooien). De teef doet gewoon alles netjes zelf tijdens de bevalling, wel onder mijn toeziend oog maar mijn honden vertrouwen mij dusdanig dat dat óók op zo'n moment geen probleem is en ik geef in principe geen flesvoeding. Ja, ik weeg mijn pups 2x per dag in het begin, en later 1x per dag, maar dat is voor moederhond én pups geen enkel bezwaar. Op die manier komen de pups vanaf dag 1 al in handen en raken ze dus al gelijk gewend aan het optillen, even weg zijn bij moeder en nestgenoten.

wegen, bijvoeren, oftewel de pups er steeds bij weg pakken (2x per dag wegen, 3x per dag bijvoeren) spreek hier dus ook over hoe TS het doet, dat dat te veel "stress" kan (let wel KAN) geven voor de teef...
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Zullen we het allemaal op onze eigen manier doen en proberen TS te helpen met adviezen?
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
stephanietaal
Vaste gebruiker

Tulp schreef:Zullen we het allemaal op onze eigen manier doen en proberen TS te helpen met adviezen?
dat zou fijn zijn! ik heb meer aan de hulp dan aan dingen zeggen hoe ik het had moeten doen.
ik ben een onervarenfokker met nu mijn eerste nestje en dacht alles voorbereid tehebben behalve dit helaas.
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

stephanietaal schreef:
Tulp schreef:Zullen we het allemaal op onze eigen manier doen en proberen TS te helpen met adviezen?
dat zou fijn zijn! ik heb meer aan de hulp dan aan dingen zeggen hoe ik het had moeten doen.
ik ben een onervarenfokker met nu mijn eerste nestje en dacht alles voorbereid tehebben behalve dit helaas.
Elke fokker doet het anders en elke fokker heeft moeten leren hoor, dus probeer te doen waar jij je het beste bij voelt!
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Agostini schreef:
stephanietaal schreef:
Elke fokker doet het anders en elke fokker heeft moeten leren hoor, dus probeer te doen waar jij je het beste bij voelt!

& niet te veel op de DA varen, die ziet alleen nesten waar het fout mee gaat....als het goed gaat zie je de DA pas als ze 6-7 weken zijn voor de enting....

een ervaren fokker uit de buurt zou ik meer vertrouwen in hebben.
edit: typo die ik in de quote van malinois zie...
Laatst gewijzigd door crutz op 26 apr 2012 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
stephanietaal
Vaste gebruiker

dat probeer ik nu ook.
tot nu toe doe ik gewoon 1 keer wegen en 1 keer voeden lamp uit en afwachten.
ik ga een fokker hier in de buurt bellen en zodra die kan komen hoop ik meer te weten.
als ze maar groeien ben ik tot nu toe tevreden :)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Agostini schreef:
stephanietaal schreef:
Absoluut! Volgens mij doe je het hartstikke goed, en het is voor jezelf fijn dat er iemand met meer ervaring langs komt om te kijken en eventueel gericht tips te geven. Wij zien je pups tenslotte niet zelf, gaan af op wat je schrijft en kunnen niet horen wat voor geluiden de pups maken.
Trouwens, ook als je vaker pups gehad hebt is er nog genoeg om je onzeker over te voelen hoor en om je zorgen over te maken. Tenminste, dat had ik ook het vijfde nest wat hier geboren is nog steeds. Het gaat namelijk nooit 100% volgens het boekje en zonder 1 moment van stress. :wink:
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Wat je misschien wel even kunt doen is de moederhond temperaturen om te kijken of ze gaan verhoging heeft. Vaak zijn er nog wat resten van nagboortes achter gebleven die koorst kunnen veroorzaken waardoor ze onrustig worden en zich niet prettig voelen als ze bij de pups liggen.

Hier was dat een paar dagen na de bevalling ook het geval en na starten van de antibiotica was mams weer helemaal in orde en bleef weer langere tijd bij haar pups liggen!
Sandra
Afbeelding
stephanietaal
Vaste gebruiker

empyree schreef:Wat je misschien wel even kunt doen is de moederhond temperaturen om te kijken of ze gaan verhoging heeft. Vaak zijn er nog wat resten van nagboortes achter gebleven die koorst kunnen veroorzaken waardoor ze onrustig worden en zich niet prettig voelen als ze bij de pups liggen.

Hier was dat een paar dagen na de bevalling ook het geval en na starten van de antibiotica was mams weer helemaal in orde en bleef weer langere tijd bij haar pups liggen!

dankjewel voor deze tip.
ze liggen nu nog lekker bij moeder dus zodra ze er weer uit komt ga ik temperaturen.
ik doe normaal om 11 uur wegen maar gezien de omstandigheden stel ik dat ook even uit.
als ik nu ga storen heb ik kans dat ze er weer uit gaat nu ze net drinken :)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
LongFields schreef:Ik ben er van overtuigd dat er geen standaard is voor het moederinstinct, dat is per hond verschillend. Dat Fenella en Carmen dat koppelen aan het feit dat zij nu eenmaal werkhonden hebben vind ik niet terecht. Ik ken net zo goed honden uit werklijnen (en ja, er bestaan ook ándere werkhonden dan alleen de (x) Mechelaar en HH) waar de eigenaar gewoon bij de pups kan komen als dat ik honden ken uit niet-werklijnen waar de eigenaar dat niet kan.
Het eeuwige (voor mijn gevoel) verheerlijken van de werkhond en het toch lichtelijk als minderwaardiger of minder instinctmatig beschouwen van ieder ras dat daar niet onder valt begint mij lichtelijk te storen.

Maar afijn, daar gaat het in dit topic helemaal niet over. :wink:

dat zeg/schrijf ik niet Suzanne,
het gaat nl niet over werkhonden (ja toevallig betreft het bij zowel mij als bij Fenella werkhonden, maar bij 1 geval van mij toch geen herders, maar een ander werkras), maar over honden die generaties lang (en vaak nu nog steeds) gefokt worden zonder veel inmening van de mens (buiten dat wij wel de combinatie bepalen), waardoor nog een ander instinct aanwezig kan zijn voor de zorg voor de pups dan bij rassen waar al generaties lang de teef door de eigenaren begeleid wordt in de zoogperiode....
dit dus, en ik verheerlijk ook helemaal niks ik zeg alleen wat ik zie.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Tulp schreef: Niet onzeker worden van alle adviezen, je doet het goed want je trekt aan de bel omdat je merkt dat het niet lekker gaat.
Eén keer per dag wegen is voldoende, anders maak je jezelf veel te veel zorgen. Vaak komen ze een dag nauwelijks aan en de volgende dag is dat pupje veel gegroeid. Zo lang ze drinken, een beetje groeien en niet uitdrogen (velletje wat blijft staan) komt het vast allemaal goed met je pups.
:ok: Nu de lamp weg is heb je zelf al het effect gemerkt op moeder en pups. Web willen het soms allemaal te goed doen, en vergeten dan om gewoon naar de honden te kijken ;-) Je kent zelf je hond het beste, dus concentreer je op het happy houden van de teef, hoe dat dan ook is, weeg ze een keer per dag als je je daar geruster bij voelt en de teef het ok vindt (en anders weeg je ze als je partner de teef uitlaat, zo heb ik het gedaan bij ons nest en niemand werd er onrustig van) en ga langzaam aan eens een beetje genieten. Maak er geen obsessie van, je kunt bepaalde dingen toch niet dwingen. Zelf in de stress raken is in ieder geval niet goed voor je teefje, lijkt me.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik denk dat je het rima doet. Dat ze niet elke dag ongeveer evenveel bijkomen is heel normaal.
Ik heb meestal redelijk grote nesten en ze zijn hier over het algemeen rond de 10e dag allemaal verdubbeld in gewicht.
Ik denk dat de lamp inderdaad teveel warmte geeft, als je goed naar de pups kijkt zie je vanzelf of dat goed gaat.

Ander belangrijk puntje in mijn ogen: heb je je teef meermalen per dag mee uitgenomen?
Ik doe dat dus wel, tweemaal per dag, na de 2e dag een kwartiertje, na de 4e dag een half uurtje wandelen. Even de kop leegmaken.
Dat is heel belangrijk, dat ze even de zinnen kunnen verzetten, en daarna zijn ze over het algemeen weer helemaal klaar voor hun pups.
Bovendien is de beweging ook goed voor ze.

Maar als ik het zo lees gaat het verder echt helemaal super!
Ik zou trouwens, als je de teef bijvoert, haar lekker pens geven. Dat is goed voor het zog :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Agostini schreef:
stephanietaal schreef:

& niet te veel op de DA varen, die ziet alleen nesten waar het fout mee gaat....als het goed gaat zie je de DA pas als ze 6-7 weken zijn voor de enting....

een ervaren fokker uit de buurt zou ik meer ervaring mee hebben.
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
crutz schreef: het gaat nl niet over werkhonden (ja toevallig betreft het bij zowel mij als bij Fenella werkhonden, maar bij 1 geval van mij toch geen herders, maar een ander werkras), maar over honden die generaties lang (en vaak nu nog steeds) gefokt worden zonder veel inmening van de mens (buiten dat wij wel de combinatie bepalen), waardoor nog een ander instinct aanwezig kan zijn voor de zorg voor de pups dan bij rassen waar al generaties lang de teef door de eigenaren begeleid wordt in de zoogperiode....
Ja.
Ik schrijf wat ik net schreef vanuit mijn eigen rassen, die ook natuurlijk zijn en die tot vier-vijf generaties geleden alleen in de schuur bevielen, in het stro, en er zijn er nog steeds zat die het zo doen.
En ik doe het ook anders dan jullie. :19:

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
malinois schreef:
crutz schreef: het gaat nl niet over werkhonden (ja toevallig betreft het bij zowel mij als bij Fenella werkhonden, maar bij 1 geval van mij toch geen herders, maar een ander werkras), maar over honden die generaties lang (en vaak nu nog steeds) gefokt worden zonder veel inmening van de mens (buiten dat wij wel de combinatie bepalen), waardoor nog een ander instinct aanwezig kan zijn voor de zorg voor de pups dan bij rassen waar al generaties lang de teef door de eigenaren begeleid wordt in de zoogperiode....
Ja.
Ik schrijf wat ik net schreef vanuit mijn eigen rassen, die ook natuurlijk zijn en die tot vier-vijf generaties geleden alleen in de schuur bevielen, in het stro, en er zijn er nog steeds zat die het zo doen.
En ik doe het ook anders dan jullie. :19:
als de teef het toelaat en het resulteert niet in stress dan is het toch goed...
nogmaals spreek uit mijn eigen ervaring dat ik het bij Xena absoluut niet kon doen en ik heb veel nesten gezien bij de fokker van Xena en ook daar kon de fokker niet zonder stress gaan zitten priegelen. Wat moet dat moet dus als het nood is dan is het niet anders maar wegen vind ik en de fokker dus ook geen noodzakelijk kwaad dus waarom dan al die stress onnodig veroorzaken? Als je weet dat het stress veroorzaakt?
En natuurlijk zijn er uitzonderingen ook bij werkmechels maar die bevestigen niet de regel. Fokker van Xavi heeft ook de pups gewogen (denk dat ik hem ook nog wel ergens heb) en ik ben daar vroeg bij geweest en daar dus geen stress bij de teef. Prima... maar dat is dus wel een uitzondering wat ik mee heb gemaakt qua nesten uit werklijnen.
En dat heeft helemaal niets met zogenaamde verheerlijking te maken (ik zou niet weten wat je daarmee verheerlijkt eigenlijk?) maar gewoon met eigen ervaringen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaja, mijn honden vreten jou ook op als je aan hun pups komt, hoor ;)
Sterker, als je bij het nest komt al. Boerenhonden en ongedierteverdelgers, niks m is met de instincten dus ;)

Ik weeg eens per dag, en dat doe ik en niemand anders.
Als je rust en stilte hebt en je teef vertrouwt je is dat prima. Bij mij dan, mijn honden leven bij mij in huis.
Dat kan best schelen natuurlijk.
Ik doe het al 25 jaar zo en ik heb nog nooit meegemaakt dat een teef ervan in de stress ging.
Als je maar de juiste mate van rust hebt rond het nest.

Bijvoeren zou ik zeker niet doen overigens, tenzij ze echt niet aankomen.
Maar eerst moet je zorgen dat de omstandigheden dusdanig zijn dat de teef bij de pups wil, dat ze rust heeft, en je moet zorgen dat ze de voeding krijgt die goed is voor haar en voor de melkgift.
En of dat allemaal zo gebeurt, dat mag je best controleren door elke dag even wegen.
Ik zie werkelijk het probleem niet.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Jaja, mijn honden vreten jou ook op als je aan hun pups komt, hoor ;)
Sterker, als je bij het nest komt al. Boerenhonden en ongedierteverdelgers, niks m is met de instincten dus ;)

Als je rust en stilte hebt en je teef vertrouwt je is dat prima. Bij mij dan, mijn honden leven bij mij in huis.
Ik doe het al 25 jaar zo en ik heb nog nooit meegemaakt dat een teef ervan in de stress ging.
dat niet alleen, Xena schoot compleet in de stress, dat was al bij het kijken of de pups compleet waren dat kon alleen maar toen zij buiten was....
En Xena heeft altijd binnen gewoond, heeft 100% vertrouwen in zowel de fokker als mij.
En daar was echt complete rust rondom het nest, er kon niemand bij en ze lag afgezonderd in de bijkeuken...
Waarom zou je dan nog onnodig stress veroorzaken (wat er dus duidelijk was als je haar in die situatie bracht) als alle honden het prima doen, je ziet ze groeien en ze zijn allemaal levendig... dan is er toch geen rede om onnodig stress te veroorzaken?
Maar eerst moet je zorgen dat de omstandigheden dusdanig zijn dat de teef bij de pups wil, dat ze rust heeft, en je moet zorgen dat ze de voeding krijgt die goed is voor haar en voor de melkgift.
En of dat allemaal zo gebeurt, dat mag je best controleren door elke dag even wegen.
nogmaals als het voor de teef geen stress veroorzaakt kun je het doen als je je daar prettiger bij voelt.
doet het dat wel dan vind ik het totaal overbodig of je moet echt het gevoel hebben dat er 1 of meerdere pups echt afvallen of slechter gaan.
Dan moet het dus om duidelijkheid te krijgen daarin.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Jaja, mijn honden vreten jou ook op als je aan hun pups komt, hoor ;)

als ik lees dat de teef eerst in de kennel heeft gezeten, in de africhting etc en pas sinds niet al te lang bij TS ligt, nu dan wel binnen, zou ik het toch ook in de stress door de aanwezigheid zoeken, hoe relaxed ze binnen normaalgesproken nu dan toch ook is....
heeft niets met verheerlijken van werkhonden te maken, wel met hoe deze dame is opgegroeid...
stephanietaal schreef:dankjewel voor het tabeltje ik zie hem vanzelf verschijnen.
de lamp is nu uit en ga kijken hoe dit gaat.
onze hollander is een jaar lang buiten hond geweest als waak. en heeft politietraining gehad.
na een jaar ben ik bij mijn vriend komen wonen en hebben we de hond binnen gehaald vanwege omstandigheden.
sinds zij binnen is is het een echte huishond geworden en ligt altijd bij mij op de bank mee tv te kijken en slaapt langs ons bed en wil niks liever dan bij mij in de buurt zijn.
zelfs nu ze bevallen is komt ze me af en toe halen om naar de pups te gaan en dan gaat ze wel ff liggen en mag ik met de pups en haar gewoon knuffelen.
als ik een pup oppak om te wegen kijkt ze een keer en legt ze haar kopje weer neer dus echt onrust geeft het haar niet denk ik zo.
ik snap dat jullie allemaal vinden dat rust het belangrijkste is en dat is natuurlijk ook zo maar als zij het goed vind en rustig blijft liggen dan is het toch ook goed?
ik ben een onervaren fokker dus vandaar dat ik gewoon alles wil weten en het allemaal heel nauw in de gaten hou en misschien ben ik wel te bezorgd dat zou ook goed kunnen.
mijn vriend heeft meer zoiets van de pups groeien nog steeds misschien niet zoals het hoort maar ze groeien soms wel 60 gram per dag en soms maar 30 gram dus dat verschilt wel veel.
nou mochten er nog tips zijn dan hoor ik ze toch graag :)
helemaal mee eens
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb even gezocht naar de gewichten die de fokker van Xavi had bijgehouden.
Met 7 dagen hadden ze allemaal ruim hun geboortegewicht verdubbeld.
Mocht je interesse hebben geef me je emailadres maar ff dan stuur ik hem door.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Die gewichtenlijstjes is toch appels met peren vergelijken?
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Wilma schreef:Die gewichtenlijstjes is toch appels met peren vergelijken?

als je chi's met herders zou vergelijke of bv jouw ras met herders, ja, dan ben ik het met je eens. In ditgeval zijn het herders en herders die je vergelijkt, als TS daar gevoelsmatig wat houvast aan heeft is dat toch alleen maar mooi...

voor TS realiseer je wel dat zowel het stb HH nest waar je info van krijgt als het xMH nest waar Fenella info over heeft, van een kleiner type herder zijn dan jouw teef (waarschijnlijk) omdat de xHH vaak nog wel wat groter uit kan vallen...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dat is het ook, want hoe zijn de lijnen? Grote of kleine (voor)ouders etc.
Ik weet nog dat toen ze geboren (nest van Xito) waren en mijn trainer die zelf heel wat jaren mechels gefokt heeft, de geboortegewichten hoorde, dat ie er verbaast van stond. Hij fokte altijd grote forse honden over het algemeen en die waren dus bij de geboorte al veel groter en forser.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:

als je chi's met herders zou vergelijke of bv jouw ras met herders, ja, dan ben ik het met je eens. In ditgeval zijn het herders en herders die je vergelijkt, als TS daar gevoelsmatig wat houvast aan heeft is dat toch alleen maar mooi...

voor TS realiseer je wel dat zowel het stb HH nest waar je info van krijgt als het xMH nest waar Fenella info over heeft, van een kleiner type herder zijn dan jouw teef (waarschijnlijk) omdat de xHH vaak nog wel wat groter uit kan vallen...
dit dus. :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Het gaat toch ook niet om de gewichten op zich, als TS er behoefte aan heeft, kan ze uit zo'n tabelletje zien dat het niet allemaal altijd perfect gelijkmatig oploopt, en dat dat helemaal geen nadelig effect hoeft te hebben op het uiteindelijk goed opgroeien van de pups. Het gaat erom dat het in grote lijnen lekker gaat.
stephanietaal
Vaste gebruiker

allemaal dankjewel voor jullie reacties.,
ik ga jullie zeker op de hoogte houden hierover.
er is idd een grote verbetering nu al. de lamp is uit en de teef blijft lekker liggen.
ze ligt er nu al weer bijna 2 uur in dat is een uniek iets de afgelopen 2 dagen dus ben al blij.
ik heb net nog alle pups mogen wegen omdat ze niet aan het drinken waren. ze zijn tot nu allemaal bijna 50 tot 60 procent aangekomen. heb alles exact uitgerekent om het hier te kunnen plaatsen.
dus ik denk ik blij ben met hoe ze het doen.
ze moeten om te verdubbelen nog ongeveer 200 gram tot 300 gram. en daar hebben ze nog 2 tot 5 dagen voor dus dat moet opzich wel lukken.

ik wacht gewoon rustig af en volg mijn gevoel. en de adviezen probeer ik zeker ook iets mee te doen en zodra die fokker hier is geweest horen jullie het ook van mij.

toch allemaal dankjewel alvast! en alle adviezen zijn welkom.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Het gaat om percentages. Niet om grammen.

Ik blijf erbij, als je pups in de eerste tien dagen verdubbelen is dat prima.
Ik heb ze wel eens verdubbeld gehad in vijf dagen; toen had ik twee pups. Ja, dan is dat niet zo moeilijk. ;)
Als ik een groot nest heb duurt dat een dag of tien en daar is niks mis mee.
Ik houd dat altijd keurig bij, van de laatste 7-8 nesten staat het nog wel op mijn site denk ik.
Als ze levendig zijn en groeien is het goed, klaar, en als je het prettig vindt om dat bij te houden en de teef vindt het best is dat toch prima?
Wat ik lees van TS geeft het wegen de teef bepaald geen stress. Gewoon lekker wegen dus.

Wel teveel mensen weghouden de komende tijd, maar ik lees ook dat de kist op een rustige plaats staat.
Lijkt me dus helemaal prima.

Afbeelding

stephanietaal
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:Het gaat om percentages. Niet om grammen.

Ik blijf erbij, als je pups in de eerste tien dagen verdubbelen is dat prima.
Ik heb ze wel eens verdubbeld gehad in vijf dagen; toen had ik twee pups. Ja, dan is dat niet zo moeilijk. ;)
Als ik een groot nest heb duurt dat een dag of tien en daar is niks mis mee.
Ik houd dat altijd keurig bij, van de laatste 7-8 nesten staat het nog wel op mijn site denk ik.
Als ze levendig zijn en groeien is het goed, klaar, en als je het prettig vindt om dat bij te houden en de teef vindt het best is dat toch prima?
Wat ik lees van TS geeft het wegen de teef bepaald geen stress. Gewoon lekker wegen dus.

Wel teveel mensen weghouden de komende tijd, maar ik lees ook dat de kist op een rustige plaats staat.
Lijkt me dus helemaal prima.

de percentages zitten nu tussen de 30 en de 60 procent dus er zit een enkeling bij die heel langzaam gaat maar zoals ze het nu doen zijn ze binnen 10 dagen wel verdubbeld.
ik dacht eerst dat het binnen 7 dagen moest en dat halen ze waarschijnlijk niet vandaar mijn bezorgheid. die valt weg als het 10 dagen mogen zijn :)
ja ze zijn levendig kruipen best veel rond en groeien nog steeds dat doet me goed.
de teef vind het zeker goed als ik ze weeg ze kijkt 1 keer op en verder blijft ze lekker bij de rest liggen dus zie het probleem niet.
de werpkist staat bij ons in de woonkamer maar wel voor 3 kwart onder een tafel als holletje dus het is zeker rustig.
als er mensen bij ons zijn en op de bank zitten kunnen ze niet in de werpkist kijken dus ook geen last veroorzaken.

dankjewel
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Klinkt helemaal goed, hoor.
En als ik hoor hoe ze op je gericht is denk ik dat het eerder stress zou geven als je haar apart zou zetten met de pups.
Volgens mij gaat het dus gewoon goed :ok:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”