Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wel stamboom maar voldoet niet aan standaard (DSL)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

wel stamboom maar voldoet niet aan standaard (DSL)

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik ben een leek op gebied van regels rond stambomen en standaarden maar wil graag weten hoe en wat uit intresse.

Onze DSL heeft wel een stamboom maar volgens de standaard is hij veel te wit (heeft b.v. een overwegend witte kop) Enfin, hij is pas 4 mnd en er zijn nog vlekjes (meer "stippen") in ontwikkeling maar een bruine hoofd zal hij nooit gaan krijgen, daar ben ik zeker van. Zijn ouders, broers en zus hebben overigens wel de juiste kenmerken.

Ik neem aan dat hij nu b.v. nooit een show zal winnen of hij mag w.s. zelfs niet eens mee doen ???? Mag hij wel mee doen binnen een rasvereninging aan b.v. werk gerichte wedstrijden (veldwerk) of word daar ook naar uiterlijk gekeken ?

Ik neem aan dat hij ook nooit een DSL met stamboom zal mogen dekken (moet hij dan eerst gekeurd worden ?) Stel dat dat toch gebeurd (even theoretisch) dan krijgen de puppy's geen stamboom meer omdat onze hond niet voldoet aan de rastandaard of moet ik dat helemaal los zien van elkaar in de zin van afstamming blijft afstamming ?

Enfin, het zijn vragen uit intresse over hoe e.e.a. werkt. Wij hebben onze hond niet uitgekozen met de gedachte om te gaan fokken of naar show's te gaan. Maar we zouden wel iets actiefs met hem willen gaan doen in clubverband (maar dat hoeft dan niet perse direct binnen de rasvereniging te zijn).

Overigens intressant om te weten waarom hij een uitzondering is maar dit zal meer te maken hebben met genetische kwesties, een afwijking in aanleg of een "foute" voorouder (hoewel dit laatste toch niet kan aangezien hij een stamboom heeft) ?

Kan iemand mij daar iets meer over vertellen, alvast bedankt.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: wel stamboom maar voldoet niet aan standaard (DSL)

Ongelezen bericht door sirene »

cornelia schreef:Ik ben een leek op gebied van regels rond stambomen en standaarden maar wil graag weten hoe en wat uit intresse.

Onze DSL heeft wel een stamboom maar volgens de standaard is hij veel te wit (heeft b.v. een overwegend witte kop) Enfin, hij is pas 4 mnd en er zijn nog vlekjes (meer "stippen") in ontwikkeling maar een bruine hoofd zal hij nooit gaan krijgen, daar ben ik zeker van. Zijn ouders, broers en zus hebben overigens wel de juiste kenmerken.
Staat er ook een aantekening hiervan op zijn stamboom ?
Ik neem aan dat hij nu b.v. nooit een show zal winnen of hij mag w.s. zelfs niet eens mee doen ???? Mag hij wel mee doen binnen een rasvereninging aan b.v. werk gerichte wedstrijden (veldwerk) of word daar ook naar uiterlijk gekeken ?
Werkwedstrijden mag je gewoon aan meedoen. Een show mag je ook aan meedoen. In jullie standaard staat nergens dat het een ernstige, laat staan een diskwalificerende fout is.
Ik neem aan dat hij ook nooit een DSL met stamboom zal mogen dekken (moet hij dan eerst gekeurd worden ?) Stel dat dat toch gebeurd (even theoretisch) dan krijgen de puppy's geen stamboom meer omdat onze hond niet voldoet aan de rastandaard of moet ik dat helemaal los zien van elkaar in de zin van afstamming blijft afstamming ?
Zolang er geen NEK (niet erkende kleur) of iets anders op zijn stamboom staat mag je gewoon fokken met hond. Of hij gevraagd wordt door fokkers is wat anders maar een stamboom krijgen de pups wel.
Overigens intressant om te weten waarom hij een uitzondering is maar dit zal meer te maken hebben met genetische kwesties, een afwijking in aanleg of een "foute" voorouder (hoewel dit laatste toch niet kan aangezien hij een stamboom heeft) ?

Kan iemand mij daar iets meer over vertellen, alvast bedankt.
Er zitten altijd wel eens honden in de nesten met afwijkende kleuren of patronen. Ik denk dat het in dit geval ook niet zo'n rare uitzondering is aangezien je wel gewoon gevlekte honden mag hebben. Er zal wel geselecteerd worden/zijn op die bruinen kop maar dat zal niet altijd lukken omdat het bij mijn weten geen vast patroon is. Daar kan Marjoleine ws veel meer over vertellen want dat is bij de Stabijhoun geloof ik precies zo. Van kleurtjes en patronen weet ik niet zoveel.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Kiki is volgens de rasstandaard ook eigenlijk te bruin.Ze is een bijna-mantelhond en over mantelhonden staat dit in de standaard:
"Minder gewenst zijn mantelhonden."
Het is dus minder gewenst maar verder heeft ze net zo veel "rechten" als je dat zo wilt noemen als bijvoorbeeld mijn Bente had.Dat was een Drent met platen.
Kiki heeft een stamboom en daar kan ik dus ook mee fokken als ik dat zou willen.Maar dat wil ik niet,en dus doe ik het niet.

Er zijn trouwens ook bonte DSL's en die lijken erg veel op de Drent (dezelfde voorvaderen),dus dat zal ongetwijfeld iets met jouw hond te maken hebben.Waarschijnlijk is het onderscheid binnen het ras later pas gekomen.

*Edit:2 zinnen toegevoegd.
Laatst gewijzigd door marian* op 03 mei 2012 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kiran »

Mijn Kiran heeft teveel wit op zijn poot dit mag ook niet maar is niet diskwalificerend voor op een show. Wel kan het zijn dat je een lagere kwalificatie krijgt maar dit staat dan ook eigenlijk altijd wel bij op het keur rapport.

Als je toevallig een keurmeester treft die kleurtjes niet zo heel erg belangrijk vind. Kan het maar zo wezen dat je toch een hogere kwalificatie krijgt.
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Toch is het een raar ding... Op de stamboom van Zola staat géén aantekening terwijl ze toch echt een NEV zou moeten hebben.
Is het dan de chipper die niet heeft opgelet? Of hoe zit dat eigenlijk?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Badu schreef:Toch is het een raar ding... Op de stamboom van Zola staat géén aantekening terwijl ze toch echt een NEV zou moeten hebben.
De chipper wist het dan niet. Of vindt het zelf ook onzin, dat kan ook. Mooi zo ;)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

sirene schreef:
Badu schreef:Toch is het een raar ding... Op de stamboom van Zola staat géén aantekening terwijl ze toch echt een NEV zou moeten hebben.
De chipper wist het dan niet. Of vindt het zelf ook onzin, dat kan ook. Mooi zo ;)
Maar hopen nu dat dezelfde chipper langs komt :F:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
cornelia
Zeer actief

Op de papieren staat geen aantekening dat hij een NEK heeft. Er staat 'bruin/wit".
De moeder is heeft inderdaad zo'n tekening als een drentsche patrijs; Overwegend bruine kop en verder bruine platen op wit. Zijn vader is overwegend bruin met een witte borst vlek.
Onze hond is vrijwel spierwit met een bruine vlek rond 1 oog en "sproeten" op zijn neus. Er komen nu wel her en der bruine stippen en met het langer worden van zijn haren zal het wel een meer "schimmel" effect krijgen.
Maar ik heb begrepen dat de ontwikkeling van de vlekken/stippen nog tot 1 jaar kan doorgaan dus mogelijk krijgt hij nu meer stippen. Het lijkt als of hij soms opeens een paar stippen bij krijgt en dat het dan weer een poosje stil ligt, zal ik maar zeggen. Kan dit kloppen, ik bedoel, is het ontwikkeling of door komen van pigment ofn zo iets wat b.v. een jaar door kan gaan ??

In ieder geval alvast bedankit voor de info tot zo ver.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik wil eigenlijk wel een foto zien van jouw hond :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De fokker had je toch in moeten lichten over de (on)mogelijkheden met deze kleur?
cornelia
Zeer actief

Ik zal het weekend thuis even foto plaatsen.

Fokker heeft ons wel gezegt dat de chipper hem had goedgekeurd en heeft ons uitleg gegeven over dat de situatie zo is dat er binnen de rasvereniging zelf men het nog niet zo eens is over die bepaalde kenmerken. Wij lazen ook in het boek over de DSL (heb even zo de naam niet bij de hand) dat er discussie is over deze zaken. Er zou enerzijds gefokt zijn op het werken waardoor er op gebied van uiterlijk kenmerken zijn ingeslopen die dan volgens anderen niet wenselijk zijn b.v. kleur van ogen.
De ogen van onze hond zijn nu eigenlijk ook nog te licht, zouden erg donkerbruin moeten zijn terwijl die van ons nog licht amberkleurig zijn (niet geel, of zoals ik las "vogelogen") In het boek staan trouwens wel foto's van honden die een NEK verklaring hadden, b.v. een (in mijn ogen prachtige) hond die een soort harlekijn's hoofd had; bruin oor, half wit hoofd, half bruin hoof, wit oor. Zo was er ook discussie over gele DSL'en, die hebben een beetje de kleur van een Golden Retriever, ik geloof dat dit inmiddels "niet meer mag" en dus een NEK verklaring krijgen (???)

Fokker heeft ons uitgelegd dat hij fokt op jacht(werk) kwaliteiten.
Ik neem aan dat dit vaker een probleem kan zijn in de fok wereld, enerzijds fokken op werken en anderzijds op uiterlijk ???

Nee, de fokker is heel open geweest hierover hoor, heeft ons ook echt bevraagd over wat wij willen met de hond en besproken wat de situatie was. Wij hebben ook aangegeven dat wij geen ambities hebben richting fokken etc. maar dat wij een leuke "huishond" willen die graag met ons er op uit gaat en waar we wel iets mee willen doen in de zin van wat hij dan leuk zou vinden en aanleg voor heeft. Maar dan meer in de sfeer van leuk en geen competatief zware toestanden of zo.
Laatst gewijzigd door cornelia op 04 mei 2012 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

cornelia schreef:Ik zal het weekend thuis even foto plaatsen.

Fokker heeft ons wel gezegt dat de chipper hem had "goedgekeurd" en heeft ons uitleg gegeven over dat de situatie zo is dat er binnen de rasvereniging zelf men het nog niet zo eens is over die bepaalde kenmerken. Wij lazen ook in het boek over de DSL (heb even zo de naam niet bij de hand) dat er discussie is over deze zaken. Er zou enerzijds gefokt zijn op het werken waardoor er op gebied van uiterlijk kenmerken zijn ingeslopen die dan volgens anderen niet wenselijk zijn b.v. kleur van ogen.
De ogen van onze hond zijn nu eigenlijk ook nog te licht, zouden erg donkerbruin moeten zijn terwijl die van ons nog licht amberkleurig zijn (niet geel, of zoals ik las "vogelogen") In het boek staan trouwens wel foto's van honden die een NEK verklaring hadden, b.v. een (in mijn ogen prachtige) hond die een soort harlekijn's hoofd had; bruin oor, half wit hoofd, half bruin hoof, wit oor. Zo was er ook discussie over gele DSL'en, die hebben een beetje de kleur van een Golden Retriever, ik geloof dat dit inmiddels "niet meer mag" en dus een NEK verklaring krijgen (???)

Fokker heeft ons uitgelegd dat hij fokt op jacht(werk) kwaliteiten.
Ik neem aan dat dit vaker een probleem kan zijn in de fok wereld, enerzijds fokken op werken en anderzijds op uiterlijk ???

Nee, de fokker is heel open geweest hierover hoor, heeft ons ook echt bevraagd over wat wij willen met de hond en besproken wat de situatie was. Wij hebben ook aangegeven dat wij geen ambities hebben richting fokken etc. maar dat wij een leuke "huishond" willen die graag met ons er op uit gaat en waar we wel iets mee willen doen in de zin van wat hij dan leuk zou vinden en aanleg voor heeft. Maar dan meer in de sfeer van leuk en geen competatief zware toestanden of zo.
dat hoeft geen probleem te zijn, je hebt bij de mechelaars ook werklijnen en showlijnen... en die 2 hebben allebei totaal verschillende geïnteresseerden. Ik zal bijv. nooit een hond uit showlijnen nemen, alleen maar werklijnen. Dat er bij de werklijnen niet altijd geheel wordt voldaan aan rastypisch uiterlijk zal mij dan ook een worst zijn. Zolang de gemiddelde hondeneigenaar het nog herkent als mechelaar vind ik het prima. Maar of er dan een witte borstvlek zit of de hond te gespierd is of wat donkerder is dat vind ik wel prima.
Overigens zijn mijn stamboomhonden gekeurd op de werkhondenkeuring van de rasvereniging, dus qua uiterlijk voldoen ze aan een bepaald criteria.
Ik heb een hond gehad uit pure werklijnen die heel goed op een show had kunnen meedraaien, keurmeester op de werkhondenkeuring was er helemaal lyrisch van. Ik vond het de minst mooie hond die ik had. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Afbeelding
viewtopic.php?f=26&t=241025&p=5468220&hilit=ezio#p5468220
Dit is m toch?
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

In de basis: als je voor sporten een stamboom nodig hebt (dat schijnt soms zo te zijn) is er niets aan de hand; je hond heeft die stamboom en ook al is hij "te groot", "te klein" of "fout gekleurd" doet dan niet terzake ;-)

Shows is echter wat anders ;-)
Je mag er WEL in, je mag inschrijven maar de kans dat je hond hoge ogen gooit is, afhankelijk van de keurmeester ergens tussen 'veel kleiner' tot 'nul' .
Inzetten voor de fok is onwaarschijnlijk; tenzij hij verder wel zo subliem in elkaar zit dat fokkers de "foute kleur" voor lief nemen. Het zou overigens dan WEL weer helemaal te gek zijn als een fokker gezondheid e.d. voor kleur zou kiezen.

Als je toch gewoon een keer voor de lol aan een show wilt deelnemen; gewoon doen! Maar kies dan een clubmatch, of eventueel een "jongehondendag"; een show van de vereniging zelf wordt vaak heel streng gekeurd en is de kans op een lagere kwalificatie groter.

Suzanne
cornelia
Zeer actief

Jeeh dat is onze Ezio. Hij heeft dus inmiddels wat meer sproeten op zijn neus en vnl op zijn rug meer stippen. Ik zal een recentere plaatsen. Wat is het toch een knapperd, haha
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

We kunnen trouwens altijd zijn oren over zijn hoofd vouwen en vast plakken. Zijn oren zijn van binnen n.l. wel helemaal bruin. dan heeft hij toch een bruine kop (maar zal hij worden afgeleurd omdat hij geen oren heeft)

Maar erg intressant jullie reactie, bedankt.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

wat een leukerd!! en inderdaad erg veel wit, nog nooit gezien bij een DSL ,
heb je hem vernoemd naar het personage uit Assassins Creed?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

fes/lou schreef:Afbeelding
viewtopic.php?f=26&t=241025&p=5468220&hilit=ezio#p5468220
Dit is m toch?
Wat apart voor een langhaar.
Ik ben wel benieuwd hoe hij gaat uitgroeien :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 05 mei 2012 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Zit er soms Blair van de Liniedijk achter? Die had meer wit dan de gemiddelde Duitse staande, hoewel niet zo wit als deze, dat heb ik nog niet eerder gezien. Was een hond waar mee gejaagd werd.
cornelia
Zeer actief

Afbeelding

Hij krijgt dus dit soort vlekjes. Hier was hij 3 mnd. Nu is hij 4 mnd en zie je de vlekjes eigenlijk weer niet meer zo goed omdat zijn haren langer worden en de witte er nu weer overheen lijken te vallen en zich vermengen met de bruine. Vlekken lijken daarom weer waziger te worden.
Verder zijn de zijkanten gewoon wit. Ik ben echt benieuwd hoe lang zo'n proces kan duren of doorgaan. Som denk ik dat ik weer allerlei vlekken zie verschijnen maar ik geloof dat hij echt heeeel wit zal blijven.

Hij is inderdaad vernoemd naar Ezio Auditore da Firenze van Assassin's Creed.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

volgens mij is het een forelschimmel
Afbeelding
Alleen mist hij dan nog zijn bruine hoofd.
Afbeelding
gevni havanezers
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

cornelia schreef:
Hij is inderdaad vernoemd naar Ezio Auditore da Firenze van Assassin's Creed.
mijn vriend zegt: :E:

:lol1:
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Geen verstand van al het stamboomgebeuren, maar wil wel even zeggen dat het een geweldig hondje is, en een geweldige naam natuurlijk :D
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Bedankt allemaal.

En Blacky, bedankt voor de prachtige foto van de forel-schimmel, als Ezio daar ook maar iets van weg krijgt...................prachtig.

Voor o.a. de vriend van Podenji;
Vwb rasstandaarden kunnen we ook zeggen; "Nothing is true, everything is permitted."
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Waar komt hij vandaan? :wink:
(Cornelia, je hebt een PB)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”