Ik heb Lune ook laten dekken, maar wel pas na grondig onderzoek wat betreft de vaderlijn
En ja, daar neem je een risico mee, maar het uitsluiten van alle lijnen waar een keer epilepsie in voorgekomen is, is in ons ras niet heel handig. Ik denk dat er dan weinig over blijft, en we moeten gaan intelen
Het gene wat wij vanuit de rasvereniging wel doen is swaps verzamelen van alle honden, eventuele dragers, lijders, en vrije honden, en daarmee is een gen onderzoek gestart. Het is nu afwachten tot ze de marker gevonden hebben. Zodra die er is, kunnen we zelf gaan testen. Echter, het nadeel om de marker te vinden, ze hebben meer lijders nodig
Lune dr nest van vorig jaar is god zij dank vrij gebleven van epilepsie. Bij ons ras uit het zich 9 van de 10 keer binnen een jaar, wat zich uit in overlijden van de hond gemiddeld binnen een half jaar.
Ik waarschuw al mijn pupkopers, en meld ook dat Lune haar broer een epilepsie lijder is. Als ze dan geen hond hier vandaan willen is dat hun goed recht. Maar tot zover is niemand er op afgehaakt, en zijn ze alleen maar blij dat ik eerlijk ben over wat er speelt in het ras. Het is gelukkig niet zo dat hele nesten omvallen van de epilepsie bij ons. Vorig jaar waren er geloof ik 2 lijders, over alle nesten (en dat waren er wel een flink aantal).
Tja, Lune kan drager zijn, maar ook vrij. Ik neem de gok, maar ik zoek wel altijd de vrije lijnen uit. Alhoewel dat ook niet altijd wat zegt, en een soort schijnveiligheid is, want ook in de vrije lijnen duikt soms ineens wat op. En het nadeel is, vanuit franse jagers wordt niet alles bij ons gemeld, dus zeker weten doe je niet alles. Wel een belangrijk punt voor mij is dat de reu bewezen heeft, en geen nakomelingen heeft met epilepsie.