Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DNA afstammingsonderzoek

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Re: DNA afstammingsonderzoek

Ongelezen bericht door Agostini »

Ennath schreef:
crutz schreef:
Ennath schreef:
crutz schreef: wat er nu in NL gebeurd vind ik zorgelijker aangezien er maar een beperkt aantal mensen op de hoogte zijn & deze info later verloren gaat,
dan worden bepaalde eigenschappen aan bepaalde lijnen toegekend, terwijl die van elders komen en je er met je fok dus ook niet op kan selecteren/rekening mee kan houden...

& dat is niet eens het ergste,
als er wel ellende in die lijnen zit kan je ze ongemerkt te dicht bij elkaar brengen, want het is niet bekend....
Dat is ook ook mijn grote bezwaar tegen dat gesjoemel: dan denk je mooi een probleem te vermijden ..... krijg je het dubbel op je boterham omdat je een andere combinatie maakt dan dat je denkt te maken.
Overigens heb ik de openheid graag open op een afstammingsbewijs en niet als algemeen bekende roddel.
Die roddel verstomt namelijk na verloop van tijd en dan sta jij over twintig jaar appelig te kijken naar een uitkomst die "niet had moeten kunnen zijn" als de papieren inderdaad hadden geklopt.

nou, het is meer dan een roddel hoor, in de algemeen gebruikte databases, bloedlijnen.nl en working-dog.eu staat het ook gewoon netjes vermeld, dus dat is geen roddel die verstomt en over 20 jaar niet meer terug te vinden is...
Maar van die vele anderen wel :mrgreen:

En dan nog: ik heb een hond (gehad) die op bloedlijnen staat, maar toch echt met andere kwalificaties dan wat ze waar kon maken. Dat maakte haar voor mij geen slechtere hond. Maar ik heb toch wél medelijden met al die eigenaren van haar nakomelingen die op basis van "bloedlijnen" denken dat (groot)ma IPO 3 en HD-A is :19:
De door de wol geverfde africhters zullen wel weten wat de waarheid is: maar dat andere vijftigtal eigenaren vast niet.
Eigenlijk is dit hetgeen ik ook wil zeggen.
De mensen die echt sporten met een mechel zullen het Tim/Vasco verhaal wel kennen (of 1 of andere variant). Maar er zijn nog heel wat andere mensen ook.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Agostini schreef:
Ennath schreef:
crutz schreef:
Ennath schreef: Dat is ook ook mijn grote bezwaar tegen dat gesjoemel: dan denk je mooi een probleem te vermijden ..... krijg je het dubbel op je boterham omdat je een andere combinatie maakt dan dat je denkt te maken.
Overigens heb ik de openheid graag open op een afstammingsbewijs en niet als algemeen bekende roddel.
Die roddel verstomt namelijk na verloop van tijd en dan sta jij over twintig jaar appelig te kijken naar een uitkomst die "niet had moeten kunnen zijn" als de papieren inderdaad hadden geklopt.

nou, het is meer dan een roddel hoor, in de algemeen gebruikte databases, bloedlijnen.nl en working-dog.eu staat het ook gewoon netjes vermeld, dus dat is geen roddel die verstomt en over 20 jaar niet meer terug te vinden is...

En dan nog: ik heb een hond (gehad) die op bloedlijnen staat, maar toch echt met andere kwalificaties dan wat ze waar kon maken. Dat maakte haar voor mij geen slechtere hond. Maar ik heb toch wél medelijden met al die eigenaren van haar nakomelingen die op basis van "bloedlijnen" denken dat (groot)ma IPO 3 en HD-A is :19:
De door de wol geverfde africhters zullen wel weten wat de waarheid is: maar dat andere vijftigtal eigenaren vast niet.
De mensen die echt sporten met een mechel zullen het Tim/Vasco verhaal wel kennen (of 1 of andere variant). Maar er zijn nog heel wat andere mensen ook.

het Tim/Vasco verhaal is zelfs zo makkelijk terug te vinden dat het er bij staat (bij allebei) dus dat is bullshit...& als je je er niet in wil verdiepen ook goed, dan ook niet zeuren...
Agostini
Zeer actief

crutz schreef:
Agostini schreef:
Ennath schreef:
crutz schreef:

het Tim/Vasco verhaal is zelfs zo makkelijk terug te vinden dat het er bij staat (bij allebei) dus dat is bullshit...& als je je er niet in wil verdiepen ook goed, dan ook niet zeuren...
Daar heb je uiteraard wel een punt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
Agostini schreef:
Ennath schreef:
crutz schreef:

juist je mag wel wat doen voor je een hond gaat kopen :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Is het dan de bedoeling dat je bij elke hond die je wenst aan te kopen,
je moet gaan opzoeken of de papieren wel correct zijn en of er ja of neen gesjoemeld is met afstammingsbewijzen ?
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
Agostini
Zeer actief

Xtine schreef:Is het dan de bedoeling dat je bij elke hond die je wenst aan te kopen,
je moet gaan opzoeken of de papieren wel correct zijn en of er ja of neen gesjoemeld is met afstammingsbewijzen ?
Bij de aankoop van een Mechel zou ik dat in alle geval wel doen ja :mrgreen:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Ik ben wel voor DNA registratie. En wel omdat de stamboeken dan veel sneller open moeten. Men kan niet meer stiekem vreemd bloed inkruisen en dan zien we pas echt hoe achterlijk we bezig zijn met die gesloten stamboeken.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Agostini schreef:
Xtine schreef:Is het dan de bedoeling dat je bij elke hond die je wenst aan te kopen,
Vandaar dat het Suske zo rustig is :idea:
Maar verder zonder dollen, heel interessant om te lezen!
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

bouvierpoedel schreef:
Agostini schreef:
bouvierpoedel schreef:Geloof wel dat daar een prijskaartje aan gaat hangen wat doorberekent word naar de puppenkopers en of dat nu een goede zaak is betwijffel ik.
Zo jaag je mensen wel weg van de RvB en stamboom fokkers omdat een rashond een soort van elitair produkt is wat alleen de mensen met de volle knip kunnen betalen.
Ook zullen stamboom fokkers zich achter de oren gaan krabben en door zo'n hoge investering eerder zonder stamboom gaan fokken.
Nu lijkt het dan met die testen of het " produkt" er mooier/gezonder/beter van word terwijl het alleen zegt dat Pietje uit Jantje en Marietje komt en niets meer.
Ik geloof dat de Raad een beetje te krampachtig in hunn bewijsdrang is dat stamboom honden de beste honden op de wereld zijn .
Nu dus een verhoging van de stambomen en de DNA testen ,maar wat gaat dat nog meer kosten voor de fokkers ,want de opslag van DNA gegevens word enorm na een aantal jaar .
Daar zal dan ook wel weer een rekening voor komen voor het onvoorziene in kosten op termijn in opslag en meer personeel om alles te verwerken.
Zie maar zo gebeuren dat over een jaar of 3 het stamboom tarief een 300 euro is.
.
.
Rare manier van denken heb jij hoor...
Mensen die voor een rashond kiezen, krijgen door deze procedure de zekerheid dat ze ook een rashond kopen.

Ik liet heel mijn nest (11 pups) DNA testen, net omdat ik de pupkopers op papier wil laten zien dat ze een rashond gekocht hebben. Ik snap niet dat je als fokker niet achter zoiets kan staan? Of je moet natuurlijk zelf veel sjoemelen...

Dna kost in BE ongeveer 50€ per pup trouwens.
Jij kan naar je klanten bewijzen met je DNA test dat de ouders de ouders zijn ,maar durf je ook je klauw in het vuur te steken of tig generaties terug ook miepje of bartje wel die voorouders waren.??
Ik zou het niet doen als ik haar was :mann:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Agostini
Zeer actief

Inge schreef:
bouvierpoedel schreef:
Agostini schreef:
bouvierpoedel schreef:Geloof wel dat daar een prijskaartje aan gaat hangen wat doorberekent word naar de puppenkopers en of dat nu een goede zaak is betwijffel ik.
Zo jaag je mensen wel weg van de RvB en stamboom fokkers omdat een rashond een soort van elitair produkt is wat alleen de mensen met de volle knip kunnen betalen.
Ook zullen stamboom fokkers zich achter de oren gaan krabben en door zo'n hoge investering eerder zonder stamboom gaan fokken.
Nu lijkt het dan met die testen of het " produkt" er mooier/gezonder/beter van word terwijl het alleen zegt dat Pietje uit Jantje en Marietje komt en niets meer.
Ik geloof dat de Raad een beetje te krampachtig in hunn bewijsdrang is dat stamboom honden de beste honden op de wereld zijn .
Nu dus een verhoging van de stambomen en de DNA testen ,maar wat gaat dat nog meer kosten voor de fokkers ,want de opslag van DNA gegevens word enorm na een aantal jaar .
Daar zal dan ook wel weer een rekening voor komen voor het onvoorziene in kosten op termijn in opslag en meer personeel om alles te verwerken.
Zie maar zo gebeuren dat over een jaar of 3 het stamboom tarief een 300 euro is.
.
.
Rare manier van denken heb jij hoor...
Mensen die voor een rashond kiezen, krijgen door deze procedure de zekerheid dat ze ook een rashond kopen.

Ik liet heel mijn nest (11 pups) DNA testen, net omdat ik de pupkopers op papier wil laten zien dat ze een rashond gekocht hebben. Ik snap niet dat je als fokker niet achter zoiets kan staan? Of je moet natuurlijk zelf veel sjoemelen...

Dna kost in BE ongeveer 50€ per pup trouwens.
Jij kan naar je klanten bewijzen met je DNA test dat de ouders de ouders zijn ,maar durf je ook je klauw in het vuur te steken of tig generaties terug ook miepje of bartje wel die voorouders waren.??
Ik zou het niet doen als ik haar was :mann:
:roll: ga ik ook niet doen, maar ik ben wel voor het DNA, zodat beginnende fokkers binnen tig jaar hun hand er wel voor in het vuur kunnen steken. Nu moet je zowiezo verder met hetgeen er is!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De redenen dat ik niet sta te springen om DNA registratie (ik ben dus niet pertinent tegen, maar op het moment gewoon niet vóór) is dat het helemaal niets gaat oplossen van de problemen die er nu zijn. Ik klaag nooit over wat fokken allemaal kost maar in dit geval kost het mij inderdaad alleen maar geld en ik weet zeker dat het me straks ook nog een hele hoop frustratie gaat kosten ook. Want hoe gaat het straks met een buitenlandse reu ? Dat gaat vast heel makkelijk zo'n profieltje van een Peruaanse hond of een hond uit Rusland ? 50 € is niet zoveel geld maar wel als het helemaal nergens aan ten goede komt. Ja, de ouders zijn de ouders. Dus ?
Als mensen bij mij een pup kopen neem ik aan dat ze geloven dat dat de ouders zijn. Hier roepen heel veel mensen dat ze het goed vinden te weten dat de stamboom klopt. Ja, natuurlijk is dat goed maar aan de andere kant, hoeveel denk je dat een stamboom zegt voor 95% van de hondenbezitters ? Mensen die een pup willen geven 9 van de 10 x helemaal niets om de combinatie. Ze kijken nergens naar. Ze willen een pup van dat ras en klaar. Ze sturen hetzelfde mailtje naar een aantal fokkers en kijken waar ze het eerst terecht kunnen. Denken jullie echt dat ze gaan kijken wie de voorouders zijn bv ?
De problemen die rashonden nu hebben komen juist doordat we juist wèl uit datzelfde kleine poeltje hebben lopen putten. Niet omdat er een paar de boel belazerd hebben. Die reuen die veel te vaak ingezet zijn zijn 1 van de vele oorzaken, niet die pups die stiekem bij een andere moeder zijn gelegd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik wil wel graag zeker weten wie de ouders en grootouders van mijn honden zijn. De prijzen van de tibetaanse terriër pups gaan toch al 50 euro per jaar omhoog dus dit kan er ook nog wel bij.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Pemba schreef:Ik wil wel graag zeker weten wie de ouders en grootouders van mijn honden zijn. De prijzen van de tibetaanse terriër pups gaan toch al 50 euro per jaar omhoog dus dit kan er ook nog wel bij.
En dat geloof je niet zonder DNA profiel ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

sirene schreef:
Pemba schreef:Ik wil wel graag zeker weten wie de ouders en grootouders van mijn honden zijn. De prijzen van de tibetaanse terriër pups gaan toch al 50 euro per jaar omhoog dus dit kan er ook nog wel bij.
Nee ik geloof inderdaad niets van wat de fokkers zeggen over de ouderlijnen van een pup, hooguit wat ze zeggen over de directe ouders.
Of dat de belangrijkste informatie is die je kan krijgen is een ander geval, maar het zou wel de meest correcte (want makkelijkst verifieerbare) informatie moeten zijn.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

sirene schreef:
Bij sommige fokkers helaas niet. Al zou ik daar dan ook geen pup kopen.
Maar ik denk dat het gewoon goed om gesjoemel te voorkomen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Pemba schreef:
sirene schreef:
Dat heb ik dus ook. Als ik de fokker niet vertrouw moet ik daar dus niet zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ennath schreef:En dat geloof je niet zonder DNA profiel ?
Nee ik geloof inderdaad niets van wat de fokkers zeggen over de ouderlijnen van een pup, hooguit wat ze zeggen over de directe ouders.
Of dat de belangrijkste informatie is die je kan krijgen is een ander geval, maar het zou wel de meest correcte (want makkelijkst verifieerbare) informatie moeten zijn.
Jij was toch ook degene die geen fokker wil die persé contact wil houden en zich overal mee bemoeit enzo ?
Misschien is dat dan ook de reden dat je fokkers niet gelooft ?
Als ik een hond koop bij een fokker die het geen reet interesseert waar zijn pup terecht komt is dat wellicht ook niet de meest betrouwbare ? Een fokker die begaan is met zijn pups, die wil weten waar ze terecht komen en die graag op de hoogte gehouden wordt en je met raad en daad bijstaat als dat nodig is zal ook wel moeite gedaan hebben voor de combinatie neem ik aan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het zal allemaal wel zo zijn, maar ik verbaas me al jaren over het feit dat iedereen maar vanalles loopt te roepen over het fokken van honden terwijl niet eens is vast te stellen of hond A wel een product is van hond B en C.
Dat vind ik vreemd.

Mij lijkt toe dat, vóórdat je wat voor maatregelen dan ook maar wilt gaan treffen, de onomstotelijke identificatie vastgelegd moet worden.
Anders heeft het allemaal weinig zin lijkt me. En daar past dan weer een open stamboek bij.

Dat principe staat volgens mij helemaal los van andere zaken zoals de grootte van de genenpool etcetc.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ennath
Zeer actief

Nanna schreef:
Pemba schreef: Maar ik denk dat het gewoon goed om gesjoemel te voorkomen.
Het geeft in ieder geval de zekerheid dat je een zo ingeteeld mogelijk vehikel koopt. Waar geen drop vreemd bloed in kán zitten.
Jammer, gemiste kans voor de rashond.
Maar je kan pas open gooien als je juist registreert, voor mij zijn het twee kanten van dezelfde munt.
En ik ben het natuurlijk met je eens dat alleen registratie het probleem niet gaat oplossen.
Wat heet: het gaat het alleen maar vergroten.
Maar je kan niet opruimen zonder troep te maken, dus vooruit dan maar.
In ieder geval kan je met een sluitende registratie binnen een paar generaties bewijzen dat registreren en selecteren meer ellende oplevert dan oplost.
Ik schat in dat met een 25 jaar er een aanzet tot een open stamboek op tafel zal liggen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

je mag je idd. wel wat meer verdiepen dan iedere fokker op zn mooie blauwe ogen te geloven.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

In Duitsland moeten Duitse Herders al sinds 1999 een DNA profiel hebben. Misschien eens goed om na te gaan wat dat allemaal voor goeds heeft gebracht voor de Duitse Herder. :mann:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Agostini schreef:
Bij het gros van de mechelaars klopt er wat nu ongeveer buiten het mooie geplastificeerde papiertje staat behoorlijk wat niet, als je daar nu vanuit gaat hoef je er ook niet wakker van te liggen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Pemba schreef:
sirene schreef:
Dat heb ik dus ook. Als ik de fokker niet vertrouw moet ik daar dus niet zijn.
:ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:
je mag je idd. wel wat meer verdiepen dan iedere fokker op zn mooie blauwe ogen te geloven.
Ach wat. 99% van de pupkopers zeggen al die voorouders geen réét. Die willen gewoon een pupje van dat ras en liefst binnen een cirkel van 15 km. rondom hun huis.
De enigen die zich er druk over zullen maken zullen een paar fokkers zijn of mensen die specifiek wat met de hond willen.

Ik heb altijd keurig gefokt met inzage van alle testen en meegeven van alle papieren en kopietjes. Niemand die er zelfs maar naar keek...had het net zo goed niet hoeven te doen. :tongue:
dat is ook zo... maar die mensen gaan over het algemeen ook echt niet veel meer betalen als ze ergens anders een goedkopere pup kunnen krijgen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Met een kleine lichamelijke uitdaging, maar de ouders zijn zéker de ouders :ok:
Afbeelding
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Ennath
Zeer actief

sirene schreef:
Ennath schreef:En dat geloof je niet zonder DNA profiel ?
Jij was toch ook degene die geen fokker wil die persé contact wil houden en zich overal mee bemoeit enzo ?
Misschien is dat dan ook de reden dat je fokkers niet gelooft ?
Als ik een hond koop bij een fokker die het geen reet interesseert waar zijn pup terecht komt is dat wellicht ook niet de meest betrouwbare ? Een fokker die begaan is met zijn pups, die wil weten waar ze terecht komen en die graag op de hoogte gehouden wordt en je met raad en daad bijstaat als dat nodig is zal ook wel moeite gedaan hebben voor de combinatie neem ik aan.
Ik heb in de loop der jaren honderden verhalen van tientallen fokkers gehoord, als de wijn is in de vrouw (vaker dan de man) komen de verhalen los, verhalen over die keer dat er pups van een vriendin bij liepen maar de chipper zag het verschil in grote niet eens. Verhalen over die reu die ontsnapte maar de chipper (laten we eerlijk zijn: de tatoeëerder) had niet door dat die kleur helemaal niet kon in dat nest.
Verhalen over het gebruik van die ene reu die niet goedgekeurd was maar op de papieren stond gewoon de reu van "mijn vriendin". Nee Sirene: ik geloof helemaal niks van wat er op papier staat, ik geloof hooguit dat JIJ geloofd dat het met de ouders van jouw honden wel goed zit -dan nog geef ik geen cent voor de grootouders of de overgrootouders-
Papier is geduldig.
Ennath
Zeer actief

sirene schreef:In Duitsland moeten Duitse Herders al sinds 1999 een DNA profiel hebben. Misschien eens goed om na te gaan wat dat allemaal voor goeds heeft gebracht voor de Duitse Herder. :mann:
Dat DNA profiel heeft helemaal niks goeds gebracht: het enige wat je met een DNA profiel doet is bewijzen dat pup A het product van X en Y is.
Over de kwaliteiten van pup A zegt het geen ene hol. :19:
En zolang DH fokkers massaal vallen voor gehandicapte fokproducten zal het product van X en Y niet om aan te zien zijn.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

dat dna profil is ook niet bedoeld om iets goeds te brengen, het is bedoeld om de ouders vast te stellen.
weer eens wat anders dan bij sommige naakthondenfokkers die dat noodgedwongen naderhand moeten doen :F:

maar gelukkig kan dit topic weer verder als een dh afzeik topic
ook al gaat het er niet over dan zullen ze er toch aan de haren bij gesleept worden :cheer: :cheer:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Volgens mij is het DH verhaal prima on-topic, dat is het enige ras voor zover ik weet waar de DNA registratie al jaren gedaan wordt. Als men het erover eens is dat DNA registratie niets goeds brengt, waarom dan toch doen ?
Sommige mensen willen gewoon bedonderd worden. Als ik toch een DNA profiel nodig had omdat ik de fokker al niet geloof over de ouders dan ging ik toch eens nadenken of het wel zo'n fijne fokker is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

je vergelijkt appels met peren
een dna vaststelling is niet bedoeld om gezondheidstoestanden vast te stellen, het is enkel bedoeld als een bewijs van afstamming.

als iemand gaat beweren dat een stamboom een gezondheidsbewijs is zal de hele goegemeente hier daar tegen ingaan, maar van iets dat precies hetzelfde doel beoogt wordt dat opeens wel verwacht?
beetje raar niet?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”