Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Invoeringsregels Locatiecontrole
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Invoeringsregels Locatiecontrole
Voor mij is het allemaal erg onduidelijk, maar goed ik ben dus ook geen fokker... maar deze regels gelden als ik het goed begrijp alleen voor fokken met stamboom? Dus alle stamboomloze fokkerij hoeft zich hier niet aan te houden?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Contacteer:
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
En voor wie wil weten hoe het allemaal zo gekomen is met de regels voor de locatiecontrole:
http://www.mucho-bravo.com/locatiecontrolediscussie.pdf
http://www.mucho-bravo.com/locatiecontrolediscussie.pdf
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit topic wordt goed gelezen. Lieve lezers, klik door naar http://www.kynologie-op-de-korrel.nl/ daar staat flink wat nieuwe info in en lees je dat de regels gewoon doorgaan, per wanneer is nog niet duidelijk maar weet wel dat de rasver. slechts drie weken hadden hierop te reageren en dat er, ook al is er gereageerd, blijkbaar hierdoor niets veranderd aan de regels.
Verder zijn de regels allen aan de rasver. kenbaar gemaakt, niet aan individuele fokkers.
Verder zijn de regels allen aan de rasver. kenbaar gemaakt, niet aan individuele fokkers.
Op elke wandeling is
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar iedereen die nu dus met stamboom fokt maar een nestje doet netjes in de huiskamer, voldoet dus niet aan deze regels?Es schreef:Dit topic wordt goed gelezen. Lieve lezers, klik door naar http://www.kynologie-op-de-korrel.nl/ daar staat flink wat nieuwe info in en lees je dat de regels gewoon doorgaan, per wanneer is nog niet duidelijk maar weet wel dat de rasver. slechts drie weken hadden hierop te reageren en dat er, ook al is er gereageerd, blijkbaar hierdoor niets veranderd aan de regels.
Maar komt er dan niks in de plaats voor het Honden en Kattenbesluit vwb de stamboomloze fok?
Dus puppyfarms bijvoorbeeld vallen overal buiten qua verplichtingen zolang ze zonder boom fokken

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Iedereen die een stamboom aanvraagt moet voldoen blijkbaar volgens de RVB>
Of je voldoet hangt af van je vloerbedekking,
"De vloer van de ruimte waarin de (ras)honden zijn gehuisvest, moet eenvoudig te reinigen,
desinfecteren en te drogen te zijn."
de grote van je tuin of balkon....(-als dat laatste mag want ze hebben het steeds over een speelweide..._)
("Fokkers beschikken over een binnen- en een buitenverblijf. Er moet voldoende ruimte zijn in
zowel het binnen- als het buitenverblijf, zodat de honden minimaal comfortabel kunnen
bewegen en spelen (zie voor minimale richtlijnen Bijlage 1).A Huisvesting
A.1 Voor (ras)honden zijn deze maten gangbaar als minimaal niveau in het binnen- of
buitenverblijf (waarbij n het aantal (ras)honden is):
• Schofthoogte hond < 0,3m
o Afmeting verblijfsruimte (1+n)m2; waarbij de kortste zijde 1m is en de hoogte
minimaal 1,8m;
• Schofthoogte hond >0,3m en <0,5m
o Afmeting verblijfsruimte 1,2 * (1+n) m2; waarbij de kortste zijde 1,2m is en de
hoogte minimaal 1,8m;
• Schofthoogte hond > 0,5m:
o Afmeting verblijfsruimte 1,5 * (1+n) m2; waarbij de kortste zijde 1,2m is en de
hoogte minimaal 1,8m;
- en of een van je muren van glas is....
"Ten minste een van de wanden van het verblijf waarin een (ras)hond zich bevindt is
doorzichtig, zodanig dat de (ras)hond buiten het verblijf kan kijken."
- of je honden op de bank mogen slapen
"Iedere (ras)hond heeft de beschikking over een verhoogde schone en droge ligplaats die
vanuit de bodem van het verblijf optrekkende kou isoleert."
enz.,
Wees blij er staan veel huizen te koop op dit moment...
Of je voldoet hangt af van je vloerbedekking,
"De vloer van de ruimte waarin de (ras)honden zijn gehuisvest, moet eenvoudig te reinigen,
desinfecteren en te drogen te zijn."
de grote van je tuin of balkon....(-als dat laatste mag want ze hebben het steeds over een speelweide..._)
("Fokkers beschikken over een binnen- en een buitenverblijf. Er moet voldoende ruimte zijn in
zowel het binnen- als het buitenverblijf, zodat de honden minimaal comfortabel kunnen
bewegen en spelen (zie voor minimale richtlijnen Bijlage 1).A Huisvesting
A.1 Voor (ras)honden zijn deze maten gangbaar als minimaal niveau in het binnen- of
buitenverblijf (waarbij n het aantal (ras)honden is):
• Schofthoogte hond < 0,3m
o Afmeting verblijfsruimte (1+n)m2; waarbij de kortste zijde 1m is en de hoogte
minimaal 1,8m;
• Schofthoogte hond >0,3m en <0,5m
o Afmeting verblijfsruimte 1,2 * (1+n) m2; waarbij de kortste zijde 1,2m is en de
hoogte minimaal 1,8m;
• Schofthoogte hond > 0,5m:
o Afmeting verblijfsruimte 1,5 * (1+n) m2; waarbij de kortste zijde 1,2m is en de
hoogte minimaal 1,8m;
- en of een van je muren van glas is....
"Ten minste een van de wanden van het verblijf waarin een (ras)hond zich bevindt is
doorzichtig, zodanig dat de (ras)hond buiten het verblijf kan kijken."
- of je honden op de bank mogen slapen
"Iedere (ras)hond heeft de beschikking over een verhoogde schone en droge ligplaats die
vanuit de bodem van het verblijf optrekkende kou isoleert."
enz.,
Wees blij er staan veel huizen te koop op dit moment...
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoor links en rechts dat men denkt dat de Locatie regels nog wel op de agenda van de Alv's van de RVB zullen komen....maar die agenda's zijn er al....zonder dit punt.
Het dringt gewoon niet door.
Het dringt gewoon niet door.
Op elke wandeling is
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij was het Honden- en Kattenbesluit een besluit conform artikel 1:3 Awb, dus genomen door een bestuursorgaan, dan wel een minister of staatssecretaris. Daar heeft de RvB niets mee te maken. Ik vind nog wel dit:malinois schreef:Es schreef:
maar iedereen die nu dus met stamboom fokt maar een nestje doet netjes in de huiskamer, voldoet dus niet aan deze regels?![]()
Maar komt er dan niks in de plaats voor het Honden en Kattenbesluit vwb de stamboomloze fok?
Dus puppyfarms bijvoorbeeld vallen overal buiten qua verplichtingen zolang ze zonder boom fokken
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ieren.html Onderaan staat een klein stukje dat verwijst naar het HKB. In een zoekopdracht vond ik nog dat tot 1 juli 2012 het HKB nog van kracht blijft, maar daar kan ik de bron niet van vinden.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar daarna is er dus niks, want dan vervalt het HKB?MirandaH schreef:Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij was het Honden- en Kattenbesluit een besluit conform artikel 1:3 Awb, dus genomen door een bestuursorgaan, dan wel een minister of staatssecretaris. Daar heeft de RvB niets mee te maken. Ik vind nog wel dit:malinois schreef:Es schreef:
maar iedereen die nu dus met stamboom fokt maar een nestje doet netjes in de huiskamer, voldoet dus niet aan deze regels?![]()
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ieren.html Onderaan staat een klein stukje dat verwijst naar het HKB. In een zoekopdracht vond ik nog dat tot 1 juli 2012 het HKB nog van kracht blijft, maar daar kan ik de bron niet van vinden.

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zou een AMVB worden binnen de nieuwe kaderwet Dieren.
... wordt het HKB ’99 naar verwachting begin 2013 vervangen door het ‘Besluit houdende regels met betrekking tot bedrijfsmatige activiteiten met gezelschapsdieren’ (hierna Besluit genoemd). In het Besluit worden bepaalde zaken uit het HKB ‘99 overgenomen.
Hoewel het hier gaat om voorgenomen regelgeving, een ontwerpbesluit is dat nog niet van kracht is, houdt het handhavingsbeleid van de NVWA en de LID vanaf 1 maart 2012 rekening met de komst van het Besluit en het effect hiervan.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 6-539.html
... wordt het HKB ’99 naar verwachting begin 2013 vervangen door het ‘Besluit houdende regels met betrekking tot bedrijfsmatige activiteiten met gezelschapsdieren’ (hierna Besluit genoemd). In het Besluit worden bepaalde zaken uit het HKB ‘99 overgenomen.
Hoewel het hier gaat om voorgenomen regelgeving, een ontwerpbesluit is dat nog niet van kracht is, houdt het handhavingsbeleid van de NVWA en de LID vanaf 1 maart 2012 rekening met de komst van het Besluit en het effect hiervan.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 6-539.html
Op elke wandeling is
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat erom dat de RVB deze regels nu aan alle (ras)honden fokkers wil opleggen. Geen idee waarom.
En ook niet waarom er (ras)honden staat, over (niet)rashonden hebben ze niks te zeggen.
En ook niet waarom er (ras)honden staat, over (niet)rashonden hebben ze niks te zeggen.
Op elke wandeling is
- kyechu
- Actief
- Mijn ras(sen): Lhasa Apso
- Aantal honden: 2
Bericht van de juriste van de Raad van Beheer:
"De Uitvoeringsregels Locatiecontroles, die op 1 januari 2013 in werking zullen treden, zijn inderdaad bedoeld voor alle fokkers. Uitgangspunt hierbij is dat de leefomstandigheden van de honden goed zijn. Deze regels zijn derhalve met name als een handvat bedoeld, om misstanden te kunnen aanpakken.
Deze Uitvoeringsregels zijn in ieder geval niet bedoeld om 'kleine' fokkers het onmogelijk te maken nog een nestje te fokken.".
De Uitvoeringsregels Locatiecontroles zijn dus niet op 1 mei in werking getreden maar zullen op 01-01-2013 in werking treden. Een officiële mededeling hierover is nog steeds niet gedaan door de Raad van Beheer.
Ik denk dat het na 01-01-2013 wachten is op het eerste proefproces, want de Raad van Beheer heeft totaal geen wettelijke bevoegdheid tot het uitvoeren van inspecties. Die bevoegdheid heeft alleen de LID.
"De Uitvoeringsregels Locatiecontroles, die op 1 januari 2013 in werking zullen treden, zijn inderdaad bedoeld voor alle fokkers. Uitgangspunt hierbij is dat de leefomstandigheden van de honden goed zijn. Deze regels zijn derhalve met name als een handvat bedoeld, om misstanden te kunnen aanpakken.
Deze Uitvoeringsregels zijn in ieder geval niet bedoeld om 'kleine' fokkers het onmogelijk te maken nog een nestje te fokken.".
De Uitvoeringsregels Locatiecontroles zijn dus niet op 1 mei in werking getreden maar zullen op 01-01-2013 in werking treden. Een officiële mededeling hierover is nog steeds niet gedaan door de Raad van Beheer.
Ik denk dat het na 01-01-2013 wachten is op het eerste proefproces, want de Raad van Beheer heeft totaal geen wettelijke bevoegdheid tot het uitvoeren van inspecties. Die bevoegdheid heeft alleen de LID.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het nog steeds vreemd om, hoe goed bedoeld ook, regels in te stellen waarvan je weet dat het gros van de fokkers er niet aan zal voldoen maar waarvan je van tevoren weet dat je er niets aan gaat doen (omdat het in de meeste gevallen helemaal niet kwalijk is).
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Contacteer:
Dus met andere woorden: Als kleine fokker is het geen probleem dat je je niet helemaal aan die regels houd (gedoogd), omdat de leefomstandigheden prima zijn (huiskamernest) ze zijn puur bedoeld als handvat of slag om de arm om een de fokker die van klein naar wat groter gaat, wel aan die regels te kunnen gaan houden zonder dat die zeggen: waarom wij wel en hun niet??kyechu schreef:Bericht van de juriste van de Raad van Beheer:
Zo komt het op mij over. Maar misschien verzin ik het zelf erin.
Ik weet wel dat bij mijn "kennel"controle de beste heer van de RVB terwijl hij de trap op liep (ik woon in een portiek op 1 hoog) al zei: "Hier ben ik zo klaar." Met een brede glimlach.
Later binnen vertelde hij dat "ze" dit het liefste zien. Natuurlijk is er in huis nergens iets te zien wat op fokken met honden lijkt. Zelfs de werpkist had ik toen nog niet.
Dus ik zit echt een beetje zo:
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
kyechu schreef:Bericht van de juriste van de Raad van Beheer:
.
Als het handvatten zijn moet je ze geen regels noemen. Maar...handvatten.
Op elke wandeling is