ArCee schreef:Op het moment dat je bij dit adres aankom, kun je (de komende tijd) voor jezelf iets onschuldigs meenemen als een paraplu. Deze kun je open klappen waardoor je een vrij onschuldige barriere tussen jouw en de hond hebt (maakt even niet uit welk ras). Dat geeft een mate van veiligheid.
Verder, een hond NOOIT recht in zijn ogen aankijken, dit is voor de hond puur uitdagen, en een agressieve of dominante hond zal die uitdaging aangaan.
Beter is om je hooft iets weg te draaien, en telkens vanuit je ooghoeken de hond in de gaten houden.
Nooit met je rug naar de hond gaan staan. Als het echt dreigend word, mond dicht, niet recht aankijken, en achtreruit lopend laten zien dat je geen kwaad in de zin hebt.
Wat ik zelf vak doe, maar dan moet de hond de juiste signalen geven, en die moet je herkennen, is op mijn hurken gaan zitten. Als ik kleiner ben, ben ik minder bedreigend MAAR, dat mag je pas doen doen als je zeker weet dat de hond niet zal aanvallen, maar min of meer angstig is. Agressie en angstgedrag is niet altijd te onderscheiden door iedereen.
Wat er vooral nodig is, is tijd, en rust. Ik ben eens 2 uur bezig geweest met de Rotti van een klant, toen ik glazenwasser was, en deze liep los in de achtertuin. Elke keer konden we de achterramen niet lappen. Hond liep los, mensen aan het werk.
Ik ben er toen eens tijd voor gaan maken.
Beginnen met bij de buitenmuur die ongeveer nek hoogte was om kalm met de hond te praten etc. na verloop van tijd, kleine stapjes dichter naar de muur toe schuifelen. Op een gegeven moment was ik bij de muur, Rotti stond er met zijn voorpoten op en liet hem aan mijn hand ruiken. Eerst op afstand, langzaam dichterbij, en kalm blijven en zachtjes praten. na zo'n anderhalf uur denk ik, stond ik hem lekker te aaien en in zijn nek te kroelen, korte staartje achterop ging als een razende van links naar rechts. Nog een half uur later gaven de collega's de ladder aan, ik stiond in kiddels met een blije woef naast me in de achtertuin, en heb de ramen gelapt.
Onnodig om te melden dat dit een vaste woning werd van mij om te lappen, de collega's bedankte voor de eer!!
Met tijd en rust KUN je ver komen. De hond moet er langzaam aan wennen en van overtuigd raken dat je niets kwaads komt doen, en Rotti's zijn bij uitstek wakers en beschermers, dus daar kan wat voor nodig zijn uiteraard.