Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Drama's met reeen door loslopende honden

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: Drama's met reeen door loslopende honden

Ongelezen bericht door luna2906 »

Cleva schreef:Ik zeg het maar weer eens.
Je kunt mensen inperken tot je een ons weegt maar de rand van de stad blijft slecht leefgebied voor wild.

Ja, het is asociaal en ja, mensen moeten hun hond bij zich houden maar feitelijk gezien kun je beter het wild dan de honden weren. Dat is makkelijker toegepast en voorkomt dergelijk leed beter.
Maar toch he, hier zit veel wild en ik woon hier nog niet heel lang, maar ik heb hier nog nooit iets gehoord. Wel een ree onder de auto, maar nooit iets over op andere wijze verwonde reeen. Waar zou dat verschil dan inzitten? Ik kan me niet voorstellen dat hier nu alleen maar beeldig opgevoede mensen en honden wonen.

Is overigens een oprechte vraag, geen sarcasme :wink:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kells schreef:
Cleva schreef:Want.....
Die reeën moeten maar 5 kilometer verderop gaan wonen? Die reeën woonden hier al. Die nieuwe villawijken aan de rand van dorpen slokken het leefgebied van het wild op.
Als daar geen mogelijkheid toe is en het dus in plaats van wild een soort veredelde postzegelverzameling is geworden, moeten ze dan misschien maar niet 'hier' wonen. Of niet als wild worden gehouden.
Die villawijken en wegen zullen zich in geen geval nog even verplaatsen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kells schreef:
Cleva schreef:Want.....
Die reeën moeten maar 5 kilometer verderop gaan wonen? Die reeën woonden hier al. Die nieuwe villawijken aan de rand van dorpen slokken het leefgebied van het wild op.
Juist dat is het probleem. :engel: Schat als je morgen je intrek kon nemen was je een happy mens en zou de schuld ergens anders liggen. :wink:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Zelfs als er een plek is waar de reeen ongestoord kunnen zijn trekken ze toch verder.
Wellicht omdat er veels te veel zijn.
Hier vlakbij heb je de waterleidingduinen ,verboden voor honden,fietsers,auto's er zijn enkel wat wandelpaden waar je uiteraard niet vanaf mag wijken.
Maar rij naar Zandvoort vroeg in de ochtend dan zie je echt hordes herten op de weg en in tuinen waar ze staan te eten.
Ook in Zandvoort heb je gebieden die afgesloten zijn maar ook daar blijven die herten niet ,ze staan gewoon uit de vuilnisbakken onderaan een flat te snaaien.
Ik ben laatst in notabene Leiderdorp een hert tegen gekomen :schrik:
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Wat Tineke zegt dus..

Hier in de regio zitten ook weer veel reeen, die gaan trekken, op zoek naar nieuwe oorden..

@Cleva, Kells zou daar helemaal niet gaan wonen denk ik, want er wonen tenslotte al reeen
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ach, Nederland is hardstikke gek. Ze hebben hier op de Utrechtse heuvelrug voor miljoenen een ecodukt neergeknald om de dieren meer leefgebied te geven. Herten en zwijnen kunnen zo bij gebieden waar ze normaal gesproken niet voorkomen.
Nou hebben ze besloten, want "ze" komen naderbij, dat ze de herten en zwijnen gaan afschieten als ze inderdaad deze kant op gaan komen, want het is hier te druk met wegen ed. en ze zouden hier een gevaar vormen.
Nou, hoe stupide wil je het hebben! :piew:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Tara schreef:Er zijn de laatste jaren meer reeën dan ooit in Nederland, en ontmoetingen zijn onvermijdelijk.
Dat is niet te wijten aan de steeds verder oprukken bebouwing, en ook niet aan het feit dat het in de bossen steeds drukker wordt.
Een boswachter op een crossmotor door het bos laten rijden om de reeën te verjagen is echt geen optie, de dieren zijn namelijk al gewend aan al die reuring.
Je kunt over een bospad lopen, en het kan maar zo zijn dat op drie meter van jou vandaan er een ree in de dekking ligt te rusten.
Als iedereen nou gewoon op de paden blijft, en ook de honden niet in de dekking laat rondstruinen is er nog steeds heel erg veel mogelijk.
Iedereen die zijn honden, zichzelf of zijn kinderen niet voldoende onder appel heeft om ze op het pad te houden zodat ze niet het aanwezige wild verontrusten zou gewoon lekker weg moeten blijven uit het bos.
tineke schreef:Zelfs als er een plek is waar de reeen ongestoord kunnen zijn trekken ze toch verder.
Wellicht omdat er veels te veel zijn.
Hier vlakbij heb je de waterleidingduinen ,verboden voor honden,fietsers,auto's er zijn enkel wat wandelpaden waar je uiteraard niet vanaf mag wijken.
Maar rij naar Zandvoort vroeg in de ochtend dan zie je echt hordes herten op de weg en in tuinen waar ze staan te eten.
Ook in Zandvoort heb je gebieden die afgesloten zijn maar ook daar blijven die herten niet ,ze staan gewoon uit de vuilnisbakken onderaan een flat te snaaien.
Ik ben laatst in notabene Leiderdorp een hert tegen gekomen :schrik:
Haal jij nou niet twee zaken door elkaar Tineke?
Een ree is niet hetzelfde als een hert, het is een soort hert.

Afbeelding

De herten die jij noemt in de waterleidingduinen zijn waarschijnlijk van die brutale damherten.

Afbeelding

Voordat reeën in grote groepen in tuinen gaan lopen struinen moet er toch wel echt heel wat gebeuren.
Al was het maar omdat reeën doorgaans maar in heel kleine groepjes leven. :wink:
Ik ben niet zo thuis in de herten en reeen dat geef ik direct toe :wink: ,het schijnt overigens nogal moeilijk te zijn gezien het feit dat een kenner als jij zich nog in het (onder) soort vergist :mrgreen: :engel:
Maar hier in de omgeving komen beide voor en beide zie je op hele vreemde plekken opduiken.

Dit komt van het internet af daarover. :wink:

Sinds december 2008 is het aantal klachten over damherten en reeën sterk toegenomen. De dieren lijken afkomstig uit de Amsterdamse waterleidingduinen. De gemeenten Bloemendaal, Noordwijk, Noordwijkerhout en Zandvoort spannen zich in om de eigenaren van de damherten en reeën te bewegen maatregelen te nemen om de overlast te beperken.
In de waterleidingduinen leven naar schatting tussen de 1000 en 2000 damherten. De populatie damherten is sinds 1997 gegroeid. De reeënpopulatie lijkt vrij constant te blijven, maar door de druk van de groeiende populatie damherten, gaan waarschijnlijk de reeën ook op pad. In de concurrentie om voedsel verliest de ree het van het damhert.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

De reeen zijn aan het toenemen, maar de grond met voedsel waar ze zich op bevinden (en reeen eten niet alles, zijn erg kieskeurig), neemt NIET toe. Eerder af, want de mens wil meer en meer.
Ze trekken dus verder en verder, en het grootste aantal dat om komt, dat is niet door honden, niet door jagers maar door.... verkeer!
Afgelopen donderdag kwam er een groep jongens thuis (ik was bij de buren) en die hadden (net als vorig jaar) een reebok aangereden, een enter. Gelukkig werd hij wel ontweid en later opgegeten. Anders is hij helemaal voor niets gestorven. Dat is zonde.

Het is zo dat er een bepaald percentage moet worden afgeschoten. Elk jaar wordt er door alle jagers in de omgeving een bijeenkomst georganiseerd en dan gaan ze allemaal verspreid reeen tellen. En daarbij wordt ook in de gaten gehouden hoeveel bokken en geiten het betreft. Jagers schieten bij voorkeur mannelijke dieren neer, omdat de vrouwtjes belangrijker zijn bij de voortplanting.
Ik vind het eerlijk gezegd wel tragisch, maar aangereden worden is vaak nog beroerder. En het komt veel meer voor dan dat mensen erg in hebben.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Oh ja, en nu doen alle jagers dat natuurlijk want alle jagers zijn fout!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Maar wat is dan je bedoeling met dat berichtje? Ik ken mensen die jagen. En die hebben echt betrokkenheid met wild en natuur. MAar je zult er ook klootzakken onder hebben.

En dan is er de jonge generatie die de jachtvergunning op een veel andere wijze verkregen hebben dan de oude generatie. Die hebben er veel meer voor moeten doen.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Hier een molosser die jaagt als hij daar de kans voor krijgt (nog wel de tamste en lamste van de 4 :eek: ) maar hij heeft nog nooit niets te pakken gehad, puur omdat hij veel te laat vertrekt (als de haas/konijn/hert/ree al bijna uit het zicht is :piew: ) en hij is gewoon terug te roepen

Hier in het bos achter het huis "stikt" het van de reeën/herten, de honden gaan helemaal uit hun plaat en die herten/reeën trekken zich er geen reet van aan, gaan een stukje verder staan, draaien zich om en steken nog net hun middenvinger niet op omdat ze "weten" dat de honden er niet aan kunnen/achter kunnen
Afbeelding
iones
Zeer actief

Het is net of ze het weten. Die konijnen vroeger ook. Zaten ze rustig wat gras te vreten op een veldje, kwam onze Polleke aanzetten. En gewoon doorgaan met eten he. "sjit" dacht Polleke dan. "ze lopen niet weg, wat nu.." en "WRAAAF WRAAF" blafte ze dan snel. Die konijnen keken dan op en "oh ja"... huppelde tomtiedom weg.... Polle opgelucht. :D Als zelfs de konijnen nog niet bang voor je zijn dan doe je het als hond toch niet helemaal goed.
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MarjaV »

Gewoon met z'n allen een WOB-verzoek indienen voor het aanleveren van gegevens.
Heb ik ook een keertje gedaan richting SBB, na de publicatie dat het op de Veluwe regelmatig voorkomt dat honden reeën opjagen en verwonden op de Veluwe. Ze kunnen het niet aantonen met cijfers, dus is het maar de vraag in hoe vaak het voorkomt en hoe ernstig het probleem daadwerkelijk is. Het is de natuurorganisaties erom begonnen om de losloopgebieden dicht te gooien voor honden en dit soort berichten beïnvloedt natuurlijk het publiek. Iedere gebeten ree is er eentje teveel natuurlijk, maar hoeveel worden er doodgereden of afgeschoten door jagers? Als het er maar 1 of 2 zijn, is het dan legitiem om te zeggen dat de bossen moeten worden afgesloten voor loslopende honden? Hoeveel lopen er daar op jaarbasis? Dat is net zoiets als het verkeer 'snachts stilleggen in de bossen, omdat er dan eventueel een ree zou kunnen oversteken. De natuurorganisaties kijken naar het algemeen plaatje en zoeken gewoon argumenten om gebieden af te sluiten voor honden en straks ook voor mensen, want stel je voor....

Mijn honden mogen niet jagen, al is het moeilijk om ze daarvan te weerhouden, maar ik doe echt mijn best. Tegen schemer zie je mij dus niet in het bos, of de honden lopen aan de lijn. Mensen die de honden klakkeloos het bos in laten rennen en het wild opjagen, omdat het zo leuk is voor de honden, vind ik niet kunnen. Ik heb kennissen die gedurende het uurtje dat ze in het bos rondlopen, de honden bijna niet zien, heb ze er op aan gesproken, maar het argument is: losloopgebied.

Ik mis in de voorgaande discussies een stukje controle richting waarheid. Het gaat vooral om de honden of baasjes die verkeerd gedrag vertonen. Maar voordat je echt conclusies trekt, zorg dan dat je ook zeker weet dat het verhaal van de natuurbeheerders klopt en bewezen kan worden met feitelijke gegevens.
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ik vind dat als je honden wild opjagen en het wild kan werkelijk in gevaar komen (en dat is met reeen het geval), dan ben je echt verkeerd bezig. Met hazen en konijnen is het anders, die kunnen veel gemakkelijker weg komen.

En als je weet dat je hond wild te pakken kan krijgen (en dan maakt mij niet uit wat voor wild), dan moet je hem niet laten jagen. Je moet toch niet willen dat hij andere dieren verwondt of doodt??? Als je om honden geeft, dan geef je toch om dieren in het algemeen?
Ik weet wel dat je niet altijd alles kunt voorkomen, maar als je stelselmatig dit risico neemt, dan ben je niet goed bezig. Dat vind ik onverschilligheid.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ook als je hond het niet te pakken krijgt maar het wel opjaagt, vind ik dat je hem bij moet houden. Sterker, ik vind eigenlijk dat je hem altijd bij moet houden..
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Als er ergens een toename van is, dan is het wel van het aantal reeen. Verder ben ik er nog steeds van overtuigd dat de schuld in veel gevallen ten onrechte bij de honden wordt gelegd. Denk hierbij aan de gevolgen van verkeer, stropers en ander wild.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

bennie schreef:Als er ergens een toename van is, dan is het wel van het aantal reeen. Verder ben ik er nog steeds van overtuigd dat de schuld in veel gevallen ten onrechte bij de honden wordt gelegd. Denk hierbij aan de gevolgen van verkeer, stropers en ander wild.
Ik ben nog nooit een kapot gebeten ree tegengekomen, wel tot drie keer aan toe een doodgereden ree.
Let wel: doodgereden IN het bos door "stoere jongens op quad of motor of in een Landrover" die volkomen illegaal door het bos crossen. :O:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

MarjaV schreef:Het is de natuurorganisaties erom begonnen om de losloopgebieden dicht te gooien voor honden en dit soort berichten beïnvloedt natuurlijk het publiek.

Dat idee heb ik ook;een of andere gladiool van Natuurmonumenten heeft bedacht om op het Rozendaalse Veld een wandelroute uit te zetten.
Ik ben benieuwd hoelang het duurt eer de eerste klachten komen en ook daar het losloopgebied verleden tijd is.Natuurmaffia is het.
Overigens mag ook mijn hond natuurlijk niet jagen maar een 100% garantie kan ik niet geven.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

marian* schreef:
MarjaV schreef:Het is de natuurorganisaties erom begonnen om de losloopgebieden dicht te gooien voor honden en dit soort berichten beïnvloedt natuurlijk het publiek.

Dat idee heb ik ook;een of andere gladiool van Natuurmonumenten heeft bedacht om op het Rozendaalse Veld een wandelroute uit te zetten.
Ik ben benieuwd hoelang het duurt eer de eerste klachten komen en ook daar het losloopgebied verleden tijd is.Natuurmaffia is het.
"De groene leugen" noemen ze dat hier -maar dan heeft het alleen betrekking op alles wat het geld verdienen moeilijker maakt-.
marian*
Erelid
Contacteer:

bennie schreef:Als er ergens een toename van is, dan is het wel van het aantal reeen. Verder ben ik er nog steeds van overtuigd dat de schuld in veel gevallen ten onrechte bij de honden wordt gelegd. Denk hierbij aan de gevolgen van verkeer, stropers en ander wild.
Misschien dan toch wolven hier?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja natuurlijk hele roedels wolven :cool2:
marian*
Erelid
Contacteer:

S@ndr@ schreef:ja natuurlijk hele roedels wolven :cool2:

Dat hoeft ook weer niet,maar ik denk dat er toch vaker solitaire wolven hier voorkomen dan men tot nog toe officieel aangeeft te laten weten.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, ik weet niet hoor het verhaal van de honden klinkt voor mij een stuk plausibeler
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

marian* schreef:
Misschien dan toch wolven hier?
Voor wat betreft de verhalen uit het oosten ja, maar ik denk niet dat er in het Gooi ook al wolven komen buurten.
Gezien de grote hoeveelheid reeen is het hier natuurlijk wel een wolvenwalhalla geworden.
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”