En wat als je bang bent dat ze vertellen dat je de baas bent tegen je gaat werken?renee-uk schreef:die wetenschap bouw je in tegelijk met het leuk zijnblondie schreef: Nou eerst krijg je je moet leuker zijn dan etc. etc. op een bepaald moment blijf je leuk of kotsen ze het vreet uit en gaan ze toch hun eigen gang, wat dan?komt er dan een opmerking dat je de hond even moet vertellen wie de baas is
En hoe doe je dat dan weer
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ik ben niet altijd de leukste (bedankt Inge O)
Moderator: moderatorteam
- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
- Aantal honden: 2
Re: ik ben niet altijd de leukste (bedankt Inge O)
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Nee, je wil geen vervolg je moet gewoon terug. Als het onder verleiding niet gaat dan moet je weer zónder verleiding gaan oefenen. Aangezien het meestal om een stabiele hierkomen gaat kun je dat thuis al oefenen. Niet alleen kun je dat, je moet dat ook doen. Uiteindelijk krijg je een hond waar je schijtziek van wordt omdat'ie je alleen maar aan loopt te kijken of je al wat grappigs gaat doen. Die hond vreet niet van de straat en knoopt ook geen andere honden meer op. Maar ja, die om je heen hangende hond wil je ook niet. Je wilt 'gewoon' een hond die al die dingen 'gewoon' niet doet. Zodra je door hebt dat dat niet gaat lukken ben je wat gemotiveerder om bovenstaande toe te passen.blondie schreef: Nou eerst krijg je je moet leuker zijn dan etc. etc. op een bepaald moment blijf je leuk of kotsen ze het vreet uit en gaan ze toch hun eigen gang, wat dan?komt er dan een opmerking dat je de hond even moet vertellen wie de baas is
*'je' is leesbaar voor iedereen hoor*
- Selene
- Zeer actief
En dat kan Rayos thuis wel en goed ook met een "kom voor" maar daar buitenRosita Compagner schreef:Nee, je wil geen vervolg je moet gewoon terug. Als het onder verleiding niet gaat dan moet je weer zónder verleiding gaan oefenen. Aangezien het meestal om een stabiele hierkomen gaat kun je dat thuis al oefenen. Niet alleen kun je dat, je moet dat ook doen. Uiteindelijk krijg je een hond waar je schijtziek van wordt omdat'ie je alleen maar aan loopt te kijken of je al wat grappigs gaat doen. Die hond vreet niet van de straat en knoopt ook geen andere honden meer op. Maar ja, die om je heen hangende hond wil je ook niet. Je wilt 'gewoon' een hond die al die dingen 'gewoon' niet doet. Zodra je door hebt dat dat niet gaat lukken ben je wat gemotiveerder om bovenstaande toe te passen.blondie schreef: Nou eerst krijg je je moet leuker zijn dan etc. etc. op een bepaald moment blijf je leuk of kotsen ze het vreet uit en gaan ze toch hun eigen gang, wat dan?komt er dan een opmerking dat je de hond even moet vertellen wie de baas is
*'je' is leesbaar voor iedereen hoor*

Misschien wil ik te snel, hij heeft al heel veel geleerd sinds ik hem kreeg. Maar goed ben benieuwd wat ze morgen zeggen.

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ik ook. Ik hoop dat het je heel erg gaat helpen want een hond moet wel leuk blijven. Soms moet je wel je verwachtingen wat bijstellen, dat wel. De illusie dat ik een beetje dromerig door het bos kan slenteren met mijn hondjes in pais en vree om mij heen dartelend, heb ik dus lang geleden laten varen. Honden uitlaten is gewoon werken voor mij.Selene schreef:En dat kan Rayos thuis wel en goed ook met een "kom voor" maar daar buitenRosita Compagner schreef:Nee, je wil geen vervolg je moet gewoon terug. Als het onder verleiding niet gaat dan moet je weer zónder verleiding gaan oefenen. Aangezien het meestal om een stabiele hierkomen gaat kun je dat thuis al oefenen. Niet alleen kun je dat, je moet dat ook doen. Uiteindelijk krijg je een hond waar je schijtziek van wordt omdat'ie je alleen maar aan loopt te kijken of je al wat grappigs gaat doen. Die hond vreet niet van de straat en knoopt ook geen andere honden meer op. Maar ja, die om je heen hangende hond wil je ook niet. Je wilt 'gewoon' een hond die al die dingen 'gewoon' niet doet. Zodra je door hebt dat dat niet gaat lukken ben je wat gemotiveerder om bovenstaande toe te passen.blondie schreef: Nou eerst krijg je je moet leuker zijn dan etc. etc. op een bepaald moment blijf je leuk of kotsen ze het vreet uit en gaan ze toch hun eigen gang, wat dan?komt er dan een opmerking dat je de hond even moet vertellen wie de baas is
*'je' is leesbaar voor iedereen hoor*![]()
Misschien wil ik te snel, hij heeft al heel veel geleerd sinds ik hem kreeg. Maar goed ben benieuwd wat ze morgen zeggen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
die begrijp ik niet selene?Selene schreef:En wat als je bang bent dat ze vertellen dat je de baas bent tegen je gaat werken?renee-uk schreef:die wetenschap bouw je in tegelijk met het leuk zijnblondie schreef: Nou eerst krijg je je moet leuker zijn dan etc. etc. op een bepaald moment blijf je leuk of kotsen ze het vreet uit en gaan ze toch hun eigen gang, wat dan?komt er dan een opmerking dat je de hond even moet vertellen wie de baas is

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Selene
- Zeer actief
Ik doe ieder losloop moment oefeningen met hem, vinden we beiden leuk.Rosita Compagner schreef:Ik ook. Ik hoop dat het je heel erg gaat helpen want een hond moet wel leuk blijven. Soms moet je wel je verwachtingen wat bijstellen, dat wel. De illusie dat ik een beetje dromerig door het bos kan slenteren met mijn hondjes in pais en vree om mij heen dartelend, heb ik dus lang geleden laten varen. Honden uitlaten is gewoon werken voor mij.Selene schreef:En dat kan Rayos thuis wel en goed ook met een "kom voor" maar daar buitenRosita Compagner schreef:Nee, je wil geen vervolg je moet gewoon terug. Als het onder verleiding niet gaat dan moet je weer zónder verleiding gaan oefenen. Aangezien het meestal om een stabiele hierkomen gaat kun je dat thuis al oefenen. Niet alleen kun je dat, je moet dat ook doen. Uiteindelijk krijg je een hond waar je schijtziek van wordt omdat'ie je alleen maar aan loopt te kijken of je al wat grappigs gaat doen. Die hond vreet niet van de straat en knoopt ook geen andere honden meer op. Maar ja, die om je heen hangende hond wil je ook niet. Je wilt 'gewoon' een hond die al die dingen 'gewoon' niet doet. Zodra je door hebt dat dat niet gaat lukken ben je wat gemotiveerder om bovenstaande toe te passen.blondie schreef: Nou eerst krijg je je moet leuker zijn dan etc. etc. op een bepaald moment blijf je leuk of kotsen ze het vreet uit en gaan ze toch hun eigen gang, wat dan?komt er dan een opmerking dat je de hond even moet vertellen wie de baas is
*'je' is leesbaar voor iedereen hoor*![]()

- Selene
- Zeer actief
Als ik Rayos op zo'n moment ga vertellen dat ik de baas ben ben ik bang dat hij daarmee bevestigd ziet dat komen inderdaad niet de moeite waard is. Straffen is hij aan gewend, het was een uitdaging om zover te komen dat hij al veel doet op de band en een balletje.renee-uk schreef:die begrijp ik niet selene?Selene schreef:En wat als je bang bent dat ze vertellen dat je de baas bent tegen je gaat werken?renee-uk schreef:die wetenschap bouw je in tegelijk met het leuk zijnblondie schreef: Nou eerst krijg je je moet leuker zijn dan etc. etc. op een bepaald moment blijf je leuk of kotsen ze het vreet uit en gaan ze toch hun eigen gang, wat dan?komt er dan een opmerking dat je de hond even moet vertellen wie de baas is
Hoe had ik leuk en baas zijn moeten doen met deze hond?

- renee-uk
- Zeer actief
ophalen op de inge-manier is geen optie?
net voordat je bij hem bent hem alsnog de gelegenheid geven om te komen zodat ie toch beloond kan worden voor het komen?
net voordat je bij hem bent hem alsnog de gelegenheid geven om te komen zodat ie toch beloond kan worden voor het komen?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Selene
- Zeer actief
Zo kunnenrenee-uk schreef:ophalen op de inge-manier is geen optie?

Ik laat hem nu afgaan, loop naar hem toe, beloon hem en laat hem of gaan of ik lijn hem aan.

- Selene
- Zeer actief
Daar is het met de vorige eigenaar van Rayos wsch mis gegaan en dat is iets wat ik nooit doe.Inge O schreef:je moet ELK bevel om te komen inderdaad positief kunnen afronden, altijd!!!!! al laat je hem maar 1mm hierkomen, al lijn je hem eerst aan en laat je hem dan nog de lengte van de lijn bij je komen : altijd maar dan ook áltijd moet je kunnen afsluiten op een positieve manier ( = het komen is gelukt) en met een beloning (stem of speeltje of snoepje).Selene schreef:Zo kunnenrenee-uk schreef:ophalen op de inge-manier is geen optie?
net voordat je bij hem bent hem alsnog de gelegenheid geven om te komen zodat ie toch beloond kan worden voor het komen?![]()
Ik laat hem nu afgaan, loop naar hem toe, beloon hem en laat hem of gaan of ik lijn hem aan.
ik weet niet wat bij jouw hond het probleem is maar ik denk wel dat je iets verkeerd begrijpt : het vertellen dat jij de baas bent moet je bij een hond met een verleden (en dat kunnen ook honden zijn die je al van pup af aan hebt maar waar in de basis één en ander fout is gegaan bij de opvoeding) zeker nooit doen op het moment van hierkomen, tenzij eventueel thuis in omstandigheden waarbij het niet fout kán gaan en waarbij je op het eind gegarandeerd positief kan afsluiten.
maar dan nog staat of valt alles met de manier waarop je laat merken dat je de baas bent - dat doe je namelijk de hele dag door, of niet.
Oefeningen worden altijd positief afgesloten.

- Selene
- Zeer actief
Er zijn zeker ministukjes en op andere vlakken hele grote stappen gezet.Inge O schreef:ja, maar in het geval van hierkomen wil dat 'positief' ook zeggen dat het moet lukken (al is het maar een ministukje) en dat lees ik bij jou niet.Selene schreef:Daar is het met de vorige eigenaar van Rayos wsch mis gegaan en dat is iets wat ik nooit doe.Inge O schreef:je moet ELK bevel om te komen inderdaad positief kunnen afronden, altijd!!!!! al laat je hem maar 1mm hierkomen, al lijn je hem eerst aan en laat je hem dan nog de lengte van de lijn bij je komen : altijd maar dan ook áltijd moet je kunnen afsluiten op een positieve manier ( = het komen is gelukt) en met een beloning (stem of speeltje of snoepje).Selene schreef: Zo kunnen![]()
ik weet niet wat bij jouw hond het probleem is maar ik denk wel dat je iets verkeerd begrijpt : het vertellen dat jij de baas bent moet je bij een hond met een verleden (en dat kunnen ook honden zijn die je al van pup af aan hebt maar waar in de basis één en ander fout is gegaan bij de opvoeding) zeker nooit doen op het moment van hierkomen, tenzij eventueel thuis in omstandigheden waarbij het niet fout kán gaan en waarbij je op het eind gegarandeerd positief kan afsluiten.
maar dan nog staat of valt alles met de manier waarop je laat merken dat je de baas bent - dat doe je namelijk de hele dag door, of niet.
Oefeningen worden altijd positief afgesloten.
het zijn net dat soort details die de wereld van verschil kunnen maken.
Even een klein voorbeeld, hij is van van zich af plassen bij een riem naar leuk we gaan iets doen gegaan (dat enthousiasme rem ik nu want hij springt nu tegen je op).
Hij komt buiten maar blijft net buiten bereik. Met een ander commando als af (op afstand) zie je ook een andere reactie en blijft hij liggen tot ik bij hem ben en wappert de staart.
Ben nu bezig met "kom voor" ipv hier en dat snapt hij op tot op het handgebaar aan toe maar buiten het terrein is en blijft het moeilijker.
Er zit zeker vooruitgang in maar zoals ik zei misschien ben ik te ongeduldig

- Selene
- Zeer actief
Ohhhh okee! Verbetering is er wel, eerst was het ongeveer 2 meter en nu ongeveer een meter. In het begin was het een balletje brengen en nu altijd een balletje gooien in zijn bek want snoepjes eet hij dan niet. En ik heb een blije hond die ik kan aanlijnen.Inge O schreef:ik bedoelde met die ministukjes puur het hierkomen - één centimetertje hierkomen dus, maar dan wel net het laatste, tot bij jou.Selene schreef:
Er zijn zeker ministukjes en op andere vlakken hele grote stappen gezet.
Even een klein voorbeeld, hij is van van zich af plassen bij een riem naar leuk we gaan iets doen gegaan (dat enthousiasme rem ik nu want hij springt nu tegen je op).
Hij komt buiten maar blijft net buiten bereik. Met een ander commando als af (op afstand) zie je ook een andere reactie en blijft hij liggen tot ik bij hem ben en wappert de staart.
Ben nu bezig met "kom voor" ipv hier en dat snapt hij op tot op het handgebaar aan toe maar buiten het terrein is en blijft het moeilijker.
Er zit zeker vooruitgang in maar zoals ik zei misschien ben ik te ongeduldig

- renee-uk
- Zeer actief
kun je hem niet het balletje laten halen bij je?

- cornelia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Dit was dus een beetje mijn punt. Nou gaat het hier best goed hoor, Ezio vind mij meestal wel erg leuk hoor want ik ben onder andere het vrouwtje die als hij de bal in mijn hand legt hem weer weggooit. En die als hij op weg met zijn bal naar mij toe komt al enthousiast "kom maar hier" tegen hem roept. En als ik geen zin meer heb om te gooien dan is "kom maar hier" toch nooit voor niks want dan is er altijd dat snoepje of die knuffel ook al weet hij daarmee wel dat zijn favoriete spel is afgelopen. Tot op heden geen probleem maar ik let er wel heel goed op dat hij nooit vooraf kan weten wanneer de bal niet meer gegooid word en het snoepje volgt. En soms geef ik hem het snoepje zodat hij denkt dat het spel is afgelopen en dan gooi ik toch lekker nog eens een keer. En zo probeer ik vooral niet voorspelbaar te zijn. En zo probeer ik "kom maar hier" nu ook te gebruiken als we helemaal niet aan het spelen zijn maar als hij b.v. uit de tuin naar binnen moet komen, of als ik hem in huis of in de tuin van punt A naar punt B wil hebben. En ik ben daar echt wel zuinig in want ik wil echt die oefening maken als ik weet dat er een kans van slagen is.Inge O schreef:het gebeurt allebei volgens mijn ervaring, zowel dat het goed bedoeld werd gezegd maar verkeerd werd begrepen als dat het verkeerd werd uitgelegd/geadviseerd.Rosita Compagner schreef:Ik denk dat de hondeneigenaren dat zo begrijpen........... Niet dat het zo gezegd of bedoeld wordt.
eigenlijk wel want meestal wordt er niks méér gezegd dan 'dat je leuker moet zijn dan...' en dan krijg je dat mensen steeds maar lekkerder voer en leukere speeltjes gaan uitproberen en vervolgens teleurgesteld zijn omdat het niet werkt.renee-uk schreef: misschien moeten we zelf wat duidelijker zijn als we dat soort advies geven?
Maar mijn punt is dus dat "de leukste zijn" makkelijk gezegd is maar in de praktijk tijdens het opvoeden is dat dus meer dan eens een balletje gooien en kirren en ik denk dat daar dus wel eens meer over uitleg over gegeven kan worden. Overigens ook in veel boeken mis je de nadere uitleg nog wel eens.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
op een gegeven moment wordt iets plicht... tenminste hier wel...blondie schreef:Maar ergens komt het er toch op neer dat wanneer je dingen aanleert/iets van ze verwacht, hetzij bij een pup, hetzij bij een nieuwe volwassen hond je toch iets moet kunnen bieden wat het voor de hond interessant maakt om te doen wat jij van ze verlangt i.p.v. dat ze je negeren omdat dat wat ze doen interessanter vinden? Dat versta ik onder "leuker zijn dan..".
Uiteindelijk hoef je niet altijd met koekjes en balletjes te strooien en bouw je de beloningen wat uit. En een bekend commando negeren kan dan een niet leuke reactie van mij uit opleveren.
Kijk, als jij een nieuwe baan krijgt wordt je alles uitgelegd en wordt je geholpen maar uiteindelijk wordt er van je verwacht dat je het kent en dat je het zelf gaat doen. Zo ook bij mijn honden, ik leg het ze uit (en bij hierkomen krijgen ze dan een balletje of snoepje) maar uiteindelijk wordt dat een verplichting, hier is dan hier.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Zo denk en handel ik ook.malinois schreef:op een gegeven moment wordt iets plicht... tenminste hier wel...blondie schreef:Maar ergens komt het er toch op neer dat wanneer je dingen aanleert/iets van ze verwacht, hetzij bij een pup, hetzij bij een nieuwe volwassen hond je toch iets moet kunnen bieden wat het voor de hond interessant maakt om te doen wat jij van ze verlangt i.p.v. dat ze je negeren omdat dat wat ze doen interessanter vinden? Dat versta ik onder "leuker zijn dan..".
Uiteindelijk hoef je niet altijd met koekjes en balletjes te strooien en bouw je de beloningen wat uit. En een bekend commando negeren kan dan een niet leuke reactie van mij uit opleveren.
Kijk, als jij een nieuwe baan krijgt wordt je alles uitgelegd en wordt je geholpen maar uiteindelijk wordt er van je verwacht dat je het kent en dat je het zelf gaat doen. Zo ook bij mijn honden, ik leg het ze uit (en bij hierkomen krijgen ze dan een balletje of snoepje) maar uiteindelijk wordt dat een verplichting, hier is dan hier.
Mijn schrijven was meer op de reactie van ot niet altijd de leukste zijn. Je gaat soms ver om leuk te zijn of in afleiden e.d. maar er zijn dingen die ik pertinent niet wil hebben. Uitvallen aan de riem, achter het hekje, en meer van bepaalde gedragingen. Dan ga ik niet af leiden maar dan corrigeer ik als ik dat gedrag niet wil hebben. Komt voor mensen die positief trainen misschien lullig over. Maar ik kon net wel normaal met de handen in mijn zak en daaraan de lijn van de honden passeren. Terwijl iemand anders wat liep te hannessen met denk erom! Nee! NEEEE! Mag hoor, maar ik heb ze liever een keer duidelijk gemaakt dat ik dat gezeik niet wil. En dat is op een bepaald moment minder vriendelijk gegaan. Maar ze wisten wel gelijk waar ze aan toe waren. Plicht dus ja, en geen gezeik/geziek.
- sam2011
- Actief
- Mijn ras(sen): amerikaanse bulldog
in mijn ogen zijn er gewoon bepaalde rassen waarbij het altijd de leukste zijn simpelweg niet werkt,
de mijne bijvoorbeeld, als pup werkte het prima maar ja een pup vindt alles leuk, als meneer nu niet luistert hangen daar consequenties aan, en dat begrijpt meneer uitstekend, het luisteren op zich is hier al een beloning koekjes/snoepjes,worst etc. hoeft hij niet.
de mijne bijvoorbeeld, als pup werkte het prima maar ja een pup vindt alles leuk, als meneer nu niet luistert hangen daar consequenties aan, en dat begrijpt meneer uitstekend, het luisteren op zich is hier al een beloning koekjes/snoepjes,worst etc. hoeft hij niet.
a dog is a dog, it isn't a child
- cornelia
- Zeer actief
Enfin, als er problemen zijn of je bent een pup aan het opvoeden dan is "zorg altijd dat jij de leukste bent" om zijn aandacht te trekken en/of vast te houden makkelijk gezegd en vaak ook wel gedaan, voor even. Want het moeilijke is wat daarna komt, wat doe je dan met die aandacht die je van hem krijgt ? Alleen een snoepje er in proppen is het echt niet en hem gewoon los van de lijn gooien (want dan ben je zeker de leukste !!???!) m.i. zeker niet.
Nou kan ik zelf met het vervolg wel redelijk uit de voeten (op 1 "afwijking" na hebben wij altijd hele aardige en brave honden gehad) maar ik denk dat voor veel mensen, en vooral mensen met een 1ste puppy, het vervolg op "zorg dat je de leukste bent" best erg lastig is want het kan het gevoel geven dat je dus bij wijze van spreken nooit "foei" mag zeggen. En iedereen wil het goed doen en als je dan toch eens de aandacht van je hond krijgt maar je hebt daarvoor in een bui van wanhoop eens aan zijn riem getrokken en boos gemopperd voel je je een mislukkeling (en ondertussen loopt de buurman met zijn pup voorbij die wel goed luistert) En als het hondje vervolgens nog eens niet wil luisteren of je "voor gek" laat staan begint m.i. de teleurstelling, de afnemende interesse, de hond die steeds vaker in de bench zit of dagelijks als een ongeleid projectiel door het bos rent met een afgestompte baas of bazin er achteraan, hopend dat de hond snel uitgerend is of zoals hier een meneer doet n.l. het hele bos door lopen onder het gebrul van "HHIIIIEEEEERRRRRRRRR BOOOOOORIIIIS" terwijl Boris nooit komt. Baasje is echter wel consequent, dat moet gezegd.
Nou kan ik zelf met het vervolg wel redelijk uit de voeten (op 1 "afwijking" na hebben wij altijd hele aardige en brave honden gehad) maar ik denk dat voor veel mensen, en vooral mensen met een 1ste puppy, het vervolg op "zorg dat je de leukste bent" best erg lastig is want het kan het gevoel geven dat je dus bij wijze van spreken nooit "foei" mag zeggen. En iedereen wil het goed doen en als je dan toch eens de aandacht van je hond krijgt maar je hebt daarvoor in een bui van wanhoop eens aan zijn riem getrokken en boos gemopperd voel je je een mislukkeling (en ondertussen loopt de buurman met zijn pup voorbij die wel goed luistert) En als het hondje vervolgens nog eens niet wil luisteren of je "voor gek" laat staan begint m.i. de teleurstelling, de afnemende interesse, de hond die steeds vaker in de bench zit of dagelijks als een ongeleid projectiel door het bos rent met een afgestompte baas of bazin er achteraan, hopend dat de hond snel uitgerend is of zoals hier een meneer doet n.l. het hele bos door lopen onder het gebrul van "HHIIIIEEEEERRRRRRRRR BOOOOOORIIIIS" terwijl Boris nooit komt. Baasje is echter wel consequent, dat moet gezegd.
- renee-uk
- Zeer actief
ik doe niet aan lijncorrecties en lichamelijke straffen bij puppen, maar een van de eerste dingen die ze bij mij leren, hoe klein ze ook zijn, is de neecornelia schreef:Enfin, als er problemen zijn of je bent een pup aan het opvoeden dan is "zorg altijd dat jij de leukste bent" om zijn aandacht te trekken en/of vast te houden makkelijk gezegd en vaak ook wel gedaan, voor even. Want het moeilijke is wat daarna komt, wat doe je dan met die aandacht die je van hem krijgt ? Alleen een snoepje er in proppen is het echt niet en hem gewoon los van de lijn gooien (want dan ben je zeker de leukste !!???!) m.i. zeker niet.
en een nee is een correctie

en dat schrijf ik er negen van de tien keer toch wel bij als ik nieuwe puppenmensen probeer te adviseren.

- renee-uk
- Zeer actief
maar komt alles uiteindelijk niet neer op consequent, duidelijk en rechtvaardig zijn?Inge O schreef:dat scenario is vrees ik inderdaad heel erg courant en is een spijtig nadeel van de idee dat een pup je niet meer leuk gaat vinden als je een keer minder leuk doet en dat je vervolgens gaat falen, terwijl niks minder waar hoeft te zijn.cornelia schreef:Enfin, als er problemen zijn of je bent een pup aan het opvoeden dan is "zorg altijd dat jij de leukste bent" om zijn aandacht te trekken en/of vast te houden makkelijk gezegd en vaak ook wel gedaan, voor even. Want het moeilijke is wat daarna komt, wat doe je dan met die aandacht die je van hem krijgt ? Alleen een snoepje er in proppen is het echt niet en hem gewoon los van de lijn gooien (want dan ben je zeker de leukste !!???!) m.i. zeker niet.
ik heb hier momenteel een nieuw kitten in huis waar het zestal met zijn neus bovenop zit als was het een borrelhapje - dit is weer zo'n mooi voorbeeld van de grenzen van het leuk-zijn.
als ik momenteel iets niét ben is het wel leuker dan het borrelhap-kitten maar ze kijken hoe dan ook wel naar me op als basis (zoals dat kind naar de schooljuf) en willen me dus graag de vriend houden dus bijten ze op mijn verzoek franske niet in stukjes.
want hoe zou ik om de liefde gods uren aan een stuk met zes honden tegelijk met balletjes en/of snoepjes in de weer moeten gaan terwijl er een kitten tussen hun poten hobbelt?
en is het niet zo dat, als je dat handhaaft van pup af aan, je honden die correcties als een normaal onderdeel van hun hondenleven zien en accepteren omdat ze vertrouwen in je hebben?
uiteindelijk zijn honden ook geen tere poppetjes die bij de eerste beste tegenwind omwaaien, kijk maar naar hun onderlinge correcties: bepaald niet zachtzinnig, maar wel altijd terecht en dat snapt een hond.
ik geloof niet in een altijd positieve opvoeding, maar ik geloof ook niet in een altijd negatieve opvoeding.
het is juist de gulden middenweg die de prettigste leefomstandigheden oplevert.
voor hond en baas.

- renee-uk
- Zeer actief
maar ik denk juist dat dat advies vooral komt bij kersverse puppeneigenaren en ik geloof ook een beetje dat advies voor een latere fase dan niet heel echt blijft hangen.Inge O schreef:natuurlijk is dat zo maar dat is niet de boodschap die veel mensen begrijpen uit het advies 'de leukste zijn'.renee-uk schreef:
maar komt alles uiteindelijk niet neer op consequent, duidelijk en rechtvaardig zijn?
en is het niet zo dat, als je dat handhaaft van pup af aan, je honden die correcties als een normaal onderdeel van hun hondenleven zien en accepteren omdat ze vertrouwen in je hebben?
uiteindelijk zijn honden ook geen tere poppetjes die bij de eerste beste tegenwind omwaaien, kijk maar naar hun onderlinge correcties: bepaald niet zachtzinnig, maar wel altijd terecht en dat snapt een hond.
ik geloof niet in een altijd positieve opvoeding, maar ik geloof ook niet in een altijd negatieve opvoeding.
voor hond en baas.
en als tegenhanger voor al dat op de rug en zij gegooid worden en de doodsangst die er bij veel nieuwbaken puppeneigenaren inzit dat puppemans van 8 weken naar de macht zal grijpen, het advies om vooral maar leuk te zijn toch niet zo heel verkeerd is

- Selene
- Zeer actief
Ik heb een verslagje van mijn eerste privéles positief trainen bij opvoeding gezet.
Sorry TS voor het off topic gaan
Sorry TS voor het off topic gaan

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat kloptrenee-uk schreef:maar ik denk juist dat dat advies vooral komt bij kersverse puppeneigenaren en ik geloof ook een beetje dat advies voor een latere fase dan niet heel echt blijft hangen.Inge O schreef:natuurlijk is dat zo maar dat is niet de boodschap die veel mensen begrijpen uit het advies 'de leukste zijn'.renee-uk schreef:
maar komt alles uiteindelijk niet neer op consequent, duidelijk en rechtvaardig zijn?
voor hond en baas.

Het leuk zijn klinkt me dan idd ook wat prettiger in de oren.renee-uk schreef:en als tegenhanger voor al dat op de rug en zij gegooid worden en de doodsangst die er bij veel nieuwbaken puppeneigenaren inzit dat puppemans van 8 weken naar de macht zal grijpen, het advies om vooral maar leuk te zijn toch niet zo heel verkeerd is

Het is wel handig als cursisten na de puppycursus door gaan op een (goede) hondenschool omdat het "alleen maar leuker zijn dan al het andere" dan wat meer genuanceerd wordt tegen de tijd dat de bananenplantagers ontstaan in de oortjes van veel jonge honden

- renee-uk
- Zeer actief
nee dan niet inderdaad, alhoewel ik nog steeds vind dat je een balgekke hond een hoop kunt laten doen voor zijn balletje
maar daar moet je wel in investeren natuurlijk, dat is ook weer zo
misschien speelt ook mee dat een hoop dingen voor veel wat meer doorgewinterde hondenhouders te vanzelfsprekend zijn.
nooit verkeerd om daar voor jezelf even bij stil te staan natuurlijk.
ik ga er in elk geval wel wat beter op letten
maar daar moet je wel in investeren natuurlijk, dat is ook weer zo
misschien speelt ook mee dat een hoop dingen voor veel wat meer doorgewinterde hondenhouders te vanzelfsprekend zijn.
nooit verkeerd om daar voor jezelf even bij stil te staan natuurlijk.
ik ga er in elk geval wel wat beter op letten

Zelfs met een frikandel op zak was ik niet leuk genoeg voor Bailey 

- renee-uk
- Zeer actief
daarom zeg ik ook een balgekke hond 
ik ben gewoon voor goedschiks als dat lukt, zo niet treedt kwaadschiks in actie

ik ben gewoon voor goedschiks als dat lukt, zo niet treedt kwaadschiks in actie

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Voor de mensen die zeggen: 'dan word ik niet leuk meer.' Wat bedoelen jullie dan? Wat doen jullie als je 'niet leuk meer bent'?
Boos er op af stappen, even schelden... En dan vervolgens (zoals Inge (?) zegt) de laatste meter zelf laten komen?
Boos er op af stappen, even schelden... En dan vervolgens (zoals Inge (?) zegt) de laatste meter zelf laten komen?
- cornelia
- Zeer actief
Nou ik denk dat mensen soms (menen te) horen dat als je maar leuk bent dan doen de honden bijna automatisch alles voor je. Dus er snoep ingooien of wat spelen. Maar honden vinden je m.i. nog veel leuker om samen dingen te ondernemen, er bij te horen. En dat houd dus in dat ze dingen moeten leren en dat houd weer in dat je er tijd in moet steken, creatief moet zijn. En m.i. schort het daar dan aan, men weet vaak niet hoe je iets aanpakt behoudens dan dat snoepje geven. Ik denk dat het balletje waar Renee het vaak over heeft (Ezio word m.i. trouwens ook een ballen gek) niet het doel is maar juist een middel.
- cornelia
- Zeer actief
Toch even mijn gedachte afmaken (gisteren gestopt ivm klein en niet relevant noodgevalletje)
Balletje is m.i. dus het middel en niet het doel. Mensen komen vaak niet verder dan eens met een balletje gooien en denken dan dat dit "Het Leuke" is. Maar dat is het dan toch weer net niet want het konijntje, andere hondje, fietser etc. blijkt opeens veel leuker en de hond is weg.
Het zou helpender zijn als men dus de mensen in dit geval verteld hoe je b.v. een balletje kunt inzetten om te voorkomen of te bereiken dat................... En dat je door het werken met het balletje "leuk" bent en blijft etc. etc.
Iedereen kan in een piepend konijn knijpen (pluche) of een leverworst uitdelen maar hoe zit het met de rest daarna. Ik denk echt dat daar veel gaten vallen en dat mensen de dingen soms te letterlijk opvatten ("maar ik ben toch lief, hij heeft een kist vol speelgoed en het duurste voer, een dure riem en een prachtig bed")
Balletje is m.i. dus het middel en niet het doel. Mensen komen vaak niet verder dan eens met een balletje gooien en denken dan dat dit "Het Leuke" is. Maar dat is het dan toch weer net niet want het konijntje, andere hondje, fietser etc. blijkt opeens veel leuker en de hond is weg.
Het zou helpender zijn als men dus de mensen in dit geval verteld hoe je b.v. een balletje kunt inzetten om te voorkomen of te bereiken dat................... En dat je door het werken met het balletje "leuk" bent en blijft etc. etc.
Iedereen kan in een piepend konijn knijpen (pluche) of een leverworst uitdelen maar hoe zit het met de rest daarna. Ik denk echt dat daar veel gaten vallen en dat mensen de dingen soms te letterlijk opvatten ("maar ik ben toch lief, hij heeft een kist vol speelgoed en het duurste voer, een dure riem en een prachtig bed")
Laatst gewijzigd door cornelia op 14 mei 2012 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Een hond moet eerst een band hebben, en van daaruit kun je dan 'niet leuk" zijn.
Als ik "niet leuk" ben wanneer een hond moet komen, verdwijn ik gewoon.
Dat is namelijk helemaal niet leuk en dan komen ze als een idioot achter me aan en bij me.
Alleen: dat werkt natuurlijk alleen maar als je eerst thuis die band hebt opgebouwd.
Resumerend: een hond die luistert doet dat niet af en toe maar altijd, ook al geef jij niet voortdurend allerlei commando's.
Domweg omdat luisteren alles te maken heeft met een band die er moet zijn.
En als die er niet is helpen rookworsten, leuk zijn en 30 tennisballen daar dus niks aan.
Als ik "niet leuk" ben wanneer een hond moet komen, verdwijn ik gewoon.
Dat is namelijk helemaal niet leuk en dan komen ze als een idioot achter me aan en bij me.
Alleen: dat werkt natuurlijk alleen maar als je eerst thuis die band hebt opgebouwd.
Resumerend: een hond die luistert doet dat niet af en toe maar altijd, ook al geef jij niet voortdurend allerlei commando's.
Domweg omdat luisteren alles te maken heeft met een band die er moet zijn.
En als die er niet is helpen rookworsten, leuk zijn en 30 tennisballen daar dus niks aan.