Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Cavalier

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

De Cavalier

Ongelezen bericht door Mit »

Lars en ik zijn het standaard oneens over honden. Nu hebben we het wel vaak over een toekomstige hond wat dan bij voorkeur iets moet zijn wat we allebei leuk vinden.
Nu is een van de weinige honden die we beiden leuk vinden, geloof het of niet, de Cavalier. Maar elke klapjosti tegenwoordig weet wel dat dat ras afgrijselijk ongezond is. Ik vroeg me eigenlijk af wat nou de toekomst is. Gaat het ras echt uitsterven denken jullie?
Wij zouden sowieso nooit een pup nemen maar is het over een jaar of 5 nog wel mogelijk een herplaatser te vinden?
Het is puur hypothetisch trouwens hoor, we nemen er nu niks bij en ongetwijfeld dat we wel weer 10 keer van ras wisselen. Maar dit kwam zo in me op vanmiddag.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: De Cavalier

Ongelezen bericht door Fizgig »

Op tv was het, dat 95% een hartprobleem heeft. Of een hersenprobleem, één van de twee, ik weet niet meer welke. Dus ja, dat wordt uitsterven geblazen tenzij er mensen zijn die zo dom zijn om ze te blijven fokken.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Ik heb hier 10 dagen een cavalier oppas hond gehad.
Ik vond het op zich best een geinig hondje, maar zijn gedrag vond ik erg moeilijk. Hij was vreselijk zenuwachtig, en op het moment dat er iets spannends stond te gebeuren ging hij piepen, blaffen, rondjes draaien, krabben enz. :schrik:
Buiten luisterde hij niet, hij kon prima loslopen want hij liep niet weg. Maar het commando "hier" snapte hij niet. Hij kwam wanneer het hem uit kwam.
Pieste over zijn eigen voorpoten heen, en zijn loopje was niet echt je van het. Of slechte heupen of slechte knieen (daar ben ik niet zo in thuis ).
Het is natuurlijk ook een gedeelte opvoeding, want voor de rest kende ik deze hond niet (oppas voor vrienden van mijn vriend).

Ik twijfelde erg op hij niet de gevreesde "hersenziekte" had, hij krabde op de vreemdste momenten aan zijn oren. Of ging als een soort lolly aan zijn poten likken.
Ik heb geen idee of dit een stamboom of broodfok hondje is. Maar gezond dat is hij niet.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Tibbies vind ik geweldig, maar Lars niet :mrgreen:
Ik vind die kleine schedeltjes ook eng dus dat zou me ook tegenhouden. Maar toch niet elke Cavalier heeft die problemen? Of is dat tegenwoordig wel zo?
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Oh dat klinkt akelig :(:
Als de algemene ervaring zo is dan is het snel afgelopen, ik wil niet nog zo'n rampenplan in huis.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Toch wel dus. Shitzooi. Dan mag het van mij inderdaad uitsterven, met de Japanners erbij trouwens.
Ik val geloof ik alleen maar op fokfoutjes :roll:
Daar bedoel ik dan trouwens de honden mee. Niet mijn man.
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Hier de foto's van Zeno, de oppas hond.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

Er zit hier iemand op het forum die met op gezondheid geteste, en dus gezonde Cavaliertjes fokt af en toe.

Het zijn hele lieve honden idd, mijn zoon heeft er ook eentje :denken:
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Maar kan je testen op die hart en hersenproblemen dan? Want uiteraard, als dat zou kunnen en we zouden een pup kunnen krijgen die vrij is van dat soort problemen, dat zouden we absoluut doen. Sowieso komt er hier niks zonder stamboom binnen als het aan Lars ligt. Maar ik vraag me echt af of dat wel kan?
Afbeelding
Judith
Zeer actief

Mit schreef:Maar kan je testen op die hart en hersenproblemen dan? Want uiteraard, als dat zou kunnen en we zouden een pup kunnen krijgen die vrij is van dat soort problemen, dat zouden we absoluut doen. Sowieso komt er hier niks zonder stamboom binnen als het aan Lars ligt. Maar ik vraag me echt af of dat wel kan?
Ja er wordt getest op hersenproblemen, en ja er wordt getest op hartproblemen. Maar om dat de populatie al niet groot is, en daarvan ook nog een heel groot deel dat of 1 of allebei de aandoeningen heeft blijft er maar weinig genen over. En dan krijg je dus alsnog zeer inteelt hondjes.
En sorry ik durf geen fokker op zijn blauwe ogen te geloven met ze mooie praatjes over testen enzo. En ras dat zo ziek is, dan kan je het heel mooi verbloemen.
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Was ik inderdaad al bang voor. En we geloven gelukkig niet zo snel mensen op hun blauwe ogen :mrgreen:
Zonde he, zulke leuke hondjes. Bah :ugh:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Er is een mevrouw die zich bezig houdt met de problematiek van de cavalier, die was ook op tv. Die zegt dat je ze gewoon niet moet aanschaffen. Die ene gezonde is een uitzondering. Die had waarschijnlijk van zichzelf zulke kleine hersenen dat ze wel in het schedeltje passen. Ik weet alleen niet meer hoe ze heette, misschien googlen.
Gon
Zeer actief

Nanna schreef:
Gon schreef:Er zit hier iemand op het forum die met op gezondheid geteste, en dus gezonde Cavaliertjes fokt af en toe.
Waar haal je in zo'n verziekte populatie gezonde honden om mee te fokken vandaan?
In Opeinde.
Afbeelding
Gon
Zeer actief

Een leuk hondje :ok:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Nou het bevestigt gewoon wat ik al wist ergens. Ver vandaan blijven dus.
En er komt hier met de tijd wel een herplaatsertje maar dat zal hoogstwaarschijnlijk een dame of heer met stamboom worden, dus geen Magi :mrgreen:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Nanna schreef:
Mit schreef:Nou het bevestigt gewoon wat ik al wist ergens. Ver vandaan blijven dus.
En er komt hier met de tijd wel een herplaatsertje maar dat zal hoogstwaarschijnlijk een dame of heer met stamboom worden, dus geen Magi :mrgreen:
Jouw verlies ;-)
Ik heb een man :mrgreen:
Nee maar sowieso is nu 2 wel voldoende :wink:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

http://www.cavalierinfo.nl/ Ik kan die mevrouw niet vinden maar deze site somt het op.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik begreep van Mandigers dat het in Nederland nog meevalt en dat het beleid hier goed is. En Mandigers is toch best betrouwbaar.
Hoe ze die selectie tegen het hersenprobleem doen weet ik niet, maar mijn boerenverstand zegt dat je moet selecteren op grote koppen. En uiteraard niet te klein alles, ook die voorsnuiten niet.

Het hartprobleem, tja.
Als een hond een ruisje ontwikkeld als ie tien is, vind ik dat geen reden in de stress te gaan. Alles slijt, ook harten.
Ik denk dan maar dat die hond in elk geval tien is, een leeftijd die sommige rassen standaard niet (meer) halen.
Als ze met ruis en al veertien worden lijkt het me niet onoverkomelijk.
Ik weet niet exact wat voor probleem de cavalier heeft, maar in elk geval storten ze er niet dood van neer op hun tweede jaar. Dat hart lijkt me dus het minste probleem eigenlijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

De cavaliers die ik ken zijn allemaal ongezond. Er zit er geen enkele normale tussen, en ik vind ook dat ze vaak slechte polsen hebben. De ergste die ik ken is een broodfok hond, 8 jaar, ziet er 16 uit, kan niet rennen, heeft een vergroot hart met gaten in en kijkt altijd achterom. Daar hebben ze nog een leuk nestje mee gefokt. Ik krijg altijd een slecht gevoel als ik dat hondje zie, wat een sukkeltje zeg.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Een vriendin van mij heeft er meerdere ,sommige gezond sommige ongezond.
Het zijn onwijs leuke en lieve hondjes maar ik zou er zelf ,vanwege de gezondheid, niet snel een pup van nemen.
Klaasje zoekt overigens nog wel een baasje :mrgreen:

http://www.hondenherplaatsingen.nl/klaasje.html
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik ken iemand die er een heeft, dat hondje is drie jaar en kan al niet meer normaal lopen. Ze loopt alsof ze dertien is, ze mankt en wiebelt. Af en toe schiet er een knieschijf los.
Ook haar oog is er eens uitgeschoten toen ze tegen iets opbotste. Dat was dan wel een ongelukje. Maar mijn honden botsen ook weleens ergens tegenaan en er is nog nooit een oog uitgeschoten.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

er is een half jaar geleden of zo een stuk over de Cavalier geweest op een vandaag.
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Een kennis van me heeft ook een cavaliertje (zo'n roodbonte ) en die is voor zover ik weet aardig gezond en ook al op leeftijd.
Ze willen nu een cavalierpupje erbij (ook al uitgezocht) , had ze wel gewaarschuwd dat het ras zoveel problemen heeft, máááár zei ze we hebben hem van een goeie fokker.
Zucht, ik dacht dan laat ik maar mijn mond houden en voor ze hopen dat ze geluk hebben.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Mit
Zeer actief

Dat stuk van één vandaag ken ik inderdaad, afschuwelijk.
De meningen zijn dus wel ietwat wisselend, begrijp ik. Nouja, gelukkig is het nog ver van ons bed en wellicht dat er over een paar jaar weer andere berichten zijn. En anders duw ik toch een Tibbie door Lars zijn strot, ofzo :mrgreen:
Afbeelding
dana
Actief
Mijn ras(sen): Yorkshire terrier
[url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/G3v5wT6r/0-DC461-C9-1418-4-AB4-9-A08-1832-CC7-D6462.jpg[/img][/url]

Ongelezen bericht door dana »

Ik heb een cavalier teefje wat volgende maand 10 jaar wordt en geloof het of niet ..
Zij is mijn enige gezonde hond alleen is ze inmiddels behoorlijk doof wat ook vaak voorkomt bij de cavalier . Mijn Shih tzu heeft in haar 11 jaar regelmatig wat gemankeerd , blaasgruis-hernia-kwaadaardige tumor aan haar kaak en inmiddels een behoorlijke Hartruis.
Mijn staffordshire bulterriër heeft een erfelijke hartkwaal en is pas 3 jaar. Zijn allemaal stamboomhonden trouwens.
Ik zeg dit niet om de cavalier te verdedigen hoor want ik weet hoe het ras verkloot is en dat is ook de rede dat ik er helaas niet meer aan durf te beginnen . nu heb ik wel een apart geval want mevrouw heeft een behoorlijk jacht instinct , loopt elke dag nog 2 grote wandelingen los in de polder en liep tot voor kort nog naast de fiets . Ze heeft echt een prima conditie en blijft gaan .
Afbeelding

Groetjes van Esther
high five van Dana en Zoë
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Als het ras je aanspreekt zou je eventueel natuurlijk best je ogen open kunnen houden voor een herplaatser.. Wel in je achterhoofd houden dat ie zeer waarschijnlijk een hartruis heeft.
Als pup zou ik het zeer afraden, men test wel maar als je ondanks slechte test-uitkomsten gewoon toch fokt met "beetje zieke" honden dan helpt dat testen natuurlijk niets. Echt gezonde honden schijnen er niet meer te zijn dus tja.. reddeloos verloren als je het mij vraagt.

Mijn schoonmoeder heeft er 1 uit het asiel, wordt binnenkort 10 jaar.
Hij heeft een hele waslijst van ellende, hartruis, patella, slecht gebit, inmiddels ook artrose en zeer slecht horend. Ze zitten er heeeel vaak mee bij de DA.
Qua karakter een heel leuk hondje, qua gezondheid een misbaksel.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nee, Kells, dit bedoel ik niet.

Mandigers heeft onlangs een artikel gedaan over alleen de Cavalier.
Mijn scanner doet het nog niet helaas, anders zou ik hem online zetten voor je, Mit.
Maar het komt er in het kort op neer dat hij vindt dat hij meermalen verkeerd gequote is in de media, en in dat artikel zet hij dat recht.
En dan dus met name over de Cavalier, omdat die aldoor in verband met hem wordt genoemd.
En hij zegt daarin heel duidelijk dat het Nederlandse fokbeleid tot de beste behoort voor de Cavalier en dat het in werkelijkheid niet zo is als de media doen voorkomen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Is een Markiesje niets voor jullie, Mit? Mandigers heeft het er ook over; er is nog een open stamboek :ok: Je hebt ze ook met wat meer wit, die vind ik zelf erg leuk :lol1:
Mit
Zeer actief

Ik vind het sowieso wel lastig hoor. Ik zie nu ook enkel de slechte berichten die me weerhouden van het denken over zo'n ras.
Maar een ander ras waar ik over nadenk is bijvoorbeeld de Chinese behaarde nakerd, hoe weet je zeker dat die dan zoveel beter zijn dan de Cavalier? Ook omdat er nu extra op de Cavalier wordt gelet na de schrijnende beelden van Pedigree dogs exposed natuurlijk.
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Nanna schreef: Nou, gelukkig maar. Dan heeft alleen NL nog kerngezonde Cavaliers die je met een gerust hart kunt kopen. :19:
Wat op Wikipedia staat zal ook wel niet kloppen, dan.
Wikipedia is natuurlijk ook de aller-beste bron die er is. Zolang iedere mongool die kan typen en internet heeft iets op Wikipedia kan zetten, neem ik die informatie daar met een korreltje, nee, een emmer zout.

Lastige situatie wel, ik zou het zonde vinden als het ras zou uitsterven. Ik denk dat het alleen nog te redden is met een paar fijne outcrosses.
Als je zegt dat er 40 biljoen sterren in het heelal staan, word je meteen geloofd, maar als je zegt dat de deurpost nog nat is van de verf moeten ze meteen voelen.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”