cornelia schreef:Toch even mijn gedachte afmaken (gisteren gestopt ivm klein en niet relevant noodgevalletje)
Balletje is m.i. dus het middel en niet het doel. Mensen komen vaak niet verder dan eens met een balletje gooien en denken dan dat dit "Het Leuke" is. Maar dat is het dan toch weer net niet want het konijntje, andere hondje, fietser etc. blijkt opeens veel leuker en de hond is weg.
Het zou helpender zijn als men dus de mensen in dit geval verteld hoe je b.v. een balletje kunt inzetten om te voorkomen of te bereiken dat................... En dat je door het werken met het balletje "leuk" bent en blijft etc. etc.
Iedereen kan in een piepend konijn knijpen (pluche) of een leverworst uitdelen maar hoe zit het met de rest daarna. Ik denk echt dat daar veel gaten vallen en dat mensen de dingen soms te letterlijk opvatten ("maar ik ben toch lief, hij heeft een kist vol speelgoed en het duurste voer, een dure riem en een prachtig bed")
maar dat doe ik dan wel weer altijd !
ik leg er juist altijd heel veel nadruk op dat dat balletje (inderdaad) een middel is om je hond aan je te binden en dat je dat alleen bereikt door
samen met dat ding te spelen.
niet weggooien maar trekspelletjes, balletje is alleen voor samen met jou, de hond mag het niet zien als een speeltje dat altijd voorhanden is: het moet exclusief een jou en hem/haar speeltje blijven.
dus het is niet helpender, het moet ook wel gelezen willen worden!
hetzelfde als bijtende pups
als ik adviseer een flosje of iets dergelijks te gebruiken om de aandacht van benen en handen af te leiden zeg ik daar altijd bij dat ze dan wel
samen met het hondje moeten spelen, omdat een speeltje alleen een dood ding is waar dat hondje natuurlijk niks aan vindt als ie ook iemand in zn benen kan bijten die dan gaat springen en gillen.
het is natuurlijk ook niet zo dat alles altijd verkeerd of niet duidelijk wordt uitgelegd, er wordt ook heel vaak niet goed gelezen of het is teveel moeite om een bepaald advies op te volgen.