Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanpak gezondheisproblemen bij rashonden begint bij de koper

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Aanpak gezondheisproblemen bij rashonden begint bij de koper

Ongelezen bericht door Es »

Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Aanpak gezondheisproblemen bij rashonden begint bij de k

Ongelezen bericht door sirene »

Alle beetjes helpen :ok: Het is een goed initiatief vind ik.
Jammer dat die website nog niets doet. Het is altijd wel een domper als er ergens publiciteit aan wordt gegeven en je kunt er verder niets mee. Zo wordt het weer vergeten.

Ik wilde ze wat opsturen maar zelfs de contact button doet het niet...
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gon »

Tja, alle beetje helpen :denken:
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
sirene schreef:Alle beetjes helpen :ok: Het is een goed initiatief vind ik.
Jammer dat die website nog niets doet. Het is altijd wel een domper als er ergens publiciteit aan wordt gegeven en je kunt er verder niets mee. Zo wordt het weer vergeten.

Ik wilde ze wat opsturen maar zelfs de contact button doet het niet...
ik kom gewoon op de algemene site van de faculteit terecht met alleen een bericht over dit initiatief?

op zich wel een goed initiatief denk ik (in de zin van alle beetjes helpen) en toch heb ik heel sterk mijn twijfels of da's het meest ideale kanaal zijn om mensen om een neutrale manier voorlichting te geven.

zou kunnen hoor maar dan zullen zij in hun opleiding toch ook eerst zeer gedegen over dit soort problematiek moeten onderwezen worden en dan bedoel ik niet zozeer de medische maar wel de ethische kant van de zaak.
Ik bedoelde deze site. Die is van dat initiatief.
http://www.kiesjedier.nl/contact/

Ik denk ook niet dat da het meest ideale kanaal zijn hoor. Maar het is goed als er vanuit meer richtingen op een positieve manier wat gedaan wordt. Voorlichting is wel een hele goede zaak al heb ik het idee dat veel mensen ook niet voorgelicht _willen_ worden.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Sorry maar ik vind niet dat je het bij de koper moet gaan zoeken, of ik begrijp het helemaal verkeerd. De fokker is nog altijd verantwoordelijk als zijn of haar hond wat mankeerd uit de fok te houden... Epileptisch is dus niet fokken, verkeerd gebit/knikstaart etc is dus niet fokken.... zolang dit nog steeds gedaan wordt en het zogenaamd met een goede partner wel opgelost kan worden.... ligt het dus niet aan de koper..
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Devel schreef:Sorry maar ik vind niet dat je het bij de koper moet gaan zoeken, of ik begrijp het helemaal verkeerd. De fokker is nog altijd verantwoordelijk als zijn of haar hond wat mankeerd uit de fok te houden... Epileptisch is dus niet fokken, verkeerd gebit/knikstaart etc is dus niet fokken.... zolang dit nog steeds gedaan wordt en het zogenaamd met een goede partner wel opgelost kan worden.... ligt het dus niet aan de koper..
hoeveel mensen kopen er nog bij broodfokkers? Een heeeeeeleboel... die houden alle ellende dus in stand.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Devel schreef:Sorry maar ik vind niet dat je het bij de koper moet gaan zoeken, of ik begrijp het helemaal verkeerd. De fokker is nog altijd verantwoordelijk als zijn of haar hond wat mankeerd uit de fok te houden... Epileptisch is dus niet fokken, verkeerd gebit/knikstaart etc is dus niet fokken.... zolang dit nog steeds gedaan wordt en het zogenaamd met een goede partner wel opgelost kan worden.... ligt het dus niet aan de koper..
Veel dingen kan een koper niet weten of nagaan natuurlijk maar als iemand een Bulldog gaat kopen is het dus goed als ze op de hoogte zijn van alle gezondheidsproblemen en waar ze op moeten letten. Ze geven zelf als voorbeeld om mensen erop te wijzen om een lange neus te vragen. Als mensen "allemaal" vragen om een lange neus of bv een strakker vel bij een sharpei dan zullen verkopers daar op inspelen. Natuurlijk ligt het ook aan kopers, als fokkers hun "koopwaar" niet meer kwijtraken wordt er niet meer gefokt hoor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
Devel schreef: of ik begrijp het helemaal verkeerd.
ja, je begrijpt het verkeerd.

niemand zegt immers dat een fokker niet verantwoordelijk zou blijven voor zijn gefokte dieren maar hoe je het ook wendt of keert : de koper treft net zo goed schuld want hij houdt de hele molen in stand door (bv.) zo'n verrimpelde hijg-en-snurk-sukkelaar te kopen. deed hij dat niet dan zou hij tenminste tonen tegen het dierenleed te zijn dat door die fokmiskleunen veroorzaakt wordt én zou dat gefok ook snel stoppen omdat ze die wandelende rampjes aan niemand meer kwijt kunnen.
malinois schreef:hoeveel mensen kopen er nog bij broodfokkers? Een heeeeeeleboel... die houden alle ellende dus in stand.
ik denk dat het in deze jammer genoeg zeker niet hoofdzakelijk over broodfokkerijproblemen gaat maar om problemen die er moedwillig worden ingefokt/ingehouden door de zogenaamde betere fokker.
ja oke, maar fokkers die zoveel mogelijk rimpels en zo kort mogelijke snuiten fokken vallen bij mij ook onder broodfokkers, want ze fokken niet een mooie gezonde hond maar een hond waar ze veel centjes voor betaald krijgen. En zolang er mensen zijn die van die misvormde wezens kopen, blijven ze dit dus ook in stand houden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet zeker dat je heel veel kunt doen als rv met de "marktwerking" ook bij honden bepalen kopers het aanbod. Als niemand meer een bulldog wil met een ingegroeide staart zal de fokker daar op gaan letten.

Ik had 2 jr geleden ofzo hier al een discussie over gestart en zelfs aan mensen geopperd wat hiermee te maken heeft maar toen zagen mensen het als niet te doen. Nu, dit jaar zijn er dus al wel rv die aan het kijken zijn of ze er iets mee kunnen.
Ik wilde iets verzinnen waardoor fokkers zelf meer gaan ondernemen en opener worden zonder dat het ze verplicht wordt. De marktwerking (en collega fokkers) moet zorgen dat ze gestimuleerd worden.

Het lijkt me zo fijn als je iets op kan zetten via een rasvereniging waarbij er weinig verplichtingen zijn (waardoor mensen weggejaagd worden) maar mensen wel gestimuleerd worden zelf veel te doen ten goede van het ras (gezondheidstesten, met mate inzetten van honden enz...) Waarbij pupkopers een helder en duidelijk overzicht hebben en zelf een keuze maken. Zonder waardeoordeel van de club uit.
Bv via een rasverening:
Alle fokkers die lid zijn staan op de website.
Gewoon een overzicht in alfabetische volgorde ofzo.
Op de site staat een overzicht van wat die fokkers allemaal doen (qua activiteiten met de honden en gezondheid) en hebben.
Er komt dan een vergelijkend overzicht te staan van gezondheidstesten. Wie doet wat...
Je kunt in één oogopslag zien hoeveel nesten die fokker fokt. Hoe vaak hij honden inzet enz. ook showtitels, gehoorzaamheidscursussen en diploma's en bv sporten die gedaan worden kunnen vermeld worden.
Fokkers die al hun honden testen krijgen wellicht een bepaald keurmerk van de RV of andere privileges (weet nog niet of dat nodig is maar zou kunnen).
Je zou zelfs in een overzicht kunnen zetten wat die fokker voor het ras doet, met het ras heeft of wat zijn/haar ideeën zijn over het ras.
Ik denk dus aan een zelfbelonend systeem via de vereniging.
Nesten mogen allemaal op de site geplaatst worden à la MP maar alle gegevens moeten in de adv. in gevuld worden. Zo kan iedereen dus makkelijk vergelijken (dus een sjabloon advertentie waar alles in ingevuld wordt).
Pupkopers wordt het makkelijker gemaakt een goede keuze te maken (maar wel een eigen keuze) en fokkers worden gestimuleerd.
Ik denk dan dus aan nestmeldingen die volgens een vast stramien ingevuld moeten worden (ouders, hoeveelste nest, testen, diploma's, werkcertificaten enz). Staat er niets, kan de pupkoper dus zelf zijn conclusie trekken.

Zo kun je ook via de rv nestcontroles gaan doen bij fokkers die zelf hebben aangegeven hieraan mee te willen werken. Dit komt dan bij de advertentie bv erbij te staan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Ik denk dat fokkers en kopers in gelijke mate verantwoordelijk zijn.
Kwestie van vraag en aanbod toch?

Maak me vast heel onsympathiek hiermee, maar waarom zou je uberhaupt een 1e handshond aanschaffen wanneer er zoveel tweedehands honden zijn?

Er zijn zelfs 2e handsrashonden puppen!
Zo zijn wij aan onze kooi gekomen.

Ook onze andere hond(en) is (waren) afstandshonden.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

kooi schreef:Ik denk dat fokkers en kopers in gelijke mate verantwoordelijk zijn.
Kwestie van vraag en aanbod toch?

Maak me vast heel onsympathiek hiermee, maar waarom zou je uberhaupt een 1e handshond aanschaffen wanneer er zoveel tweedehands honden zijn?

Er zijn zelfs 2e handsrashonden puppen!
Zo zijn wij aan onze kooi gekomen.

Ook onze andere hond(en) is (waren) afstandshonden.
onsympathiek of niet maakt niet uit, wat wil je er aan doen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

sirene schreef:Ik weet zeker dat je heel veel kunt doen als rv met de "marktwerking" ook bij honden bepalen kopers het aanbod. Als niemand meer een bulldog wil met een ingegroeide staart zal de fokker daar op gaan letten.

Ik had 2 jr geleden ofzo hier al een discussie over gestart en zelfs aan mensen geopperd wat hiermee te maken heeft maar toen zagen mensen het als niet te doen. Nu, dit jaar zijn er dus al wel rv die aan het kijken zijn of ze er iets mee kunnen.
Ik wilde iets verzinnen waardoor fokkers zelf meer gaan ondernemen en opener worden zonder dat het ze verplicht wordt. De marktwerking (en collega fokkers) moet zorgen dat ze gestimuleerd worden.

Het lijkt me zo fijn als je iets op kan zetten via een rasvereniging waarbij er weinig verplichtingen zijn (waardoor mensen weggejaagd worden) maar mensen wel gestimuleerd worden zelf veel te doen ten goede van het ras (gezondheidstesten, met mate inzetten van honden enz...) Waarbij pupkopers een helder en duidelijk overzicht hebben en zelf een keuze maken. Zonder waardeoordeel van de club uit.
Bv via een rasverening:
Alle fokkers die lid zijn staan op de website.
Gewoon een overzicht in alfabetische volgorde ofzo.
Op de site staat een overzicht van wat die fokkers allemaal doen (qua activiteiten met de honden en gezondheid) en hebben.
Er komt dan een vergelijkend overzicht te staan van gezondheidstesten. Wie doet wat...
Je kunt in één oogopslag zien hoeveel nesten die fokker fokt. Hoe vaak hij honden inzet enz. ook showtitels, gehoorzaamheidscursussen en diploma's en bv sporten die gedaan worden kunnen vermeld worden.
Fokkers die al hun honden testen krijgen wellicht een bepaald keurmerk van de RV of andere privileges (weet nog niet of dat nodig is maar zou kunnen).
Je zou zelfs in een overzicht kunnen zetten wat die fokker voor het ras doet, met het ras heeft of wat zijn/haar ideeën zijn over het ras.
Ik denk dus aan een zelfbelonend systeem via de vereniging.
Nesten mogen allemaal op de site geplaatst worden à la MP maar alle gegevens moeten in de adv. in gevuld worden. Zo kan iedereen dus makkelijk vergelijken (dus een sjabloon advertentie waar alles in ingevuld wordt).
Pupkopers wordt het makkelijker gemaakt een goede keuze te maken (maar wel een eigen keuze) en fokkers worden gestimuleerd.
Ik denk dan dus aan nestmeldingen die volgens een vast stramien ingevuld moeten worden (ouders, hoeveelste nest, testen, diploma's, werkcertificaten enz). Staat er niets, kan de pupkoper dus zelf zijn conclusie trekken.

Zo kun je ook via de rv nestcontroles gaan doen bij fokkers die zelf hebben aangegeven hieraan mee te willen werken. Dit komt dan bij de advertentie bv erbij te staan.
Sonja, ik vind dit een uitstekend plan op hetgeen ik in je bericht hierboven onderstreept heb na (als ik het tenminste goed begrepen heb :wink: ). Mijns inziens moet een rasvereniging geen nesten publiceren waarvan de ouders niet aan de gezondheidseisen zoals die in het fokreglement staan voldoen.

Helaas is het nog steeds zo dat heel veel fokkers titels belangrijker vinden dan gezondheidsonderzoeken. Probeer bijvoorbeeld maar eens voor elkaar te krijgen om fokkers vrijwillig ter inventarisatie op bijvoorbeeld patella luxatie te gaan laten testen. Het eerste tegenargument dat je te horen krijgt is: Moet je eens kijken wat me dat gaat kosten, dat is wel even 35 euro per hond! Ondertussen staan ze wel zowat elk weekend met minimaal 2 honden in de showring. Dat kost blijkbaar allemaal niks :roll:

Een start voor jouw plan zou bijvoorbeeld een "sterrensysteem" kunnen zijn. Alleen nesten waarvan de ouderdieren voldoen aan de gezondheidseisen worden bemiddeld, maar voor elk vrijwillig extra gezondheidsonderzoek dat uitgevoerd is krijgt het ouderdier een groen sterretje achter de naam. Dan is voor aspirant puppy kopers al in één oogopslag duidelijk welke fokkers gezondheid serieus nemen en welke fokkers alleen het strikt noodzakelijke laten onderzoeken.

Overigens ben ik het ermee eens dat de pupkoper ook een grote verantwoording heeft. Deze dient zich ervan bewust te zijn dat kampioenschappen en het vele prijzen winnen op hondenshows en werkwedstrijden geen garantie bieden voor gezonde rashonden. De pupkoper moet ook niet langer voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Wanneer pupkopers alleen nog maar pups willen hebben uit combinaties waarvan de ouders gezondheidsonderzoeken ondergaan hebben, alleen nog maar pups kopen die niet puur op uiterlijke kenmerken die het welzijn van de hond aantasten gefokt zijn en bereid zijn daar iets meer voor te betalen zullen fokkers geen andere keuze hebben dan een andere weg in te slaan.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

kyechu schreef: Sonja, ik vind dit een uitstekend plan op hetgeen ik in je bericht hierboven onderstreept heb na (als ik het tenminste goed begrepen heb :wink: ). Mijns inziens moet een rasvereniging geen nesten publiceren waarvan de ouders niet aan de gezondheidseisen zoals die in het fokreglement staan voldoen.
Dit is nou juist de essentie van mijn idee ;) Mijn bedoeling is juist om de markt te laten bepalen wat wel en niet voldoet. Daarom moet alles helder en duidelijk in één overzicht te vinden zijn. Mensen moeten in één oogopslag kunnen zien dat Kennel X geen testen heeft gedaan en 18 nesten met reu Fikkie terwijl kennel H wel testen heeft gedaan en de reuen beperkt inzet. Laat mensen dat maar zien.
Helaas is het nog steeds zo dat heel veel fokkers titels belangrijker vinden dan gezondheidsonderzoeken. Probeer bijvoorbeeld maar eens voor elkaar te krijgen om fokkers vrijwillig ter inventarisatie op bijvoorbeeld patella luxatie te gaan laten testen. Het eerste tegenargument dat je te horen krijgt is: Moet je eens kijken wat me dat gaat kosten, dat is wel even 35 euro per hond! Ondertussen staan ze wel zowat elk weekend met minimaal 2 honden in de showring. Dat kost blijkbaar allemaal niks :roll:
Bij veel rassen lukt het wel hoor. Als mensen maar duidelijk ergens kunnen zien dat PL een probleem is en dat er veel fokkers zijn die wel testen.
Een start voor jouw plan zou bijvoorbeeld een "sterrensysteem" kunnen zijn. Alleen nesten waarvan de ouderdieren voldoen aan de gezondheidseisen worden bemiddeld, maar voor elk vrijwillig extra gezondheidsonderzoek dat uitgevoerd is krijgt het ouderdier een groen sterretje achter de naam. Dan is voor aspirant puppy kopers al in één oogopslag duidelijk welke fokkers gezondheid serieus nemen en welke fokkers alleen het strikt noodzakelijke laten onderzoeken.
Dit is echt het tegenovergestelde van wat ik wil ;) Mijn mening is namelijk dat de verplichte gezondheidstesten maar een fractie zijn van wat je als fokker kunt doen. Een minimaal iets. Juist de extra dingen die fokkers _vrijwillig_ doen zouden duidelijk moeten zijn voor geïnteresseerden omdat die juist goede fokkers van de mindere onderscheiden. Bv aanlegtesten, werkcertificaten, het minimaal inzetten van fokdieren, extra testen enz. Het is niet aan een ander om daar sterren aan te hangen. Er zijn rv's die echt niet goed bezig zijn en waar mensen die juist meer doen en beter bezig zijn van weg lopen. Zijn dat slechtere fokkers ?
Overigens ben ik het ermee eens dat de pupkoper ook een grote verantwoording heeft. Deze dient zich ervan bewust te zijn dat kampioenschappen en het vele prijzen winnen op hondenshows en werkwedstrijden geen garantie bieden voor gezonde rashonden. De pupkoper moet ook niet langer voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Wanneer pupkopers alleen nog maar pups willen hebben uit combinaties waarvan de ouders gezondheidsonderzoeken ondergaan hebben, alleen nog maar pups kopen die niet puur op uiterlijke kenmerken die het welzijn van de hond aantasten gefokt zijn en bereid zijn daar iets meer voor te betalen zullen fokkers geen andere keuze hebben dan een andere weg in te slaan.
Daar ben ik het mee eens.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kyechu
Actief

sirene schreef:
kyechu schreef: Sonja, ik vind dit een uitstekend plan op hetgeen ik in je bericht hierboven onderstreept heb na (als ik het tenminste goed begrepen heb :wink: ). Mijns inziens moet een rasvereniging geen nesten publiceren waarvan de ouders niet aan de gezondheidseisen zoals die in het fokreglement staan voldoen.
Dit is nou juist de essentie van mijn idee ;) Mijn bedoeling is juist om de markt te laten bepalen wat wel en niet voldoet. Daarom moet alles helder en duidelijk in één overzicht te vinden zijn. Mensen moeten in één oogopslag kunnen zien dat Kennel X geen testen heeft gedaan en 18 nesten met reu Fikkie terwijl kennel H wel testen heeft gedaan en de reuen beperkt inzet. Laat mensen dat maar zien.
Bij nader inzien denk ik dat je gelijk hebt :D
Bij veel rassen lukt het wel hoor. Als mensen maar duidelijk ergens kunnen zien dat PL een probleem is en dat er veel fokkers zijn die wel testen.
Inderdaad, als mensen maar duidelijk ergens kunnen zien dat PL een probleem is. Helaas weet men vaak wel dat PL een probleem is, zeker als men al eens een paar honden heeft laten onderzoeken, maar zolang deze uitslagen niet openbaar gemaakt worden (bijvoorbeeld door vermelding in een database) blijft het probleem onzichtbaar. Als het probleem niet zichtbaar is dan is de tendens dat men niet wil onderzoeken want 'het komt bij ons ras toch niet voor'.
Dit is echt het tegenovergestelde van wat ik wil ;) Mijn mening is namelijk dat de verplichte gezondheidstesten maar een fractie zijn van wat je als fokker kunt doen. Een minimaal iets. Juist de extra dingen die fokkers _vrijwillig_ doen zouden duidelijk moeten zijn voor geïnteresseerden omdat die juist goede fokkers van de mindere onderscheiden. Bv aanlegtesten, werkcertificaten, het minimaal inzetten van fokdieren, extra testen enz. Het is niet aan een ander om daar sterren aan te hangen. Er zijn rv's die echt niet goed bezig zijn en waar mensen die juist meer doen en beter bezig zijn van weg lopen. Zijn dat slechtere fokkers ?
Daarom zei ik ook dat het een start zou kunnen zijn. :wink: Voor wat betreft rasverenigingen die echt niet goed bezig zijn en waar mensen die juist meer doen en beter bezig zijn van weg lopen: Heel vaak zie je dat deze fokkers zich groeperen en een nieuwe rasvereniging oprichten. In mijn ogen zijn dat de fokkers die heel goed bezig zijn.
kyechu
Actief

Tara schreef:En ik ben van mening dat je niet zo zwart-wit kunt aangeven aan welke dingen je een goede fokker kunt herkennen.
Het is helemaal niet gezegd dat het een slechte rasvereniging is, waardoor fokkers er uitstappen en een eigen vereniging op gaan richten.
Het kan namelijk ook heel goed zijn dat het een prima rasvereniging is, met een prima fokbeleid, maar met fokkers die het allemaal te streng vinden en om die reden een eigen vereniging gaan oprichten.
Er zit overal, en in alle gelederingen wel kaf onder het koren, en je moet een beetje inzicht in de materie hebben om er doorheen te kunnen prikken.
We hadden het over rasverenigingen die niet goed bezig zijn en waar mensen die juist meer doen en beter bezig zijn van weg lopen. Die fokkers richten vaak een nieuwe rasvereniging op met een beter fokbeleid. Ga de fokreglementen van oude en nieuwe rasverenigingen maar eens met elkaar vergelijken, dan wordt het verhaal heel duidelijk.

Fokkers die weglopen omdat ze het allemaal te streng vinden richten in 9 van de 10 gevallen geen nieuwe rasvereniging op, die fokken gewoon buiten de rasvereniging om.
kyechu
Actief

Nanna schreef:Even een schets hoe het nu in 99% van de gevallen gaat bij de doorsnee pupkoper die niet op het HF vertoeft ;-).

Ze willen een bepaalde rashond. Dus kijken ze op het internet en als je geluk hebt kijken ze bij de RV, voor zover ze al van het bestaan van iets dergelijks afweten. Ik heb alvast bijna nooit bij een pupkoper meegemaakt dat ie van een RV afwist.
Dan is het: waar zijn pups beschikbaar in de periode dat het mij uitkomt en hoe ver is het rijden? En, niet onbelangrijk: wat kosten ze.
En dat was dan weer helemaal dat.
Is meestal geen desinteresse maar gewoon onwetendheid.
Je slaan de spijker op de kop Nanna! En áls men dan uiteindelijk bij een rasvereniging terecht komt is dat vaak omdat hun Fikkie allerlei kwalen heeft waardoor ze zich eindelijk eens in een ras gaan verdiepen. Dan komen ze er ineens achter dat er zoiets als een rasvereniging bestaat.
Nanna schreef:Dus: hoe wil je dat publiek bereiken en opvoeden? Het enige dat de mensen nu weten komt van de tv af of van die documentaire van de BBC. En dat is niet in het voordeel van de rashond....terecht of onterecht.
Mijns inziens zullen er landelijke campagnes moeten komen waarmee goede en correcte informatie aan pupkopers verstrekt wordt. Hierin moet niet de nadruk op 'de zieke rashond' gelegd worden, maar de koper moet erop gewezen dat hij de mogelijkheid heeft om dingen van een fokker te kunnen en mogen eisen. Deze campagnes zouden een gezamelijk initiatief kunnen zijn van dierenartsen, de kennel clubs en de betreffende ministeries.
kyechu
Actief

Tara schreef:
kyechu schreef: We hadden het over rasverenigingen die niet goed bezig zijn en waar mensen die juist meer doen en beter bezig zijn van weg lopen.
Nee, daar had JIJ het over, WE hadden het over rasverenigingen die meer zouden kunnen doen om die marktwerking te stimuleren.:wink:
Dat maakt nogal een verschil hoor, veel rasverenigingen hebben op zich een prima fokbeleid, maar doen te weinig om het aantrekkelijk te houden voor fokkers om zich aan dat fokbeleid te houden, en doen ook te weinig aan voorlichting in de richting van pupkopers om te laten zien welke waarde het fokbeleid heeft.
Dat maakt het niet tot een slechte RV, het zou alleen wel beter kunnen.
Inderdaad, wat betreft de algemene discussie over rasverenigingen heb je gelijk. Dus een correctie van mijn kant: Sonja en ik hadden het over rasverenigingen die niet goed bezig zijn en waar mensen die juist meer doen en beter bezig zijn van weg lopen.
kyechu
Actief

Nanna schreef:
kyechu schreef: Mijns inziens zullen er landelijke campagnes moeten komen waarmee goede en correcte informatie aan pupkopers verstrekt wordt. Hierin moet niet de nadruk op 'de zieke rashond' gelegd worden, maar de koper moet erop gewezen dat hij de mogelijkheid heeft om dingen van een fokker te kunnen en mogen eisen. Deze campagnes zouden een gezamelijk initiatief kunnen zijn van dierenartsen, de kennel clubs en de betreffende ministeries.
Ja, die zien je aankomen :mrgreen: . Wie gaat dat betalen in deze tijden van crisis?
Als je de begroting van de Raad van Beheer voor 2012 bekijkt dan staan daar een aantal posten in waarvoor mijns inziens echt belachelijk hoge bedragen begroot zijn. Als dat allemaal eens wat minder zou kunnen is er in ieder geval bij de Raad al een mooi potje aanwezig om een start mee te maken.
Nanna schreef:En dan zál de Cavalierkoper inzage eisen in gezondheidsonderzoeken. De kans dat ie een potentieel zieke pup mee naar huis neemt is nog altijd even levensgroot aanwezig.
De Cavalierkoper moet ook inzage in gezondheidsonderzoeken krijgen, want dan kunnen ze zien dat met enkel de MRI scan en het hartonderzoek zeker geen garantie voor een gezonde pup gegeven kan worden. Helaas heb ik nergens in de uitvoeringsregels noch in het fokreglement van de CCN gelezen dat alle onderzoeksuitslagen openbaar zullen worden gemaakt, maar wellicht zijn daar toch plannen voor.
kyechu
Actief

Nanna schreef:
kyechu schreef: De Cavalierkoper moet ook inzage in gezondheidsonderzoeken krijgen, want dan kunnen ze zien dat met enkel de MRI scan en het hartonderzoek zeker geen garantie voor een gezonde pup gegeven kan worden.
:denken: Kun je dat zien in de gezondheidsuitslagen?
Dacht jij van niet dan? CM/SM en hartruis zijn niet de enige problemen binnen dit ras, dus als er straks stambomen voor pups afgegeven worden nadat een MRI scan en controle op hartruis plaatsgevonden heeft bij de ouderdieren wil niet zeggen dat a) de pup deze aandoeningen niet zal krijgen en b) de pup niet aan een andere binnen het ras voorkomende kwaal kan gaan leiden. Alleen als de uitslagen van al die gezondheidsonderzoeken openbaar worden kan een pupkoper gaan kijken bij welke fokker hij de grootste kans op een zo gezond mogelijke pup heeft.

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd - de verplichte MRI scan en de verplichte controle op hartruis bejubel ik, want dit zijn fantastische stappen in de goede richting!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jaja, maar wie bepaalt wat er goed is?
Ik ken op dit moment meerdere rassen waar 2e RV's aankomen omdat men vindt dat de eerste RV teveel uitsluit en onderzoekt.
Wie bepaalt wat wijsheid is?
Blijkbaar niet de fokker, maar ook niet de RV, anders liepen er dus geen fokkers weg.
En stel dat er een overkoepelend orgaan zou zijn dat die regels bepaalt, wie zegt dan dat die gelijk hebben?
Inzichten veranderen en wat de een goed vindt, vindt de ander onzin.
Hoe moet je daar wijs uit, als pupkoper?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kyechu
Actief

Tara schreef:
Nanna schreef:
Kells schreef: Ik wil er wel aan toevoegen dat rv's niet 100% open zijn met het geven van informatie. Destijds belde ik de rv met de vraag of de fokker waar ik mijn pup wilde kopen bonafide was. Volgens de dame van de pupinfo was deze bonafide. Ik moest er helaas zelf achter komen dat deze fokker met epilepsielijders fokte. Een paar jaar geleden was iemand van plan om bij dezelfde fokker een pup te kopen. Nadat deze dame mijn verhaal gelezen had belde ze mij om het een en ander toe te lichten. Ik gaf haar het advies om contact op te nemen met de ABC van de rv. Pas na eindeloos doorvragen kreeg ze als antwoord dat het misschien toch verstandiger was elders te gaan kijken voor een pup.
De meeste rv geven helemaal geen advies over waar te kopen. Zou ook onverstandig zijn want daar komt alleen maar ruzie van.
Meestal krijg je gewoon een uitdraai thuisgestuurd over wie van de aangesloten leden op dat moment pups heeft. :19:
En dat is wat mij betreft ook precies wat een RV zou moeten doen, waardeoordelen over anderen geven past geen enkele rasvereniging.
Mee eens Tara. Daar komt bij dat zodra een rasvereniging waardeoordelen over fokkers gaat geven ook inspecties bij de fokkers thuis moet gaan houden. Die bevoegdheid heeft een rasvereniging wettelijk niet eens, net zo min als de buitendienstmedewerker van de Raad van Beheer die heeft.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Maar er zijn toch legio rassen waarbij het niet om normaal geluk draait maar meer vergelijkbaar met een leuk bedrag in de Staatloterij. Als je Cavalier koopt of een Franse Bulldog bv. hoe groot is de kans dat ie zonder vette da rekening oud wordt ? Je hebt het ook zelf in de hand.

Oh, zie nu dat je een stukje tekst hebt toegevoegd ;)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tara schreef:
Nanna schreef:
Tara schreef: Er ook binnen rasverenigingen 'functioneren' dus nog mensen die écht nergens vanaf weten... :U:
En daar moet jij het dan als onnozele pupkoper van hebben ;-) Denk je professioneel advies in te winnen :LOL:
Je lacht er om, maar het is helaas bittere werkelijkheid... :(:
Maar dan is de conclusie toch gewoon dat de aanpak helemaal niet bij de koper begint?
Want het is godsonmogelijk om te weten of iets wel of niet klopt dan wel betrouwbaar is.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”