Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"mijn baasje begrijpt mij niet" Volkskrant 26 mei

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

"mijn baasje begrijpt mij niet" Volkskrant 26 mei

Ongelezen bericht door runninggirl »

Voor wie de krant niet heeft maar het artikel wel wil lezen:

"Mijn baasje begrijpt mij niet"

We snauwen hem toe, geven hem een tik als hij stout is maar begrijpen hem helemaal verkeerd. De Britse diergedragskundige John Bradshaw breekt een lans voor de trouwe viervoeter. En keert zich tegen de hondentrainers van televisie. Tekst Maarten Keulemans

Schattig, zo'n hond je moet hem alleen wél laten voelen wie de baas is. 'Als je je hond niet heel duidelijk laat zien dat jij de baas bent, zal hij reageren met dominant of grillig gedrag', schrijft 'de hondenfluisteraar' Cesar Millan. 'De meeste honden willen domineren door middel van lichaamstaal, grommen, bijten of agressieve, fysieke intimidatie', stelt nog zo'n kijkcijferkanon, de Brit Colin Tennant. It's Me Or the Dog, heet op Animal Planet de hondenshow van Victoria Stilwell: er kan er maar één de roedel leiden.
Alsof zo'n hond een wolf is die telkens opnieuw getemd moet worden, verzucht academicus John Bradshaw van de Universiteit van Bristol op zijn beurt. 'Het centrale misverstand', zegt hij door de telefoon, 'is dat honden zouden afstammen van wilde en behoorlijk agressieve dieren. Je moet ze dus disciplineren; dat is zelfs wat ze verwachten. Maar inmiddels weten we dat dat compleet onjuist is'.

Waarom? De hond stamt toch af van de wolf?
'Jawel, maar ons beeld van wolvengemeenschappen is veranderd. Veel oudere studies zijn gedaan in dierentuinen, bij wolven die door toeval bij elkaar zijn gekomen. Daar zie je inderdaad agressie. Maar sinds we wolven in het wild zijn gaan bestuderen, beseffen we dat deze dieren juist in harmonie leven. De basis van de wolvengemeenschap is de familie. Vader en moeder en hun welpen, die als ze opgroeien nog enkele jaren bij hun ouders blijven om hen te helpen.'

Wat betekent dat voor de hond?
'Mijn theorie is dat honden, toen we ze zo'n 30- tot 15 duizend jaar geleden gingen domesticeren, het onderscheid tussen de wolvenfamilie en de menselijke familie hebben vervaagd. De hond werd onderdeel van beide. Bovendien is de mate waarin ze agressief zijn, gaandeweg bijgesteld. Als je twee wolven bij elkaar zet die elkaar niet kennen, is de meest waarschijnlijke uitkomst dat ze gaan vechten. Maar als je twee honden bij elkaar zet, is de meest waarschijnlijke uitkomst dat ze gaan spelen.'

Dus de hond ziet ons in feite als soortgenoot?
'Ook dat is een wijdverbreide misvatting: dat mensen en honden als het ware één roedel vormen, waarin wij onze positie moeten vinden. Het meeste onderzoek leert juist dat honden er twee volledig gescheiden systemen van regels en gedragsgewoontes op nahouden. Eén voor honden, en één voor de mens. Ze zien ons compleet anders.'

Waaruit blijkt dat?
'Het spelgedrag tussen mens en hond wijkt structureel af van het spel tussen honden onderling. En uit Hongarije komt onderzoek naar de vocalisatie van honden zeg maar, de manier waarop ze 'praten'. Ook daaruit blijkt dat honden uitstekend begrijpen: dit is een menselijke context, dat die van honden. Hier gebruik ik andere gedragsregels en andere communicatie dan daar.'

Wat zijn we dan wel, in de ogen van een hond?
'Ik denk een soort ouderfiguur. Honden worden doorgaans geboren in een menselijk huishouden, en hebben de ervaring dat er naast hun eigen moeder ook mensen voor hen zorgen. Zo leren ze onderscheid te maken tussen hun echte moeder en hun menselijke ouder. Ze leren: mensen zijn die dieren die voor je zorgen als je nog klein bent, als je voor het eerst de wereld leert kennen. Een soort ouders dus.'
Vreemd dus dat veel mensen hun hond nog altijd behandelen als een wild dier dat moet worden getuchtigd, schrijft Bradshaw in zijn net in het Nederlands verschenen boek Dit is de hond.
'De ene na de andere studie toont aan dat je meer gehoorzame, ontspannen honden krijgt door ze te trainen op basis van het simpele feit dat ze je aandacht willen', zegt hij. 'Je kunt honden belonen met aandacht, en ze bestraffen door ze aandacht te onthouden.' Een inzicht dat veel professionele hondentrainers al toepassen, vertelt Bradshaw. Nu de hondenfluisteraars van tv nog.

U schrijft dat straffen uitdelen vooral een truc is: anders zou het saaie televisie opleveren. Maar zo te zien werkt de strenge aanpak van Cesar Millan wél.
'De bestraffingsmethode belooft een snelle reparatie, het gedrag verandert misschien al in een paar minuten. En zo'n Millan is zeer vaardig in wat hij doet. Hij heeft zijn aanpak ook al aangepast. Maar mijn zorg is vooral dat mensen het volkomen verkeerd kunnen doen op basis van de tv. Dat is mijn probleem met trainers die straffen toepassen: in de handen van mensen die het maar half begrijpen, pakt zoiets slecht uit. Dat kan een hond veranderen van een dier dat potentieel gevaarlijk is in een dier dat echt gevaarlijk is.'

Noemt u eens iets?
'Je kunt een hond gemakkelijk afleren om naar je te grommen door hem te straffen. Veel mensen doen het zo. De hond gromt en je straft hem. Wat je dan krijgt, is een hond die weet dat hij niet mag grommen: dan krijgt hij straf. Dus de volgende keer dat hij bang is en wil dat een mens weggaat, zal hij niet grommen maar bijten. Dan heb je de hond dus gevaarlijker gemaakt door hem te straffen. En dat gebeurt vaak.'

De hond moet wel begrijpen hoe straf en gedrag samenhangen.
'De meeste hondenbezitters snappen dat niet. Je komt thuis, de hond heeft de kast overhoop gehaald en zit zogenaamd schuldig te kijken, dus je geeft hem straf. Terwijl er geen enkele manier is waarop een hond dat kan begrijpen. Honden hebben geen begrip van tijd, de straf moet dus direct volgen op het gedrag dat moet worden bestraft.'

Hoe zou het wel moeten?
'Het begint met: hem belonen als hij het ongewenste gedrag niet meer vertoont. Stel je hebt een hond die altijd aanslaat als de deurbel gaat. Wat je nodig hebt, is een vriend die op de deur komt kloppen. Tot de hond stopt met blaffen: dan beloon je hem. Of je gaat met de hond spelen. Als hij aanslaat bij de deurbel, houd je op met spelen en negeer je hem. En pas als hij stopt met blaffen, ga je verder. Je moet de situatie die je wilt veranderen ensceneren, doorgaans met de hulp van een paar andere mensen.

Ook bij dat andere klassieke probleem: de hond die tegen je been aanrijdt?
'Inderdaad. Mensen belonen dat gedrag door te gaan lachen, omdat ze zich beschaamd voelen. De hond krijgt dan aandacht en leert onbedoeld: goed, als er iemand op bezoek is, moet ik zijn been bespringen, een geweldig spel waarvoor ik veel lof krijg. Dat doorbreken, vergt dat je tegen je bezoek zegt: luister, als je naar mijn huis komt, doet de hond zus en zo, maar daar moet je niet op letten. De hond zal dan snel genoeg het idee krijgen: dit is eigenlijk helemaal niet leuk.'

En, tja, ze een tik geven?
'Veel honden zullen dat interpreteren als een aanmoediging, een klopje. Het hangt af van de hond, maar hun pijngrens precies opzoeken, is nog best lastig. Je moet niet onderschatten: honden hunkeren naar menselijk contact. Zelfs als dat contact enig ongemak met zich meebrengt, zullen ze dat vaak voor lief nemen.'
Opeens begint hij weer over de hondentrainers van televisie: 'Weet je? Door dat soort programma's beseffen mensen niet meer goed dat het trainen van een hond een voortdurend proces is. Een levenstaak. Het trainen moet een natuurlijk onderdeel van de relatie zijn, niet iets dat je een paar minuutjes per week doet.'

Zijn moderne, stedelijk levende mensen eigenlijk nog wel geschikt voor een hond?
'Kijk, als je een hond wilt voor alleen in het weekend Dat is niet hoe een hond de wereld ziet. Een hond begrijpt niet wat een weekend is, en snapt niet wat het is om alleen te worden gelaten. Ze willen iedere dag menselijk gezelschap. Neem dan liever een kat. Dat is een advies dat ik wel aan mensen heb gegeven.'
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: "mijn baasje begrijpt mij niet" Volkskrant 26 mei

Ongelezen bericht door Fizgig »

Goed stuk. Ik ken delen er al van, kan dat?
runninggirl
Zeer actief

Ik heb het zelf niet eerder gelezen eigenlijk, maar het zou zo maar kunnen aangezien hij in 2011 een boek heeft uitgebracht (Dog Sense / Dit is de hond). Dus hij zal wel vaker zijn zegje hierover hebben gedaan.
Fizgig
Zeer actief

Ja dat gedeelte over wolven heb ik eerder ergens gelezen. Nou gelukkig maar dan dat ik zo'n slappeling ben, haha, dat hoort dus zo. Ik ben geen strenge baas die respect afdwingt ofzo. Maar goed, regels zijn er wel maar dat lijkt me normaal.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik vind het eerlijk gezegd weinig vernieuwend. En erg makkelijk om uit te halen naar bv Cesar Millan die nu juist de honden weer recht moet zien te breien die door de softe mammieaanpak in de fout zijn gegaan.
Gelukkig heeft hier nog nooit een hond tegen me gegromd en straffen doe ik zelden of nooit, maar ik zie me nog niet met mijn hond gaan spelen als de deurbel gaat.Dat gaat echt niet lukken.
Wat ik doe is de hond bij me roepen, en eigenlijk verschilt dat niet van de aanpak van een Cesar.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Helemaal eens!!! :ok:

En voor degene boven me: is het niet vooral erg makkelijk om uit te halen naar de softe mammieaanpak als het gros van de mensen in het programma van CM gewoon geen kloot doet aan opvoeding en beweging van de hond? :wink:

Ik vind het heel goed om iets tegenover de tv indoctrinatie te zetten waarin mensen tsssskkkk zien, stroombanden en honden in de meest confronterende posities te zetten. Ik vind overigens hondenscholen die alleen negeren leren net zo storend en slecht voor de verhouding mens-hond. Voordat we weer de discussie CM-soft krijgen :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marie-Josée
Erelid

Zoek stok! schreef:
En voor degene boven me: is het niet vooral erg makkelijk om uit te halen naar de softe mammieaanpak als het gros van de mensen in het programma van CM gewoon geen kloot doet aan opvoeding en beweging van de hond? :wink:
Degene boven je ben ik :wink:
Je zegt het zelf al. Daarom hebben de honden in die programma's nu juist een probleem. Geen opvoeding en te weinig beweging.Alleen mama's kindje zijn. En volgens mij begint Cesar nu juist met beweging te geven. Te leren dat een hond gewoon hond moet zijn. Rustig blijven en niet brullen tegen je hond.Overtuigd zijn van jezelf.
Fizgig
Zeer actief

Nou ik vind inderdaad, de mensen die bij CM aankloppen hebben echt helemaal geen regels voor hun honden, dat is toch ook bizar. De vrijheid die ze hun honden gunnen, dat is toch idioot. Het is een hond hoor. Ik hoop maar dat dat de uitzonderingen zijn in Amerika. Want bij CM vinden de mensen het niet eens normaal om elke dag hun hond uit te laten. Vaak kun je aan het begin van het programma zelf al zien wat er mis gaat, gewoon met gezond verstand. Maar dat missen ze een beetje in Amerika, denk ik. Ieder levend wezen heeft opvoeding nodig, of conditionering, om normaal te kunnen functioneren. En als je dat niet biedt, ja, dan krijg je toch echt gedragsproblemen.

Maar goed, ik heb zelf wel regels en die moeten ook opgevolgd worden, maar ik moet wel erg lachen soms als Shelly ervandoor gaat met (mijn vriend's)rosbief en het opeet voor we haar te pakken krijgen. Of als Bruno zin heeft om te wandelen en mij dat nogal enthousiast duidelijk maakt met hoofdbokken en wild poten geven. En dan sta ik nog op ook, slappeling die ik ben. Ik vind het ook heerlijk dat ze bij ons in bed slapen, ook al duwt Bruno me er soms bijna uit. Ach, ze weten wel wat echt niet mag en dat doen ze ook niet, dus ik vind dat er nog wat toegevoegd zou kunnen worden aan het artikel, namelijk, stuur bij wanneer nodig en laat gaan als dat kan. Zoiets.
runninggirl
Zeer actief

Fizgig schreef:Nou ik vind inderdaad, de mensen die bij CM aankloppen hebben echt helemaal geen regels voor hun honden, dat is toch ook bizar. De vrijheid die ze hun honden gunnen, dat is toch idioot. Het is een hond hoor. Ik hoop maar dat dat de uitzonderingen zijn in Amerika. Want bij CM vinden de mensen het niet eens normaal om elke dag hun hond uit te laten. Vaak kun je aan het begin van het programma zelf al zien wat er mis gaat, gewoon met gezond verstand. Maar dat missen ze een beetje in Amerika, denk ik. Ieder levend wezen heeft opvoeding nodig, of conditionering, om normaal te kunnen functioneren. En als je dat niet biedt, ja, dan krijg je toch echt gedragsproblemen.

Maar goed, ik heb zelf wel regels en die moeten ook opgevolgd worden, maar ik moet wel erg lachen soms als Shelly ervandoor gaat met (mijn vriend's)rosbief en het opeet voor we haar te pakken krijgen. Of als Bruno zin heeft om te wandelen en mij dat nogal enthousiast duidelijk maakt met hoofdbokken en wild poten geven. En dan sta ik nog op ook, slappeling die ik ben. Ik vind het ook heerlijk dat ze bij ons in bed slapen, ook al duwt Bruno me er soms bijna uit. Ach, ze weten wel wat echt niet mag en dat doen ze ook niet, dus ik vind dat er nog wat toegevoegd zou kunnen worden aan het artikel, namelijk, stuur bij wanneer nodig en laat gaan als dat kan. Zoiets.
Helemaal mee eens.
Ik probeer streng en consequent te zijn in de opvoeding van Jura, dat is soms best lastig aangezien ze van de straat komt en op z'n zachts gezegd erg zelfverzekerd is. Maar er zit gelukkig geen procent kwaad in het beest, behalve dus kattekwaad. En ja, dan moet ik soms ook hard lachen en laat daardoor soms iets te laat weten dat iets niet mag. Maar dat zijn dan gelukkig wel onschuldige dingen.
Zoek stok!
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
Zoek stok! schreef:
Degene boven je ben ik :wink:
Je zegt het zelf al. Daarom hebben de honden in die programma's nu juist een probleem. Geen opvoeding en te weinig beweging.Alleen mama's kindje zijn. En volgens mij begint Cesar nu juist met beweging te geven. Te leren dat een hond gewoon hond moet zijn. Rustig blijven en niet brullen tegen je hond.Overtuigd zijn van jezelf.
Ik zie toch wat andere dingen dan jij het nu beschrijft op tv :wink: Veel (fysieke) correcties en erg confrontatiegericht (honden bewust de fout in laten gaan). Daarom vind ik zo'n stuk een goed tegensignaal.

Dat is waarom ik reageer op je stuk dat mensen helemaal geen softe aanpak hebben, ze doen gewoon niks. Reageren bijna nergens op, de hond loopt maar wat met z'n ziel onder arm in huis en op terrein. Er is uberhaupt geen sprake van een aanpak :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Regels moeten wel opgevolgd worden bij mij. Maar als je de regel hebt dat honden op bank en bed kunnen, is er geen sprake van overtreding als ze dat doen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marie-Josée
Erelid

Ik heb ook geen perfect opgevoede honden, ik reageer vaak te laat en zie teveel door de vingers. Maar in huis gaat het toch allemaal prima vind ik. En ook buiten hebben we nooit incidenten omdat ik oplet.
Het blaffen als de bel gaat vind ik nog het moeilijkste af te leren, daar werkt de aanpak van een Cesar nog het beste,en niet het gaan spelen met je hond. Daarom vind ik het hele artikel aan geloofwaardigheid inboeten en daarbij staat er voor de rest niets wat iedereen niet al jaren weet.
Zoek stok!
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Ik heb ook geen perfect opgevoede honden, ik reageer vaak te laat en zie teveel door de vingers. Maar in huis gaat het toch allemaal prima vind ik. En ook buiten hebben we nooit incidenten omdat ik oplet.
Het blaffen als de bel gaat vind ik nog het moeilijkste af te leren, daar werkt de aanpak van een Cesar nog het beste,en niet het gaan spelen met je hond. Daarom vind ik het hele artikel aan geloofwaardigheid inboeten en daarbij staat er voor de rest niets wat iedereen niet al jaren weet.
Dat laatste vraag ik me af. Als ik mensen soms over honden hoor praten of zie schrijven, lijkt het wel of het de vijand himself is die onderdrukt moet worden. Er wordt zo vaak uitgegaan van onwil van honden. Zowel in opvoeding als in training.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:U: Ik snap eigenlijk niet waarom er altijd zo'n sterk standpunt tegenover iets moet worden ingenomen.
Hier is een een beetje van allebei; duidelijke regels en consequenties bij het overtreden daarvan, inspelen op de behoeftes van ieder dier en dingen op een positieve manier aanleren.
:mann: Ik heb hier in huis alleen maar rotverwende prinsjes en prinsesjes in huis en ben wanneer het er op aan komt alsnog gewoon de baas :19:
Marie-Josée
Erelid

Zoek stok! schreef:
Marie-Josée schreef:Ik heb ook geen perfect opgevoede honden, ik reageer vaak te laat en zie teveel door de vingers. Maar in huis gaat het toch allemaal prima vind ik. En ook buiten hebben we nooit incidenten omdat ik oplet.
Dat laatste vraag ik me af. Als ik mensen soms over honden hoor praten of zie schrijven, lijkt het wel of het de vijand himself is die onderdrukt moet worden. Er wordt zo vaak uitgegaan van onwil van honden. Zowel in opvoeding als in training.
Andersom ook hoor, ik ken genoeg honden die geen regels krijgen.Waar het een ramp is om op bezoek te komen.
En waar het uitlaten een krachtmeting is geworden. Extremen hou je toch, dat zijn mensen die zich nergens in verdiepen. Die gaan ook niet naar een hondenschool of treffen net de verkeerde school, want die zijn er ook legio.
Ik had er hier ook een voor ogen maar over harde aanpak gesproken....ik griezelde ervan en heb me dus niet aangemeld.
En over het uitgaan van onwil....is dat niet, om helaas weer terug te komen op CM want ik ken even geen andere bekende opvoeder,wat Cesar nu juist probeert te laten inzien, dat je hond eigenlijk prima in orde is maar de fout bij jezelf ligt?
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Marie-Josée schreef: En over het uitgaan van onwil....is dat niet, om helaas weer terug te komen op CM want ik ken even geen andere bekende opvoeder,wat Cesar nu juist probeert te laten inzien, dat je hond eigenlijk prima in orde is maar de fout bij jezelf ligt?
Waarom doet ie die baasjes dan geen prikbanden om? :engel:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

niks voor mij in ieder geval... zachte heelmeesters maken stinkende wonden dat dus ook in opvoeding met honden is mijn mening.
Ik ben niet hard, zeker niet... maar wel duidelijk. Als ik het niet wil hebben gebeurd het niet... doen ze het wel hebben ze een probleem en daar staat best een correctie op, ligt een beetje aan hetgeen wat de overtreding is....
Ik gebruik heel veel van CM (icm met wat dingen van mezelf) en dat werkt nog steeds het beste. En waarom geen fysieke correcties als een waarschuwing niet werkt? Honden onderling doen niet anders... als je het hier zegt dan lijkt het wel of je van de ratten besnuffeld bent, hoe je het in je kop haalt om dat te doen... :Q:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
runninggirl
Zeer actief

malinois schreef:niks voor mij in ieder geval... zachte heelmeesters maken stinkende wonden dat dus ook in opvoeding met honden is mijn mening.
Ik ben niet hard, zeker niet... maar wel duidelijk. Als ik het niet wil hebben gebeurd het niet... doen ze het wel hebben ze een probleem en daar staat best een correctie op, ligt een beetje aan hetgeen wat de overtreding is....
Ik gebruik heel veel van CM (icm met wat dingen van mezelf) en dat werkt nog steeds het beste. En waarom geen fysieke correcties als een waarschuwing niet werkt? Honden onderling doen niet anders... als je het hier zegt dan lijkt het wel of je van de ratten besnuffeld bent, hoe je het in je kop haalt om dat te doen... :Q:
Tja ik ben op zich niet tegen fysieke correcties. Denk ook dat het heel erg van de hond afhangt of het kan of niet. Maar niet elke fysieke correctie ben ik voorstander van.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

runninggirl schreef:
malinois schreef:niks voor mij in ieder geval... zachte heelmeesters maken stinkende wonden dat dus ook in opvoeding met honden is mijn mening.
Tja ik ben op zich niet tegen fysieke correcties. Denk ook dat het heel erg van de hond afhangt of het kan of niet. Maar niet elke fysieke correctie ben ik voorstander van.
ik ook niet, en het is ook niet dat ik elke dag alleen maar fysiek aan het corrigeren ben...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik kan me er wel in vinden. :wink: Maar dat komt omdat het erg past bij de manier waarop ik graag met honden omga: het harmonie-model. Dat past het best bij mij en bij de honden die ik nu heb.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Zoek stok! schreef:Helemaal eens!!! :ok:

Ik vind het heel goed om iets tegenover de tv indoctrinatie te zetten waarin mensen tsssskkkk zien, stroombanden en honden in de meest confronterende posities te zetten. Ik vind overigens hondenscholen die alleen negeren leren net zo storend en slecht voor de verhouding mens-hond. Voordat we weer de discussie CM-soft krijgen :mrgreen:

helemaal mee eens!

met als bekentenis daarbij dat sam en lola gisteren vliegles hebben gehad.. lola de kamer in en sam de aanbouw in omdat ze na bijna een jaar rust besloten elkaar de tent uit te vechten. dan ben ik niet meer pedagogisch verantwoord. dan brul ik, grijp ik en degene die ik als eerst heb vliegt als eerst de eerst mogelijke afsluitbare ruimte in. de tweede volgt op dezelfde wijze een andere kamer in. in dit geval was het een samenwerkingsverband tussen pascal en mij :engel:

10 minuten afkoelen, bij elke hond gaan kijken of ze niet gewond zijn en dan weer onder strikte voorwaarden bij elkaar. naar elkaar kijken levert al een brom van ons op.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

De nadruk op positief betekent niet dat je je hond nooit mag straffen, maar eerst kijken of het anders kan ;) Maar het soort straf moet nu juist op de hond afgestemd worden lijkt me. Als een boze stem opzetten genoeg is....
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Rami schreef:Ik kan me er wel in vinden. :wink: Maar dat komt omdat het erg past bij de manier waarop ik graag met honden omga: het harmonie-model. Dat past het best bij mij en bij de honden die ik nu heb.
Ik ook. :wink:

Toevallig gister nog een gesprek met iemand gehad..hij zat al 40 jaar in de honden .Deed het nog net zo als zijn opa hem geleerd had. Een hond moet je aanpakken. :zweep: De hond zal altijd proberen je een oor aan te naaien, altijd hogerop willen komen.Alleen in de kennel, geen aandacht, denk erom..géén aandacht ! ..de training zal ie vol enthousiasme voor je werken. Een goede trap is een daalder waard en de mond vol over CM. ( have fun degene die waus met hem zijn :wink: ....ik heb er helemaal niets mee.)
Kerel, dacht ik bij mezelf, verdwijn uit mijn ogen want ik word er onpasselijk van. Gelukkig kwam er een andere klant aan...dus dàg meneer ! :D
Al 40 jaar 'in de honden' en nog altijd zo doen als opa hem geleerd heeft....over bijleren, andere inzichten nog nooit van gehoord.
Zum kotzen. :kotz:

Geef mij maar bovenstaande dus.
Marie-Josée
Erelid

Het gaat erom dat iemand zijn gelijk probeert te halen ten koste van het verkeerd aanhalen van andere methodes en dan ben ik al huiverig.En verder voegt het hele stukje echt niks toe.
Dat deel over het negeren van het rijden op een been vind ik ook zo'n voorbeeldje.
Onze reuen rijden nooit op mensen, maar Sancho van net 1,5 was een tijd geleden intens verliefd op het uitgestoken leren laarsje van een bezoekster . Als ik hem had genegeerd was hij dat laarsje liefdevol blijven omklemmen en had hij het pas opgegeven als hij met een waas voor zijn ogen van uitputting omgekiept was :Q:
In zo'n geval haal ik meneer er echt wel weg hoor. Dat bedoel ik met de softe aanpak.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MJ schreef:
Rami schreef:Ik kan me er wel in vinden. :wink: Maar dat komt omdat het erg past bij de manier waarop ik graag met honden omga: het harmonie-model. Dat past het best bij mij en bij de honden die ik nu heb.

Toevallig gister nog een gesprek met iemand gehad..hij zat al 40 jaar in de honden .Deed het nog net zo als zijn opa hem geleerd had. Een hond moet je aanpakken. :zweep: De hond zal altijd proberen je een oor aan te naaien, altijd hogerop willen komen.Alleen in de kennel, geen aandacht, denk erom..géén aandacht ! ..de training zal ie vol enthousiasme voor je werken. Een goede trap is een daalder waard en de mond vol over CM. ( have fun degene die waus met hem zijn :wink: ....ik heb er helemaal niets mee.)
Kerel, dacht ik bij mezelf, verdwijn uit mijn ogen want ik word er onpasselijk van. Gelukkig kwam er een andere klant aan...dus dàg meneer ! :D
Al 40 jaar 'in de honden' en nog altijd zo doen als opa hem geleerd heeft....over bijleren, andere inzichten nog nooit van gehoord.

als er iemand is die dagelijks bij leert is het CM wel.... dat zegt hij ook in zijn shows.
en dat is ook geen type zoals jij hierboven beschrijft... en zo ga ik ook niet met mn honden om.
Een hond zal niet hogerop willen komen als hij zn duidelijk heeft wat zn plek is... dan hoeft ie dat helemaal niet.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

malinois schreef:
MJ schreef:

als er iemand is die dagelijks bij leert is het CM wel.... dat zegt hij ook in zijn shows.
en dat is ook geen type zoals jij hierboven beschrijft... en zo ga ik ook niet met mn honden om.
Een hond zal niet hogerop willen komen als hij zn duidelijk heeft wat zn plek is... dan hoeft ie dat helemaal niet.
helemaal mee eens! duidelijkheid is vaak waar het misgaat.....
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

malinois schreef:
Ik ben er eigenlijk nooit vanuit gegaan dat honden, ten koste van mij, 'hogerop' willen komen. Volgens mij zijn honden daar helemaal niet zo bezig. Wat ik wel weet is dat honden alle vrijheid nemen die er is. En wil je die vrijheid beperken, dan moet je daar wat aan doen.
Honden kunnen heus een loopje met je proberen te nemen (en Bill van 14 probeert dat nog steeds wel eens :D ) maar dat kun je ook voorkomen of afleren, zonder dat je straft.

En als je uitgaat van een 'harmonie-model' wil dat nog niet zeggen dat je alles maar goed vindt, en nooit wat aan je honden vraagt, dat je nooit iets aanleert (of afleert). Dat doe ik wel, dagelijks zelfs. Niet eens met koekjes maar met begrip voor wie of wat ze zijn. Nou ja, dat probeer ik. :wink:
Is vast een langere weg, maar dat maakt me niet uit. We hebben de tijd.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Rami schreef:
malinois schreef:
Ik ben er eigenlijk nooit vanuit gegaan dat honden, ten koste van mij, 'hogerop' willen komen. Volgens mij zijn honden daar helemaal niet zo bezig. Wat ik wel weet is dat honden alle vrijheid nemen die er is. En wil je die vrijheid beperken, dan moet je daar wat aan doen.
Honden kunnen heus een loopje met je proberen te nemen (en Bill van 14 probeert dat nog steeds wel eens :D ) maar dat kun je ook voorkomen of afleren, zonder dat je straft.

En als je uitgaat van een 'harmonie-model' wil dat nog niet zeggen dat je alles maar goed vindt, en nooit wat aan je honden vraagt, dat je nooit iets aanleert (of afleert). Dat doe ik wel, dagelijks zelfs. Niet eens met koekjes maar met begrip voor wie of wat ze zijn. Nou ja, dat probeer ik. :wink:
Is vast een langere weg, maar dat maakt me niet uit. We hebben de tijd.
O ik ben ervan overtuigd dat Iara graag hogerop zou willen komen ... Komo en Joske niet, die zijn daar niet zo mee bezig.
Maar Iara wel .... voor Iara is "positie" heel heel belangrijk.
Maar ze probeert het niet met geweld en ze hoeft er ook niet met geweld onder gehouden te worden.
Dat is zo nu en dan eens een wenkbrauw naar haar optrek en vraag wat ze nu helemaal denkt te bereiken is mééér als voldoende om haar maar weer een dagje in haar jammerlijke positie te laten schikken. :roll: :F:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Zoek stok! schreef:Ik zie toch wat andere dingen dan jij het nu beschrijft op tv :wink: Veel (fysieke) correcties en erg confrontatiegericht (honden bewust de fout in laten gaan). Daarom vind ik zo'n stuk een goed tegensignaal.
Eens :ok:
Voor veel mensen is de roedelgedachte en het "hij wil hogerop" nog steeds de ultieme waarheid.
Met de daaraan gekoppelde aanpak zoals die door sommige tv-goeroe's worden gepredikt.

@Fizgig: in Amerika is het redelijk normaal dat je een hond niet uitlaat.
Op dergelijke grote precelen vindt men dat niet nodig, ze hebben toch plek zat?
Dat honden daar te sociaal voor zijn begrijpen ze niet, en in die zin zegt DM dus wel zinnige dingen vind ik.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik vind een aantal dingen dioe cm zegt en probeert te laten zien in zijn programma's wel degelijk heel leerzaam.
zijn omgang met honden is gewoon geweldig.
alleen het werkt niet voor iedereen.

het stuk van ts ''mijn baasje begrijopt me niet'' ook hier staan wel dingen in die bruikbaar zijn.

kwa opvoeding denk ik dat het altijd het beste is om naar je eigen hond en naar je zelf te kijken.

afgeven op cm vind ik ook wel makkelijk in deze. maar het zal niet zo bedoeld zijn.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”