Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokwaarden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Fokwaarden

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De cavaliers vechten voor hun behoud en zijn een programma gestart met de Leuvense Universiteit.

Deze uitleg over het gebruiken van fokwaarden vind ik wel duidelijk http://www.cavaliers.be/newsite/populat ... lands.html
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Re: Fokwaarden

Hier, uit dit onderzoek, komt ook het gegeven dat het met de inteelt bij de Cavalier wel meevalt. Maar goed, da's een ander verhaal. Ik vind de uitleg over fokwaarden duidelijk en daar opende ik een topic over.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ik ben maar tot minuut 7 gekomen want daar krijg je al meteen dé struikelblok waar geen enkele fokwaardeberekening tegen bestand is en waar elke populatie al eeuwen tegenaan hikt : zo'n fokwaardemodel staat of valt met het aantal individuen binnen de populatie waar al de bedoelde onderzoeken op zijn uitgevoerd.

en je kan hoog of laag springen maar dat aantal zal altijd (te) laag blijven én, nog belangrijker : in dit voorbeeld gaat het dan toevallig om kenmerken die betrouwbaar kunnen onderzocht worden maar er zijn er natuurlijk tig x tig waarbij dat niet kan.
Als in, het moet al een groot probleem zijn voor je er een schattingsmodel op los kunt laten? Want het is mijn boerenverstand wat dat zegt.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Rosita Compagner schreef:
Inge O schreef:ik ben maar tot minuut 7 gekomen want daar krijg je al meteen dé struikelblok waar geen enkele fokwaardeberekening tegen bestand is en waar elke populatie al eeuwen tegenaan hikt : zo'n fokwaardemodel staat of valt met het aantal individuen binnen de populatie waar al de bedoelde onderzoeken op zijn uitgevoerd.

en je kan hoog of laag springen maar dat aantal zal altijd (te) laag blijven én, nog belangrijker : in dit voorbeeld gaat het dan toevallig om kenmerken die betrouwbaar kunnen onderzocht worden maar er zijn er natuurlijk tig x tig waarbij dat niet kan.
Als in, het moet al een groot probleem zijn voor je er een schattingsmodel op los kunt laten? Want het is mijn boerenverstand wat dat zegt.
nee, als in 'het overgrote deel van de honden (bazen) laat die onderzoeken niet doen waardoor het deel van de populatie waar je gevens over hebt te klein is voor een betrouwbare schatting'.
ok, dat snap ik. Daarom is het voor melkproductie wel een goed instrument, want dat wordt altijd gemeten en geregistreerd. En daarom vind ik het dus belangrijk om ál mijn gefokte pups HD te laten testen en daarom opende ik recent ook het topic 'meten is weten'. Het grijpt in elkaar ;-)

Uit dat laatstgenoemde topic bleek ook dat pupkopers geen belang stelden in het laten testen van hun honden. De overgebleven mogelijkheid om een dergelijk project te laten slagen is dan dat je als fokker alle (om bij dit ras te blijven) hartfilmpjes en MRI's te gaan betalen, ook van de huishondjes.
Dat wordt een no go.
Jammer
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”