Fijn dat je het zo leuk hebt gevonden die eerste behendigheidsles. Maar ik moet me wel aansluiten bij de anderen die kritische opmerkingen gemaakt hebben. Je hebt een hond van een ras dat behoorlijk zwaar is en waar gewrichtsproblemen nogal eens voorkomen. Dan ga je naar les 1 van behendigheid, en krijgt onder andere een direct al op hoogte staande schutting van een uitvoering die volgens mij voor wedstrijden niet toegestaan is voor je kiezen. Het afspringen van de schutting kan zeker bij onervaren honden flinke voorhandblessures tot gevolg hebben als je pech hebt. In mijn ogen moet een hond eerst de principes leren voordat er allerlei toestellen op hoogte gezet worden. Dus eerst een hond over een sterk verlaagd raakvlaktoestel (schutting of kattenloop) laten lopen en belonen bij het op en aflopen van de raakvlakken, zodat hij direct leert dat er niet met een grote sprong op of afgesprongen mag worden.
Bij de hoogtesprongen vind ik ook dat je eerst moet leren wat het principe is van het nemen van een sprongetje. Daarvoor hoeft hij echt niet hoog te zijn, je kunt je hond ook heel goed motiveren om een lage sprong te nemen door daarna te belonen met een balletje.
Tunnel in een U-vorm leggen haalt gelijk behoorlijk wat snelheid uit de hond, terwijl je juist met tunnels en slurven (wanneer goed aangeleerd) heel veel snelheid gecreëerd kan worden.
Lachen om een hond die blijft hangen in de band, ach....
Je moest eens weten hoeveel blessures een band van het type dat bij jou op de training gebruikt wordt op kan leveren. De band hangt ook echt te hoog voor een eerste keer vind ik.
En het nut van de paaltjes nemen zoals jij het hebt moeten doen, dus door lokken met je hand begrijp ik ook niet zo goed. Er zijn tegenwoordig hele goede methodes om de paaltjes aan te leren zodat de hond er met snelheid doorheen gaat en je er niet bovenop hoeft te staan om letterlijk de bochten aan te geven met je hand of lichaamstaal, deze methode is behoorlijk achterhaald inmiddels.
Het is natuurlijk hartstikke leuk dat je een club hebt gevonden waar je met Mutz behendigheid kunt trainen, maar ik zou toch echt heel goed het welzijn van je hond en het effect van wat je nu doet op de lange termijn bekijken. Het zou toch zonde zijn als je hond het over een poosje helemaal niet meer leuk vindt om te doen omdat haar lijf het niet meer aan kan.