Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer eerste tekenen bevalling?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Flowerpower
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier, Chihuahua
Aantal honden: 2
Contacteer:

Wanneer eerste tekenen bevalling?

Ongelezen bericht door Flowerpower »

Ons meisje is vandaag 57 dagen drachtig als we uitgaan van de eerste dekking.

We zijn niet aan het tempen omdat ze het echt vreselijk vond en ik wil haar geen extra stress bezorgen door haar te pesten met de thermometer.
We pesten haar al met de nutrigel omdat madam echt minimaal eet en de da vond dat ze wat extra kon gebruiken.
De fokker van de dekreu staat stand-by, de dierenarts is op de hoogte en wij hebben alles in huis.
Vrijdag is dag 63 dus we hebben nog even maar ik merk nog helemaal niets aan haar.
Ook niet dat ze het wat zwaarder heeft nu op het laatst, gisteren kwam nog iemand binnen die zei: Het is dat je WEET dat ze drachtig is, maar je zou het niet zeggen als je naar haar kijkt."

Ze slaapt nog steeds veel maar dat doet ze al sinds ze gedekt is, buiten haar slaapjes om is ze nog goed actief alleen met springen zit haar buikje iets in de weg.
Ook vind ik haar vulva niet mega gezwollen ofzo.

De da heeft 5 pupjes geteld met de echo maar dat zou ik zo niet aan haar buikje zien, of ze moeten heel klein zijn!

8 weken zijn eigenlijk niets, maar 8 weken wachten pffff :mrgreen:

Voordat er vragen komen over stambomen, testen enz..

Zowel Papa als Mama hebben een stamboom en voor de pups worden dus ook stambomen aangevraagd. Papa is getest en Mama is alleen door de da goedgekeurd. Niet getest op PL helaas.. achteraf stom, stom, stom.
Maar we gingen uit van een klein nestje (chihuahua) waar alle pups bij ons, ouders en vrienden zouden blijven maar als het er echt 5 zijn dan zullen er toch naar een vreemd huisje gaan. Mochten we ooit nog eens een nestje nemen met haar dan willen we haar wel laten testen!
Verder is het een prachtteefje! En voor zover we dus weten helemaal gezond!

Nu de vraag van mij :mrgreen: : Wanneer zagen jullie de eerste tekenen van de naderende bevalling? Kort ervoor of toch al wel een paar dagen vantevoren?
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Re: Wanneer eerste tekenen bevalling?

Ongelezen bericht door Riboet »

Altijd een dag of 2 van te voren: de teven kijken dan alsof ze enorm vermoeid zijn. Ik kan het niet goed uitleggen, maar ik heb het bij allemaal gezien. Mijn eerste teef keek alsof ze doodging, alsof het allemaal niet meer hoefde, en de laatste keek gewoon alsof ze echt heeeeel erg moe was, terwijl ze de dracht gewoon goed volgehouden had en zelfs nog op de bank sprong.

Maar die blik, die is opvallend. 24 uur later volgde de temperatuurdaling (wisselt ook per teef en zelfs per dracht, want mijn blauwe teefje zakt vorig jaar niet verder dan 37 en was eigenlijk nooit hoger geweest dan 37,5 dus dat noem ik geen temperatuurval, dus daar vertrouw ik ook nooit zo op, en dit jaar zakte ze wel door naar 36,3). En een 12 uur na de temperatuurdaling veel hijgen en dan is het begonnen. Soms in die fase ook nog diarree en overgeven (leeg maken) maar dat verschilt ook per teef.

Maar die blik in die ogen, die is voor mij het meest tekenend.

Oh en niet uitgaan van: dag 63 dus we hebben nog even... Het kan ineens zomaar gebeuren. Hier al een bevalling gehad op dag 58 (ingegeven door afsterven van een pup) en meerdere keren op dag 59...

Succes in ieder geval!
Afbeelding
Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dankje! Nee ik ga ook niet precies uit van dag 63, vooral niet als het echt 5 pups zijn. Maar het zou nog even kunnen duren.. We laten haar in ieder geval niet meer alleen! En inderdaad het kan ook op dag 58 gebeuren, hoewel ik liever heb dat ze dan toch nog 1 of 2 daagjes langer blijven zitten.

Ergens vervelend dat we niet aan het tempen zijn, maar van de andere kant, ze vind het echt supervervelend en ik lees zoveel over valse dalingen, geen dalingen enz.. Dat ik eigenlijk dacht ik let gewoon goed op haar, en de fokker dacht er hetzelfde over dus we doen het maar niet.

Ik ga letten op haar blik! Ze ziet er in ieder geval nog totaal niet vermoeid uit, nogmaals slapen doet ze veel maar als ze wakker is dan is ze ook echt wakker, waakt nog altijd als de beste en komt nog steeds mijn man uit de tent lokken om te spelen. Maar toen ze net drachtig was keek ze ook heel anders uit haar oogjes, dromerig..kweetniet.. moeilijk uit te leggen inderdaad.
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Je herkent die blik denk ik wel. Het is geen dromerigheid (dat had de teef van mijn eerste nest ook trouwens de eerste weken en die was ook zoooo aanhankelijk en zo lusteloos, heb dat nooit meer zo meegemaakt, bij geen van de andere teven) het is meer een in zichzelf keren, afsluiten...

Ik temperatuur wel, maar er volledig of zelfs uitsluitend (wat helaas in mijn ras nogal eens gebeurd, zodat de keizersnede gepland ingezet kan worden...) op vertrouwen doe ik dus ook niet. Je kan die rusteloosheid, dat hijgen toch niet echt missen. En je herkent ook, zelfs zonder ervaring, dat het hijgen niet is van warmte of vermoeidheid, ik weet niet, het is gewoon een ´anders´ .

Ik ben benieuwd, hoor en ook of het 5 pupjes zijn. Dat is zeker best veel voor een chihuahua?
Afbeelding
KyraYouri
Actief
Mijn ras(sen): middenslag schnauzer peper/zout
kruising labrador

Ongelezen bericht door KyraYouri »

Wat hier opviel was dat ze met haar hele lijf uitstraalde dat ze er niets meer aanvond. Mijn man zei steeds dat ze haar leven terug wilde.
1 dag voor de bevalling was ze erg onrustig, heen en weer lopen en hijgen. Dat kun je echt niet missen.
De dracht is trouwens 9 weken en niet 8 weken.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

De flanken vallen in, de teef kijkt "naar binnen" en de temperatuur daalt. Daar heb je geen thermometer voor nodig, dat zie je.
Ze gaan rillen, legen hun darmen en willen niet meer eten.
En dat allemaal tussen de 1 en 5 dagen voor de bevalling.
De ene teef heeft veel zichtbare voorbereiding nodig, de andere niet.
Ik heb al die dingen gezien, en soms alles, soms maar één, soms op dag 58 pups, soms op dag 64.

Gewoon op je teef letten dus. Daar zie je het meeste aan.
Nog een belangrijke: zorg voor rust. Ga gewoon je gang, wees niet druk, geen geloop of gedoe.
Van onrust houden teven de pups binnen, dat wil je niet.
Hou je gewoon rustig dus en kijk goed naar wat ze doet.
Succes!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

ik weet dat de dracht 9 weken is :wink: Maar we zijn nu 8 weken onderweg en aan het wachten..dat bedoelde ik, stond er inderdaad een beetje raar.

Nee het hijgen, onrustig, graven, rillen enz.. kun je ws. niet omheen nee. Maar dan duurt het ook niet meer zo lang, ik bedoelde meer de tekenen daarvoor. Omdat ik gewoon nog helemaal niets merk aan haar, ook niet dat ze het zwaarder heeft dan de weken hiervoor. Alles wat anders is aan haar doet ze al vanaf dag 1.

Misschien was het pas de 2e of de 3e dekking raak, alhoewel ze zich de 3e keer niet echt meer liet dekken, wel gedekt geen koppeling en dekking 1 was 45 minuten, dekking 2 was 15 minuten en dekking 3 dus niet gekoppeld. Dus we hebben ook nog een dag of 2/3 speling of word zo niet geteld?

Riboet, ik ben ook benieuwd of het er echt 5 zijn. Volgens de da was het een mooi aantal, liever 5 dan 1. Maar ik ging meer uit van 2 of 3. De fokker heeft nu zelfs een nest liggen van 7 pups dus 5 pups is niet abnormaal veel. Maar ik hou er wel rekening mee dat de da hier of daar een pup dubbel heeft geteld met de echo :mrgreen: We hebben geen foto laten maken dus zeker weten doen we het pas als ze er uit zijn!
Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen van haar buikje!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mijn teven hebben nooit andere tekenen dan die ik noemde. Daar merk je niks aan tot ze gaan bevallen.

Je moet het niet vermenselijken, he. Voor je teef is het een normaal iets.
Dus die wil niet "haar leven terug" of zo (zoals KyraYouri's man zei), die is gewoon drachtig en als het tijd is gaat ze bevallen.
Zo simpel is het gewoon ;)

Ik heb teven gehad die de middag van de bevalling (die dan 's avonds plaatsvond) nog zwommen en aten als bootwerkers, en die als ze hadden gemogen van mij tot de laatste dag alles hadden gedaan.
Dat soort teven zijn in mijn ervaring trouwens de beste moeders, dus wees er maar blij mee dat jouw hondje het zo vanzelfsprekend doet!
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 02 jun 2012 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine, haar flanken zijn al een paar dagen ingevallen. Ik schrok ervan omdat ze zo mooi bol was daarvoor maar je ziet duidelijk al een paar dagen haar taille. Dacht dat ze afgevallen was, maar las toen ergens dat dat normaal was. Maar dat is dus al een paar dagen zo! Ben nu wel elke dag aan het voelen of de pups nog goed bewegen maar ik zie ze zelfs van een afstand bewegen dus dat zit nog wel goed.
Verder doe ik gewoon mijn ding, lig iets vaker met haar op de bank maar dat is meer omdat ik het zo gezellig vind die golvende buik!

Eten heeft ze nooit geweldig gedaan, echt het hoognodige. Dus of ik daar wat aan merk? Door de nutrigel gaan er nu wel dagelijks een handJEvol brokjes in.

Maar als ik dit allemaal zo lees gaat het nu nog even niet gebeuren in ieder geval!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Als de flanken zijn ingevallen verslappen de banden van de baarmoeder. Dat betekent dat de pups aan het indalen zijn, maar dat kan wel een dag of 5 duren, hoor!

Ik zou haar vers voeren, pens compleet of zo. Dat verteert makkelijk en zal ze makkelijker eten, en pens is goed voor het zog straks.
Als ze straks écht niet meer eet moet je dat niet willen dwingen, een bevallende teef eet niet.
Zorg wel voor pupmelk met wat druivensuiker, dat zal er ook tijdens het werpen goed ingaan en het geeft energie.

Maar ik denk dat het helemaal goed gaat hoor, het klinkt in elk geval prima allemaal!

Afbeelding

Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik dwing haar niet om te eten.. Zou niet weten hoe. Maar nutrigel is goed toch?
Compleet vers voer geef ik s'ochtends en dat gaat er soms heel soms mondjesmaat in. Maar het is nooit een grote eter geweest hoor.

Pupmelk heb ik inderdaad en druivensuiker ook. Dus dat mag ze gewoon tussendoor drinken tijdens de bevalling?

Ben blij dat het tot nu toe prima klinkt! Hopelijk gaat het straks ook helemaal goed!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Haha, heb ik ook eens gehad, een teefje dat per se wilde zwemmen.
Op het moment dat ze in het water stapte zag ik een perswee :schrik:
Rap naar huis en binnen drie uur had ze 11 pups :LOL:
Uiteraard wilde ze de dag erna direct wéér zwemmen :mrgreen:

Dat was ook de enige die tijdens het persen gewoon doorat trouwens. Die at altijd, wat er ook gebeurde ;)

Afbeelding

Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

Oh!! Stel je voor!
Dus die kregen echt de pups ff tussendoor!!
Nee ik ga niet met haar fietsen en zwemmen vind ze niet leuk :wink:

Maar ik ben er nu wel gerust op dat ze nog zo fit is. Niks mis mee dus. Had gedacht nu een uitgeputte waggelende eend te hebben, maar tot nu toe wegen de laatste loodjes blijkbaar nog niet zwaar, dat was bij mezelf wel anders :wachten:
Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

Afbeelding

31 dagen drachtig

Afbeelding

50 dagen drachtig

Even uitproberen of het me lukt!
Heb nog geen foto's van nu... Op de foto lijkt ze trouwens wel behoorlijk dik
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Das geen twijfel...die is zwanger !!
Sandra
Afbeelding
Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

:mrgreen: ze is zeker zwanger!

Vandaag dag 59!

Vanmorgen lag ze de hele morgen in coma... Liet zich door niets of niemand storen.
Beetje rillen en alsof ze schokjes kreeg hier en daar.
Denk dat ze lekker aan het voorbereiden is. Ze ligt nu op haar ooie dooie op haar pensstaafje te knabbelen dus gaat nog prima hier.

Maar ze lijkt wel meeeeeega dik ineens! Wat een buik! Alles beweegt nog goed :ok:
Dus we wachten rustig af.

Ze wil alleen niet meer in haar werpkistje liggen/slapen. Ze ligt nu constant bij onze andere hond... Hoop toch niet dat ze in zijn mand wil gaan bevallen!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Komt me bekend voor.
Dat ze opeens zo dik lijkt komt doordat de banden nu verslapt zijn en alles wat uit gaat zakken.
En dat ze de andere hond opzoekt komt doordat ze weeën heeft.
Dat is normaal en kan wel twee dagen duren, en vaak zoeken ze in die periode steun bij een huisgenoot.
Kijk, hier zie je Willemijntje, een halve dag voor ze ging bevallen (de stabij links), die zoekt steun tijdens die voorweeën bij haar grote vriendin Rinne Roos:

Afbeelding

Afbeelding

Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

ach dat ziet er wel heel aandoenlijk uit! :I:

Ze ligt hier ook helemaal tegen hem aan, lekker warm en zacht ook denk ik.
Is ook echt dikke mik hier tussen die twee.

In haar buikje is het echt heel druk!

En die "schokjes"? Kan het moeilijk omschrijven maar je zal vast weten wat ik bedoel. Alsof ze een harde hik heeft om de 20 minuten ofzo.. Nah ja, beter kan ik 't niet uitleggen :mrgreen:
Ze ligt nu achter mij.. Zoekt wel constant iets/iemand op en ik voel de schokjes tegen mijn been.

Blijft spannend hoor!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ze is aan het afkoelen, dat is wat je voelt ook.
Daarom rilt ze ook.
Lekker laten gaan, het hele lichaam moet als het ware in de spaarstand zodat ze straks de volle hoeveelheid energie in de bevalling kan steken ;)

Het beste wat je nu kunt geven is rust. Als ze naar buiten wil, ook in de tuin, lijn haar dan aan, want voor je het weet kruipt ze weg en dan zit je.
Zorg verder voor rust en geen geloop of gedoe.
En die eerste pup zal wel ergens terecht komen waar je niet wilt, ik heb hier zelden dat de eerste in de werpkist geboren wordt ;)
Onder de tafel, onder de vlierboom buiten, en op de bank is veel gebruikelijker :mrgreen:

Is helemaal niet erg, als je die dan daarna in de werpkist legt, komt moeders er vanzelf bij en komt de rest wel daar ter wereld :ok:

Afbeelding

Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dankje! Voor je snelle en uitgebreide reacties! Super fijn!

Kan ook bij de fokker terecht met al mijn vragen en ze wil ook langs komen als ik het vraag. Dus sta er niet in mijn uppie voor! Maar om nu voor alle kleine vragen te gaan mailen of te bellen...vind ik zo rot. Eigenlijk stom want ze zal het vast niet erg vinden.

En met die rust zit het wel goed, ze doet echt bijna niets anders dan slapen en liggen.
Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

Klopt idd ik ga nu met haar mee naar buiten aan de lijn... was haar een paar dagen geleden kwijt, zat ze in de stal achter de tuinkussens! Ze kwam er alleen niet meer uit, helemaal verstopt. Dus mocht ik haar mooi uit gaan bouwen.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Succes!!
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door laura b »

Succes met de aanstaande bevalling!
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

zal nu wel niet lang meer duren
Afbeelding
Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

Zal nu inderdaad niet lang meer gaan duren.

Binnen nu en een week moeten ze er toch wel zijn :wink:

Vooralsnog is het hier hartstikke rustig! Allemaal heerlijk geslapen vannacht :ok:
Wel verliest ze nu ook wat slijm, maar verder is het nog heerlijk rustig hier.
Dag 60 vandaag.
goldy09
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): we hebben een labrador en een goldenretriever en we zijn opvanggezin voor honden

Ongelezen bericht door goldy09 »

hallo leuk dat je straks pups krijgt
onze hond is gisteren bevallen
haar tekenen waren inderdaat beetje rillen
af en toe schokken met haar buik
en ze wou niet meer eten terwijl zij altijd dol op eten is
je kan de fotos zien bij laikas bevaling volgen op pagina 3
zie je de fotos van de pups bij onz zijn er 8 geboren waarvan 2 overleden bij de geboorte
nou heel veel suces met de aankomde bevaling ben benieuwd
laika verloor 5 dagen al slijm
groeten goldy
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Spannend, hoor.
Eet ze nog wel? Dat is (meestal) een goed ijkpunt..

Afbeelding

Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

Gefeliciteerd goldy!

Ze eet nog, vanmorgen nog wat pens gegeten.

Denk niet dat er vandaag iets aan komt. Op naar dag 61 :mrgreen:
Heb ik nog even tijd om alle was weg te wassen, strijken, werpkist nog een goede beurt geven..
Pff je moet toch wat als je de hele dag thuis zit!!
Flowerpower
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dag 61

ze is weer iets onrustiger.
Graven, naar buiten, wassen van onderen, krabt zich een ongeluk(???)

we wachten verder.....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dan heeft ze al wat weeën, als ze krabt.
Weeën doen pijn, die moeten dus weg, dan krabben ze ;)
Ik heb een teefje gehad dat naar haar buik hapte als ze weeën had :mrgreen:
Ik gok dat ze vandaag haar darmen helemaal gaat legen en dat het niet lang meer duurt :ok:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”