Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Misplaatste euforie

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Misplaatste euforie

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Kinders, geen ruzie.
Eerst braaf wachten op Inges uitleg van wat wél een goed fokbeleid is, in haar ogen dus.
dan kan je lang wachten want ik ben deze hele discussie eigenlijk zo beu als kouwe pap, ze is al ontelbare keren gevoerd, dan ga je dus maar naar reacties van me zoeken in andere topics, als het op deze manier moet verdwijn ik hier alweer :zwaai .
Dat vind ik jammer want ik waardeer je mening zeer en ik denk dat keychu er veel van op zou kunnen steken (en zij vroeg er ook om, volgens mij).

Ik ken je mening al uiteraard, dus daar ging het niet om ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef: zo had ik je opmerking niet begrepen, ze kwam op mij nogal lacherig over :wink: .

maar ik raad keychu aan om zich wat in te lezen op het forum, dan komt ze vast al achter een hele hoop van onze inzichten.

alleen heb ik om de één of andere reden de idee dat ze daar niet zit op te wachten en dan houdt het voor mij snel op qua energie steken in een discussie - my loss, dat weet ik.
Nee, ik bedoelde het niet lacherig, hoor.

Ik voorzag alleen dat keychu zich nogal een mening vormt zonder ondergrond en ik voorzag tevens een gebrek aan inlezen inderdaad ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

kyechu schreef:
Nanna schreef:
kyechu schreef: Heb je jezelf dan voor de gezondheid van de Teckel zo ingezet vroeger en dat daaruit je reacties ontstaan? Ik begrijp uit je stukje dat je zelf gezonde honden hebt, maar heb je je dan voor de gezondheid van het de Teckel in z'n algemeenheid ingezet waar je geen waardering voor gekregen hebt? Nogmaals, dan begrijp ik je reacties.
? Ik heb nooit zitten wachten op waardering van wie dan ook. :19: Ik was blij met tevreden pupkopers.
En ik zou heel graag willen dat ook toekomstige pupkopers blij kunnen zijn met hun hondje. En ik ben nu eenmaal van mening dat daarvoor de stamboeken open moeten. Niet meer en niet minder.
Tja, daar hadden we het volgens mij niet over. Je gaat steeds van links naar rechts en dat is me te vermoeiend. Ik wil graag met je discussiëren maar laten we dan wel van te voren afspreken waar we het over gaan hebben.
en waarover precies wil jij dan discussieren?

ik ben het overigens wel met @Nanna eens.
alhoewel ik ook van mening ben, dat bij sommige rashonden een open stamboek niet zo heel veel verschil meer gaat opleveren :ugh: de honden houden een grote mate van verwantschap. logisch want het behoort tot eenzelfde ras.
andere rassen zou je met een open stamboek, toch nog wel kunnen helpen.

een ras ontstaat doordat mensen een hond gingen fokken met een doel. uit een heleboel gelijksoortige honden is er uiteindelijk 1 ras ontstaan. maar als je alleen met dit ras doorfokt, zonder verder meer andere ``type``honden erdoor te fokken, blijf je altijd op 1 punt aankomen. een genenpoel die zo klein is, zo verwant aan elkaar dat het het einde is, voor het ras. je kan nou eenmaal niet oneindig doorgaan.
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

Marjoleine schreef:
Inge O schreef: zo had ik je opmerking niet begrepen, ze kwam op mij nogal lacherig over :wink: .

maar ik raad keychu aan om zich wat in te lezen op het forum, dan komt ze vast al achter een hele hoop van onze inzichten.

alleen heb ik om de één of andere reden de idee dat ze daar niet zit op te wachten en dan houdt het voor mij snel op qua energie steken in een discussie - my loss, dat weet ik.
Nee, ik bedoelde het niet lacherig, hoor.

Ik voorzag alleen dat keychu zich nogal een mening vormt zonder ondergrond en ik voorzag tevens een gebrek aan inlezen inderdaad ;)
Heel jammer dat aannames en verwachtingen al op voorhand bepalend zijn voor het geen antwoord geven wanneer iemand een vrij eenvoudige vraag stelt.
kyechu
Actief

Inge O schreef:
kyechu schreef: Heel jammer dat aannames en verwachtingen al op voorhand bepalend zijn voor het geen antwoord geven wanneer iemand een vrij eenvoudige vraag stelt.
nee hoor, geen aannames, ik zie toch wat je oa. aan nanna antwoordt?
Ik heb altijd begrepen dat dit soort forums belangrijk kunnen zijn voor de kynologie. Het mededelen van meningen en het daarover discussiëren tussen belanghebbenden maakt de kynologie juist sterk en daardoor kan er op een gegeven moment een duidelijk beeld naar voren komen van wat er leeft. Dit is dan ook de reden geweest dat ik me hier aangemeld heb.

De reacties hier leveren een teleurstellend tegendeel op. Het lijkt erop dat men hier niet blij is met nieuwe leden met een mening, en dat er desinteresse is voor de mening van nieuwe leden. Dat blijkt uit het feit dat ik het over het ene onderwerp heb, maar dat reacties over een ander onderwerp gaan. Op een simpele vraag wordt geen antwoord gegeven, maar wordt verwezen naar antwoorden in eerdere topics. Het is vrij normaal dat nieuwe leden naar "de bekende weg" vragen, zij zijn immers nieuw en vragen naar de mening van anderen omdat deze hen nog niet bekend is. Natuurlijk is het vervelend om steeds in herhaling te moeten vervallen, maar het simpelweg zeggen dat ze dat maar op moeten gaan zoeken is nou niet echt een warm welkom.

Mijn oorspronkelijk reactie ging erover dat welwillende fokkers en rasverenigingen eens in het zonnetje gezet zouden moeten worden. Helaas is op dit idee geen enkele reactie gekomen. Het was eerlijker en duidelijk geweest als men in reacties gezet zouden hebben dat zolang de stamboeken niet opengegooid worden, geen enkele fokkers waardering zal krijgen. Was dat gebeurd dan hadden we niet zoveel tijd met het raadspelletje waar het nu eigenlijk over ging hoeven te verdoen, en dan waren we waarschijnlijk al veel verder gekomen met de discussie. In dat geval had ook niet alles herhaald hoeven te worden.

Ik had graag deel uitgemaakt van een forum waar mensen met een weldoordachte mening open staan voor de mening van een ander, ook al zou deze kunnen afwijken van de meningen van degenen die hier al lid waren. Tot op heden heb ik namelijk nog van niemand de vraag gezien wat mijn mening is over het openstellen van de stamboeken. Het is me nu duidelijk dat het daar om draait, maar dit onderwerp ligt totaal bezijden het door mij geopperde idee.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

@kyechu:
waarom moeten wij nu vragen naar jou mening? mijn mening wordt ook niet gevraagd hoor. je kan je in een topic mengen, en dan geef je jou mening met motivatie.

jij hebt het over de ``kynologie``wereld ( stuit me meteen al tegen de borst trouwens) en over ``fokkers``in het zonnetje zetten. en mijn menig is dat een goede fokker niet fokt. ik heb niets tegen fokkers hoor, en kan ook genieten van de foto`s van de puppies hier. maar ga als fokker nou niet doen, of je zo geweldig bezig bent. want er is een overschot aan leuke honden op de wereld die geen baas hebben.

natuurlijk is het leuk dat rassen behouden blijven, maar dan liefst zo divers (genen) mogelijk. ik zie veel liever een fokker die eens een gokje waagd, en een kruising neerzet, om vervolgens weer terug te fokken. dan een fokker die twee kampioenen op elkaar zet.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

kyechu schreef: De reacties hier leveren een teleurstellend tegendeel op. Het lijkt erop dat men hier niet blij is met nieuwe leden met een mening, en dat er desinteresse is voor de mening van nieuwe leden. Dat blijkt uit het feit dat ik het over het ene onderwerp heb, maar dat reacties over een ander onderwerp gaan.
Dit is geen forum, dit is een kippenhok en ongehinderd door regels kakelen we hier heel wat wijsheid aan elkaar.
De menigen over fokken/open stamboeken zijn divers, evoluerend (ja dames er zit echt wel een verandering in) en algemeen bekend, als je een weekje of wat meeleest op dit forum kan je meeste inzichten tegenkomen, en had je niet op pedante toon naar de bekende weg hoeven te vragen. Want dat is wat steekt: die toon.

Goed dan nu mijn mening over jouw voorstel: ikzie er niks in.
Er zijn zat "goede" fokkers die binnen de kaders van wat is toegestaan hun best doen, ook op dit forum. Maar in de publiciteit deze fokkers in het zonnetje zetten is een vals gevoel van veiligheid geven. We gaan het namelijk niet redden met "testen en selecteren" we zullen het moeten hebben van het inkruizen van onverwant bloed. En daar is de RvB en het merendeel van de "goede" fokkers nog lang niet aan toe.

Eigenlijk is een deel van dit forum gewoon al een stap verder dan de gevestigde kynologie.
-over de te bewandelen weg kunnen we overigens onderling nog aardig discussiëren, ik zou zeggen: blijf effe hangen en doe mee-
kyechu
Actief

Inge O schreef:
kyechu schreef:
Inge O schreef:
kyechu schreef: Heel jammer dat aannames en verwachtingen al op voorhand bepalend zijn voor het geen antwoord geven wanneer iemand een vrij eenvoudige vraag stelt.
nee hoor, geen aannames, ik zie toch wat je oa. aan nanna antwoordt?
Ik heb altijd begrepen dat dit soort forums belangrijk kunnen zijn voor de kynologie. Het mededelen van meningen en het daarover discussiëren tussen belanghebbenden maakt de kynologie juist sterk en daardoor kan er op een gegeven moment een duidelijk beeld naar voren komen van wat er leeft. Dit is dan ook de reden geweest dat ik me hier aangemeld heb.

De reacties hier leveren een teleurstellend tegendeel op. Het lijkt erop dat men hier niet blij is met nieuwe leden met een mening, en dat er desinteresse is voor de mening van nieuwe leden. Dat blijkt uit het feit dat ik het over het ene onderwerp heb, maar dat reacties over een ander onderwerp gaan. Op een simpele vraag wordt geen antwoord gegeven, maar wordt verwezen naar antwoorden in eerdere topics. Het is vrij normaal dat nieuwe leden naar "de bekende weg" vragen, zij zijn immers nieuw en vragen naar de mening van anderen omdat deze hen nog niet bekend is. Natuurlijk is het vervelend om steeds in herhaling te moeten vervallen, maar het simpelweg zeggen dat ze dat maar op moeten gaan zoeken is nou niet echt een warm welkom.

Mijn oorspronkelijk reactie ging erover dat welwillende fokkers en rasverenigingen eens in het zonnetje gezet zouden moeten worden. Helaas is op dit idee geen enkele reactie gekomen. Het was eerlijker en duidelijk geweest als men in reacties gezet zouden hebben dat zolang de stamboeken niet opengegooid worden, geen enkele fokkers waardering zal krijgen. Was dat gebeurd dan hadden we niet zoveel tijd met het raadspelletje waar het nu eigenlijk over ging hoeven te verdoen, en dan waren we waarschijnlijk al veel verder gekomen met de discussie. In dat geval had ook niet alles herhaald hoeven te worden.

Ik had graag deel uitgemaakt van een forum waar mensen met een weldoordachte mening open staan voor de mening van een ander, ook al zou deze kunnen afwijken van de meningen van degenen die hier al lid waren. Tot op heden heb ik namelijk nog van niemand de vraag gezien wat mijn mening is over het openstellen van de stamboeken. Het is me nu duidelijk dat het daar om draait, maar dit onderwerp ligt totaal bezijden het door mij geopperde idee.
ik begrijp je frustratie en je hebt gelijk met wat je zegt maar bekijk ook eens van de andere kant : juist omdát het een onderwerp is waarover al eindeloos is gediscussiëerd en waarop steeds dezelfde op- en aanmerkingen worden gegeven kan je het ook wel een keer moe worden om steeds maar weer dezelfde 'slogans' te zien voorbij komen waarop je dan zou moeten blijven reageren.

is niet fair tov. van jou, dat geef ik toe, maar ik ben niet zo'n door-discussiëerster en dat ligt dus gewoon aan mij.
Als ik geweten zou hebben dat het idee voor een stuk dat fokkers en/of rasverenigingen die wél een goed fokbeleid hebben eens in het zonnetje zet hier al uitentreure besproken was dan had ik dit onderwerp niet eens opgebracht. Goed bezig zijn kan natuurlijk het inbrengen van vers bloed inhouden, maar er was voor mij geen kans om dit te bespreken omdat er op deze manier gereageerd werd.
Emma
Zeer actief

Ennath schreef: Goed dan nu mijn mening over jouw voorstel: ikzie er niks in.
Er zijn zat "goede" fokkers die binnen de kaders van wat is toegestaan hun best doen, ook op dit forum. Maar in de publiciteit deze fokkers in het zonnetje zetten is een vals gevoel van veiligheid geven. We gaan het namelijk niet redden met "testen en selecteren" we zullen het moeten hebben van het inkruizen van onverwant bloed. En daar is de RvB en het merendeel van de "goede" fokkers nog lang niet aan toe.

Eigenlijk is een deel van dit forum gewoon al een stap verder dan de gevestigde kynologie.
-
:ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”