Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cynophilia ggb vak zenden

Moderator: moderatorteam

sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Cynophilia ggb vak zenden

Ongelezen bericht door sky »

Op de website van cynophilia kan ik het niet vinden omdat de reglementen er tijdelijk niet opstaan :scratch:

Hoe zit het nou met het vak sturen bij de ggb?

Volgens mij zo.
Hond voorroepen vanuit willekeurige plaats, aan de voet, stukje volgen met zit tijdens volgen, dan vak zenden zonder riem, hond moet zelf gaan staan evt met commando en dan op commando pas af.

Heb ik het zo goed?
En hoe leren jullie het vak aan zonder riem?
fredje
Actief
Aantal honden: 1

Re: Cynophilia ggb vak zenden

Ongelezen bericht door fredje »

Ja je hebt het goed.
Je kan het aanleren dmv een voertje in een bakje(liever niet los op de grond want dan blijft de hond doorzoeken)
Ik prefereer een speeltje boven voer.
Een helper legt eerst zichtbaar het speeltje neer,als de hond dit begrijpt word er wat neergelegd terwijl de hond niet kijkt maar het wel ziet als hij in positie word gezet.Dan evt speeltje in een kuiltje/achter een pluk gras zodat het niet meer zichtbaar is maar dat er altijd een beloning is.

Als de hond dit beheerst afwisselen met naar een leeg vak sturen ,als de hond af gaat commando "vrij" en bal gooien.
Dit alles kan je afwisselen door dicht bij het vak,maakt niet uit welke zijde,wissel de zijdes ook gewoon af,de hond te sturen en gelijk het speeltje te gooien als hij netjes in het midden is.En dan de afstand afbouwen.
Hier kan je ipv speeltje ook clicker gebruiken.
djee01
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door djee01 »

heb van de week een selectiewedstrijd gelopen, daarbij moest de hond in het vak neergelegd worden. Op 15 mtr (dacht ik?) de hond voor roepen/aan voet en dan terugsturen naar het vak. Als de hond in het vak is mag het commando 'sta' gegeven worden, dit hoeft dit. Het commando liggen moet wel gegeven worden. Hond ligt netjes in het vak. Terug in het vak gaan staan, de hond laten zitten...einde oefening
djee01
Zeer actief

Maar mijn hond haalt altijd 0 punten voor terug sturen naar het vak omdat ze altijd met haar poten op de lijn ligt. Ze gaat netjes naar het vak maar als ik het commando 'plaats' geef gaat ze sluipend liggen...dus ze gaat liggen maar doet dat sluipend waardoor ze nog een stap of 3 zet en dan ligt ze met de poten op de lijn. iemand een idee hoe ik dit kan afleren? Heb al zoveel geprobeerd
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Niet door sluipen, maar door te ver voorin het vak te gaan liggen is dit bij onze hond ook gebeurd op het examen.
Hond deed alles perfect, maar met voorpoten buiten het vak. Ging vanuit zit liggen door zijn voorpoten naar voren te verplaatsen en die kwamen daardoor buiten het vak.
Daarom het advies om te zorgen dat ze zover mogelijk achterin het vak leren te gaan liggen.
En leer evt. om op een andere manier te gaan liggen. Dus door vanuit stand naar achteren te zakken. Dus niet via zitten.
Wij hebben dat ook gedaan. Oude manier was "af" en nieuwe manier hebben we het commando "down" gegeven.
Afbeelding
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

djee01 schreef:Maar mijn hond haalt altijd 0 punten voor terug sturen naar het vak omdat ze altijd met haar poten op de lijn ligt. Ze gaat netjes naar het vak maar als ik het commando 'plaats' geef gaat ze sluipend liggen...dus ze gaat liggen maar doet dat sluipend waardoor ze nog een stap of 3 zet en dan ligt ze met de poten op de lijn. iemand een idee hoe ik dit kan afleren? Heb al zoveel geprobeerd
Wat heb je allemaal al geprobeerd?
Wij leren dit op de KC met behulp van een target (klein lapje van 10x10cm), juist om te voorkomen dat de hond gaat sluipen of een slider oid maakt naar de plek waar hij moet gaan liggen. Allereerst leer je de hond dat hij op het target moet gaan staan wachten op het commando om 'af' te mogen. Het target bouw je dan uiteindelijk af. Misschien heb je daar wat aan?
Ik baal er wel een beetje van hoor, het zat er bij Magic juist zo strak in met de riem en nu moet het weer anders... maargoed ;)
Afbeelding
Iedere dag feest!
fredje
Actief

Ongelezen bericht door fredje »

Magic ,als je logisch nadenkt maakt het voor de hond niet uit wat de target is ,een riem ,een lapje ,een bakje
Als je hond het goed doet op de target "riem" zou ik niet weten waarom je de target zou moeten veranderen.
Afbouwen moet je toch,of dat nou een lapje of een riem is.

Mijn eerder beschreven manier om op korte afstand de hond naar het vak te sturen en enkel te belonen
als hij in het midden is werkt ook goed om op de lijn te liggen af te leren,of liever voorkomen.
Je stelt dan steeds langer de beloning uit om het sluipen af te leren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

fredje schreef:Magic ,als je logisch nadenkt maakt het voor de hond niet uit wat de target is ,een riem ,een lapje ,een bakje
Als je hond het goed doet op de target "riem" zou ik niet weten waarom je de target zou moeten veranderen.
Afbouwen moet je toch,of dat nou een lapje of een riem is.

Mijn eerder beschreven manier om op korte afstand de hond naar het vak te sturen en enkel te belonen
als hij in het midden is werkt ook goed om op de lijn te liggen af te leren,of liever voorkomen.
Je stelt dan steeds langer de beloning uit om het sluipen af te leren.
Ben ik het wel mee eens. :ok:
Eventueel kan je nog apart oefenen om op het "af" commando meteen af te gaan zonder te sluipen
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
djee01
Zeer actief

mijn hond heb ik het ook eerst met een target aangeleerd, namelijk de riem...dat doet ze perfect. Alleen nu mag de riem er niet meer in liggen en nu gaat ze dus netjes naar het vak en dan sluipen. Ik ben nu inderdaad haar op afstand het commando 'plaats' te leren en als ze niet sluipt dan beloon ik dit met een koekje. Hopelijk gaat ze dit straks ook associëren met het commando plaats in het vak.
De ander is ook een goede tip om er evt een ander commando aan te geven. Haar anders laten liggen, namelijk eerst voorpoten. Dat ga ik proberen als dit niet werkt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

djee01 schreef:mijn hond heb ik het ook eerst met een target aangeleerd, namelijk de riem...dat doet ze perfect. Alleen nu mag de riem er niet meer in liggen en nu gaat ze dus netjes naar het vak en dan sluipen. Ik ben nu inderdaad haar op afstand het commando 'plaats' te leren en als ze niet sluipt dan beloon ik dit met een koekje. Hopelijk gaat ze dit straks ook associëren met het commando plaats in het vak.
De ander is ook een goede tip om er evt een ander commando aan te geven. Haar anders laten liggen, namelijk eerst voorpoten. Dat ga ik proberen als dit niet werkt.
Waarom regel je niet ergens een oude riem, die je steeds kleiner maakt tot er nog maar een snippertje ligt en daarna zonder iets naar het vak sturen?
Ik heb tegen het oplopen richting baas ook wel het commando "back down" gebruikt.
Ook dat leer ik eerst aan als de hond vlak voor me is en dan geleidelijk de afstand vergroten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”