Nou, daar zou je je nog weleens lelijk in kunnen vergissentoots schreef: in feite is tervuerense en mechelse het zelfde.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat verwachten jullie van deze combi?
Moderator: moderatorteam
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Wat verwachten jullie van deze combi?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
op papier is het blijkbaar wel zo.Suske schreef:Nou, daar zou je je nog weleens lelijk in kunnen vergissentoots schreef: in feite is tervuerense en mechelse het zelfde.
in gedrag of dergelijke weet ik het niet.
maar ik vind het wel ingewikkeld dat met de stambomen het zo is.
ik bedoel een tervuerens is toch een tervuerens.
heb ook nooit begrepen dat een x hond een stamboom kan krijgen.
maar ik heb daar ook echt geen verstand van. en eigenlijk ook totaal geen intresse in.
Bij dino was ik wel geintreseerd. mooie hond.
maar het komt er eigenlijk op neer dat ik er gewoon niks van snap. en dat zal altijd wel zo blijven.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- xAmberx
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Swiffertje en HH Langhaar
In theorie zou het natuurlijk wel zo moeten zijn, maar ondertussen vaak niet waar inderdaad, met de Hollanders net zo, al is het daar ook meteen anders geregeld met de variëteiten.Suske schreef:Nou, daar zou je je nog weleens lelijk in kunnen vergissentoots schreef: in feite is tervuerense en mechelse het zelfde.
Ik zie overigens ook een mechelse herder op de foto's, is toch wel vrij duidelijk een korthaarvacht, en ook anders dan de mechel/tervueren in dit topic.
Maar wie weet het is dat niet eens de moeder?
-
Laura & Leroy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier
Ik denk ook dat de mechel op de foto's niet de moeder is.
Anders moet ik maar eens gaan kijken
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
In Nederland krijg je onder de huidige regelgeving ook geen stamboom voor een hond waarvan 1 ouder een Tervuerense is op diens stamboom, en de andere ouder een Mechelaar.toots schreef: heb ook nooit begrepen dat een x hond een stamboom kan krijgen.
De verwarring kan ik me best voorstellen trouwens, het is ook een beetje vreemd maar het zit zo:
Het RAS heet de Belgische Herdershond, en dit ras is opgesplitst in 4 VARIËTEITEN:
Langharig, zwart: Groenendaeler
Langharig, rosgevlamd: Tervuerense
Kortharig, rosgevlamd: Mechelaar
Ruwharig ros: Laekense
In Nederland mogen onder de huidige regels de 4 variëteiten niet gekruist worden, in het verleden en in andere landen is dat wel toegestaan (geweest) waardoor er onderling tussen de variëteiten gekruist is, en er dus langharen terecht zijn gekomen binnen de Mechelaarpopulatie, en ook kortharen bij de Laekense.
Door de fokker kan in het geval dat er een langhaar in een Mechelaarnest aangetroffen wordt een Tervuerense stamboom aangevraagd worden voor die betreffende pup(s), terwijl de rest van de nestgenootjes gewoon een Mechelaar stamboom krijgen.
In Frankrijk is een poosje terug een nest Mechelaars geboren waarbij sommige een iets ruwere vacht hadden dan normaal is, en deze pups zijn als Laekense geregistreerd.
Hier zeg je wel iets heel waars denk ik.toots schreef:maar het komt er eigenlijk op neer dat ik er gewoon niks van snap. en dat zal altijd wel zo blijven.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
toots schreef:op papier is het blijkbaar wel zo.Suske schreef:Nou, daar zou je je nog weleens lelijk in kunnen vergissentoots schreef: in feite is tervuerense en mechelse het zelfde.
in gedrag of dergelijke weet ik het niet.
maar ik vind het wel ingewikkeld dat met de stambomen het zo is.
ik bedoel een tervuerens is toch een tervuerens.
heb ook nooit begrepen dat een x hond een stamboom kan krijgen.
maar ik heb daar ook echt geen verstand van. en eigenlijk ook totaal geen intresse in.
Bij dino was ik wel geintreseerd. mooie hond.
maar het komt er eigenlijk op neer dat ik er gewoon niks van snap. en dat zal altijd wel zo blijven.
Bedoel je hoe Dino uit een langhaar x korthaar een stamboom heeft gekregen?
Als eerste was (is eigenlijk) t 1 ras met diverse variëteiten ipv 4 rassen. Vroeger & in sommige landen nog, werden ze door elkaar gebruikt. Omdat langhaar recessief is komt t nog wel eens voor in korthaar nesten. De keus is dan aan de fokker om een terv of Mechel boom aan te vragen. Is t een langhaar & heeft de fokker een Mechel boom aangevraagd kan de hond voor Mechels ingezet worden, vraag je (zoals ik bij m'n eerste nest) een Tervuren boom aan kan de hond voor tervurens ingezet worden, ook al blijft hij achteraf korthaar zoals bij mij. RV geneuzel daargelaten
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Ik snap het wel vanuit de fokker zijnde.
maar snap dan niet waarom iets dan mechel genoemd word of tervuerense.
snap dus niet dat Dino een mechel is terwijl hij eruit ziet als een tervuerense.
Dat je die in zou willen zetten als een mechel snap ik ook niet.
ik weet niet of dit bericht te begrijpen is overgens.
snap dus niet dat Dino een mechel is terwijl hij eruit ziet als een tervuerense.
ik weet niet of dit bericht te begrijpen is overgens.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
toots schreef:Ik snap het wel vanuit de fokker zijnde.
Ik heb het toch aardig duidelijk uitgelegd hoor.
De fokker van Dino heeft dus blijkbaar niet bij het bezoek van de Raad van Beheer voor chippen of tatoeëren aangegeven dat Dino geregistreerd moest worden als Tervuerense, waardoor hij ondanks zijn afwijkende vachtlengte is ingeschreven als Mechelaar.
Het zou kunnen dat de fokker in het nest het verschil nog niet zag (wat ik betwijfel), of hij vond het te veel gedoe om Dino als Tervuerense te laten registreren (wat ik me ook niet goed kan voorstellen want extra werk heb je er volgens mij niet aan).
Als je zou willen weten hoe dat precies is gegaan zou je dat bij de fokker moeten navragen. Die heeft er vast een verklaring voor.
In willen zetten als Mechel? Wat je daarmee bedoelt begrijp ik niet.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ik denk dat met inzetten voor de fok bedoeld wordt dat zijn vader ook al gebruikt is als langhaar op een Mechel stb.LongFields schreef:toots schreef:Ik snap het wel vanuit de fokker zijnde.
Ik heb het toch aardig duidelijk uitgelegd hoor.
De fokker van Dino heeft dus blijkbaar niet bij het bezoek van de Raad van Beheer voor chippen of tatoeëren aangegeven dat Dino geregistreerd moest worden als Tervuerense, waardoor hij ondanks zijn afwijkende vachtlengte is ingeschreven als Mechelaar.
Het zou kunnen dat de fokker in het nest het verschil nog niet zag (wat ik betwijfel), of hij vond het te veel gedoe om Dino als Tervuerense te laten registreren (wat ik me ook niet goed kan voorstellen want extra werk heb je er volgens mij niet aan).
Als je zou willen weten hoe dat precies is gegaan zou je dat bij de fokker moeten navragen. Die heeft er vast een verklaring voor.
In willen zetten als Mechel? Wat je daarmee bedoelt begrijp ik niet.
Extra moeite is t niet, sommige pupkopers willen t niet. In m'n eerste nest zat een reu & een teef die ik (& de chipper) er van verdacht. De kopers vd teef wilden perse een Mechel stb.
Achteraf niet erg, zijn beide goedbedeelde kortharen gebleven.
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Op de 1e foto zie je de mechelaar in het mandje en lijkt het wel dat er een pup aan het drinken is.Laura & Leroy schreef:Ik denk ook dat de mechel op de foto's niet de moeder is.
De kruising lijkt me leuk, maar vind deze pups wel erg timide.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009