Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heeft iemand beeldmatriaal van Patsende honden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dicyvo

Heeft iemand beeldmatriaal van Patsende honden?

Ongelezen bericht door dicyvo »

Ik vind het nog lastig om het gedrag van Bailey met andere honden goed in te schatten.
In mijn ogen doet hij het nog steeds netjes maar ik weet niet of ik het patsen ook als zodanig bij hem zou herkennen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Heeft iemand beeldmatriaal van Patsende honden?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Als je het zelf nou even filmt :wink:

Patsen is om elkaar heen draaien, achter een hond aan blijven lopen, te lang blijven staan etc. Eigenlijk patsen bijna alle intacte reuen in meer of mindere mate naar elkaar. Bij intacte reuen gewoon doorlopen, geen geouwehoer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
dicyvo

Zoek stok! schreef:Als je het zelf nou even filmt :wink:

Patsen is om elkaar heen draaien, achter een hond aan blijven lopen, te lang blijven staan etc. Eigenlijk patsen bijna alle intacte reuen in meer of mindere mate naar elkaar. Bij intacte reuen gewoon doorlopen, geen geouwehoer.
Dat wil ik inderdaad een keer proberen. Heb alleen geen goeie camera.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Er zijn best wel veel boeken en DVD's te vinden die specifiek over hondentaal gaan, ben me er zelf ook in aan het verdiepen. Vooral benieuwd naar http://www.dogwise.com/ItemDetails.cfm?ID=DTB1245 maar vind het wel wat prijzig voor een dvd'tje.
Zoek stok!
Zeer actief

Tara schreef:
Zoek stok! schreef:Als je het zelf nou even filmt :wink:

Met daarbij verstrakken en fixeren, dat is onlosmakelijk aan patsen verbonden.
Maar dat zien heel veel mensen niet :wink: Wegkijken kan overigens ook, mijn reu fixeert zelden, maar kan wel patsen als de beste :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Nee dat niet. Maar ik weet wel wat er bij hoort. Hoge, stijve kwispel. De kop gaat wat in de nek, dus niet de snuit laag maar zo hoog mogelijk, ziet er ook arrogant uit, vind ik. En staande de ander flink in het kruis snuffelen, vind ik ook pats-gedrag. Oortjes omhoog natuurlijk. Borst naar voren, kont omhoog, poten wijd. Bruno kan erg goed patsen, haha, weet ik intussen. We hebben hem een bijnaam gegeven: de Generaal. Dus mag hij niet met elke hond meeten en als we de kop al wat achteruit zien gaan, weten we dat hij zich wil meten aan een ander. Dat is gepats en dat leidt tot problemen. Kwispelen doet ie altijd, ik zie het aan zijn kop en oren. Dan doet ie zijn Duitse helmpje een beetje anders. Verstrakken is de volgende fase en daar laten we hem nooit aan toe komen nu we weten hoe hij kan reageren.

Maar ik ken een Kangal en die vind ik erg raar qua lichaamstaal, kan natuurlijk aan de hond liggen. Die ligt aan een lijn midden op het pad, bij vissers in het loslooppark en staart naar de tegemoet komende honden. Komen die dichterbij, staat ze op met de oortjes in de nek en snuit laag, maar wel helemaal rechtop, en kijkt dan weg. Kan het moeilijk uitleggen. In feite is de hond erg onzeker en nogal bangig voor andere honden, maar dat ziet er anders uit als je haar tegemoet loopt. Dan is het net of ze juist agressief zou kunnen zijn, ze beweegt ook heel langzaam ofzo. Maar ze doet echt niks, laat andere honden zomaar haar voerbak leegeten die er staat en blaft nooit. Honden doen ook nooit vervelend eigenlijk tegen haar, want ze is nogal koe-formaat.

Maar als je twijfelt, zou ik niet af staan wachten of het tot knokken komt. Bruno hier bulldozert voornamelijk als het 'mis' gaat maar dat wil ik niet hebben. Patsen komt niet meer voor hier omdat we hem aanlijnen bij onbekende reuen nu. Want patsen wordt nooit gewaardeerd en als jouw hond of de andere besluit in te grijpen, kan jouw hond veel schade maken. Daarom kun je het gewoon niet op zijn beloop laten. Soms lopen we met honden waar Bruno goed mee samen kan, en komt er toch ineens een onbekende reu aan. Omdat we weken aan de lange lijn hebben gelopen met hem en op terugkomen hebben geoefend, reageert hij nu meteen als we hem dan roepen. Dus ik zou trainen met hem op terugkomen. Als je dan aanlijnt bij onbekende reuen en hij komt altijd terug als hij losloopt, heb je de meeste ellende al voorkomen.

Maar het blijft altijd opletten. Dat heb je altijd met zo'n grote reu, ook als je een berner sennen hebt. Het gaat om het formaat voor honden, ik zie Bruno nooit patsen naar een hond die kleiner is dan hem bijvoorbeeld. Als het nu gebeurt, gepats, pakken we hem stevig bij de halsband en trekken hem even omhoog. En lijnen we hem aan. Zachtjes 'foei' zeggen, maakt geen indruk op de Generaal namelijk. Hij zal op patsen ook reageren met patsen, daarom bepalen wij met wie hij ontmoet en met wie niet. Dan krijgen andere honden ook de kans niet te patsen bij hem. Ik raad je aan hetzelfde te doen.
dicyvo

daarom bepalen wij met wie hij ontmoet en met wie niet. Dan krijgen andere honden ook de kans niet te patsen bij hem. Ik raad je aan hetzelfde te doen.
Bij twijfel dan gebeurt dat ook niet. Bailey luistert als een Kangal :mrgreen: dus terug roepen is lastig. Hij gaat vast bij elke onbekende hond. Gelukkig heeft ie ook het bedachtzame van een Kangal en stuift nergens zomaar op af zodat ik hem meestal op tijd vast kan doen.
staat ze op met de oortjes in de nek en snuit laag, maar wel helemaal rechtop, en kijkt dan weg.
Dit herken ik wel. Bailey is ook vaak onzeker in het begin en snel onder de indruk vooral bij grote honden.
Hij heeft sowieso veel verschillende uitdrukkingen. Die oren kunnen echt alle kanten op :roll:

Bailey vind ik zelf niet zo groot. Hij weegt 31,5 kilo en is niet zo sterk nog.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik betwijfel of het om formaat gaat. Shadow zou dan bijna nooit hoeven patsen, maar het blijft een kerel en die moeten altijd van elkaar inschatten hoe mans de ander pcies is.

Ik heb geen beeldmateriaal omdat ik dan aan het opletten ben of er netjes wordt afgetaaid en geen foto's sta te maken. Maar het is een zich groot maken, wandelen met stijve poten, staart rechtomhoog (hier wel in de bijbehorende krul). Hoofd in de nek van de andere hond willen leggen etc.
Af en toe afgewisseld met een waarschuwende brom.
Als ze er niet uitkomen, kap ik het af, geeft er eentje toe, wordt er gewoon gespeeld.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Mijn reu patst ook nog wel (en dat op zijn oude dag). Ik kan wel kijken of ik daar een film van kan maken. Foto's heb ik niet van zijn patsgedrag denk ik.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Dit is wel een aardig voorbeeld van gepats.
Afbeelding
En hier ontmoeten beide heren elkaar.
Afbeelding

Afbeelding

Een hoop vertoon maar het resulteerde uiteindelijk in spelen.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Lopen met hoge staart en stijve poten vind ik vrij kenmerkend voor patsen
dicyvo

De 2e foto herken ik wel. Het hoeft dus niet altijd problemen te geven, dat patsen?
Zoek stok!
Zeer actief

Nou, bij intacte reuen er hoeft maar 1 te zijn die de kop van de ander niet zint en de vlam vliegt in de pan. Volgens mij is de reu van Alma gecastreerd. Ik maak iig nooit mee dat patsen eindigt in spelen tussen intacte reuen. Wel tussen mijn intacte reu en een castraat. Maar dat vind ik toch anders patsen. De spanning is minder te snijden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
alm@
moderator

Zoek stok! schreef:Nou, bij intacte reuen er hoeft maar 1 te zijn die de kop van de ander niet zint en de vlam vliegt in de pan. Volgens mij is de reu van Alma gecastreerd. Ik maak iig nooit mee dat patsen eindigt in spelen tussen intacte reuen. Wel tussen mijn intacte reu en een castraat. Maar dat vind ik toch anders patsen. De spanning is minder te snijden.
Op de eerste foto niet was hij niet gecastreerd, de 2e reeks wel. En het verschil zie je inderdaad goed. Toch heb ik het wel eens meegemaakt dat 2 intacte reuen na wat gepats, gingen spelen. Maar het blijft goed oppassen want als de spanning oploopt, hoeft er bij wijze van spreke maar een vogel plotseling te gaan fluiten en je hebt een knokpartij :wink:
dicyvo schreef:De 2e foto herken ik wel. Het hoeft dus niet altijd problemen te geven, dat patsen?
Dat hoeft inderdaad niet maar wat Zoekstok al schrijft als de spanning te hoog oploopt hoeft er maar weinig te gebeuren en de vlam schiet in de pan. Je moet je reu goed kennen én bij je kunnen roepen om hem zomaar los te gooien in een druk bos vol honden :wink:
Afbeelding
alm@
moderator

Machie schreef:Lopen met hoge staart en stijve poten vind ik vrij kenmerkend voor patsen
Yep :mrgreen:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik zat zelf ook eens te kijken op you tube naar filmpjes en vond wel deze playlist met veel video's over hondenlichaamstaal. Staat alleen niet overal bij waar het filmpje over gaat behalve lichaamstaal deel nog wat.

http://www.youtube.com/playlist?list=PL3C492E752D592778

@Nanna, mooie foto! Da's meteen helemaal duidelijk inderdaad, haha. Die border collie ook, alstumblieft, verpletter mij niet!
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

dicyvo schreef:De 2e foto herken ik wel. Het hoeft dus niet altijd problemen te geven, dat patsen?
Neehoor. Tussen vechten en spelen zit nog een grijs gebied: elkaar negeren.
Ik heb met mijn intacte reu met verschillende intacte reuen gewandeld.
Op niet een wandeling werd het spel, maar op wat stoer gedoe na liepen ze gewoon met elkaar op.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
dicyvo

Fizgig schreef:Ik zat zelf ook eens te kijken op you tube naar filmpjes en vond wel deze playlist met veel video's over hondenlichaamstaal. Staat alleen niet overal bij waar het filmpje over gaat behalve lichaamstaal deel nog wat.

http://www.youtube.com/playlist?list=PL3C492E752D592778

@Nanna, mooie foto! Da's meteen helemaal duidelijk inderdaad, haha. Die border collie ook, alstumblieft, verpletter mij niet!
Thanx
Deze laat wel wat zien vind ik http://www.youtube.com/watch?v=piDN3_5i ... re=related
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Het is overigens niet uitsluitend reuengedrag, patsen ;)
Sommige teven kunnen er ook wat van :lol1: :engel:

Zelf maak ik trouwens een verschil tussen het wat meer ontspannen patsen, en het gespannen patsen. Het eerste ziet er soepeler uit. Breed maken, staart hoog, wat rollen met de schouders en een arrogante trek om de bek. Maar wel ontspannen kijkend en bewegend. De hond straalt uit dat hij zich heel wat voelt.

Het tweede - dat nogal eens uitloopt op knokken als je een verkeerde treft die er niet van gediend is - is dat gepats met die stijve poten en een hoge stramme kwispel. Fixeren, de lippen strak, de hele reutemeteut.

Met het eerste heb ik geen probleem. Ze doen maar.
Van het tweede houd ik niet.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Zoek stok!
Zeer actief

Ja die twee soorten bedoelde ik ook! Er zijn patsmomenten dat bij mij de alarmbellen afgaan en er zijn momenten dat ik lachtend zeg joh Bram hop doorlopen. Dan komt hij aandribbelen met zo'n domme plezierbek en dat hij heus de knapste was. Bij de eerste roep ik ook, maar laat ik hem het moment bepalen dat hij doorloopt. Hij komt dan ook heel anders naar me toe, blijft erg op z'n hoede dat de andere reu niet alsnog op hem klapt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Zoek stok! schreef: Dan komt hij aandribbelen met zo'n domme plezierbek en dat hij heus de knapste was.
Héél herkenbaar, ja :lol1:

Het doet me stiekum altijd een beetje denken aan zo'n Italiaans machohaantje.
Net te strak zwart shirt, rollen met z'n schouders, z'n zaakje even goedleggen, helemaal het haantje.
En dan zo'n schaapachtige brede glimlach naar mama :mrgreen:
And few will ever climb
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Deze kenden elkaar wel maar hadden af en toe patsmomenten. Op die momenten riepen beide eigenaren de honden even uit de fixatie en liepen weer verder.
Afbeelding
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

Dacht dat ik hem al eens geplaatst had ergens maar dit is mijn reu rechts tegen een andere volle reu op een wandeling.
Voor de foto heb ik het te lang laten doorgaan als ze zo gaan staan moet Kaa van mij doorlopen, meestal wordt het anders niet heel gezellig.

Afbeelding
alm@
moderator

Hier zie je inderdaad die 'strakke bekkies' :wink: heb trouwens een tekkel die heel snel en bijna onzichtbaar patst. Maar hij doet het wel de gnieperd :mrgreen:
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Hmmm jammer... had gisteren het perfecte voorbeeld van een patsende reu gefilmd, maar het filmpje doet het niet. Zal zo nog even wat proberen.

Morris patst eigenlijk bijna nooit. We komen wel regelmatig patsende honden tegen. Een stafford die de raarste toeren moet uithalen omdat hij persé die kop over Morris zijn nek wil leggen. Die zal ik wel eens proberen op de foto te krijgen voor je. Helaas heeft die een baasje die denkt dat hij 'alleen maar wil spelen' en deze hond ontwijk ik dan ook zoveel mogelijk. Hij heeft echt geen vriendelijke bedoelingen :ugh:

Gisteren kwamen we een patsende herder tegen. Morris speelde op het strandje en deze reu kwam er aangestormd met hoge kwispelende staart, strakke poten, strakke bek en die kop meteen over Morris heen. Baasje was nog nergens te bekennen. Op zo'n moment ben ik wel blij dat Morris dan niet ook begint te patsen. Het liep dus nu goed af, Morris ging heel onderdanig staan, hond bleef doorpatsen en ik stuurde hond weg op moment dat er een rennend baasje aankwam vol excuses dat hond even aan de aandacht was ontsnapt.
Zoek stok!
Zeer actief

Miranda schreef:
Zoek stok! schreef: Dan komt hij aandribbelen met zo'n domme plezierbek en dat hij heus de knapste was.
Héél herkenbaar, ja :lol1:

Het doet me stiekum altijd een beetje denken aan zo'n Italiaans machohaantje.
Net te strak zwart shirt, rollen met z'n schouders, z'n zaakje even goedleggen, helemaal het haantje.
En dan zo'n schaapachtige brede glimlach naar mama :mrgreen:
En toch houden we van ze :mann: :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Zoek stok! schreef:En toch houden we van ze :mann: :wink:
Ik houd van d'r omdat ze me aan het lachen maakt....en op dat soort momenten moet ik echt keihard om haar lachen :lol1: :wink:

P.s. Skadi heeft die vuurtoren ook. Gewéldig is die, hè?
And few will ever climb
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Vanwege zijn haren kan Barça heel goed voor andere honden onzichtbaar patsen. Ook aan zijn oren, snuit of poten zie je het niet. Ik herken het vooraf wel. Als je naar Nanna haar Deerhoundreu kijkt dan zie je een knik in zijn staart. Barça vertoont ook zo'n knik, maar dan twee keer zo hoog, net voordat hij dé reu wenst uit te hangen. Zodra ik die knik zie komen roep ik hem al naast mij.
blondie
Zeer actief

Weet niet of het geeheel onder patsen valt, maar kop in de nek leggen was in deze niet leuk bedoeld
Afbeelding
Meneer irriteerde zich aan een andere herder die onophoudelijk aan het blaffen was tegen zijn stok :roll:
Afbeelding
Het was nogal druk, op deze foto zie je volgens mij allerlei gedrag
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Dit was trouwens ook momentje van even allert zijn. De mechel die plast liep al aan de lijn en met een muilkorf i.v.m. hond agressie.
De duitser is overigens niet mijn hond.
Afbeelding
Op de achtergrond beide duitse herders. Denk dat we dat onderonsje destijds over het hoofd hebben gezien
Afbeelding
Ze leken koek en ei samen
Afbeelding
Op deze foto zie ik zelf geen spanning
Afbeelding
Vlak nadat de foto genomen was vlogen ze elkaar in de haren :19:
Dit was overigens ook een moment dat ik Finn terug riep (Finn is degene die richting de mechel loopt)
Afbeelding
Het was een leuke wandeling :mrgreen: maar drie intacte reuen die toch wel wat dezelfde dominante trekjes hadden was af en toe wel wat teveel van het goede :wink:
Nu ik de foto's zo weer bekijk zijn er best wel wat signalen te zien die de honden tijdens het wandelen al afgeven.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”