Weet iemand dit? (niet voor mezelf hoor)
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
zwarte mechelaar met stamboom
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Kan dat? Kan een zwarte mechelaar in NL een stamboom krijgen?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: zwarte mechelaar met stamboom
Een oom van me heeft een zwarte Mechelaar gehad, weet alleen niet meer 100% zeker of die een stamboom had. Maar ik denk dat het zou moeten kunnen maar dat er dan NEK word aangegeven op de stamboom?
- macho-hayley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mechelse herders
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Met een NHSB-stamboom?macho-hayley schreef:Ik heb er een....
Nog nooit gezien! Ik weet dat uit 2 Tervuerense een Groenendaeler geboren kan worden, dus recessief zwart is aanwezig bij de Belgen, maar het meest voorkomend bij de mechelaars zonder stamboom is volgens mij dominant zwart, wat van Andor van de IJsselvloed komt.
zie via google, dat enige jaren geleden in een Belgisch nest met stamboom zwarte pups zaten: http://enyadeshurlechapellois-elevagede ... -2009.html
Maar dat is volgens mij in Belgie.
- macho-hayley
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik moet zeggen dat ik er niet veel van af weet...ik ben bij toeval bij dit nestje terechtgekomen destijds.Op haar stamboom staat wel dat ze een afwijkende kleur heeft. Haar moeder was overigens ook zwart en haar vader 'gewoon bruin'.
Ik bedenk me nu dat ik de stamboom nog eens na zou laten kijken door iemand hier op het forum, ben er alleen vanwege de verhuizing e.d nog niet aan toe gekomen.
Ik bedenk me nu dat ik de stamboom nog eens na zou laten kijken door iemand hier op het forum, ben er alleen vanwege de verhuizing e.d nog niet aan toe gekomen.

- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben ook benieuwd!macho-hayley schreef:Ik moet zeggen dat ik er niet veel van af weet...ik ben bij toeval bij dit nestje terechtgekomen destijds.Op haar stamboom staat wel dat ze een afwijkende kleur heeft. Haar moeder was overigens ook zwart en haar vader 'gewoon bruin'.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Elly, waarom zou bij de mechels het zwart dominant zijn (KB dus) en bij de Tervuerense niet?
Dat is toch onlogisch?
Bovendien, als het dominant zwart zou zijn moet een van de ouders toch echt zwart zijn.
Dat is toch onlogisch?
Bovendien, als het dominant zwart zou zijn moet een van de ouders toch echt zwart zijn.
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Beide versies komen bij de langhaar Belgen voor. Er komen soms ook Tervuerense herders voor in nesten van 2 Groenendaelers en andersom dus. De zwarte xMechelaars stammen vrijwel allemaal af van de groenendaeler Andor van de IJsselvloed en die was dominant zwart.Marjoleine schreef:Elly, waarom zou bij de mechels het zwart dominant zijn (KB dus) en bij de Tervuerense niet?
Dat is toch onlogisch?
En voordat ik dat nest gevonden had, opperde ik dat recessief zwart ook wel voor zou kunnen komen omdat het bij de langharen voorkomt, dus dan mogelijk bij de korthaar ook.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, maar wat ik bedoel is dat dominant zwart niet erg logisch is, omdat dan een van de ouders zwart moet zijn.
En met een NEK mag je niet fokken
Van die kruisingen zal het best, daar boeit de kleur immers niet?
Maar bij zuivere ouders kan het niet, althans niet hier.
- macho-hayley
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar de moeder van Hayley was ook zwart/heel donker..en heeft een stamboom zonder die nek...
Volgens de fokker is zij lichter geweest...en heeft toen op show een zg gehaald.
Hayley is in ieder geval echt pikzwart, maar die heeft wel die aantekening op haar stamboom waardoor je dus niet mag fokken.
Volgens de fokker is zij lichter geweest...en heeft toen op show een zg gehaald.
Hayley is in ieder geval echt pikzwart, maar die heeft wel die aantekening op haar stamboom waardoor je dus niet mag fokken.

- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, bij de stamboomhonden inderdaad niet.Marjoleine schreef:Ja, maar wat ik bedoel is dat dominant zwart niet erg logisch is, omdat dan een van de ouders zwart moet zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Zwart/heel donker is dus niet écht zwart. Dat is heel donker.macho-hayley schreef:Maar de moeder van Hayley was ook zwart/heel donker..en heeft een stamboom zonder die nek...
Anders had ze echt die zg niet gehad.
Nee, jouw hond is recessief zwart, een kleur die ónder de kleur sable licht (de normale kleur dus).
Dat draagt de vader en dat draagt de moeder en dan krijg je dus zwart, als die twee genen samenkomen.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik vind Hayley prachtigmacho-hayley schreef:Maar de moeder van Hayley was ook zwart/heel donker..en heeft een stamboom zonder die nek...
- macho-hayley
- Zeer actief
- Contacteer:
Oo dankje voor de uitleg!!Zo leer je nog eens watMarjoleine schreef:Zwart/heel donker is dus niet écht zwart. Dat is heel donker.macho-hayley schreef:Maar de moeder van Hayley was ook zwart/heel donker..en heeft een stamboom zonder die nek...
Anders had ze echt die zg niet gehad.
Nee, jouw hond is recessief zwart, een kleur die ónder de kleur sable licht (de normale kleur dus).
Dat draagt de vader en dat draagt de moeder en dan krijg je dus zwart, als die twee genen samenkomen.
Thnx!!Ik vind haar ook echt heel mooi..vind het ook zonde dat ze zwart niet erkend worden.Machie schreef:Ik vind Hayley prachtigmacho-hayley schreef:Maar de moeder van Hayley was ook zwart/heel donker..en heeft een stamboom zonder die nek...

- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Hier in het park loopt een zwarte Mechelaar, maar die komt volgens mij uit het asiel.
Zal het eens vragen als ik ze weer tegen kom.
Zal het eens vragen als ik ze weer tegen kom.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Patrol
- Zeer actief
Bij ons op de club lopen er twee, maar ik weet niet of die stambomen hebben. Dat zou wel eens knpv-lijnen kunnen zijn....of zeg ik nu iets doms.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
That was memacho-hayley schreef:Ik moet zeggen dat ik er niet veel van af weet...ik ben bij toeval bij dit nestje terechtgekomen destijds.Op haar stamboom staat wel dat ze een afwijkende kleur heeft. Haar moeder was overigens ook zwart en haar vader 'gewoon bruin'.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
wrs (KNPV club) zijn dat kruisingen.Patrol schreef:Bij ons op de club lopen er twee, maar ik weet niet of die stambomen hebben. Dat zou wel eens knpv-lijnen kunnen zijn....of zeg ik nu iets doms.