Nee natuurlijk heb je er nu nog niks aan, als als reu X de grootvader is inplaats van de geregistreerde reu A kan je dat niet bewijzen. Je kan alleen bewijzen dat jepup inderdaad de nakomeling van B en Z is.MirandaH schreef:Nou dat hoor ik helemaal niemand zeggen, het is bekend dat er gesjoemeld wordt in een aantal rassen. Voor zover ik weet zal er in mijn ras best eens een andere reu dan die op de stamboom gebruikt zijn, maar daar valt niets aan te veranderen en daar gaan die DNA testen ook niets van aan het licht brengen. Als ik nu een reu D gebruik die vader A heeft in plaats van B zoals op de stamboom, dan bewijst een DNA profiel van mijn nest alleen dat de pups inderdaad mijn teef en reu D als ouders hebben, de eventuele 'fraude' van de grootvaders blijkt daar echt niet uit.silvester schreef:
Tevens hoor ik iedereen zeggen "wat als er in de toekomst wordt gesjoemeld", maar niemand vraagt zich af hoeveel sjoemelarij er aan het licht komt op het moment dat het DNS bekent wordt
In ieder geval niet zoals ze nu de profielen willen opslaan. En ik sluit me volmondig bij de meeste voorgangers aan: prima om DNA vast te leggen maar dan wel stamboeken open en op een dusdanige manier dat is dus verwantschap tussen een willekeurige reu (met stamboom of aangekeurd, maakt even niet uit) en mijn teef kan bepalen. Pas dàn kan evt aan het licht komen dat ze meer of minder verwant zijn dan dat je op basis van de stamboomgegevens zou verwachten.
En na vier generaties weet je zeker dat alle voorouders die op de stamboom staan ook inderdaad de juiste voorouders zijn.
En dat alles bewijst alleen maar wat je hebt; niet waar je naar toe gaat.
Maar je moet ergens beginnen: en het lijkt me verstandig om te beginnen met een correcte administratie.