Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet rontgen vlak voor bevalling??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

kynos
Actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard dog
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door kynos »

We zijn een beetje aan het dubben of we wel of niet een rontgen willen maken van de pups een paar dagen voor het bevallen..
Iemand ervaring/tips om het wel of niet te doen.

We willen het misschien doen vanwege het aantal om zo te weten of ze klaar is met bevallen. Onze Ziva had vorig jaar 7 pups van 23 uur tot 03.00 zo iets, en om 6.30 kwam er nog een, gelukkig alles goed. Dit nest is een flinke investering geweest en we willen niet dat er een pup te lang in blijft, of dat de teef uitgeput raakt en we in dat geval actie kunnen ondernemen.

Wat zal ik doen? Hoor dat het geen kwaad kan, en ook weer wel... :ugh:
Fair Mate Catahoulas The Netherlands.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Wel of niet rontgen vlak voor bevalling??

Ongelezen bericht door sirene »

Als je een heel groot nest verwacht os het volgens mij sowieso niet betrouwbaar. Ik heb al zo vaak rofo's langs zien komen dat iedereen iets anders zegt qua aantal. Dan heb je er nog niets aan.
Ik ben ook bang dat je juist te snel gaat ingrijpen als je denkt/weet dat er nog meer moeten komen. Dat van jouw ervaring vorige keer komt redelijk vaak voor. Het is dus vanzelf goed gekomen. Misschien had je anders wel ingegrepen.

Dat van die investering komt trouwens wel een beetje raar op me over :ugh:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Zinloze stress voor mams & volgens mij niet erg gezond voor de pups....
Zie ook de toegevoegde waarde niet.... je merkt toch vanzelf wel hoe het loopt :19:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Heb zonder problemen 5-12 uur tussen de eennalaatste & laatste pup gehad, maak me ook nergens zorgen over op zo'n moment ;-)
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Volgens mij kan je vlak voor de bevalling bijna nooit zien hoeveel pups het precies zijn, dat zou op ca 4-5 weken moeten gebeuren dacht ik? En zelfs dan is het niet altijd goed te zien
Afbeelding
kynos
Actief
Contacteer:

Dat van die investering bedoel ik..dat ik het niet van de kosten af laat hangen om wel of niet te rontgen..kost toch'zo'n 75 euro.

Ja, dan zou het deze week moeten, ze is vandaag dag 50. Ik denk het ook niet dat ik het doe. Als je idd merkt dat er iets niet vorded dan kun je nog altijd ingrijpen..

Ik begrijp dat de pups niet meteen doodgaan dus als ze veeeel later dan de andere geboren worden, goed!

Met de echo van 25 dagen zagen ze/ zag ik 5 pups..erg duidelijk.
Bedankt zover..onnodige stress moeten we zeker voorkomen!
kynos
Actief
Contacteer:

En, we hebben de dekreu over laten vliegen vanuit USA, dus wil graag dat het goed gaat...
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

dan heb je dus een indicatie van het aantal pups.
Ik zou echt op gaan letten als ze een paar dagen over tijd is.
En uiteraard zorgen dat je dierenarts ervan op de hoogte is, zodat hij/zij zo snel mogelijk kan komen mocht het mis gaan. Neem aan dat je alle voorbereidingen voor de bevalling al klaargelegd hebt dan ;)

owja en natuurlijk succes!!
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

AnneBP schreef:Volgens mij kan je vlak voor de bevalling bijna nooit zien hoeveel pups het precies zijn, dat zou op ca 4-5 weken moeten gebeuren dacht ik? En zelfs dan is het niet altijd goed te zien
Op 4 weken zie je juist helemaal niet hoeveel pups er daadwerkelijk zijn en dan kunnen pups nog geresorbeerd worden ook. En geen da zal op dat tijdstip van der dracht rontgenen.

Ik doe WEL rontgenen vanaf dag 53 (meestal nog later) maar ik heb een ander ras dat niet altijd zelfbevalt en ik ben een van de weinige fokkers in mijn ras die wel voor zelfbevalling wil gaan en dan wil ik dus iets meer zekerheid. Maar of ik die ook echt gekregen heb...

Vorig jaar namelijk een foto gemaakt: 3 pups. Het werd een zelfbevalling en er kwamen er... 4... Niet te zien op de foto, er lagen dus twee pups direct achter elkaar. Nu we weten hoeveel pups we op die foto moeten zien, ja, dan kan je nummer vier ook ontdekken...
Dit jaar, zelfde teef: 7 pups op de foto. Het werd weer een zelfbevalling maar na nummer 4, volgde er niets meer. Ja, wel (krachtige) weeen, maar geen pup. Uiteindelijk moesten de overige 3 met keizersnede gehaald werden, want nummer 5 bleek een 'doorgeschoten' pup en lag met de rug naar de uitgang dus volledig dwars.

Achteraf had ik het ook zonder die foto wel gered, want wel weeen geen pup dat ga je geen tig uren meer afwachten, je weet dat je dan moet ingrijpen.

Echo's doe ik nooit, maar ik weet nu ook niet meer of ik een volgende keer bij deze teef wel een foto laat maken. Ik heb toch een 24 uur hotline met mijn da als het zover is. Dat is eigenlijk belangrijker dan die foto.

Ik denk dat als ik een ander ras had gehad, waarbij zelfbevallen meer regel dan uitzondering is, de foto achterwege zou laten.
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Riboet schreef:
AnneBP schreef:Volgens mij kan je vlak voor de bevalling bijna nooit zien hoeveel pups het precies zijn, dat zou op ca 4-5 weken moeten gebeuren dacht ik? En zelfs dan is het niet altijd goed te zien
Op 4 weken zie je juist helemaal niet hoeveel pups er daadwerkelijk zijn en dan kunnen pups nog geresorbeerd worden ook. En geen da zal op dat tijdstip van der dracht rontgenen.

Ik doe WEL rontgenen vanaf dag 53 (meestal nog later) maar ik heb een ander ras dat niet altijd zelfbevalt en ik ben een van de weinige fokkers in mijn ras die wel voor zelfbevalling wil gaan en dan wil ik dus iets meer zekerheid. Maar of ik die ook echt gekregen heb...

Vorig jaar namelijk een foto gemaakt: 3 pups. Het werd een zelfbevalling en er kwamen er... 4... Niet te zien op de foto, er lagen dus twee pups direct achter elkaar. Nu we weten hoeveel pups we op die foto moeten zien, ja, dan kan je nummer vier ook ontdekken...
Dit jaar, zelfde teef: 7 pups op de foto. Het werd weer een zelfbevalling maar na nummer 4, volgde er niets meer. Ja, wel (krachtige) weeen, maar geen pup. Uiteindelijk moesten de overige 3 met keizersnede gehaald werden, want nummer 5 bleek een 'doorgeschoten' pup en lag met de rug naar de uitgang dus volledig dwars.

Achteraf had ik het ook zonder die foto wel gered, want wel weeen geen pup dat ga je geen tig uren meer afwachten, je weet dat je dan moet ingrijpen.

Echo's doe ik nooit, maar ik weet nu ook niet meer of ik een volgende keer bij deze teef wel een foto laat maken. Ik heb toch een 24 uur hotline met mijn da als het zover is. Dat is eigenlijk belangrijker dan die foto.

Ik denk dat als ik een ander ras had gehad, waarbij zelfbevallen meer regel dan uitzondering is, de foto achterwege zou laten.
weer wat geleerd :p de da die ik ken maakt de echo juist op 3-4 weken en dan is het blijkbaar redelijk te zien (klopte aardig)
maar de kans op resorptie heb je dan nog natuurlijk...
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

AnneBP schreef:
Riboet schreef:

weer wat geleerd :p de da die ik ken maakt de echo juist op 3-4 weken en dan is het blijkbaar redelijk te zien (klopte aardig)
maar de kans op resorptie heb je dan nog natuurlijk...
je haalt 2 dingen door elkaar, een echo is geen röntgenfoto :wink:
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

ow ghehe jaah lekker slim.....
het was vroeg vanochtend :p sorry voor de verwarring ;)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kynos schreef:En, we hebben de dekreu over laten vliegen vanuit USA, dus wil graag dat het goed gaat...
:wink: Dat wil iedere fokker toch?
kynos
Actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
kynos schreef:En, we hebben de dekreu over laten vliegen vanuit USA, dus wil graag dat het goed gaat...

Ja Ik hoop het wel!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

kynos schreef:
dagmar88 schreef:

Ja Ik hoop het wel!

Idd hoop van wel...
Xella
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xella »

Wij hebben wel een rontgen foto laten maken, 10 puppen gezien, ook 10 geboren.
Na 8 puppen dachten we oke, ze is klaar.....pyton gespoten iom da en na een uurtje volgende er nog heel rap 2 grote pups.....
volgende x laat ik weer een rontgen foto maken, vaak zetten ze het stralend vermogen van de rontgen op de helft van een gewone foto
Groetjes Marjon en een poot van,Xella,,Unoxi,Izzie,Lette
Afbeelding
www.ankafaxxes.be
Onzeaussie
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Australian Shepherd
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Onzeaussie »

Wij hebben deze week een röntgen laten maken op 47 dagen. De dierenarts kon niet duidelijk genoeg zien hoeveel pups er zitten. Hij stelde voor om na 7 dagen (gratis!) terug te komen om het overnieuw te doen.

Ik heb van te voren dit topic gevolgd maar kon niet echt beslissen of ik de röntgen wel of niet wilde laten maken. Uiteindelijk toch maar gedaan omdat dit ons eerste nestje is en het ons een beetje "veiliger" gevoel geeft bij de bevalling.
Ik ben te vinden op www.onzeaussie.nl
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”