AnneBP schreef:Volgens mij kan je vlak voor de bevalling bijna nooit zien hoeveel pups het precies zijn, dat zou op ca 4-5 weken moeten gebeuren dacht ik? En zelfs dan is het niet altijd goed te zien
Op 4 weken zie je juist helemaal niet hoeveel pups er daadwerkelijk zijn en dan kunnen pups nog geresorbeerd worden ook. En geen da zal op dat tijdstip van der dracht rontgenen.
Ik doe WEL rontgenen vanaf dag 53 (meestal nog later) maar ik heb een ander ras dat niet altijd zelfbevalt en ik ben een van de weinige fokkers in mijn ras die wel voor zelfbevalling wil gaan en dan wil ik dus iets meer zekerheid. Maar of ik die ook echt gekregen heb...
Vorig jaar namelijk een foto gemaakt: 3 pups. Het werd een zelfbevalling en er kwamen er... 4... Niet te zien op de foto, er lagen dus twee pups direct achter elkaar. Nu we weten hoeveel pups we op die foto moeten zien, ja, dan kan je nummer vier ook ontdekken...
Dit jaar, zelfde teef: 7 pups op de foto. Het werd weer een zelfbevalling maar na nummer 4, volgde er niets meer. Ja, wel (krachtige) weeen, maar geen pup. Uiteindelijk moesten de overige 3 met keizersnede gehaald werden, want nummer 5 bleek een 'doorgeschoten' pup en lag met de rug naar de uitgang dus volledig dwars.
Achteraf had ik het ook zonder die foto wel gered, want wel weeen geen pup dat ga je geen tig uren meer afwachten, je weet dat je dan moet ingrijpen.
Echo's doe ik nooit, maar ik weet nu ook niet meer of ik een volgende keer bij deze teef wel een foto laat maken. Ik heb toch een 24 uur hotline met mijn da als het zover is. Dat is eigenlijk belangrijker dan die foto.
Ik denk dat als ik een ander ras had gehad, waarbij zelfbevallen meer regel dan uitzondering is, de foto achterwege zou laten.