Valerie schreef:Je hebt een vechtmonster x enge herder
klapkaak die je in de rug aanvalt!
Moderator: moderatorteam
Valerie schreef:Je hebt een vechtmonster x enge herder

Gelukkig kom ik niet naar de doedag. Dat hadden jullie mét al jullie hondjes absoluut niet overleefd.massam schreef:Valerie schreef:Je hebt een vechtmonster x enge herder
klapkaak die je in de rug aanvalt!![]()
Nou inderdaad hahaha. Ik twijfel nog steeds om ook een test voor Luna aan te vragen. We noemen haar wel steeds kruising mechelaar x collie, maar dat van die collie is een vermoeden. Wie weet wat er uit komt danValerie schreef:Wat voor een kruising heb je?
Een X Mastino
![]()
![]()
ik zie het al helemaal voor me
luna2906 schreef:Nou inderdaad hahaha. Ik twijfel nog steeds om ook een test voor Luna aan te vragen. We noemen haar wel steeds kruising mechelaar x collie, maar dat van die collie is een vermoeden. Wie weet wat er uit komt danValerie schreef:Wat voor een kruising heb je?
Een X Mastino
![]()
![]()
ik zie het al helemaal voor me
dagmar88 schreef:wij waren met onze zogenaamde kruising bordeax x rottweiler ook erg verrast.
Koop je een molosser, krijg je een herder x jachthond
Chihuahua x duitse dog x whippetluna2906 schreef:dagmar88 schreef:wij waren met onze zogenaamde kruising bordeax x rottweiler ook erg verrast.
Koop je een molosser, krijg je een herder x jachthondDaar zit je dan. Zul je zien dat er bij die van ons iets van een molosser door zit
Valerie schreef:Chihuahua x duitse dog x whippetluna2906 schreef:dagmar88 schreef:wij waren met onze zogenaamde kruising bordeax x rottweiler ook erg verrast.
Koop je een molosser, krijg je een herder x jachthondDaar zit je dan. Zul je zien dat er bij die van ons iets van een molosser door zit
zo dat is dan 80 euro.
Zo is het.kipo schreef: Ach, Sem blijft gewoon een lekker ding, mastino of niet

Ik zou het gewoon doen als ik jou was, het is gewoon leuk om te weten.Hilde schreef:Ik ben haast geneigd ook zo'n test te doen, want ik geloof het erg slecht eigenlijkSemmy is zo klein en dan die honden? Ik had ook heel wat anders gedacht. Of het is heel ver terug, of het klopt niet. In Beau zit sowieso beagle, dan ben ik benieuwd of dat er ook uit komt.
Duidelijke uitleg hoorMarjoleine schreef:Nou, ik ga het nog een keer proberen ut te leggen.
Wat ze doen is haplotypes (zeg maar DNA-clusters) zoeken die bij een ras allemaal voorkomen en bij andere rassen niet, en daarvan gaan ze er dan van uit dat dit de genen zijn die al generaties lang in dat ras voorkomen. Daarvoor gebruiken ze natuurlijk niet één hond maar een hele berg per ras.
Op die manier vind je dus gemeenschappelijke genen, waaraan je kunt aflezen dat ze al even in dat ras zitten door hun "uiterlijk".
Die genen, daarvan gaan ze er dan van uit dat ze staan voor de voorouders van dat ras.
Dit doen ze bij elk ras dat er in die database zit.
Vervolgens testen ze op de haplotypes die er in de database zitten en zoeken ze naar overeenkomsten.
Als ze er van een ras veel vinden, bepaalt dat het mogelijke percentage aanwezigheid van dat ras in de geteste kruising.
Op die manier gaan ze alle types in de database langs en zo bepalen ze welke gemeenschappelijke voorouders van rassen er in de mix zitten.
Ze noemen dit dan weliswaar een bepaald ras, maar dat is niet helemaal juist: het gaat om gemeenschappelijke voorouders van een ras.
Je moet het dus lezen als: van de voorouders van die rassen heeft jouw hond ook voorouders, want gemeenschappelijke genen.
Snap je?
Dat is inderdaad ook hoe ik de uitleg begrijp.luna2906 schreef:Duidelijke uitleg hoorMarjoleine schreef:Nou, ik ga het nog een keer proberen ut te leggen.
Wat ze doen is haplotypes (zeg maar DNA-clusters) zoeken die bij een ras allemaal voorkomen en bij andere rassen niet, en daarvan gaan ze er dan van uit dat dit de genen zijn die al generaties lang in dat ras voorkomen. Daarvoor gebruiken ze natuurlijk niet één hond maar een hele berg per ras.
Op die manier vind je dus gemeenschappelijke genen, waaraan je kunt aflezen dat ze al even in dat ras zitten door hun "uiterlijk".
Die genen, daarvan gaan ze er dan van uit dat ze staan voor de voorouders van dat ras.
Dit doen ze bij elk ras dat er in die database zit.
Vervolgens testen ze op de haplotypes die er in de database zitten en zoeken ze naar overeenkomsten.
Als ze er van een ras veel vinden, bepaalt dat het mogelijke percentage aanwezigheid van dat ras in de geteste kruising.
Op die manier gaan ze alle types in de database langs en zo bepalen ze welke gemeenschappelijke voorouders van rassen er in de mix zitten.
Ze noemen dit dan weliswaar een bepaald ras, maar dat is niet helemaal juist: het gaat om gemeenschappelijke voorouders van een ras.
Je moet het dus lezen als: van de voorouders van die rassen heeft jouw hond ook voorouders, want gemeenschappelijke genen.
Snap je?Maar eigenlijk, weet je dan alsnog niet heel veel toch? Of begrijp ik het dan weer niet?
Je weet dan met welke rassen jouw hond voorouders gemeen heeft en dus indirect de afstamming. Maar je weet dus niet dat je hond bijvoorbeeld een kruising lab x herder is, alleen dat jouw hond dezelfde voorouders heeft (in een bepaald percentage) als de labrador en de herder (en wellicht nog meer). Toch?
Ik ben wel eens geneigd geweest zo'n ding te bestellen voor Ollie, maar ik heb er die 80 euro niet voor overTulp schreef:Heeft iemand met een zuiver ras deze test al eens laten doen?
Tulp schreef:Heeft iemand met een zuiver ras deze test al eens laten doen?

Ja, Linsey.Tulp schreef:Heeft iemand met een zuiver ras deze test al eens laten doen?
Nouja, dat hangt af van de percentages.luna2906 schreef:Duidelijke uitleg hoor Maar eigenlijk, weet je dan alsnog niet heel veel toch? Of begrijp ik het dan weer niet? Je weet dan met welke rassen jouw hond voorouders gemeen heeft en dus indirect de afstamming. Maar je weet dus niet dat je hond bijvoorbeeld een kruising lab x herder is, alleen dat jouw hond dezelfde voorouders heeft (in een bepaald percentage) als de labrador en de herder (en wellicht nog meer). Toch?
Toch leuk om te lezen!Marjoleine schreef:Ja, Linsey.Tulp schreef:Heeft iemand met een zuiver ras deze test al eens laten doen?
Zij heeft een Leeuwhondje laten testen.
Er kwam (uit mijn hoofd) uit dat het een vrijwel zuiver Leeuwhondje was maar dat er pakweg 5-6 generaties terug Maltezer inzat.
En in de hond die ze liet testen is dat inderdaad zo, 5-6 generaties geleden is er bij de Leeuwhondjes dus Maltezer ingekruist en uit die lijn kom haar hond.
Dus dat klopte
knip.