Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bailey gaat nog steeds liggen bij elke.......

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dicyvo

Bailey gaat nog steeds liggen bij elke.......

Ongelezen bericht door dicyvo »

hond die we tegenkomen.
Als pup deed hij dat al maar nu gaat hij al liggen wanneer de hond nog best ver weg is.
Hij is nu inmiddels 15 maanden, kan ik het dan nog steeds zien als pupgedrag?
Hij ligt wel echt met z'n kop op z'n poten naar de andere hond te kijken, fixeren?
Hij kent het commando 'staan' en daarmee krijg ik hem wel een paar meter verder maar dan gaat hij weer liggen.

Het is afhankelijk van het gedrag van de andere hond wat er daarna gebeurt. Soms blijft hij liggen totdat hij besnuffeld is, soms springt hij inneens overeind.

Moet ik dit gedrag blijven toestaan en zo nee, hoe doorbreek ik het.

Nu laat ik hem dus weer staan (soms echt overeind trekken) en probeer hem zonder contact met de andere hond door te laten lopen. Maar dat lukt vaker niet dan wel.

vlgs de cursusleidster destijds was het wenselijk sociaal gedrag.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Re: Bailey gaat nog steeds liggen bij elke.......

Ongelezen bericht door Nerazi »

Enzi doet dit ook. Als een blok beton op de grond, ik hem heb dus 'vooruit' geleerd, waarmee ik hem idd soms een paar passen vooruit krijg, maar daar houdt het ook mee op. Ik sleep 'm overigens gewoon mee met 't commando 'vooruit'. Probeer het ook van te voren al zien aan te komen, maar dit lukt niet altijd.

Ik lees dus even met je mee want kan ook wel wat tips gebruiken op dat gebied!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:U: De pas er in houden/opvoeren en zorgen dat hij niet gaat liggen.
Mooi meelopen = lekkers.

Voorkomen is in ieder geval beter dan overeind moeten gaan sleuren.

:wink: En nee, ik vind het geen sociaal wenselijk gedrag. Veel honden doen dit, om er vervolgens vol op af te stuiven.
Soms vriendelijk, soms niet.
Pluis deed in het begin hetzelfde; en dan zie je dat veel honden en bazen er niet van gediend zijn.
Ik ook niet trouwens.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Esther12 »

Of het wenselijk gedrag is zou ik niet weten maar ik merk wel dat Bo heel erg terughoudend reageert naar honden die gaan liggen als hij eraan komt. Hij loopt er heel voorzichtig met een grote boog omheen. En dat geeft mij ergens toch het idee dat het niet helemaal wenselijk is.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura doet dit ook maar niet altijd. Wel vaak bij hele kleine hondjes die ze nog niet kent, en dan blijft ze ook liggen tot die andere hond toenadering heeft gezocht.

Met haar vriendinnetje (een am. bull) doen ze het beide wel eens dat de een gaat liggen en de ander 'sluipt' er dan op af. En dan natuurlijk een blije begroeting en spelen maar.

Dit corrigeer ik zelf dus niet want ik zie er eerlijk gezegd geen kwaad in. Ze is nu trouwens 8 maanden en ik merk dat ze het minder vaak doet dan eerst.
dagmar88
Zeer actief

Esther12 schreef:Of het wenselijk gedrag is zou ik niet weten maar ik merk wel dat Bo heel erg terughoudend reageert naar honden die gaan liggen als hij eraan komt. Hij loopt er heel voorzichtig met een grote boog omheen. En dat geeft mij ergens toch het idee dat het niet helemaal wenselijk is.
:ok: Precies.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Bruno doet dat ook, hij begint met door zijn poten zakken en sluipen en fixeren en gaat dan op zijn buik liggen. Wij tillen hem dan weer op zijn pootjes aan zijn tuig of halsband, of ik omvat gewoon zijn buik en til hem omhoog. Wij denken dat hij dat doet uit onzekerheid, maar vervolgens gaat hij ook fixeren en dat is niet okee. Hij staat ook altijd op als de andere hond nadert en heeft dan geen onderdanige houding, maar kwispelt hoog en steekt zijn borst vooruit. Als hij zou blijven liggen tot de andere hond dichtbij is, dan zou het misschien anders zijn, want dat is minder bedreigend en doen honden ook wel om te laten zien aan andere honden dat ze echt vriendelijk zijn. Maar onzekerheid willen we niet bevestigen door het niet te corrigeren. Gewoon op de andere hond aflopen, met snuit naar beneden het liefst en een ontspannen tred, dat is het beste. Dat herkennen alle honden meteen als een vriendelijke ontmoeting. Maar zo blijven liggen en fixeren, is voor sommige honden ook een uitnodiging tot negatief gedrag, omdat het bij hen ook onzekerheid oproept. Gewoon normaal doen dus en opstaan.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

De face to face ontmoeting schijnt toch een van de moeilijkste dingen te zijn voor honden, zelf maak ik er geen probleem van, dit soort dingen gaat hier ook altijd goed- t is meer een soort van spanning, maar wel een leuke.
vindt hij een hond niet leuk dan gaat ie echt niet liggen :neenee: , dan is het meer de opperste staat van paraatheid die eraf straalt :hmmm:
dan is het oppassen.
kan wel zeggen dat ik het vaak irritant vind als het gebeurt omdat het dwingend is naar de baas toe, ik wil kennis maken
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Loki doet het ook, voornamelijk bij honden die hij al kent en dan is het net een blok beton. Meneer weegt maar 8kg maar dan voelt het meer aan als 80kg.

Soms krijg ik hem wel overeind maar dan loopt hij een pas en ploft weer neer. Als de andere hond dan nadert dan springt hij soms wel op maar soms gaat het ook gewoon heel rustig.

Bij Loki denk ik echt dat het nog wel onzekerheid is, alleen hoop ik dat we het er wel uitkrijgen want handig is het niet.
Afbeelding
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

dagmar88 schreef:
Esther12 schreef:Of het wenselijk gedrag is zou ik niet weten maar ik merk wel dat Bo heel erg terughoudend reageert naar honden die gaan liggen als hij eraan komt. Hij loopt er heel voorzichtig met een grote boog omheen. En dat geeft mij ergens toch het idee dat het niet helemaal wenselijk is.
:ok: Precies.
mijn dappere dodo is ook bang voor honden die gaan liggen, en dan ook nog naar haar loeren :schrik:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Fizgig schreef:Bruno doet dat ook, hij begint met door zijn poten zakken en sluipen en fixeren en gaat dan op zijn buik liggen. Wij tillen hem dan weer op zijn pootjes aan zijn tuig of halsband, of ik omvat gewoon zijn buik en til hem omhoog. Wij denken dat hij dat doet uit onzekerheid, maar vervolgens gaat hij ook fixeren en dat is niet okee. Hij staat ook altijd op als de andere hond nadert en heeft dan geen onderdanige houding, maar kwispelt hoog en steekt zijn borst vooruit. Als hij zou blijven liggen tot de andere hond dichtbij is, dan zou het misschien anders zijn, want dat is minder bedreigend en doen honden ook wel om te laten zien aan andere honden dat ze echt vriendelijk zijn. Maar onzekerheid willen we niet bevestigen door het niet te corrigeren. Gewoon op de andere hond aflopen, met snuit naar beneden het liefst en een ontspannen tred, dat is het beste. Dat herkennen alle honden meteen als een vriendelijke ontmoeting. Maar zo blijven liggen en fixeren, is voor sommige honden ook een uitnodiging tot negatief gedrag, omdat het bij hen ook onzekerheid oproept. Gewoon normaal doen dus en opstaan.
Moet je hem wel eerst in het vriendelijk doorloop model vouwen..of lees ik het verkeerd...hoe doe je dat dan? :scratch:
Ik merk het hier nu met Barouch eerst dacht hij dat alle honden bekenden waren in negatieve of positieve zin...blaffen of dienst weigeren, plat enz....nu schijnt hij door te krijgen dat er hier niet allemaal bekende/te begroeten hondjes lopen. Op afstand laat ik hem even kijken en dan doorlopen, huppelen gaat ook goed :wink: , is het vlakbij en een bekende, vriendjes van de familie(L&O), mag hij kennismaken..onbekend of model klier...andere kant op of heel gemeen erachteraan lopen (alles vast natuurlijk) dan valt het kwartje dat het gewoon "een hond" is.
Een hond die gaat sluipen, fixeren :neenee: ....dan loopt er hier toch echt 1 met zeer stijve pootjes, La Lille...
dicyvo

Mooi meelopen = lekkers.
Meneer is helaas niet om te kopen met lekkers buiten :(:
vindt hij een hond niet leuk dan gaat ie echt niet liggen , dan is het meer de opperste staat van paraatheid die eraf straalt
dan is het oppassen.
Wanneer hij echt bang is voor een hond gaat hij niet liggen en loopt snel mee
kan wel zeggen dat ik het vaak irritant vind als het gebeurt omdat het dwingend is naar de baas toe, ik wil kennis maken
Dit vind ik dus het vervelendst. Hij bepaalt op dat moment of we doorlopen of niet
Of het wenselijk gedrag is zou ik niet weten maar ik merk wel dat Bo heel erg terughoudend reageert naar honden die gaan liggen als hij eraan komt. Hij loopt er heel voorzichtig met een grote boog omheen. En dat geeft mij ergens toch het idee dat het niet helemaal wenselijk is.
Ik zie inderdaad dat de andere hond op zijn hoede is.
Ik sleep 'm overigens gewoon mee met 't commando 'vooruit'.
Ik gebruik het commando 'doorlopen' maar 32 kilo meeslepen lukt me niet :mann:

Bailey is inderdaad onzeker wanneer hij andere honden ontmoet dus daar zal het mee te maken hebben.
Fizgig
Zeer actief

Lillith schreef:Moet je hem wel eerst in het vriendelijk doorloop model vouwen..of lees ik het verkeerd...hoe doe je dat dan? :scratch:
Nou Bruno lijnen we vaak aan, als ie gaat sluipen en fixeren dus. Zodat we zijn gedrag kunnen corrigeren. Mijn vriend pakt soms zijn halfcheck even vast en trekt hem strakker, als ie niet reageert op omhoog tillen of prikt met zijn vinger in zijn zij. We gebruiken de bal ook wel als afleiding. Maar we hopen dat de herhaling uiteindelijk vruchten af zal werpen. Zo niet, zal hij weinig loslopen als er honden zijn die hij niet kent. Hij is niet zo goed in het ontmoeten van andere honden, zijn vorige eigenaren hebben hem drie jaar weggehouden van andere honden dan de eigen roedel dus ja, hij heeft ook weinig ervaring. Zijn haantjes gedrag heeft wel eens een grom opgeleverd van een andere hond die er niet van gediend was, en daar gaat Bruno ook niet goed mee om. Dus we laten hem ook niet zomaar elke hond ontmoeten nu en de lange lijn is altijd mee.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

:ok:..ik ben blij dat Barouch niet zo zwaar en sterk is...maakt het toch wel makkelijker..
Fizgig
Zeer actief

Ja het is niet echt een prettige beweging voor je rug, haha, 50 kilo bukkend omhoog hijsen. Maar ja, we willen dat hij snapt wat de bedoeling is en kwartjes vallen heeeel langzaam bij Bruno.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

als je moet hijsen dan ben je gewoon te laat :roll: ik begin er niet eens aan, dan neem ik mijn verlies wel een keertje hoor, let ik de volgende keer waarschijnlijk iets beter op
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Kiki doet dit ook,maar wel alleen als ze los loopt en ik laat het gewoon gaan.
Ze heeft het ook altijd al gedaan en er zit geen greintje agressie bij bij haar.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Fizgig
Zeer actief

Nou, ons loslooppark loopt in een rondje en je loopt dus altijd mensen met hun honden tegemoet. En Bruno doet het bij bijna elke hond, ook wel bij honden die hij allang kent.(misschien heeft hij een brilletje nodig, haha) Bovendien zou ik niet weten hoe ik moet voorkomen dat hij gaat sluipen, we corrigeren het zodra hij begint. Maar een echt voorteken is er niet. Ja, dat er een hond aankomt. Tja, we hebben hem ook nog maar 5 maanden, misschien moet het vertrouwen in ons nog groeien. En hij heeft dus bijna nooit ontmoetingen gehad met vreemde honden tot hij bij ons kwam (ze hebben hem ook weggedaan omdat ze een opvanghondje hadden waar hij agressief op reageerde, goh hoe zou dat nou komen). Grote kans dus dat hij het niet meer afleert, volgens mij. Maar we houden stug vol natuurlijk. En we lijnen hem veel aan, het komt niet veel voor dat hij de hele wandeling los mag. Better safe than sorry.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Als mijn honden dat doen bij andere honden blokkeer ik hun zicht, richt de aandacht op mij en we lopen een boogje om. Niet alle honden reageren er namelijk even lekker op.
Bij elkaar doen ze maar, ik vind het heel lollig om te zien hoe ze elkaar besluipen :mrgreen:
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Sem doet het ook. Hij kijkt eerst aan wat de houding is van de hond.
Ziet hij dat de hond wilt spelen, springt hij wel overeind. Slaat zijn poten op de grond en staat in een speelhouding.
Bij oude honden blijft hij liggen en mogen de oudjes aan hem snuffelen. Of hij staat rustig op en gaat hen besnuffelen.
Soms wilt sem te graag naar een hond toe, maar dan hou ik hem bij me. Tot ik het goed vind dat hij er heen gaat en krijgt het commando toe maar.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Halsband achter de oren doen en dan doorlopen. Ik verbaas me wel hoeveel mensen hier zeggen dat ze hun hond fysiek niet aan kunnen. Ik heb geen enkel probleem met Kiyoshi meesleuren, ook niet als hij als oud vuil op de grond ligt.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Het scheelt trouwens natuurlijk wel welke hond je hebt;ik zou met een Kangal o.i.d ook niet blij zijn als die het deed.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
dagmar88
Zeer actief

Lillith schreef::ok:..ik ben blij dat Barouch niet zo zwaar en sterk is...maakt het toch wel makkelijker..
:wink: Nee hoor, met zo'n joekel naast je kun je veel makkelijker inspelen op wat hij/zij van plan is.
Maar dan moet je ook wel leren op het juiste moment te reageren ipv het op sleuren laten aankomen :U:
dicyvo

Als mijn honden dat doen bij andere honden blokkeer ik hun zicht,
Doe ik ook maar Bailey gaat dan om mijn benen heen kijken en dan voel ik me ook een beetje......... :smile2:
Maar dan moet je ook wel leren op het juiste moment te reageren ipv het op sleuren laten aankomen
Hij gaat op een gegeven moment gewoon liggen. :klaar: :boos:

Ik heb net een nieuw piepspeeltje gekocht en ga eens proberen of hij hier wel intrapt buiten.
dagmar88
Zeer actief

dicyvo schreef:
Maar dan moet je ook wel leren op het juiste moment te reageren ipv het op sleuren laten aankomen

Ik heb net een nieuw piepspeeltje gekocht en ga eens proberen of hij hier wel intrapt buiten.
:U: Als jij op tijd stevig doorstapt en hem kort houdt, krijgt hij de kans niet om te gaan liggen.
Hoe moet hij liggen als hij niet omlaag komt?
dicyvo

dagmar88 schreef:
dicyvo schreef:

:U: Als jij op tijd stevig doorstapt en hem kort houdt, krijgt hij de kans niet om te gaan liggen.
Zal aan mij liggen maar hij gaat echt zwaar in de ankers en gaat liggen.
Denk ook over een andere halsband want deze moet ik echt super strak doen wil hij op zo'n moment niet af gaan.
Ben er alleen nog niet wat voor soort halsband
dagmar88
Zeer actief

dicyvo schreef:
dagmar88 schreef:
dicyvo schreef:

Zal aan mij liggen maar hij gaat echt zwaar in de ankers en gaat liggen.
Denk ook over een andere halsband want deze moet ik echt super strak doen wil hij op zo'n moment niet af gaan.
Ben er alleen nog niet wat voor soort halsband
:tongue: Tja, ik kan me er niets bij voorstellen dat je een hond van 32 kilo niet fatsoenlijk mee krijgt.
Misschien een half check? http://www.dogs-kids.nl/component/optio ... Itemid,45/
En dan ook écht aan je timing gaan werken. Je weet niet hoe vriendelijk hij over 1-2 jaar nog is en dan wil je al helemaal niet aan een onwillige hond moeten sleuren.
dicyvo

Misschien een half check?
Die heb ik inderdaad al wel eens in handen gehad. Toch maar eens proberen.
Probeer maar eens 32 kilo dood gewicht mee te slepen, gaat je echt niet lukken :lol1:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

dicyvo schreef: Probeer maar eens 32 kilo dood gewicht mee te slepen, gaat je echt niet lukken :lol1:
Wel hoor :ok:
dicyvo

Valerie schreef:
dicyvo schreef: Probeer maar eens 32 kilo dood gewicht mee te slepen, gaat je echt niet lukken :lol1:
Wel hoor :ok:
Geloof ik gewoon niet :klaar: mischien een paar centimeter.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”